22-TA-1883: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 249 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 19.aprīļa noteikumos Nr. 249 „Darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 8.1.3.specifiskā atbalsta mērķa „Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu” īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 13.punktu, kā arī kontekstā ar Ministru kabineta 2022.gada 5.aprīļa sēdes protokollēmuma (prot. Nr.19 43.§) „Informatīvais ziņojums „Par situāciju būvniecības nozarē saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā un nepieciešamajiem risinājumiem publisko investīciju projektos”” sniegto izvērtējumu ES fondu projektu sekmīgas pabeigšanas riskiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt, ka 8.1.3.specifiskā atbalsta ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim, kā arī precizēt nosacījumus, lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, infrastruktūrā, kuru izmanto profesionālās izglītības un profesionālās vidējās kultūrizglītības iestāžu vajadzībām, pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
8.1.3.specifiskā atbalsta ietvaros investīcijas plānotas 24 projektos 23 profesionālās izglītības iestādēs. Kopā pabeigti 14 projekti (t.sk. 10 - Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk -ministrija), divi - pašvaldību un divi - Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestāžu projekti). Turpinās 10 projektu īstenošana (t.sk. astoņi - ministrijas padotības un divi - Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestāžu projekti). Lai nodrošinātu savlaicīgus risinājumus sekmīgai īstenojamo projektu pabeigšanai, ministrija proaktīvi seko projektu īstenošanas gaitai, īpaši būvniecības projektu norisei, apzinot projektu īstenošanas gaitā radušos sarežģījumus un sniedzot atbalstu nepieciešamo risinājumu izstrādei. Ģeopolitiskās situācijas ietekmē kopš 2022.gada sākuma būtiska būvmateriālu izmaksu pieauguma, piegāžu ķēžu pārrāvumu un citu saistītu, iepriekš neprognozētu apstākļu dēļ divos projektos ir identificēts risks projektu pabeigšanai 8.1.3.specifiskā atbalsta īstenošanas termiņā - līdz 2023.gada 31.augustam.
Grozījumu veikšana pārējos īstenojamos projektos un līgumos/vienošanās par projektu īstenošanu tiks vērtēta gadījumā, ja tāda nepieciešamība radīsies. Vienlaikus visi finansējuma saņēmēji tiks informēti par noteikumu projektā ietverto grozījumu pēc tā apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Grozījumu veikšana pārējos īstenojamos projektos un līgumos/vienošanās par projektu īstenošanu tiks vērtēta gadījumā, ja tāda nepieciešamība radīsies. Vienlaikus visi finansējuma saņēmēji tiks informēti par noteikumu projektā ietverto grozījumu pēc tā apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada februāra Krievijas Federācijas uzsāktā kara pret Ukrainu un Krievijas Federācijai piemēroto sankciju dēļ tērauda pieejamība tirgū ir samazinājusies un tā izmaksas būtiski pieaugušas. Izejmateriālu pieejamības samazinājums būtiski ietekmē Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma projekta Nr. 8.1.3.0/16/I/016 "Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma modernizēšana specifiskā atbalsta mērķa 8.1.3. “Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu” ietvaros" (turpmāk - projekts Nr. 8.1.3.0/16/I/016) ietvaros uzsāktā Tehnoloģiju centra būvdarbu termiņus. Alternatīvu risinājumu, tostarp, alternatīvu tērauda piegādātāju meklējumi saistīti ar papildus laiku. Ja tērauda piegādes arī turpmāk nespēs apmierināt pieprasījumu, būs nepieciešamas izmaiņas būvkonstrukciju risinājumos un papildus laiks būvprojekta izmaiņu izstrādei, ekspertīzei un saskaņošanai. Rezultātā pastāv risks projekta Nr. 8.1.3.0/16/I/016 īstenošanai iekļauties spēkā esošajā 8.1.3.specifiskā atbalsta īstenošanas termiņā līdz 2023.gada 31.augustam.
Rīgas Stila un modes tehnikuma projekta Nr. 8.1.3.0/20/I/001 "Rīgas Stila un modes tehnikuma modernizēšana specifiskā atbalsta mērķa 8.1.3 "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" ietvaros" (turpmāk - projekts Nr. 8.1.3.0/20/I/001)risks iekļauties spēkā esošajā 8.1.3.specifiskā atbalsta īstenošanas termiņā saistīts ar iepirkuma "Rīgas Stila un modes tehnikuma dienesta viesnīcas, Ūdeļu ielā 26, Rīgā, pārbūves darbi" (ID: VIAA 2022/06 ERAF RSMT) piedāvājumu vērtēšanā konstatēto. No iesniegtajiem piedāvājumiem lētākais pretendenta piedāvājums par EUR 370 000 pārsniedz plānoto līgumcenu. Pretendentu piedāvājumu vērtēšana uz tiesību akta izstrādes brīdi vēl nav noslēgusies un nav zināms, vai sadārdzinājums nebūs vēl lielāks, ja zemākās cenas piedāvājums būs jānoraida. Pastāvot pārsūdzību riskam, kā arī riskam, ka sakarā ar cenu kāpumu, piegāžu pārrāvumiem u.c. izvēlētais pretendents var pieņemt lēmumu neslēgt būvdarbu līgumu. Kā alternatīvs risinājums būvdarbu izmaksu sadārdzinājumam tiek izskatīta atkārtota iepirkuma procedūras izsludināšana. Arī šādam risinājumam ir nepieciešams 8.1.3.specifiskā mērķa īstenošanas termiņa pagarinājums.
Rīgas Stila un modes tehnikuma projekta Nr. 8.1.3.0/20/I/001 "Rīgas Stila un modes tehnikuma modernizēšana specifiskā atbalsta mērķa 8.1.3 "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" ietvaros" (turpmāk - projekts Nr. 8.1.3.0/20/I/001)risks iekļauties spēkā esošajā 8.1.3.specifiskā atbalsta īstenošanas termiņā saistīts ar iepirkuma "Rīgas Stila un modes tehnikuma dienesta viesnīcas, Ūdeļu ielā 26, Rīgā, pārbūves darbi" (ID: VIAA 2022/06 ERAF RSMT) piedāvājumu vērtēšanā konstatēto. No iesniegtajiem piedāvājumiem lētākais pretendenta piedāvājums par EUR 370 000 pārsniedz plānoto līgumcenu. Pretendentu piedāvājumu vērtēšana uz tiesību akta izstrādes brīdi vēl nav noslēgusies un nav zināms, vai sadārdzinājums nebūs vēl lielāks, ja zemākās cenas piedāvājums būs jānoraida. Pastāvot pārsūdzību riskam, kā arī riskam, ka sakarā ar cenu kāpumu, piegāžu pārrāvumiem u.c. izvēlētais pretendents var pieņemt lēmumu neslēgt būvdarbu līgumu. Kā alternatīvs risinājums būvdarbu izmaksu sadārdzinājumam tiek izskatīta atkārtota iepirkuma procedūras izsludināšana. Arī šādam risinājumam ir nepieciešams 8.1.3.specifiskā mērķa īstenošanas termiņa pagarinājums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka 8.1.3.specifiskā atbalsta ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Ņemot vērā, ka profesionālās izglītības un profesionālās vidējās kultūrizglītības iestādēs tiek veikta arī papilddarbība (piemēram, telpas tiek izmantotas ēdināšanas iestādēm ēdināšanas pakalpojuma sniegšanai audzēkņiem un izglītības iestādes darbiniekiem) un infrastruktūra šādos gadījumos joprojām saglabā savu nesaimniecisko raksturu, nepārprotamai normas interpretācijai 38.1 punkts izteikts jaunā redakcijā, paredzot atļauju veikt arī papilddarbības (sk. skaidrojumu Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207.punktu).
Atsaucoties uz grozījumiem Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, precizējot nelikumīga komercdarbības atbalsta normas, 38.3 punkts izteikts jaunā redakcijā.
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, 8.1.3.specifiskā atbalsta noteikumi tiks papildināti ar 37.5 punktu, kas nosaka, ka, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Ņemot vērā, ka profesionālās izglītības un profesionālās vidējās kultūrizglītības iestādēs tiek veikta arī papilddarbība (piemēram, telpas tiek izmantotas ēdināšanas iestādēm ēdināšanas pakalpojuma sniegšanai audzēkņiem un izglītības iestādes darbiniekiem) un infrastruktūra šādos gadījumos joprojām saglabā savu nesaimniecisko raksturu, nepārprotamai normas interpretācijai 38.1 punkts izteikts jaunā redakcijā, paredzot atļauju veikt arī papilddarbības (sk. skaidrojumu Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207.punktu).
Atsaucoties uz grozījumiem Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, precizējot nelikumīga komercdarbības atbalsta normas, 38.3 punkts izteikts jaunā redakcijā.
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, 8.1.3.specifiskā atbalsta noteikumi tiks papildināti ar 37.5 punktu, kas nosaka, ka, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Gadījumā, ja 8.1.3.specifiskā atbalsta īstenošanas termiņš netiek pagarināts, ģeopolitiskās situācijas ietekmē izraisītais risks -nepabeigt projektā Nr. 8.1.3.0/16/I/016 un projektā Nr. 8.1.3.0/20/I/001 plānotās darbības spēkā esošā 8.1.3.specifiskā mērķa īstenošanas termiņa ietvaros, atstās negatīvu ietekmi ne tikai šajos projektos plānoto mērķu un rezultātu sasniegšanai pilnā apmērā, bet radīs arī negatīvu ietekmi uz kopējo iespējamo ES līdzfinansējumu, ko Latvija var saņemt valsts budžeta ieņēmumos.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums
- Rīgas Stila un modes tehnikums
Ietekmes apraksts
Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai būs jāveic grozījumi Rīgas Stila un modes tehnikuma un Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma Vienošanās par Eiropas Savienības fonda īstenošanu.
Noteikumu projektā ietvertās izmaiņas attiecībā uz Komercdarbības atbalsta jautājumiem un iepirkuma procedūru veikšanu attiecas uz visiem 8.1.3.specifiskā atbalsta finansējuma saņēmējiem.
Noteikumu projektā ietvertās izmaiņas attiecībā uz Komercdarbības atbalsta jautājumiem un iepirkuma procedūru veikšanu attiecas uz visiem 8.1.3.specifiskā atbalsta finansējuma saņēmējiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrijaNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Rīgas Stila un modes tehnikums
- Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi