Anotācija (ex-ante)

23-TA-3318: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 95 "Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 95 "Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai"" (turpmāk - Grozījumi) mērķis ir mazināt aizņēmēju pārkreditēšanās šķēršļus un atvieglot aizņēmējiem iespējas pārkreditēt tādus kredītus, kuru atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku (turpmāk – hipotekārie kredīti) un valsts garantiju vai aizņēmējam ir izsniegta atbalsta programmas "Balsts" subsīdija (turpmāk - subsīdija Balsts).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumi Nr. 95 "Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai"" (turpmāk - Noteikumi) neparedz kārtību, kā būtu jārīkojas kredītiestādēm gadījumā, ja aizņēmējs, kura hipotekārais kredīts ir nodrošināts ar valsts garantiju vai aizņēmējam piešķirta subsīdija Balsts, uzsāk pārkreditācijas procesu. Ievērojot to, ka virzāmie grozījumi saistīti ar likumprojektu Nr.477/Lp14 "Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā", kas atvieglo procesu, kādā aizņēmējiem ir tiesības īstenot pārkreditāciju, paredzams, ka pārkreditācijas gadījumi pieaugs un to īstenos arī aizņēmēji, kuru hipotekārais aizdevums nodrošināts ar valsts garantiju vai aizņēmējam piešķirta subsīdija Balsts. Papildus, pārejot pie cita kredīta devēja, pēc pārkreditācijas noslēgšanās, ir iespējami gadījumi, kad aizņēmējam tiek piedāvāta iespēja palielināt aizdevuma summu. Attiecīgi aizņēmējam var rasties nepieciešamība pēc jaunas garantijas. Atbilstoši Noteikumiem garantijas atkārtota saņemšana iespējama tikai pie noteiktiem un specifiskiem nosacījumiem, proti: ir pagājuši vismaz trīs gadi kopš iepriekšējās garantijas piešķiršanas, ir palielinājies apgādībā esošo bērnu skaits vai iestājusies grūtniecība, un attiecībā uz aizņēmēju, kas piesakās garantijas saņemšanai atkārtoti, iepriekš piešķirtā garantija nav spēkā. Ievērojot šos nosacījumus, garantijas atkārtota piešķiršana pārkreditācijas procesa rezultātā būtu iespējama tikai ierobežotos gadījumos. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kredītiestāžu augstā tirgus koncentrācija un nepietiekama konkurence hipotekārās kreditēšanas sektorā. 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pārkreditācijas procesa īstenošanu atbilstoši aizņēmēja interesēm, Grozījumi paredz, ka pārkreditācijas gadījumā jau piešķirtā garantija vai subsīdija Balsts paliek spēkā atbilstoši sadarbības līguma nosacījumiem. Sadarbības līgums atbilstoši Noteikumiem tiek slēgts starp kredītiestādi un akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – Altum), lai noteiktu detalizētu sadarbības procesa norises kārtību. Pārkreditācijas gadījumā tāda būs nepieciešama, ievērojot, ka būs gadījumi, kad aizņēmēji izvēlēsies palielināt aizņēmuma summu un šādā gadījumā atbilstoši sadarbības līgumam kredītiestādēm būs skaidra rīcības secība esošās garantijas izbeigšanai no vienas puses un jaunas garantijas piešķiršanai no otras puses. Savukārt atkārtotas garantijas piešķiršanas iespējamība tiks noteikta Noteikumu 15.punktā, kā vienīgo priekšnoteikumu garantijas atkārtotai piešķiršanai paredzot iepriekšējās garantijas spēkā neesamību. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvs risinājums ir atstāt spēkā esošo regulējumu, kas neparedz noregulējumu gadījumiem, kad hipotekārais aizdevums, kas nodrošināts ar valsts garantiju vai aizņēmējam ir piešķirta subsīdija Balsts, tiek pārkreditēts. Šāds risinājums rada tiesisko nenoteiktību aizņēmējiem un kredītiestādēm, un nav uzskatāms par piemērotu risinājumu. Tāpat attiecībā uz garantijas atkārtotu piešķiršanas iespēju, nebūtu pamatoti atstāt spēkā esošos nosacījumus, ievērojot, ka to izpilde pakārtota nosacījumiem, kas vispārējā pārkreditācijas gadījumā neizpildīsies un rezultātā tiks ierobežota hipotekārā aizdevuma pārkreditēšana. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Hipotekārā aizdevuma, kas nodrošināts ar valsts garantiju vai aizņēmējam ir piešķirta subsīdija Balsts, pārkreditācijas gadījumā, no aizņēmēja netiek iekasēta maksa par garantijas vai subsīdijas Balsts atstāšanu spēkā vai atkārtotas garantijas piešķiršanu. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Grozījumi ir daļa no tiesību aktu projektu pakotnes, ko Ekonomikas ministrija virza, lai izpildītu saskaņā ar Ministru prezidentes 2023. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-240 “Par darba grupu” izveidotās refinansēšanas darba grupas 2023. gada 10. oktobra sanāksmes protokola 3. punktu un rastu risinājumu hipotekārās pārkreditēšanas šķēršļu mazināšanai, kas būtu risinājums šī brīža situācijā, kad hipotekāro kredītu ņēmēji piedzīvo strauju procentu likmju kāpumu, un tostarp veicinātu konkurenci starp hipotekārās kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts garantijas un subsīdijas Balsts saņēmēji, kuriem piešķirts hipotekārais aizdevums Latvijas Republikas kredītiestādēs
Ietekmes apraksts
Grozījumi nodrošinās tiešu pozitīvu ietekmi uz hipotekāro kredītu ņēmējiem, kuriem vienlaikus piešķirta valsts garantija un subsīdija Balsts, mazinot pārkreditēšanas šķēršļus, un nodrošinot iespēju saņemt izdevīgākus nosacījumus no citas kredītiestādes ne tikai attiecībā uz procentu likmi, bet arī aizdevuma summas apmēru un nosacījumiem (proti, tiks piešķirta garantija atkārtoti attiecībā uz palielināto aizdevuma summu). Zemāks procentu likmju līmenis, kā arī kredītiestāžu piedāvājumi darījuma summas palielinājumam tautsaimniecībā kopumā var veicināt kreditēšanas pieejamību.
 
Juridiskās personas
  • Hipotekārās kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji (Latvijā reģistrēta kredītiestāde, dalībvalstī reģistrēta kredītiestāde, tās filiāle vai ārvalsts kredītiestādes filiāle, kas noslēgusi sadarbības līgumu ar garantētāju).
Ietekmes apraksts
Hipotekārās kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji varēs aktīvāk konkurēt savā starpā par hipotekārajiem kredītiem.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Grozījumi, kas nodrošina valsts garantijas piešķiršanu atkārtoti, balstoties uz atvieglotiem nosacījumiem, veicinās konkurenci kredītiestāžu sektorā.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

Grozījumi ir daļa no tiesību aktu projektu pakotnes, ko Ekonomikas ministrija virza, lai izpildītu saskaņā ar Ministru prezidentes 2023. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-240 “Par darba grupu” izveidotās refinansēšanas darba grupas 2023. gada 10. oktobra sanāksmes protokola 3. punktu un rastu risinājumu hipotekārās pārkreditēšanas šķēršļu mazināšanai, kas būtu risinājums šī brīža situācijā, kad hipotekāro kredītu ņēmēji piedzīvo strauju procentu likmju kāpumu, un tostarp veicinātu konkurenci starp hipotekārās kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Grozījumi tiks izsludināti sabiedrības līdzdalībai vispārējā kārtībā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar Grozījumiem tiks panākta pozitīva ietekme uz hipotekāro aizdevumu ņēmējiem, nodrošinot, ka aizņēmēji var mainīt aizdevuma devēju un saņemt viņu situācijai izdevīgāko kreditēšanas piedāvājumu. 
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi