Anotācija

25-TA-1289: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2019. gada 11. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 47 1. §) "Priekšlikumi likumprojekta "Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā" izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā" 4. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 218. punkts, kas noteic, ka lēmumu atzīt Ministru kabineta (turpmāk – MK)  sēdē doto uzdevumu par aktualitāti zaudējušu un izbeigt tā kontroli pieņem MK.
Tiesību akts izstrādāts, lai atzītu MK 2019. gada 11.oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.47 1.§) 4.punktā dotā uzdotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu (Tiesību aktu portālā ID 2019-UZD-1804).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atzīt par aktualitāti zaudējušu MK 2019.gada 11.oktobra sēdes protokollēmuma (prot.Nr.47 1.§) 4.punktā doto uzdevumu Finanšu ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju, Latvijas Pašvaldību savienību, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību, pieaicinot kompetentās institūcijas, izstrādāt un 12 mēnešu laikā pēc MK noteikumu par kadastrālo vērtību bāzes apstiprināšanas iesniegt izskatīšanai MK grozījumus likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli”, kas nodrošinātu samērīgu nekustamā īpašuma nodokli”.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK 2019. gada 11.oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.47 1.§) 4.punktā dotais uzdevums paredz Finanšu ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju, Latvijas Pašvaldību savienību, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību, pieaicinot kompetentās institūcijas, izstrādāt un 12 mēnešu laikā pēc Ministru kabineta noteikumu par kadastrālo vērtību bāzes apstiprināšanas iesniegt izskatīšanai MK grozījumus likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli”, kas nodrošinātu samērīgu nekustamā īpašuma nodokli”.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 50.punkts (stājās spēkā 2024.gada 27.jūnijā) paredz, ka MK līdz 2027. gada 15. jūnijam pilnveido kadastrālo vērtēšanu regulējošus normatīvos aktus un apstiprina jaunu kadastrālo vērtību bāzi, kuru kadastrālās vērtības aprēķinam sāk piemērot atbilstoši šā likuma 68. panta otrajai daļai (ja bāzi apstiprina līdz attiecīgā gada 15. jūnijam, tad to kadastrālās vērtības aprēķinam piemēro no aiznākamā gada 1.janvāra).
Vienlaikus no Nekustamā īpašuma valsta kadastra likuma Pārejas noteikumiem ir izslēgts 45.[1] un 46.punkts[2], kas bija saistīti ar nekustamā īpašuma nodokļa politikas tālāku virzību. Attiecīgi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā vairs nav iekļauti uzdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma nodokļa politikas tālāku virzību.
Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma nodokļa bāze ir kadastrālā vērtība, attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokļa politiku aktualizāciju, to varētu sākt vērtēt tikai pēc tam, kad MK tiks pieņemti pilnveidotie kadastrālo vērtēšanu regulējošie normatīvie akti un apstiprināta jaunā kadastrālo vērtību bāze.”


[1] “Ministru kabinets līdz 2021. gada 1. novembrim apstiprina nekustamā īpašuma nodokļa pilnveides risinājumus, kas paredz mājokļa atbrīvošanu no nekustamā īpašuma nodokļa un nodokļa apmēru komercplatībām un lauksaimniecības zemei un kas sagatavoti, pamatojoties uz kadastrālo vērtību bāzes aprēķiniem, kuri izstrādāti atbilstoši situācijai nekustamā īpašuma tirgū līdz 2019. gada 1. jūlijam un publicēti Valsts zemes dienesta tīmekļvietnē, un informē par to Saeimu.”

[2] “Ministru kabinets līdz 2024. gada 31. janvārim, balstoties uz šo pārejas noteikumu 45. punktā norādīto risinājumu, iesniedz Saeimai likumprojektu, kas saistībā ar kadastrālo vērtību bāzes izmaiņām paredz samērīgu nekustamā īpašuma nodokli un kas stājas spēkā vienlaikus ar kadastrālo vērtību bāzi, kura tiks izmantota kadastrālās vērtības aprēķinam 2025. gada 1. janvārī, nosakot:
1) samērīgu nekustamā īpašuma nodokļa slogu dzīvokļu īpašumiem un dzīvojamām mājām (ja tos neizmanto saimnieciskās darbības veikšanai), samazinot nekustamā īpašuma nodokļa likmi;
2) samērīgu nekustamā īpašuma nodokļa slogu pārējām, šā punkta 1. apakšpunktā neminētajām ēkām, to daļām, telpu grupām un inženierbūvēm, samazinot nekustamā īpašuma nodokļa likmi;
3) samērīgu nekustamā īpašuma nodokļa slogu zemei (tai skaitā arī lauksaimniecībā izmantojamai zemei), samazinot nekustamā īpašuma nodokļa likmi.”
 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams atzīt par aktualitāti zaudējušu MK 2019. gada 11.oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.47 1.§) 4.punktā doto uzdevumu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam institūcija, ievērojot šo noteikumu prasības, īsteno sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi