24-TA-1772: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Labklājības ministrijas iniciatīvas un atbilstoši Krīzes vadības padomes 2024.gada 30.jūlija sēdes protokola Nr.2 (turpmāk - Protokols) 2.§ 1.punktam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi pilnveidot aktīvo nodarbinātības pasākumu tiesisko regulējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Aktīvos nodarbinātības pasākumus un preventīvos bezdarba samazināšanas pasākumus reglamentē Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumi Nr.75 „Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem” (turpmāk – MK Noteikumi).
Īstenojot minētos pasākumus, tika konstatēta nepieciešamība pilnveidot pasākumu īstenošanas nosacījumus, veicot tehniska rakstura precizējumus MK Noteikumos.
Īstenojot minētos pasākumus, tika konstatēta nepieciešamība pilnveidot pasākumu īstenošanas nosacījumus, veicot tehniska rakstura precizējumus MK Noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu 19.1.2. apakšpunktā ir noteikti gadījumi, kuros Nodarbinātības valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) ir tiesīga svītrot no izglītības piedāvājumu saraksta izglītības iestādes piedāvājumu īstenot konkrētu izglītības programmu konkrētā īstenošanas vietā. Viens no šādiem gadījumiem ir, ja divu gadu laikā apmācību īstenošanas vietā netiek organizēta apmācība. Vienlaikus ar Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas (turpmāk – informācijas sistēma) funkcionalitātes attīstību, mācību grupas tiek komplektētas informācijas sistēmā, kas ļauj nodrošināt mācību grupu komplektēšanu tikai tajās mācību īstenošanas vietās, kurās mācības tiek faktiski organizētas.
Risinājuma apraksts
Ievērojot mācību procesa organizēšanu izmantojot informācijas sistēmas funkcionalitāti, Aģentūrai nav nepieciešams sekot līdzi mācību īstenošanas regularitātei katrā mācību īstenošanas vietā. Attiecīgi Noteikumu projekts paredz izteikt MK noteikumu 19.1 2.apakšpunktu jaunā redakcijā, svītrojot 19.1 2.2. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
MK noteikumu 34.7 3. apakšpunkts nosaka, ka transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāju apmācību, kā arī apmācību citās programmās, ja tā tiek organizēta pēc darba devēja pieprasījuma, organizē, nepārsniedzot astoņas stundas dienā. Ņemot vērā, ka mācības netiek organizētas astronomiskajās stundās, kā arī citām mācību programmām MK noteikumu 34.7 punktā ir noteikts pieļaujamais mācību stundu skaits, 34.7 3. apakšpunktu nepieciešams precizēts, savstarpēji saskaņojot to ar citām MK noteikumu normām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu 34.7 3. apakšpunktu, nosakot, ka apakšpunktā minētās mācības tiek organizētas, nepārsniedzot 8 mācību stundas dienā.
Problēmas apraksts
MK noteikumu 82.punktā un 109.1 apakšpunktā ir ieverts darba devēju, kas ir tiesīgi pieteikties subsidētās nodarbinātības pasākuma un pasākuma “Apmācība pie darba devēja" īstenošanai, loks – komersanti, pašnodarbinātas personas, biedrības vai nodibinājumi, kooperatīvās sabiedrības. Minētā uzskaitījuma mērķis ir nodrošināt, ka pasākumu īstenotāji ir privātā sektora darba devēji, izslēdzot publiskā sektora darba devējus no atbalsta saņēmēju loka. Vienlaikus, pārskatot šīs normas, ir konstatēta tehniska neprecizitāte, jo privātā sektora darba devēji ir arī individuālie uzņēmumi, kas atbilst minēto pasākumu mērķim.
Saskaņā ar Komercdarbības atbalsta un kontroles likumu komercdarbības atbalstu var piešķirt komercdarbības veicējiem - saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbība ir saistīta ar preču vai pakalpojumu piedāvāšanu tirgū, ieskaitot individuālos uzņēmumus, un atbilstoši MK noteikumu 6.2 nodaļai komercdarbības veikšana tiek interpretēta plašākā nozīmē, ieskaitot gan komersantus, gan citus saimnieciskās darbības veicējus, attiecīgi nepieciešams precizēt darba devēju loku.
Saskaņā ar Komercdarbības atbalsta un kontroles likumu komercdarbības atbalstu var piešķirt komercdarbības veicējiem - saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbība ir saistīta ar preču vai pakalpojumu piedāvāšanu tirgū, ieskaitot individuālos uzņēmumus, un atbilstoši MK noteikumu 6.2 nodaļai komercdarbības veikšana tiek interpretēta plašākā nozīmē, ieskaitot gan komersantus, gan citus saimnieciskās darbības veicējus, attiecīgi nepieciešams precizēt darba devēju loku.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, lai izslēgtu interpretācijas iespējas darba devēja tvērumam, Noteikumu projekts paredz veikt precizējumus MK noteikumu 82. un 109.1 punktā, papildinot darba devēju uzskaitījumu ar individuāliem uzņēmumiem. Tāpat attiecīgi tiek precizēta arī 109.28 punktā noteiktais darba devēja ietvars darba vietu pielāgošanai nodarbinātajam personām.
Problēmas apraksts
MK noteikumu 84.punktā ir noteikts darba devējiem paredzētais dotācijas apmērs mēneša darba algai atkarībā no subsidētās nodarbinātības pasākumā iesaistīto bezdarbnieku mērķgrupas. Gadījumos, kad bezdarbnieks nostrādā nepilnu mēnesi, dotācijas apmērs tiek proporcionāli samazināts, tomēr, lai noteiktu vienotu dotācijas apmēra aprēķina pieeju visiem pasākuma īstenotājiem, neatkarīgi no konkrētajā uzņēmumā noteiktās metodikas darba algas aprēķināšanai (pēc nostrādātajām dienām vai stundām), nepieciešams precizēt dotācijas apmēra aprēķināšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu 84.punktu, nosakot, ka dotācijas apmērs tiek aprēķināts proporcionāli nostrādātajām stundām mēnesī. Vienotas pieejas nostiprināšana ļaus efektīvāk automatizēt dotāciju aprēķinus, samazinot pasākuma administrēšanai nepieciešamos resursus un to izmaksas.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu 183.punktu, uzsākot apmācību, izglītības iestāde bezdarba riskam pakļautajai personai izsniedz profesionālās izglītības programmas īstenošanas plānu un stundu (nodarbību) sarakstu, kā arī ar izglītības iestādes vadītāja rīkojumu iekļauj viņu izglītojamo sarakstā. Vienlaikus atbilstoši MK noteikumu 175. punktam bezdarba riskam pakļautās personas netiek iesaistītas profesionālās izglītības programmās, attiecīgi bezdarba riskam pakļautajai personai netiek izsniegts profesionālās izglītības programmas īstenošanas plāns, bet izglītības programmas īstenošanas plāns.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu 183.punkta redakciju, svītrojot vārdu “profesionālās”.
Problēmas apraksts
2024. gada 1. jūlijā stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 715 “De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 715), ar kuriem tika precizēts Noteikumu Nr. 715 nosaukums (iepriekš "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem") un svītrots 1. pielikums “Veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai”.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams precizēt MK noteikumu 192.11 punktu, svītrojot vārdus “un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem”.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Krīzes vadības padomes Protokola 1.§ 2.punktam valsts teritorijā š.g. 28. un 29. jūlijā notikušās lietusgāzes, vētra un plūdi atbilstoši Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 4.panta pirmās daļas 1.punkta b. un c. apakšpunktam un otrās daļas 2.punktam, atzīstami kā reģionāla mēroga dabas (hidroloģiska un meteoroloģiska) katastrofas draudi vai katastrofa.
Vētras seku novēršanā iesaistās ne tikai atbildīgie dienesti, bet arī Latvijas iedzīvotāji, cenšoties sniegt atbalstu vētras nodarītā posta likvidēšanā.
Lai veicinātu dabas stihijas izraisīto seku novēršanu atbilstoši Protokola 2.§ 1.punktam Labklājības ministrija apņēmusies noteikt speciālus nosacījumus algotajiem pagaidu sabiedriskajiem darbiem vētras skartajās teritorijās.
Algoti pagaidu sabiedriskie darbi ir viens no Nodarbinātības valsts aģentūras organizētajiem aktīvajiem nodarbinātības pasākumiem, kura ietvaros bezdarbniekiem ir iespēja iegūt un uzturēt darba iemaņas iegūšanai, veicot sociāla labuma darbus, un saņemt atlīdzību 250 euro apmērā mēnesī.
Saskaņā ar MK Noteikumu 141.2 3.apakšpunktu minētajā pasākumā iesaista bezdarbniekus ar invaliditāti, pirms-pensijas vecuma bezdarbniekus, ilgstošos bezdarbniekus, bezdarbus pēc soda izciešanas ieslodzījuma vietā vai probācijas klientus, kā arī bezdarbniekus, kuri pieder pie etniskās minoritātes - romi.
Savukārt minēto noteikumu 141.4 punktā noteikts ierobežojums atkārtotai dalībai pasākumā 24 mēnešu periodā.
Vētras seku novēršanā iesaistās ne tikai atbildīgie dienesti, bet arī Latvijas iedzīvotāji, cenšoties sniegt atbalstu vētras nodarītā posta likvidēšanā.
Lai veicinātu dabas stihijas izraisīto seku novēršanu atbilstoši Protokola 2.§ 1.punktam Labklājības ministrija apņēmusies noteikt speciālus nosacījumus algotajiem pagaidu sabiedriskajiem darbiem vētras skartajās teritorijās.
Algoti pagaidu sabiedriskie darbi ir viens no Nodarbinātības valsts aģentūras organizētajiem aktīvajiem nodarbinātības pasākumiem, kura ietvaros bezdarbniekiem ir iespēja iegūt un uzturēt darba iemaņas iegūšanai, veicot sociāla labuma darbus, un saņemt atlīdzību 250 euro apmērā mēnesī.
Saskaņā ar MK Noteikumu 141.2 3.apakšpunktu minētajā pasākumā iesaista bezdarbniekus ar invaliditāti, pirms-pensijas vecuma bezdarbniekus, ilgstošos bezdarbniekus, bezdarbus pēc soda izciešanas ieslodzījuma vietā vai probācijas klientus, kā arī bezdarbniekus, kuri pieder pie etniskās minoritātes - romi.
Savukārt minēto noteikumu 141.4 punktā noteikts ierobežojums atkārtotai dalībai pasākumā 24 mēnešu periodā.
Risinājuma apraksts
Papildu atbalsta sniegšanai pašvaldībām minētās vētras radīto seku novēršanai, piemēram teritoriju uzkopšanā, kā arī, lai nodrošinātu iespēju operatīvi reaģēt uz līdzīgām dabas stihijām un citām ārkārtas situācijām nākotnē, paredzēts noteikt Aģentūrai tiesības izņēmuma gadījumos paplašināt bezdarbnieku mērķa grupas algotajos pagaidu sabiedriskajos darbos, nepiemērojot iepriekš minētos ierobežojumus, lai atbalsta sniegšanā pašvaldībām to teritoriju sakopšanā varētu iesaistīties plašāks Aģentūras reģistrēto bezdarbnieku loks.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Aģentūrā reģistrētie bezdarbnieki
Ietekmes apraksts
Dalība Aģentūras organizētajos nodarbinātības atbalsta pasākumos pozitīvi ietekmē bezdarbnieku sociālo situāciju un veicina ātrāku atgriešanos darba tirgū.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Grozījumu izpilde tiks nodrošināta Aģentūrai piešķirtā valsts budžeta finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/22cdba75-cf6a-45dd-b0d7-5356881cf357
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas rezultātā viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nodarbinātības valsts aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aktīvie nodarbinātības pasākumi un preventīvie bezdarba samazināšanas pasākumi atstāj labvēlīgu ietekmi uz iedzīvotāju ekonomisko aktivitāti un konkurētspēju darba tirgū, jo sekmē darba tirgū nepieciešamo prasmju apguvi, tāpat nodrošina arī ienākumus bezdarba periodā, kuri tiek izmantoti patēriņam un pamatvajadzību nodrošināšanai, kā arī nodrošina ienākumus nākotnē, uzsākot darba gaitas pēc kvalifikācijas un prasmju pilnveides vai pagaidu nodarbinātības un subsidētās nodarbinātības pasākumu pabeigšanas.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aktīvie nodarbinātības pasākumi un preventīvie bezdarba samazināšanas pasākumi ir īpaši mērķēti uz personām ar invaliditāti, veicinot viņu konkurētspēju darba tirgū un iekļaušanos sabiedrībā.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi