24-TA-2360: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 1997. gada 23. septembra noteikumos Nr. 336 "Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesisko normu precizēšana, atbilstoši publiskās pārvaldes institucionālai sistēmai un pamatdarbībai
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt normatīvo tiesību aktu normas, lai tās atbilstu publiskās pārvaldes institucionālajai sistēmai un pamatdarbības nosacījumiem, attiecīgi svītrojot no Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikuma 59. punktu
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma (turpmāk - Likums) 8.pants nosaka, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde ir valsts un pašvaldības izveidota atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, kas atrodas Ministru kabineta pārraudzībā. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes funkcijas veic Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valde un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izpildaparāts, kuru vada Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks.
Savukārt, Likuma 9.panta (2) daļa nosaka, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdē ir deviņi valdes locekļi: trīs Liepājas pilsētas domes un trīs Liepājas komersantu pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo ar Liepājas pilsētas domes lēmumu, un trīs valsts interešu pārstāvji, kuri deleģēti no Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas un Satiksmes ministrijas un kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets.
Likuma 10.pants noteic Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes uzdevumus: apstiprināt Liepājas speciālās ekonomiskās zonas attīstības plānu saskaņā ar šo likumu, valsts, pašvaldību un sabiedrības interesēm; slēgt līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas ieguldītājiem par ieguldījumiem un komercsabiedrību darbību Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā; slēgt līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām par to komercdarbību Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā; izsniegt Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām apliecības par tiesībām piemērot likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" paredzētos nodokļu atvieglojumus; noteikt brīvās zonas un to robežas, saskaņojot ar Valsts ieņēmumu dienestu šo zonu atbilstību brīvās zonas režīma ieviešanai; slēgt līgumus par Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā esošās zemes iznomāšanu vai atsavināšanu, izņemot ostas zemes atsavināšanu, kā arī šajā likumā norādītos gadījumus, kad zemes un cita nekustamā īpašuma privatizāciju Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā veic citas institūcijas; slēgt līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām par atsevišķu saimniecisko funkciju vispārēju nodošanu tām atsevišķās Liepājas speciālās ekonomiskās zonas apkalpošanas jomās vai atsevišķās Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijas daļās; kontrolēt noslēgto līgumu izpildi; apstiprināt perspektīvo un nākamā gada finansu līdzekļu izlietojuma budžetu; iecelt, vadīt un kontrolēt Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izpildaparātu; kā arī veikt normatīvajos aktos noteiktos brīvās zonas administrācijas pienākumus Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā.
1997.gada 23.septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 336 "Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikums" (turpmāk - Nolikums), kas izdoti saskaņā ar Likuma 8.panta (4) daļu, 59.punkts paredz: "Līguma tipveida paraugu un grozījumus tajā apstiprina ekonomikas ministrs."
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nolikuma 59.punkts faktiski piedāvā regulējumu, kas nonāk pretrunā Likumā noteiktajam konceptuālam risinājumam, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde ir valsts un pašvaldības izveidota atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, kas atrodas Ministru kabineta pārraudzībā, un ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas darbības uzraudzību nodrošina kolektīvi ministriju, pašvaldības un komersantu pārstāvji, kuri ir ievēlēti Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdē.
Likums nosaka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes kompetenci un atbildību slēgt līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām par to darbību Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā, kā arī kontrolēt līgumu izpildi. Savukārt Ekonomikas ministrijai Likumā ir noteikts tiesības deleģēt vienu no deviņiem valdes locekļiem, ko apstiprina Ministru kabinets. Likums neparedz tiešu deleģējumu ar Nolikumu uzlikt papildus funkcijas kādai konkrētais institūcijai, šajā gadījumā - ekonomikas ministram līgumu slēgšanas jomā, attiecīgi apstiprināt līguma tipveida paraugus, kā arī apstiprināt grozījumus tajā. Tādējādi ar zemāka ranga normatīvo aktu (Ministru kabineta noteikumiem) ir noteikta kārtība, kas ietekmē un sašaurina ar Likumu noteikto Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes kompetenci, neatbilst Likumā noteiktajam atbildības sadalījumam starp valsts pārvaldes iestādēm, pašvaldību un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdi, kā arī rada nepamatotu papildus administratīvo slogu.
Likums nosaka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes kompetenci un atbildību slēgt līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām par to darbību Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā, kā arī kontrolēt līgumu izpildi. Savukārt Ekonomikas ministrijai Likumā ir noteikts tiesības deleģēt vienu no deviņiem valdes locekļiem, ko apstiprina Ministru kabinets. Likums neparedz tiešu deleģējumu ar Nolikumu uzlikt papildus funkcijas kādai konkrētais institūcijai, šajā gadījumā - ekonomikas ministram līgumu slēgšanas jomā, attiecīgi apstiprināt līguma tipveida paraugus, kā arī apstiprināt grozījumus tajā. Tādējādi ar zemāka ranga normatīvo aktu (Ministru kabineta noteikumiem) ir noteikta kārtība, kas ietekmē un sašaurina ar Likumu noteikto Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes kompetenci, neatbilst Likumā noteiktajam atbildības sadalījumam starp valsts pārvaldes iestādēm, pašvaldību un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdi, kā arī rada nepamatotu papildus administratīvo slogu.
Risinājuma apraksts
Svītrot no Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikuma 59. punktu, kas paredz ekonomikas ministra funkciju apstiprināt līgumu par komercdarbību Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā tipveida paraugus. Tādējādi vairs netiks sašaurināta ar Likumu noteiktā Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes kompetence līgumu slēgšanas jomā, t.sk. veicot līgumu projektu un to grozījumu saskaņošanu, un tiks attiecīgi sakārtota Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde atbilstoši publiskās pārvaldes sistēmai un nosacījumiem, kā arī Likumā paredzētajam funkciju sadalījumam starp valsts pārvaldes iestādēm, pašvaldību un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Nav nepieciešams iesaistīto institūciju un sabiedrības līdzdalības process
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Mazina Ekonomikas ministrijas kompetenci
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
