Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-977: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Rēzeknes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Baltiņu ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta(turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Rēzeknes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Baltiņu ceļš" Čornajas pagastā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Ministru kabineta rīkojums stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Baltiņu ceļš" Čornajas pagastā, Rēzeknes novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7846 010 0190) sastāvā ietilpstošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 7846 010 0188) 0,31 ha platībā (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Rēzeknes novada pašvaldībai, un tā ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, ko nodrošina akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk ‒ sabiedrība), lai sabiedrība uz tās izbūvētu inženierbūvi – meža ceļu, kas funkcionāli kalpotu kā meža infrastruktūras objekts sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanās nodrošināšanai. Mērķis, ar kuru valsts īpašumā tiek pārņemts pašvaldībai piederošs zemes īpašums, paredzot izbūvēt un ierīkot meža infrastruktūras objektu – meža ceļu, ir nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību. Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt valsts meža masīviem.
Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Rēzeknes tiesas Zemesgrāmatu nodaļas Čornajas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1000 0060 6339 uz Rēzeknes novada pašvaldības vārda.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamo īpašumu valsts kadastra Informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) teksta datiem, zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 7846 010 0188 reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,04 ha platībā.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7846 010 0188 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot minēto nekustamo īpašumu no pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot valsts nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Ievērojot sabiedrības lūgumu (28.06.2019. vēstule Nr. 4.1-2_05ri_260_19_487), saskaņā ar Rēzeknes novada domes 2019. gada 21. novembra lēmumu Nr. 26 "Par pašvaldības piekritīgās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7846 010 0096 sadali Čornajas pagastā" (protokols Nr. 26, 97.§), 2020. gada 3. decembra lēmumu Nr. 29 "Par nekustamā īpašuma "Baltiņu ceļš" Čornajas pagastā nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā" (protokols Nr. 29, 3.§) ar grozījumiem, kas izdarīti ar Rēzeknes novada domes 2021. gada 6. maija lēmumu Nr. 10 "Par grozījumiem Rēzeknes novada domes 2020. gada 3. decembra lēmumā "Par nekustamā īpašuma “Baltiņu ceļš” Čornajas pagastā nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā"" (protokols Nr. 10, 3.§), rīkojoties atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" 21. panta pirmās daļas 17. punktam, ir nolemts nodot bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai rīkojumā projektā minēto nekustamo īpašumu, tādējādi piekrītot tajā plānotajai meža ceļu būvniecībai un vienlaikus nosakot aizliegumu Zemkopības ministrijai atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu ar citām lietu tiesībām, kā arī pienākumu bez atlīdzības to nodot Rēzeknes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzības nodrošināšanai, par to izdarot atzīmi Zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkciju īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai.
Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt pašvaldības nekustamo īpašumu valsts īpašumā valsts funkcijas nodrošināšanai, kuras izbeigšana netiek paredzēta un netiek prognozēta.
Ja tomēr iestājas Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā minētais apstāklis, rīkojuma projekta 2.2. apakšpunkta prasība tiks izpildīta, ievērojot likumā ietvertās normas par attiecīgās mantas nodošanu pašvaldībai.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otrās daļas noteikumiem valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošina sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
Ar rīkojuma projektu paredzēts nekustamo īpašumu pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot ministrijas valdījumā, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības Zemkopības ministrijas personā, un sabiedrības pārvaldīšanā, lai uz tās ierīkotu meža infrastruktūras objektu – meža ceļu - inženierbūvi.
Risinājuma apraksts
Zemkopības ministrija sabiedrības izbūvētās inženierbūves tiesiskajā valdījumā iegūs, ievērojot Civillikuma 968. pantā nostiprināto principu, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu, tātad par zemes īpašnieka (konkrētajā gadījumā – valsts) īpašumu.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas atpakaļ nodošanu pašvaldībai, ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās funkcijas nodrošināšanai, nekustamais īpašums pēc tā sastāva datu aktualizācijas visā tā sastāvā tiks nodots Rēzeknes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašumtiesības apliecinošie dokumenti un Rēzeknes novada pašvaldības lēmumi, kas apliecina, ka rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Rēzeknes novada pašvaldībai.
Ievērojot minēto, nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Rēzeknes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi