Anotācija (ex-ante)

23-TA-961: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Andra Ozoliņa atbrīvošanu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un Lienes Priedītes - Kancēvičas iecelšanu Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīgas brīvostas likuma 6. panta pirmā daļa, Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 61 "Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums" 14. un 18.punkts, Andra Ozoliņa 2022.gada 14.aprīļa iesniegums.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Andra Ozoliņa atbrīvošanu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un Lienes Priedītes - Kancēvičas iecelšanu Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā" (turpmāk - Rīkojuma projekts) ir izstrādāts, ņemot vērā Andra Ozoliņa 2022.gada 14.aprīļa iesniegumā minēto lūgumu atbrīvot viņu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un satiksmes ministra Jāņa Vitenberga lēmumu izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas valdē – Lieni Priedīti - Kancēviču.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīgas brīvostas valdes loceklis Andis Ozoliņš, pamatojoties uz Ministru kabineta 2020.gada 28.janvāra noteikumu Nr.61 “Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums” 18.punktu, proti, ja brīvostas valdes loceklis atsakās no amata brīvostas valdē, viņš par to rakstiski paziņo brīvostas valdes priekšsēdētājam un institūcijai, kura brīvostas valdes locekli iecēlusi amatā, 2023.gada 14.aprīlī iesniedza iesniegumu ar lūgumu atbrīvot viņu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata ar 2023.gada 25.aprīli.
Saskaņā ar Rīgas brīvostas likuma 6. panta pirmo daļu Rīgas brīvostas pārvaldes augstākā lēmējinstitūcija ir Rīgas brīvostas valde. Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 61 "Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums" 14.punkts noteic, ka Rīgas brīvostas valdes locekļus ieceļ amatā uz pieciem gadiem. Pēc pilnvaru termiņa beigām valdes locekli var iecelt uz jaunu pilnvaru termiņu.
Ostu likuma 8. panta trešā daļa, kas noteica Rīgas ostas valdes struktūru - Rīgas ostas valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets - zaudēja spēku. Savukārt Ostu likuma pārejas noteikumos nav paredzēts regulējums, kas nosaka Rīgas brīvostas valdes sastāva iecelšanas mehānismu, kā tas ir noteikts Ventspils brīvostai (Ostu likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā). Līdz ar to rodas normatīvā regulējuma iztrūkums iepriekš minētā jautājuma regulēšanā.
Administratīvā procesa likuma 15. panta divpadsmitā daļa noteic, ka iestāde un tiesa nedrīkst atteikties izlemt jautājumu, pamatojoties uz to, ka šis jautājums nav noregulēts ar likumu vai citu ārējo normatīvo aktu (iestāžu un tiesu juridiskās obstrukcijas aizliegums). Tās nedrīkst atteikties piemērot tiesību normu, pamatojoties uz to, ka šī tiesību norma neparedz piemērošanas mehānismu, ka tas nav pilnīgs vai nav izdoti citi normatīvie akti, kas tuvāk regulētu attiecīgās tiesību normas piemērošanu. Tas neattiecas tikai uz gadījumu, kad nav izveidota vai nedarbojas iestāde, kurai šī tiesību norma ir jāpiemēro vai citādā veidā jāpiedalās tās piemērošanā. Līdz ar to, lai ieceltu Rīgas brīvostas valdē satiksmes ministra virzītu pārstāvi, jāizmanto spēkā esošais regulējums.
Ar Ministru kabineta 2020.gada 4.februāra rīkojumu Nr.45 “Par Džinetas Innusas atbrīvošanu no Rīgas ostas valdes locekļa amata un Andra Ozoliņa iecelšanu Rīgas ostas valdes locekļa amatā” Rīgas brīvostas pārvaldē kā satiksmes ministra virzīts pārstāvis tika iecelts Andris Ozoliņš.
Ņemot vērā, ka Rīgas brīvostas valdē ir izveidojusies ārkārtas situācija, proti, satiksmes ministra pārstāvis Andris Ozoliņš 2022.gada 14.aprīļa iesniegumā lūdza atbrīvot viņa no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata pienākumu pildīšanas ar 2023.gada 25.aprīli, satiksmes ministrs ir nolēmis izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas pārvaldē – Lieni Priedīti – Kancēviču.
Rīgas brīvostas valdē ir četri valdes locekļi. Lai Rīgas brīvostas valde varētu pieņemt lēmumu, par to jānobalso vismaz trijiem valdes locekļiem. Ja Rīgas brīvostas valdē būs tikai trīs valdes locekļi, piemēram, lēmumu par valdes priekšsēdētāja iecelšanu pieņemt nebūs iespējams, jo četru valdes locekļu vietā būs tikai trīs, un tas, kurš tiek izvirzīts par valdes priekšsēdētāju par sevi balsot nevarēs, līdz ar to lēmumu nebūs iespējams pieņemt, kā arī nebūs iespējams sasaukt valdes sēdes.
Ņemot vērā, ka satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs ir nolēmis izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas pārvaldē – Lieni Priedīti – Kancēviču, un ir saņēmis Lienes Priedītes – Kancēvičas 2023.gada 17.aprīļa iesniegumu, kurā Liene Priedīte – Kancēviča apliecina, ka piekrīt ieņemt Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu, izstrādāts Rīkojuma projekts.
Lienei Priedītei-Kancēvičai ir vairāk nekā 20 gadu profesionālā darba pieredze publisko tiesību jomā vadošā amatā Satiksmes ministrijā, īstenojot transporta un sakaru politiku, izstrādājot un pilnveidojot ostu darbību regulējošus attīstības politikas plānošanas dokumentus, iekšējus un ārējus tiesību aktus, risinot nekustamo īpašumu pārvaldības, nomas, apbūves tiesību jautājumus valstij piederošā un piekrītošā zemē, kas ir Satiksmes ministrijas valdījumā, tostarp uz likuma pamata ostu pārvaldēm valdījumā nodotos īpašumus. Lienes Priedītes-Kancēvičas profesionālā darbība saistīta ar pārstāvības nodrošināšanu un lietu vešanu gan Latvijas Republikas, gan starptautiskajās tiesu institūcijās.
Lienei Priedītei-Kancēvičai ir ilggadīga darba pieredze Pāvilostas ostas valdes locekļa amatā, ilggadīga darba pieredze VAS “Latvijas valsts radio un televīzijas centrs” padomes priekšsēdētāja amatā un pieredze VAS “Latvijas Pasts” padomes priekšsēdētāja amatā. 
Ņemot vērā minēto, secināms, ka Lienei Priedītei-Kancēvičai ir pietiekama profesionālā pieredze un praktiskas zināšanas, lai pildītu Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 61 “Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums” 34. punktā noteiktos Rīgas brīvostas valdes locekļa pienākumus. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pieņemts lēmums izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas pārvaldes valdes locekļa amatam – Lieni Priedīti – Kancēviču.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Andra Ozoliņa 2023.gada 14.aprīļa iesniegumā minēto un satiksmes ministra Jāņa Vitenberga pieņemto lēmumu, kā arī saskaņā ar Rīgas brīvostas likuma 6.panta pirmajā daļā un Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 61 "Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums" 14. un 18.punktā minēto, izstrādāts Rīkojuma projekts. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Andris Ozoliņš Liene Priedīte – Kancēviča
Ietekmes apraksts
Atbrīvošana no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un iecelšana Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Sabiedrības līdzdalība tiesību aktu projektu izstrādē tiek organizēta saskaņā ar šo noteikumu II nodaļā noteiktajiem attīstības plānošanas procesa posmiem un veidiem un III nodaļā noteiktajiem principiem.
Tā kā ar Rīkojuma projektu netiek mainīts esošais regulējums vai paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Rīgas brīvostas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Tiks turpināta Rīgas brīvostas pārvaldes funkciju sekmīga īstenošana.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi