Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2045: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra rīkojumā Nr. 125 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumi Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 662).
Komisijas 2021. gada 12. maija Īstenošanas lēmums (ES) 2021/788, ar ko paredz noteikumus par uzraudzību un ziņošanu attiecībā uz konkrētu sugu dzīvnieku inficēšanos ar SARS-CoV-2 (turpmāk – Īstenošanas lēmums 2021/788).
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25. pants.
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta sagatavošanas mērķis ir pagarināt piešķirtā finansējuma izlietošanas periodu līdz 2022. gada 30. novembrim, lai turpinātu nodrošināt noteikumos Nr. 662 noteikto prasību īstenošanu attiecībā par ūdeļu, citu Mustelidae dzimtas dzīvnieku un jenotsuņu (turpmāk – dzīvnieki) populācijā ņemto paraugu laboratorisko izmeklēšanu Covid-19 infekcijas ierosinātāja noteikšanai, kā arī dzīvnieku līķu sekciju un iznīcināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Covid-19 infekcija ir zoonotiska slimība, ko izraisa SARS-CoV-2 vīruss. Tās simptomi lielākajai daļai saslimušajiem dzīvniekiem nav novērojami, savukārt saslimušajiem cilvēkiem ir viegli līdz vidēji smagiem, taču slimība var izpausties arī smagi, ar nopietnām komplikācijām un pat nāvi. Kā zināms, Covid-19 infekcijas epidemioloģiskā situācija cilvēku vidū pašlaik ir uzlabojusies, tomēr joprojām katru dienu tiek konstatēti jauni Latvijas iedzīvotāju saslimšanas gadījumi, kā arī ir jāgatavojas, ka situācija rudenī atkal varētu pasliktināties, tā radot iespējamo inficēšanās risku arī dzīvniekiem. 
Saistībā ar SARS-CoV-2 vīrusa infekcijas uzliesmojumu dzīvnieku populācijā Latvijā kopš 2021. gada tiek īstenoti epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas uzraudzībai un izplatīšanās ierobežošanai dzīvnieku populācijā saskaņā ar noteikumu Nr. 662 9. nodaļu, kurā ir noteikti epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas uzraudzībai un izplatīšanās ierobežošanai dzīvnieku populācijā, tostarp nosacījumi, kas noteikti saskaņā ar tiesību normām, kuras ietvertas Īstenošanas lēmumā 2021/788.
Noteikumi Nr. 662 reglamentē tiesisko pamatu Pārtikas un veterinārajam dienestam (turpmāk – PVD) uzraudzīt epidemioloģiskās drošības un biodrošības pasākumu ievērošanu dzīvnieku novietnē, un tajos ir arī noteiktas prasības uzraudzības pasākumiem Covid-19 infekcijas noteikšanai. Savukārt uzraudzības pasākumi ir saistīti ar paraugu ņemšanu laboratoriskai izmeklēšanai no dzīvnieku populācijas un nosūtīšanu uz valsts zinātnisko institūtu "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" (turpmāk – institūts BIOR).

Covid-19 infekcijas uzraudzības laikā veiktajiem laboratoriskajiem izmeklējumiem nepieciešamais finansējums laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam ir nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Finansējums Zemkopības ministrijai piešķirts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra rīkojumu Nr. 125 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – rīkojums Nr. 125), ne vairāk kā 50 148 euro apmērā, lai institūts BIOR nodrošinātu dzīvnieku populācijā ņemto paraugu laboratorisko izmeklēšanu Covid-19 infekcijas ierosinātāja noteikšanai, kā arī dzīvnieku līķu sekciju un iznīcināšanu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu Nr. 662 9. nodaļā noteiktajiem epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas uzraudzībai un izplatīšanās ierobežošanai dzīvnieku populācijā, tostarp nosacījumiem, kas noteikti saskaņā ar tiesību normām, kuras ietvertas Īstenošanas lēmumā 2021/788, PVD īsteno Covid-19 infekcijas pasīvo uzraudzību visiem novietnē turētajiem dzīvniekiem, citiem turētajiem dzīvniekiem un savvaļas dzīvniekiem. Novietnē turētajiem dzīvniekiem īsteno pasīvo uzraudzību, kad tiek konstatētas:
1) aizdomas par dzīvnieku saslimšanu ar Covid-19 infekciju. Tad ņem nepieciešamo līķa paraugu vai orofaringeālo iztriepju (turpmāk – kontroles paraugs) apjomu tā, lai noteiktu slimības izplatību 50 procentos dzīvnieku ar 95 procentu ticamību;
2) novietnes darbinieku vai to ģimenes locekļu saslimšana ar Covid-19 infekciju. Tad ņem nepieciešamo kontroles paraugu apjomu tā, lai noteiktu slimības izplatību piecos procentos dzīvnieku ar 95 procentu ticamību.
Savukārt citiem turētajiem dzīvniekiem un savvaļas dzīvniekiem īsteno pasīvo uzraudzību, kad ziņots par:
1) vienu līdz pieciem nobeigušamies, atrastiem beigtiem vai klīniski aizdomīgiem dzīvniekiem – tad ņem vienu kontroles paraugu ziņošanas reizē;
2) vairāk nekā pieciem nobeigušamies, atrastiem beigtiem vai klīniski aizdomīgiem dzīvniekiem – tad ņem piecus paraugus ziņošanas reizē.
Tāpat ir nepieciešams pēc SARS-CoV-2 ierosinātāja noteikšanas veikt vīrusa filoģenētisko analīzi (vīrusa genoma sekvencēšanu).

Jāņem vērā arī tas, ka līdz galam nav izpētīta Covid-19 infekcijas transmisija no dzīvnieka uz cilvēku un otrādi, ne arī risks, ko cilvēka veselībai rada ar dzīvniekiem saistītie SARS-CoV-2 vīrusa mutāciju varianti. Turklāt Covid-19 infekcijas epidemioloģiskā situācija cilvēku vidū ir sezonāla, un tas rada iespējamo inficēšanās risku arī dzīvniekiem.
Tādējādi nepieciešams turpināt epidemioloģiskās drošības pasākumu īstenošanu Covid-19 infekcijas uzraudzībai un izplatīšanās ierobežošanai dzīvnieku populācijā.
 
Risinājuma apraksts
Lai turpinātu īstenot noteikumos Nr. 662 noteiktos epidemioloģiskās drošības pasākumus dzīvnieku veselības aizsardzībai no SARS- CoV-2 vīrusa izraisītās Covid-19 infekcijas, nodrošinot infekcijas atklāšanu agrīnā stadijā un novēršot tās tālāko izplatību, kā arī lai kontrolētu un mazinātu SARS-CoV-2 vīrusa infekcijas izplatību Latvijā un īstenotu pēc iespējas efektīvākus pasākumus infekcijas ierobežošanai, nepieciešams grozīt rīkojumu Nr. 125, nosakot, ka piešķirtais finansējums ūdeļu, citu Mustelidae dzimtas dzīvnieku un jenotsuņu populācijā ņemto paraugu laboratorisko izmeklēšanai Covid-19 infekcijas ierosinātāja noteikšanai, kā arī dzīvnieku līķu sekcijai un iznīcināšanai izmantojams laikposmā līdz 2022. gada 30. novembrim.
Tā kā Covid-19 infekcijas uzraudzības laikā īstenotajiem pasākumiem piešķirtais finansējums 50 148 euro apmērā laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 31. maijam izlietots 13 643,90 euro apmērā, kas ir 27,2 % no plānotā, tad, epidemioloģiskajai situācijai būtiski nemainoties, piešķirtais finansējums būtu pietiekams, lai līdz 2022. gada 30. novembrim institūts BIOR varētu nodrošināt dzīvnieku populācijā ņemto paraugu laboratorisko izmeklēšanu Covid-19 infekcijas ierosinātāja noteikšanai, kā arī dzīvnieku līķu sekciju un iznīcināšanu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu Zemkopības ministrija pieprasīs Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2022. gadā atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai. Dzīvnieku populācijā noņemto paraugu laboratoriskajai izmeklēšanai Covid-19 infekcijas ierosinātāja noteikšanai, dzīvnieku līķu sekcijai un to iznīcināšanai laikposmā no 2022. gada 1. jūlija līdz 30. novembrim nepieciešamais finansējums Zemkopības ministrijas budžetā nav pieejams.
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekts ietekmē kontrolējošās institūcijas, kurām ir saistoša epidemioloģiskās drošības prasību izpildes kontrole.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izmeklējumi nodrošinās Covid-19 infekcijas atklāšanu agrīnā stadijā, lai novērstu tās tālāko izplatību, kā arī būs iespēja kontrolēt un mazināt SARS-CoV-2 vīrusa infekcijas izplatību Latvijā un ierobežot Covid-19 infekcijas izplatību cilvēku un dzīvnieku populācijā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi