Anotācija

24-TA-697: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ģeotelpiskās informācijas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2015. gada 7. aprīļa noteikumi Nr. 158 "Ģeotelpiskās informācijas koordinācijas padomes nolikums" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 158) nosaka, ka Ģeotelpiskās informācijas koordinācijas padome (turpmāk - Padome) ir Ministru kabineta izveidota koleģiāla un koordinējoša institūcija, kuras mērķis ir nodrošināt starpinstitūciju sadarbību ģeotelpiskās informācijas jomas (tai skaitā ģeodēzijas un kartogrāfijas joma) plānošanā un politikas īstenošanā. Saskaņā ar MK Noteikumu Nr. 158 2.4. apakšpunktu Padome atbilstoši Ģeotelpiskās informācijas likumā (turpmāk – ĢIL) noteiktajai kompetencei, cita starpā, ierosina attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu izstrādi, kā arī nepieciešamos grozījumus attīstības plānošanas dokumentos un tiesību aktos, lai sekmīgi īstenotu Latvijas ģeotelpiskās informācijas attīstības koncepcijā noteiktos mērķus un risinātu tajā norādītās problēmas. Padomes sastāvs ir noteikts Ministru kabineta 2021. gada 14. oktobra rīkojumā Nr. 721 “Par Ģeotelpiskās informācijas koordinācijas padomi".
Lai nodrošinātu Padomes 2020. gada 6. maija sēdē pieņemtā lēmuma (sēdes protokols Nr. PROT-43, 5.1. apakšpunkts) izpildi, ar Aizsardzības ministrijas 2020. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 75-R “Par ekspertu darba grupas izveidi Latvijas ģeodēzisko koordinātu modernizācijai” (turpmāk - AIM rīkojums) tika izveidota starpinstitūciju Ekspertu darba grupa Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmas modernizācijai (turpmāk – Ekspertu grupa).
Ekspertu grupu vada Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra (turpmāk - Aģentūra), kuras darbā piedalās pārstāvji no Zemkopības ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Satiksmes ministrijas, Tieslietu ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts zemes dienesta, Lauku atbalsta dienesta, Lauksaimniecības datu centra, Rīgas Tehniskās universitātes, Latvijas Universitātes, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes,  Latvijas Mērnieku biedrības, Latvijas Kartogrāfu un ģeodēzistu asociācijas, VSIA “Latvijas Jūras administrācija”, AS “Latvijas valsts meži”, VSIA “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi”.
Pamatojoties uz AIM rīkojuma 2. punktu Ekspertu grupai tika noteikti uzdevumi:
1) noskaidrot piemērotāko modernizētās Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmas koordinātu veidu un kartogrāfisko projekciju;
2) vienoties par transformāciju un konvertāciju parametriem, kā arī ģeotelpiskajiem datiem, kurus nepieciešams pārveidot;
3) aprakstīt konvertācijas modeļus ģeotelpiskajiem datiem un soļus pārejai uz modernizēto ģeodēzisko koordinātu sistēmu;
4) izvērtēt saistītos ģeotelpiskās informācijas jomas regulējošos normatīvos aktus un to izmaiņu nepieciešamību.
Ekspertu grupa, izskatot ģeotelpiskās informācijas jomas reglamentējošos normatīvos aktus un to izmaiņu nepieciešamību, 2023. gada 15. jūnija sanāksmē secināja, ka jaunās, modernizētās Latvijas koordinātu sistēmas jeb "LKS-2020" (turpmāk - LKS-2020) ieviešanas atbalstam, ir jāgroza vairāki normatīvie akti, tai skaitā arī ĢIL.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu Padomes 2023. gada 13. decembra sēdē pieņemtā lēmuma (sēdes protokols Nr. PROT-1, 2. izskatāmā jautājuma "Iepriekšējā Ģeotelpiskās informācijas koordinācijas padomes sēdē ministrijām (institūcijām) uzdoto uzdevumu izpilde" 2. apakšpunkta) izpildi, Aģentūra izveidoja ekspertu darba grupu. Ekspertu grupu vada Aģentūra, kuras darbā piedalās pārstāvji no Valsts zemes dienesta, Tieslietu ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, Valsts meža dienesta, AS “Latvijas valsts meži”, Lauksaimniecības datu centra, VSIA “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi”, Lauku atbalsta dienesta, Zemkopības ministrijas Meža departamenta, Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas, Latvijas Kartogrāfu un ģeodēzistu asociācijas, Latvijas Mērnieku biedrības, Rīgas valstspilsētas pašvaldības, Jūrmalas valstspilsētas administrācijas, Jelgavas valstspilsētas pašvaldības, Limbažu novada pašvaldības Centrālās pārvaldes, Augšdaugavas novada pašvaldības, Krāslavas novada pašvaldības, Ludzas novada pašvaldības, Saldus novada pašvaldības.
Pamatojoties uz Padomes protokola Nr. PROT-1, 2. izskatāmā jautājuma "Iepriekšējā Ģeotelpiskās informācijas koordinācijas padomes sēdē ministrijām (institūcijām) uzdoto uzdevumu izpilde" 2. apakšpunktu tika nolemts:
1) Aģentūrai sasaukt darbu grupu ar iesaistītajām pusēm, lai veiktu grozījumus  Ministru kabineta 2012. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 497 “Vietējā ģeodēziskā tīkla noteikumi” (turpmāk - MK Noteikumi Nr. 497) primāri mazinot Aģentūras pilnīgās kontroles funkcijas;
2) nodot vietējā ģeodēziskā tīkla datu izplatību tās īpašniekiem, tas ir pašvaldībām.
Ekspertu grupa, izskatot ģeotelpiskās informācijas jomas reglamentējošos normatīvos aktus un to izmaiņu nepieciešamību, 2024. gada 19. marta sanāksmē secināja, ka saistībā ar izmaiņām par vietējā ģeodēziskā tīkla datu izplatību ir jāgroza vairāki normatīvie akti, tai skaitā arī ĢIL.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir veikt izmaiņas ĢIL 11. panta trešajā un ceturtajā daļā, nosakot tiesisko regulējumu Eiropas Zemes atskaites sistēmas realizācijas jeb “LKS-2020” un Starptautiskās Zemes gravimetriskās sistēmas ieviešanai. Noteikts vispārīgs formulējums attiecībā uz 1993. gada topogrāfisko karšu sistēmu. Precizēta ĢIL 12. panta otrā un septītā daļa nosakot ģeodēziskās atskaites sistēmas realizāciju apvidū un vietējā ģeodēziskā tīkla izmantošanas mērķi, precizējot, ka vietējā ģeodēziskā tīkla datubāze nav ģeodēziskā tīkla informācijas sistēmas sastāvdaļa.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar ĢIL 11. panta trešo daļu - ģeotelpiskās informācijas pamatdatu iegūšanā, sagatavošanā un uzturēšanā izmanto Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu, Eiropas Vertikālās atskaites sistēmas realizāciju Latvijas teritorijā un 1993. gada topogrāfisko karšu sistēmu. Minēto sistēmu parametrus un to piemērošanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Savukārt atbilstoši šī panta ceturtajai daļai starptautiskos projektos, kā arī sadarbībā ar Ziemeļatlantijas līguma organizāciju un tās dalībvalstīm, citām starptautiskajām organizācijām un to dalībniekiem ir tiesības izmantot citas ģeodēziskās atskaites sistēmas un kartogrāfiskās koordinātu sistēmas, kas transformējamas uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu.
Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumi Nr. 879 "Ģeodēziskās atskaites sistēmas un topogrāfisko karšu sistēmas noteikumi", kas izdoti pamatojoties uz ĢIL 11. panta trešajā daļā un 12. panta ceturtajā daļā noteikto deleģējumu (turpmāk - MK Noteikumi Nr. 879) nosaka:
1) ģeodēziskās atskaites sistēmas izveides, izmantošanas un uzturēšanas kārtību;
2) Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmas parametrus un piemērošanas kārtību;
3) kārtību, kādā Latvijas teritorijā realizē Eiropas Vertikālās atskaites sistēmu;
4) 1993. gada topogrāfisko karšu sistēmas (turpmāk − TKS-93) parametrus un piemērošanas kārtību.
Izstrādājot LKS-2020, kas aizstās pašreizējo Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu LKS-92 (turpmāk – LKS-92) ģeodēzisko pamatojumu, Aģentūra ir noteikusi pārrēķina parametrus starp abām koordinātu sistēmām. Šo pārrēķina parametru piemērošanas rezultātā LKS-92 Merkatora transversālās projekcijas plaknes koordinātu vērtības (turpmāk - LKS-92 TM), salīdzinot ar LKS-2020 sistēmas plaknes koordinātu vērtībām (turpmāk - LKS-2020 TM), visas valsts teritorijā virzienā uz ziemeļrietumiem atšķirsies amplitūdā no 10,5 cm līdz 15,0 cm.
Koordinātu sistēmas maiņa ietekmēs augstas detalizācijas ģeotelpisko informāciju, kuras precizitāte būs tuva iepriekšminētajām koordinātu atšķirībām, šos datus būs nepieciešams pārrēķināt (transformēt).
Saskaņā ar ĢIL 12. panta otro daļu Ģeodēziskās atskaites sistēmas realizācija ir ģeodēziskais tīkls, kura sastāvdaļas ir:
1) valsts ģeodēziskais tīkls;
2) vietējais ģeodēziskais tīkls.
Savukārt atbilstoši šī panta septītajai daļai Vietējā ģeodēziskā tīkla punktu ierīkošanu, uzturēšanu un aizsardzību savā administratīvajā teritorijā nodrošina vietējā pašvaldība, kas aktuālo informāciju par tās administratīvajā teritorijā esošā vietējā ģeodēziskā tīkla punktiem uzkrāj Vietējā ģeodēziskā tīkla datubāzē. Vietējā ģeodēziskā tīkla datubāze ir ģeodēziskā tīkla informācijas sistēmas sastāvdaļa.
MK Noteikumi Nr. 497, kas izdoti pamatojoties uz ĢIL 12. panta astotajā daļā noteikto deleģējumu, nosaka vietējā ģeodēziskā tīkla punktu ierīkošanas, uzturēšanas, kā arī informācijas sniegšanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uz LKS-2020 ir nepieciešams transformēt augstas precizitātes un detalizācijas ģeotelpiskos datus, tai skaitā augstas izšķirtspējas ortofoto kartes un digitālos augstumu modeļus, nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas ģeotelpisko informāciju, inženiertīklu ģeotelpisko informāciju, augstas detalizācijas topogrāfisko informāciju mērogā 1:500 (turpmāk – ADTI). Tāpat uz LKS-2020 nepieciešams transformēt arī pašreizējās 1993. gada topogrāfisko karšu sistēmas (turpmāk – TKS-93) karšu lapu dalījuma rāmjus, kurus veido LKS-92 TM taisnleņķa koordinātu tīkls.
Būtiskākā datu kopa, ko ietekmē koordinātu sistēmas modernizācija, ir ADTI, kuru uztur pašvaldības un Valsts zemes dienests, atbilstoši kārtībai, kas noteikta Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 “Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi” (turpmāk - MK Noteikumi Nr. 281). Atbilstoši MK noteikumu Nr. 281 regulējumam ADTI dati tiek iegūti, uzturēti un to aprite notiek atsevišķu datņu veidā, kuru iedalījums atbilst TKS‑93. Lielā datu apjoma dēļ, TKS-93 iedalījumam atbilstošu datņu veidā nereti notiek arī augstas izšķirtspējas ortofoto karšu un digitālo augstumu modeļu datu aprite.
Pēc datu transformācijas, apritē, vismaz līdz sešu mēnešu pārejas perioda beigām, parādīsies augstas precizitātes un detalizācijas ģeotelpiskie dati, kas būs abās koordinātu sistēmās - LKS-92 TM un LKS-2020 TM. Līdz ar to, lai varētu atšķirt augstas precizitātes un detalizācijas ģeotelpiskos datus starp abām sistēmām LKS-92 un LKS-2020, ir jānosaka, ka uz LKS-2020 transformētie dati atbilst citai topogrāfisko karšu sistēmai.
Koordinātu sistēmas maiņa ietekmēs arī nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas ģeotelpisko informāciju, kuras transformāciju būs jāveic izmantojot šo datu apstrādes programmatūrā pieejamo funkcionalitāti.
Nav paredzēts transformēt ģeotelpisko datu arhīvos esošos vēsturiskos datus, kas atbilst LKS-92, taču nepieciešamības gadījumā tie var tikt izmantoti.

LKS-2020 ieviešanas nodrošinājumam Ekspertu grupa ir sagatavojusi grozījumus MK Noteikumos Nr. 879, kas paredz izmaiņas attiecībā uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu un 1993. gada topogrāfisko karšu sistēmu, līdz ar to vispirms ir jāmaina tiesiskais regulējums ĢIL 11. panta trešajā attiecībā uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmas un 1993. gada topogrāfisko karšu sistēmas formulējumu. Vienlaikus ĢIL 11. panta ceturtajā daļā tiek izslēgta norāde uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu, jo modernās ģeotelpisko datu apstrādes tehnoloģijas jau nodrošina iespēju salīdzinoši vienkārši transformēt ģeotelpiskos datus starp dažādām ģeodēziskās atskaites sistēmām un kartogrāfiskām koordinātu sistēmām, t.sk. uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu. Lai nodrošinātu efektīvu ģeotelpisko datu apmaiņa starptautiskos projektos, kā arī sadarbībā ar Ziemeļatlantijas līguma organizāciju un tās dalībvalstīm, citām starptautiskajām organizācijām un to dalībniekiem, ģeotelpisko datu transformācija uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu pamatā nav nepieciešama, līdz ar to attiecīgā ĢIL norma tiek izslēgta.

Attīstoties ģeodēzijas jomai pasaulē, pieaugot ģeodēzisko mērījumu precizitātei, notiekot izmaiņām apvidū zemes garozas vertikālo kustību rezultātā, uzlabojoties un mainoties ģeotelpisko datu apstrādes tehnoloģijām, nākotnē ir iespējama jauna Latvijas koordinātu sistēmas modernizācija, kā arī būs iespējams ieviest Starptautiskās Zemes gravimetriskās sistēmas realizāciju. Līdz ar to, ĢIL 11. panta trešajā daļā ir jānosaka precīzāks un mūsdienu realitātei atbilstošāks formulējums attiecībā uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu un 1993. gada topogrāfisko karšu sistēmu, paredzot, ka šīs sistēmas parametrus un to piemērošanas kārtību nosaka Ministru kabinets (pašlaik minētā kārtība ir noteikta MK Noteikumos Nr. 879), kā arī jāprecizē 11. panta ceturtā daļa.

Likumprojekta pārejas noteikumos ir ietvertas normas, kas nosaka laika grafiku un pasākumus, kas veicami pārejai no LKS-92 uz LKS-2020, paredzot, ka LKS-2020 piemēro no 2025. gada 1. oktobra. Tā kā likumprojektā netiek lietoti termini “LKS-92” un “LKS-2020”, kas tiks definēti MK Noteikumos Nr. 879, tad likumprojektā tiek lietots vispārīgs formulējums – Eiropas Zemes atskaites sistēma.
Līdz 2025. gada 1. oktobrim informācijas sistēmās un datu bāzēs, kuras izmanto ģeotelpiskās informācijas pamatdatu iegūšanā, sagatavošanā un uzturēšanā, esošo informāciju LKS-92 pārrēķina uz LKS-2020.
Likumprojekts nosaka termiņus, līdz kuriem ir paredzēts pārejas posms pārejai uz LKS-2020 mērniecības darbu izpildei līdz 2025. gada 1. novembrim.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā augstāk minēto, Aizsardzības ministrija ir sagatavojusi likumprojektu, kas paredz šādus ĢIL grozījumus:

11. pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ģeotelpiskās informācijas pamatdatu iegūšanā, sagatavošanā un uzturēšanā izmanto Eiropas Zemes atskaites sistēmas, Eiropas Vertikālās atskaites sistēmas, Starptautiskās Zemes gravimetriskās sistēmas realizācijas Latvijas teritorijā un Latvijas topogrāfisko karšu sistēmu. Minēto sistēmu parametrus un to piemērošanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

izslēgt ceturtajā daļā vārdus "kas transformējamas uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu".

Papildināt pārejas noteikumus ar 23., 24. un 25. punktu šādā redakcijā:
"23. Ģeotelpiskās informācijas pamatdatu iegūšanā, sagatavošanā un uzturēšanā ar 2025. gada 1. oktobri izmanto jaunu Eiropas Zemes atskaites sistēmas realizāciju Latvijas teritorijā ".

"24. Ģeotelpiskās informācijas pamatdatu iegūšanai, sagatavošanai un uzturēšanai izmantotajās informācijas sistēmās un datubāzēs esošo informāciju, kas izteikta 1992. gada ģeodēzisko koordinātu sistēmā, izsaka jaunā Eiropas Zemes atskaites sistēmas realizācijā ne vēlāk kā līdz 2025. gada 1. oktobrim".

"25. Mērniecības darbus, kas uzsākti līdz 2025. gada 1. oktobrim, līdz 2025. gada 1. novembrim var pabeigt 1992. gada ģeodēzisko koordinātu sistēmā".
Problēmas apraksts
Saskaņā ar ĢIL 12. panta otro daļu Ģeodēziskās atskaites sistēmas realizācija ir ģeodēziskais tīkls, kura sastāvdaļas ir:
1) valsts ģeodēziskais tīkls;
2) vietējais ģeodēziskais tīkls.
Atbilstoši ĢIL 12. panta piektajai daļai Aģentūra izveido un uztur valsts ģeodēzisko tīklu, kā arī uztur Valsts ģeodēziskā tīkla datubāzē informāciju par valsts ģeodēziskā tīkla punktiem. Valsts ģeodēziskā tīkla datubāze ir Ģeodēziskā tīkla informācijas sistēmas sastāvdaļa. Aģentūra ir Ģeodēziskā tīkla informācijas sistēmas pārzinis. Savukārt, ĢIL 12. panta septītā daļa nosaka, ka vietējā ģeodēziskā tīkla punktu ierīkošanu, uzturēšanu un aizsardzību savā administratīvajā teritorijā nodrošina vietējā pašvaldība, kas aktuālo informāciju par tās administratīvajā teritorijā esošā vietējā ģeodēziskā tīkla punktiem uzkrāj Vietējā ģeodēziskā tīkla datubāzē. Vietējā ģeodēziskā tīkla datubāze ir ģeodēziskā tīkla informācijas sistēmas sastāvdaļa.
Pašreizējā situācijā vietējās pašvaldības aktuālo informāciju par tās administratīvajā teritorijā esošā vietējā ģeodēziskā tīkla punktiem uzkrāj gan pašvaldības uzturētajās vietējā ģeodēziskā tīkla datubāzēs, gan Aģentūras uzturētajā vietējā tīkla datubāzē, kas ir daļa no Aģentūras informācijas sistēmu infrastruktūras. Lai mazinātu administratīvo slogu, kas saistīts ar informācijas uzkrāšanu par vietējā ģeodēziskā tīkla punktiem, kā arī ievērojot, ka vietējās pašvaldības pašas ir atbildīgas par minētās informācijas pareizību un izsekojamību, tad likumprojekts paredz noteikt, ka vietējā ģeodēziskā tīkla datubāze turpmāk nav Aģentūras uzturētās ģeodēziskā tīkla informācijas sistēmas sastāvdaļa. Saskaņā ar MK Noteikumu Nr. 497 grozījumiem, kas izstrādāti darba grupas ietvaros un tiks secīgi virzīti saskaņošanai pēc likumprojekta spēkā stāšanās, Aģentūra turpinās sniegt metodisko atbalstu vietējām pašvaldībām vietējā tīkla pilnveidošanā, ģeodēzisko datu atjaunošanā un ģeodēziskās informācijas apritē.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā augstāk minēto, Aizsardzības ministrija ir sagatavojusi likumprojektu, kas paredz šādus ĢIL grozījumus:

12. pantā:
Izteikt 12. panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ģeodēziskās atskaites sistēmas realizācija ir valsts ģeodēziskais tīkls. Ģeotelpiskās informācijas iegūšanai var izmantot vietējo ģeodēzisko tīklu".

izslēgt septītās daļas otro teikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ģeotelpisko datu turētāji
Ietekmes apraksts
Ģeotelpisko datu turētājiem, kas iegūst un uztur augstas precizitātes un detalizācijas ģeotelpiskos datus TKS-93 iedalījumam atbilstošu datņu veidā, tie būs jāaizstāj ar datnēm, kas transformēti uz LKS-2020 un kuru iedalījums atbilst jaunajai Latvijas topogrāfisko karšu sistēmai.

Ģeotelpisko datu turētājiem, kas iegūst un uztur augstas precizitātes un detalizācijas ģeotelpiskos datus (piemēram, augstas izšķirtspējas ortofoto kartes un digitālie augstuma modeļi, nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas ģeotelpiskā informācija, inženiertīklu ģeotelpiskā informācija, ADTI) ģeotelpiskajās datubāzēs, būs jāveic transformācija izmantojot šo datu uzturēšanā izmantotajā programmatūrā pieejamos LKS-2020 parametrus. Minēto parametru iestrādi un transformācijas funkcionalitāti ģeotelpisko datu programmatūrā nodrošinās tās izstrādātāji, izmantojot tīmekļa vietnē https://epsg.io/ publicēto informāciju par LKS-2020.

Eiropas Zemes atskaites sistēmas, Eiropas Vertikālās atskaites sistēmas, Starptautiskās Zemes gravimetriskās sistēmas realizācijas Latvijas teritorijā un Latvijas topogrāfisko karšu sistēmas parametri un to piemērošanas kārtība tiks noteikti MK Noteikumos Nr. 879.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumi Nr. 879 "Ģeodēziskās atskaites sistēmas un topogrāfisko karšu sistēmas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
LKS-2020 ieviešanas nodrošinājumam jāveic grozījumi MK Noteikumos Nr. 879, kas paredz izmaiņas arī attiecībā uz Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmu un 1993. gada topogrāfisko karšu sistēmu.
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2012. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 497 “Vietējā ģeodēziskā tīkla noteikumi”

Pamatojums un apraksts
MK Noteikumu Nr. 497 grozījumi precizēs tiesisko regulējumu mazinot Aģentūras kontroles funkcijas, nododot vietējā ģeodēziskā tīkla datu izplatību tās īpašniekiem, tas ir pašvaldībām.
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
1) Likumprojektam pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punkts paredz uzdevumu visām ministrijām nepieciešamos grozījumus nozares normatīvajos aktos, ņemot vērā ĢIL grozījumus, sagatavot kopā ar citiem (būtiskiem) grozījumiem šajos normatīvajos aktos.
2) Pašvaldībām būtu jāizvērtē savus saistošos noteikumus un, ja nepieciešams, jāveic attiecīgi grozījumi, ņemot vērā ĢIL grozījumus.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Lauksaimniecības datu centrs, Lauku atbalsta dienests, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts meža dienests, Valsts zemes dienests, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija", VSIA "Latvijas Valsts ceļi", VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi", Zemkopības ministrija, Latvijas Universitāte, Rīgas Tehniskā universitāte, Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Jūrmalas valstspilsētas administrācija, Jelgavas valstspilsētas pašvaldība, Limbažu novada pašvaldības Centrālā pārvalde, Augšdaugavas novada pašvaldība, Krāslavas novada pašvaldība, Ludzas novada pašvaldība, Saldus novada pašvaldība.
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija", Latvijas Kartogrāfu un ģeodēzistu asociācija, Latvijas Mērnieku biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

1) Ekspertu grupa, izskatot ģeotelpiskās informācijas jomas reglamentējošos normatīvos aktus un to izmaiņu nepieciešamību, 2023. gada 15. jūnija sanāksmē secināja, ka LKS-2020 ieviešanas atbalstam, ir jāgroza virkne normatīvo dokumentu, tai skaitā arī ĢIL 11. panta trešā un ceturtā daļa.
2) Ekspertu grupa, izskatot ģeotelpiskās informācijas jomas reglamentējošos normatīvos aktus un to izmaiņu nepieciešamību, 2024. gada 19. marta sanāksmē secināja, ka saistībā ar izmaiņām attiecībā uz vietējā ģeodēziskā tīkla datu izplatību ir jāgroza vairāki normatīvie akti, tai skaitā arī ĢIL 12. panta otrā un septītā daļa.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra
  • Valsts zemes dienests
  • Vietējās pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk