24-TA-985: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par piesārņojumu” 18.1 panta pirmā daļa noteic, ka trokšņa kartēšanu un trokšņa stratēģisko karšu izstrādi ārpus aglomerācijas teritorijas esošiem infrastruktūras objektiem — dzelzceļa līnijām, autoceļiem un lidostām, kurās satiksmes intensitāte ir vairāk nekā 50 000 gaisa kuģu gadā, nodrošina attiecīgā transporta infrastruktūras objekta pārvaldītājs.
Savukārt Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumi Nr.16 “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.16) nosaka trokšņa rādītājus, to piemērošanas kārtību un novērtēšanas metodes, vides trokšņa radīto kaitīgo seku novērtēšanas metodes, prasības un termiņus trokšņa kartēšanai, kā arī rīcības plāna trokšņa samazināšanai un trokšņa stratēģisko karšu izstrādei.
Savukārt Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumi Nr.16 “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.16) nosaka trokšņa rādītājus, to piemērošanas kārtību un novērtēšanas metodes, vides trokšņa radīto kaitīgo seku novērtēšanas metodes, prasības un termiņus trokšņa kartēšanai, kā arī rīcības plāna trokšņa samazināšanai un trokšņa stratēģisko karšu izstrādei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai vienādotu satiksmes trokšņa novērtēšanai izmantoto metodiku, jo nav racionāli un pamatoti vienlaicīgi izmantot divas dažādas patreiz noteiktās metodes, kas dod atšķirīgus rezultātus. Vienlaikus paredzēts pārejas periods, lai uzsāktiem satiksmes infrastruktūras attīstības projektiem būtu piemērojamas sākotnējās trokšņa novērtēšanas metodes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Noteikumu Nr.16 1. pielikuma 6.3. apakšpunktam ceļu satiksmes radīto troksni novērtē, izmantojot Francijā izstrādāto aprēķina metodi "NMPB-Routes-96 (SETRA-CERTU-LCPC-CSTB)", kas minēta izdevumā “Arrêté du 5 mai 1995 relatif au bruit des infrastructures routières, Journal Officiel du 10 mai 1995, Article 6” un Francijas standartā XPS 31-133 (turpmāk tekstā – NMPB-Routes-96 aprēķinu metode).
Atbilstoši Noteikumu Nr.16 1. pielikuma 6.2. apakšpunktam gaisa kuģu satiksmes radīto troksni novērtē, izmantojot metodi ECAC.CEAC Doc. 29 "Standarta metode trokšņa kontūru aprēķināšanai ap civilajām lidostām" ("Report on Standard Method of Computing Noise Contours around Civil Airports"), 1997 (turpmāk – ECAC.CEAC Doc 29:1997).
Atbilstoši Noteikumu Nr.16 1.pielikuma 6.4. apakšpunktam dzelzceļa un tramvaju satiksmes radīto troksni novērtē, izmantojot Nīderlandē izstrādāto aprēķina metodi "RMR" (publicēta izdevumā "Reken- en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai '96, Ministerie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, 20 November 1996").
Savukārt atbilstoši Noteikumu Nr.16 7.2 punktam, izstrādājot trokšņa stratēģiskās kartes un rīcības plānus autoceļam, dzelzceļa līnijai vai lidostai, gan ceļu satiksmes, gan vilcienu sastāvu, kā arī gaisa kuģu radīto troksni novērtē, izmantojot metodi, kas aprakstīta Komisijas 2015. gada 19. maija Direktīvā (ES) 2015/996, ar ko nosaka kopīgas trokšņa novērtēšanas metodes saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2002/49/EK un Komisijas 2020. gada 21. decembra Deleģētā direktīvā (ES) 2021/1226, ar ko, pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK II pielikumu groza attiecībā uz kopīgām trokšņa novērtēšanas metodēm. Iepriekš minētā metode ietverta arī Noteikumu Nr.16 5. pielikumā (turpmāk tekstā – CNOSSOS aprēķinu metode).
Atbilstoši Noteikumu Nr.16 1. pielikuma 6.2. apakšpunktam gaisa kuģu satiksmes radīto troksni novērtē, izmantojot metodi ECAC.CEAC Doc. 29 "Standarta metode trokšņa kontūru aprēķināšanai ap civilajām lidostām" ("Report on Standard Method of Computing Noise Contours around Civil Airports"), 1997 (turpmāk – ECAC.CEAC Doc 29:1997).
Atbilstoši Noteikumu Nr.16 1.pielikuma 6.4. apakšpunktam dzelzceļa un tramvaju satiksmes radīto troksni novērtē, izmantojot Nīderlandē izstrādāto aprēķina metodi "RMR" (publicēta izdevumā "Reken- en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai '96, Ministerie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, 20 November 1996").
Savukārt atbilstoši Noteikumu Nr.16 7.2 punktam, izstrādājot trokšņa stratēģiskās kartes un rīcības plānus autoceļam, dzelzceļa līnijai vai lidostai, gan ceļu satiksmes, gan vilcienu sastāvu, kā arī gaisa kuģu radīto troksni novērtē, izmantojot metodi, kas aprakstīta Komisijas 2015. gada 19. maija Direktīvā (ES) 2015/996, ar ko nosaka kopīgas trokšņa novērtēšanas metodes saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2002/49/EK un Komisijas 2020. gada 21. decembra Deleģētā direktīvā (ES) 2021/1226, ar ko, pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK II pielikumu groza attiecībā uz kopīgām trokšņa novērtēšanas metodēm. Iepriekš minētā metode ietverta arī Noteikumu Nr.16 5. pielikumā (turpmāk tekstā – CNOSSOS aprēķinu metode).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar augstākminētajiem Noteikumu Nr.16 punktiem trokšņa stratēģiskās kartes un rīcības plāns trokšņa samazināšanai valsts autoceļiem 2022. un 2023. gadā tika izstrādāti atbilstoši CNOSSOS aprēķinu metodei, savukārt valsts autoceļu ietekmes uz vidi novērtējumu izstrādes laikā, kā arī trokšņa izplatības novērtēšanai gar valsts autoceļiem tiek izmantota NMPB-Routes-96 aprēķinu metode.
Izstrādājot būvprojektus trokšņa samazināšanai valsts autoceļiem, kuriem veicamie pasākumi ir noteikti atbilstoši rīcības plānam trokšņa samazināšanai ar CNOSSOS aprēķinu metodi, būvprojektēšanas laikā trokšņa pasākumu atkārtota izvērtēšana tiek veikta ar NMPB-Routes-96 aprēķinu metodi. Tā kā abas metodes dod atšķirīgus trokšņa izplatības rādītājus (ar NMPB-Routes-96 aprēķinu metodi tiek iegūta lielāka trokšņa izplatība, nekā ar CNOSSOS aprēķinu metodi), tad vienlaicīga šo metožu izmantošana nosaka dažādu trokšņa samazināšanas pasākumu apjomu, piemēram, trokšņa sienu garumu un augstumu, un pasākumu izmaksas kopumā.
Iepriekš minētās atšķirības aprēķinu rezultātos lielā mērā ir saistītas ar trokšņa emisijas faktoriem, kas izmantoti aprēķinu veikšanai. NMPB-Routes-96 aprēķinu metode ir izstrādāta 1996. gadā, ņemot vērā metodes izstrādes laikā aktuālās trokšņa emisijas vērtības.
Savukārt CNOSSOS aprēķinu metode ir izstrādāta 2015. gadā un precizēta 2020. gadā, pielāgojot to zinātnes un tehnikas attīstībai. Ar CNOSSOS aprēķinu metodi veiktie trokšņa izplatības aprēķini balstās uz precīzāku satiksmes sastāva raksturojumu un aktuālākiem trokšņa emisijas faktoriem, nekā NMPB-Routes-96 aprēķinu metode. Tāpēc, nosakot trokšņa izplatību ar CNOSSOS aprēķinu metodi, tiek iegūts reālajai situācijai daudz atbilstošāks vērtējums, nekā tad, ja to dara ar NMPB-Routes-96 aprēķinu metodi, kas izstrādāta gandrīz pirms 30 gadiem.
Līdzīga situācija ir ar gaisa kuģu trokšņa aprēķina metodi ECAC.CEAC Doc 29:1997, kura ir izstrādāta pirms vairāk nekā 25 gadiem un var sniegt atšķirīgus trokšņa rādītājus nekā CNOSSOS aprēķinu metode.
Nosakot vienotu satiksmes radītā trokšņa līmeņa aprēķina metodi, visu iepriekš minēto apsvērumu dēļ tā ieviešama arī dzelzceļa transporta jomā, jo līdz šim izmantotā aprēķina metode "RMR" sniedz atšķirīgus trokšņa līmeņa rādītājus, salīdzinājumā ar CNOSSOS aprēķina metodi.
Izstrādājot būvprojektus trokšņa samazināšanai valsts autoceļiem, kuriem veicamie pasākumi ir noteikti atbilstoši rīcības plānam trokšņa samazināšanai ar CNOSSOS aprēķinu metodi, būvprojektēšanas laikā trokšņa pasākumu atkārtota izvērtēšana tiek veikta ar NMPB-Routes-96 aprēķinu metodi. Tā kā abas metodes dod atšķirīgus trokšņa izplatības rādītājus (ar NMPB-Routes-96 aprēķinu metodi tiek iegūta lielāka trokšņa izplatība, nekā ar CNOSSOS aprēķinu metodi), tad vienlaicīga šo metožu izmantošana nosaka dažādu trokšņa samazināšanas pasākumu apjomu, piemēram, trokšņa sienu garumu un augstumu, un pasākumu izmaksas kopumā.
Iepriekš minētās atšķirības aprēķinu rezultātos lielā mērā ir saistītas ar trokšņa emisijas faktoriem, kas izmantoti aprēķinu veikšanai. NMPB-Routes-96 aprēķinu metode ir izstrādāta 1996. gadā, ņemot vērā metodes izstrādes laikā aktuālās trokšņa emisijas vērtības.
Savukārt CNOSSOS aprēķinu metode ir izstrādāta 2015. gadā un precizēta 2020. gadā, pielāgojot to zinātnes un tehnikas attīstībai. Ar CNOSSOS aprēķinu metodi veiktie trokšņa izplatības aprēķini balstās uz precīzāku satiksmes sastāva raksturojumu un aktuālākiem trokšņa emisijas faktoriem, nekā NMPB-Routes-96 aprēķinu metode. Tāpēc, nosakot trokšņa izplatību ar CNOSSOS aprēķinu metodi, tiek iegūts reālajai situācijai daudz atbilstošāks vērtējums, nekā tad, ja to dara ar NMPB-Routes-96 aprēķinu metodi, kas izstrādāta gandrīz pirms 30 gadiem.
Līdzīga situācija ir ar gaisa kuģu trokšņa aprēķina metodi ECAC.CEAC Doc 29:1997, kura ir izstrādāta pirms vairāk nekā 25 gadiem un var sniegt atšķirīgus trokšņa rādītājus nekā CNOSSOS aprēķinu metode.
Nosakot vienotu satiksmes radītā trokšņa līmeņa aprēķina metodi, visu iepriekš minēto apsvērumu dēļ tā ieviešama arī dzelzceļa transporta jomā, jo līdz šim izmantotā aprēķina metode "RMR" sniedz atšķirīgus trokšņa līmeņa rādītājus, salīdzinājumā ar CNOSSOS aprēķina metodi.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka nav racionāla un pamatota divu dažādu metožu, kuras dod atšķirīgus rezultātus, vienlaicīga izmantošana, paredzēts vienādot trokšņa novērtēšanai izmantoto metodiku, nosakot, ka izmantojama CNOSSOS aprēķinu metodika, veicot grozījumus Noteikumu Nr.16 1. pielikuma 6.tabulā.
Problēmas apraksts
Trokšņa novērtējums ir neatņemama satiksmes infrastruktūras projektu dokumentācijas sastāvdaļa un tā sagatavošana ir laika un finanšu ziņā ietilpīgs uzdevums, kas tiek savlaicīgi plānots. Nepieciešams satiksmes infrastruktūras projekta attīstītājam piešķirt rīcības brīvību izvēlēties, kuras metodes piemērot pēc attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās. Tā kā satiksmes radītā trokšņa prognozēšana, izmantojot aprēķinu metodes, tiek veikta ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) ietvaros, ja IVN nepieciešams saskaņā ar likumu “Par ietekmes uz vidi novērtējumu”, un būvprojekta izstrādes ietvaros (tai skaitā gadījumos, ja IVN nav nepieciešams), nepieciešams noteikt, ka par uzsāktiem satiksmes infrastruktūras projektiem šo pārejas noteikumu izpratnē uzskatāmi tādi projekti, kam uzsākts IVN (t.i. pieņemts lēmums par IVN nepieciešamību) vai uzsākta būvprojektēšana (būvprojekta izstrāde) līdz attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās brīdim.
Risinājuma apraksts
Lai regulējuma maiņa attiecībā uz piemērojamām aprēķinu metodēm neradītu būtisku finanšu un laika ietekmi uz uzsāktiem satiksmes infrastruktūras attīstības projektiem, projektā iestrādāta pārejas noteikumu norma, kas pieļauj gaisakuģu, ceļu satiksmes vai dzelzceļu un tramvaju satiksmes radītā trokšņa prognozēšanā turpināt izmantot arī tās aprēķina metodes, kas Noteikumu Nr.16 1.pielikuma 6.punktā noteiktas līdz attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās brīdim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VAS “Latvijas dzelzceļš”, VSIA “Latvijas Valsts ceļi” un VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VAS “Latvijas dzelzceļš”, VSIA “Latvijas Valsts ceļi” un VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- VAS “Latvijas dzelzceļš”
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
