Anotācija (ex-ante)

24-TA-74: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 30. janvāra noteikumos Nr. 85 "Noteikumi par Latvijas Republikas diplomātiskajām pasēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārvalstīs, veicot dienesta pienākumus, pastāvīgi uzturas diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonas un darbinieki, kā arī citu iestāžu amatpersonas, kurām ir tiesības saņemt diplomātisko pasi. Ministru kabineta 2007. gada 30. janvāra noteikumos Nr. 85 "Noteikumi par Latvijas Republikas diplomātiskajām pasēm" (turpmāk – Noteikumi) 7. punkts nosaka, ka diplomātisko pasi izsniedz Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments (turpmāk – Konsulārais departaments). Covid-19 izraisītās globālās pandēmijas laikā, sakarā ar globāli ieviestiem ceļošanas ierobežojumiem, radās sarežģījumi amatpersonām ierasties Latvijā, lai Konsulārajā departamentā iesniegtu pieteikumus jaunu diplomātisko pasu noformēšanai, kas, savukārt, amatpersonām var radīt sarežģījumus dienesta valstī. Piemēram, ja personai dienesta pienākumu veikšanai ir nepieciešama rezidences valsts akreditācija, diplomātiskās pases derīguma termiņa beigas var radīt grūtības dienesta turpināšanai rezidences valstī. Tādēļ Konsulārais departaments secināja, ka jāparedz iespēja diplomātisko pasi, izņēmuma gadījumos, noformēt arī ar Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs starpniecību, ne tikai Konsulārajā departamentā.

Vienlaikus nepieciešams nodrošināt tiesisko regulējumu jaunas paaudzes diplomātiskās pases izsniegšanas pamatojumam, apstiprinot jaunu diplomātiskās pases paraugu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir papildināt Noteikumus ar punktu, kas, izņēmuma gadījumos dod iespēju amatpersonām noformēt diplomātisko pasi ar Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs starpniecību, kā arī nodrošināt tiesisko regulējumu jaunas paaudzes diplomātiskās pases izsniegšanas pamatojumam, apstiprinot jaunu diplomātiskās pases paraugu.
Spēkā stāšanās termiņš
12.02.2024.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš noteikts, ievērojot tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi"" (23-TA-234) noteikto spēkā stāšanās datumu. Ievērojot, ka, lai sagatavotu izsniegšanai diplomātisko pasi, to personalizēšanas tehnoloģiskais process ir nesaraujami saistīts ar Latvijas pilsoņu (u.c.) pasu personalizēšanas procesu, nepieciešams pāreju uz jauna parauga pasu izsniegšanu nodrošināt vienlaikus. Noteikumiem stājoties spēkā 2024. gada 12. februārī, tiks nodrošināta iespējami pilnvērtīga pāreja no iepriekšējā parauga diplomātiskajām pasēm uz jaunā parauga diplomātiskajām pasēm.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi nosaka, ka diplomātisko pasi izsniedz Konsulārais departaments, savukārt, "Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma" 27. panta otrajā daļā atrunāts, ka pieteikumu pieņemšana diplomātisko un dienesta pasu izsniegšanai, un pases izsniegšana personai var tikt organizēta ar Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs konsulāro amatpersonu starpniecību. Balstoties uz faktu, ka "Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likums" ir zaudējis spēku, diplomātisko pasi var noformēt tikai Konsulārajā departamentā, nepieļaujot nekādus izņēmumus.

Noteikumu pielikumā noteikts diplomātiskās pases paraugs. Lai mazinātu riskus, kas saistās ar viltotu dokumentu izmantošanu, personu apliecinošu dokumentu paraugus periodiski ir jāuzlabo, mainot dizainu un ieviešot jaunākas paaudzes līdzekļus pret viltošanu. Esošā parauga diplomātiskās pases tika uzsākts izsniegt 2015. gadā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra sēdes protokola Nr. 12 21.§ 2. punktā noteikto Iekšlietu ministrijai atļauts 2021. gadā veikt iepirkuma procedūru par pasu sagatavju un pasu personalizācijai nepieciešamā tehniskā aprīkojuma iegādi ar 2023. gadu. Minētajā uzdevumā noteiktās procedūras ir veiktas un ir sagatavoti jaunu pasu paraugi, tai skaitā diplomātiskajai pasei.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
"Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma" 27. panta otrajā daļā tika noteikts, ka pieteikumu pieņemšana diplomātisko un dienesta pasu izsniegšanai Konsulārajā departamentā un dokumentu izsniegšana personai var tikt organizēta ar Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs konsulāro amatpersonu starpniecību. Tā kā "Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likums" ir zaudējis spēku, diplomātiskās pases turētājiem nav iespējas diplomātisko pasi atjaunot atrodoties rezidences valstī. Iekļaujot minēto regulējumu Noteikumos, diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonas un darbinieki un citu iestāžu amatpersonas, kuras pastāvīgi uzturas ārvalstīs, bet no personas neatkarīgu ceļošanas ierobežojumu apstākļos, piemēram, Covid-19 vai citas pandēmijas rezultātā, globāli ieviesto ceļošanas ierobežojumu gadījumos, veselības problēmu vai ģimenes apstākļu, kā arī lielas darba noslodzes dēļ, nevarēs noformēt diplomātisko pasi, atrodoties savā rezidences valstī, kas nepieciešama dienesta pienākumu pildīšanai, atrodoties ārvalstīs. 
Risinājuma apraksts
Lai novērstu situācijas, kad amatpersonas nevar pildīt dienesta pienākumus ārvalstīs, jo to rīcībā nav statusu apliecinoša dokumenta (diplomātiskā pase) un no personas neatkarīgu apstākļu dēļ nav iespējams pases noformēšanai ceļot uz Latviju, Noteikumi jāpapildina ar punktu, kas turpmāk ļaus, izņēmuma gadījumos,  noformēt diplomātisko pasi ar Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību starpniecību.
Ņemot vērā, ka "Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likums" ir zaudējis spēku, ir svarīgi šī likuma 27. panta otro daļu integrēt Noteikumos, paredzot, ka izņēmuma gadījumos, kad no personas neatkarīgu apstākļu dēļ tā nevar izceļot no rezidences valsts, pieteikumu pieņemšana diplomātisko pasu izsniegšanai Konsulārajā departamentā un dokumentu izsniegšana personai var tikt organizēta ar Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs starpniecību.
Problēmas apraksts
Esošā parauga pases Konsulārais departaments uzsāka izsniegt 2015. gadā. Lai nodrošinātu pasu aizsardzību pret viltojumiem, nodrošinātu to atbilstību jauna līmeņa drošības prasībām un  atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra sēdes protokola Nr. 12 21.§ 2. punktā noteiktajam, Iekšlietu ministrija veikusi iepirkumu pasu sagatavju un pasu personalizācijai nepieciešamā tehniskā aprīkojuma iegādei un pasākumus jauna parauga pasu izgatavošanai laika posmā no 2023. gada līdz 2027. gadam. Paredzams, ka esošā parauga diplomātisko pasu sagataves tiks izmantotas izsniegšanai personām līdz 2024. gada 12. februārim.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz nodrošināt tiesisko regulējumu jaunas paaudzes diplomātisko pasu izsniegšanas pamatojumam, apstiprinot jaunus diplomātisko pasu paraugus. Tajā ir iekļauti inovatīvi pretviltošanas risinājumi, ļauj saglabāt un nodrošināt augstu pasu uzticamības un pretviltošanas līmeni. Papildus jaunā parauga diplomātiskās pases ir papildinātas ar lapu skaitu no 34 uz 42 lappusēm, vairāk vietas paredzot dienesta stāvokļa un vīzu atzīmēm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Diplomātisko pasu turētājus
Ietekmes apraksts
Fiziskas personas, kuras atrodas ārvalstīs ar ierobežotām ceļošanas iespējām un nepieciešamību pēc diplomātiskās pases noformēšanas, būs tiesīgas diplomātisko pasi noformēt ar Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību starpniecību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projektā iesaistītās institūcijas projektā paredzēto īstenos tām piešķirtā finansējuma ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Latvijas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Izņēmuma gadījumos, kad būs nepieciešams noformēt diplomātisko pasi ārvalstīs, tā varēs tikt noformēta Latvijas diplomātiskajā un konsulārajā pārstāvniecībā ārvalstīs.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi