Anotācija (ex-ante)

23-TA-2796: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 27. jūnija noteikumos Nr. 361 "Pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un uzskaites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2020.gada 17.jūlija rīkojuma Nr. 396 "Par konceptuālo ziņojumu "Par intelektisko transporta sistēmu ieviešanu Latvijas autotransporta jomā un to saskarnēm ar citiem transporta veidiem"" 5.punkts, saskaņā ar kuru, lai veicinātu datu par pašvaldību autoceļiem un ielām iesniegšanu mašīnlasāmā formātā, Satiksmes ministrijai izstrādāt un satiksmes ministram līdz 2023. gada 31. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 27. jūnija noteikumos Nr. 361 "Pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un uzskaites kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr. 361).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir rast iespēju identificēt katras pašvaldības īpašumā esošus ceļus, lai noteiktu to funkcionālo nozīmi un tai atbilstošu, caurskatāmu mērķdotācijas sadali un izlietojumu un iekļautu pašvaldību ceļus digitāli uzturamā vienotā valsts kopējā transporta un mobilitātes ceļu tīkla pārskata kartē. Ar projektu tiks nodrošināta iespēja pilnveidot un uzlabot esošā reģistra uzturēšanas, aktualizēšanas un pilnveidošanas iespējas, tostarp samazinot manuālu darbību veikšanas nepieciešamību reģistra informācijas analīzei, apkopošanai un pārskatīšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr. 361 regulējums paredz pašvaldības autoceļus un ielas identificēt un uzskaitīt kā kadastra objektus, nelietojot vienādus identifikatorus, kā arī neparedz vienotus datu formātus informācijas iesniegšanai, kas apgrūtina informācijas par pašvaldības autoceļiem un ielām apkopošanu un analīzi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 361 regulējums paredz pašvaldības autoceļus un ielas identificēt un uzskaitīt kā kadastra objektus, kas nedod iespēju veikt iegūtās informācijas analīzi starpnovadu kontekstā, nerada skaidru un caurspīdīgu priekšstatu par pašvaldības autoceļu un ielu novietojumu, funkcijām un nozīmi, apgrūtina iespēju veidot, analizēt un modelēt vienotu valsts ceļu tīklu, līdz ar ko arī plānot valsts līdzekļu mērķētu izlietojumu. Nereti nācies konstatēt, ka noteiktas administratīvās teritorijas ceļš apkalpo gan vienā novadā ietilpstošus vairākus pagastus, gan tam ir turpinājums citā novadā, taču to attīstība un kapitāla ieguldījums tiek plānota nesaistīti, kaut gan vairāku novadu teritorijās esoši pašvaldību ceļi veido vienotu ceļu tīklu un ir nozīmīgi plašāku teritoriju attīstībai.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projekts paredz noteikt unikālu identifikatoru (tā izveidošanas piemēru un principus skatīt anotācijas pielikumā), kas ietver informāciju par administratīvo teritoriju, funkciju, ceļa nozīmi un kārtas skaitli administratīvās teritorijas vienībā. Iepriekš minētais nodrošina izgūstamu aktuālu statistikās informācijas ieguvi un analīzi, pārskatāmu mērķdotācijas sadali un izlietojumu, racionālu un stratēģisku valsts ceļu tīkla plānošanu un attīstību.
Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatoru nosaka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumiem Nr. 379 “Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora noteikumi”. Pašvaldību ceļu un ielu reģistrā jānorāda inženierbūvju raksturojošie parametri (garums, laukums) par autoceļiem un ielām.
Attiecīgi tiek papildināts Noteikumu Nr. 361 16.punkts, nosakot pienākumu pašvaldībām līdz 2025. gada 1. janvārim iesniegt VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (turpmāk - LVC) dokumentus, norādot katra pašvaldības autoceļa un ielas identifikatoru, kas ietver informāciju par administratīvo teritoriju, funkciju, ceļa nozīmi un kārtas skaitli administratīvās teritorijas vienībā.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.361 2.punktā ir definēts, ka pašvaldības iela Noteikumu Nr.361 izpratnē ir pašvaldības īpašumā esoša satiksmei paredzēta kompleksa inženierbūve pilsētas teritorijā un pašvaldības ceļš apdzīvotā vietā, kam ielas statusu piešķīrusi pašvaldība un kas ietverts teritorijas attīstības plānošanas dokumentos. Likuma "Par autoceļiem" (uz kā pamata ir izdoti Noteikumi Nr.361) 1.panta otrā daļa noteic, ka pilsētu ielas ir attiecīgo pašvaldību iestāžu pārziņā, savukārt 2.panta ceturtā un piektā daļa noteic, ka iela ir transportlīdzekļu satiksmei paredzēta inženierbūve pilsētas teritorijā un ka autoceļiem ārpus pilsētas robežām apdzīvotās vietās var piešķirt nosaukumu “iela”, bet tas nemaina autoceļa piederību un tiesisko statusu. Līdz ar to Noteikumu Nr. 361 2.punktā noteiktā definīcija ir pretrunā likumam "Par autoceļiem".
Risinājuma apraksts
Tiek svītrots Noteikumu Nr.361 2.punkts. Jēdziens “iela” tiek lietots atbilstoši likuma "Par autoceļiem 1.panta otrās daļas definīcijai.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.361 8.punkts noteic, ka gadījumos, kuros pašvaldību autoceļu un ielu sarakstus un izvietojuma shēmas iesniedz papīra dokumenta formā, pašvaldība tos sagatavo divos eksemplāros, kā arī iesniedz elektronisko datu nesējā vai nosūta uz LVC e-pasta adresi. Līdz ar to dokumentu iesniegšana dažādos formātos apgrūtina informācijas apkopošanu par pašvaldību autoceļiem un ielām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka pašvaldību autoceļu un ielu sarakstus un izvietojuma shēmas iesniedz elektroniskā formātā, kur datnes parakstītas ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot uz LVC oficiālo elektronisko adresi (izņemot Oficiālās elektroniskās adreses likuma 4.pantā noteiktos izņēmuma gadījumus), kā arī tiek precizēti pašvaldību autoceļu un ielu izvietojuma shēmu formāti, kuros iesniedzami šie dokumenti.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 361 1.pielikums nosaka iesnieguma veidlapu pašvaldības autoceļu reģistrācijai, savukārt 2.pielikums nosaka iesnieguma veidlapu pašvaldības ielu reģistrācijai.
Risinājuma apraksts
Lai nedublētu informāciju, 1.un 2.pielikums ir apvienots vienā pielikumā "Pašvaldības autoceļu un ielu saraksts".
Problēmas apraksts
VAS "Latvijas Valsts ceļi" ir mainīts tiesiskais statuss uz VSIA "Latvijas Valsts ceļi".
Risinājuma apraksts
Ir precizēti Noteikumi Nr. 361, lietojot terminu "VSIA "Latvijas Valsts ceļi"".
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr.361 16.punktā noteikto līdz 2025.gada 1.janvārim pašvaldības sagatavo un iesniedz LVC dokumentus nereģistrēto pašvaldības autoceļu un ielu reģistrēšanai Noteikumos Nr.361 noteiktajā kārtībā, kā arī aktualizētu informāciju par pašvaldību autoceļiem un ielām. Noteikumu Nr.361 5.punkts nosaka, ka LVC pašvaldības autoceļu vai ielu reģistrē atbilstoši aktuālajiem Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra Informācijas sistēma) datiem.

Latvijas Pašvaldību savienība ir informējusi (https://lvportals.lv/dienaskartiba/357274-lps-aicina-atlikt-pasvaldibu-autocelu-obligatu-registresanu-kadastra-informacijas-sistema-2023), ka līdz šim Valsts zemes dienests pieaugoša darba apjoma apstākļos bieži nenodrošina pašvaldību inženierbūvju reģistrēšanu normatīvos aktos noteiktajos termiņos, tādējādi noteiktais termiņš, ka līdz 2025. gada 1. janvārim Kadastra informācijas sistēmā būtu reģistrējamas visas pašvaldību inženierbūves nav izpildāms. Turklāt no 2023. gada 1. septembra saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija noteikumiem Nr. 386 "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" ir vairāk kā divas reizes paaugstināta maksa par informācijas izvērtēšanu un vienas inženierbūves teksta un grafisko datu reģistrāciju vai aktualizāciju Kadastra informācijas sistēmā, attiecīgi uz 106,86 EUR (iepriekš – 44,50 EUR).

Latvijas Pašvaldību savienība ir saņēmusi vairāku pašvaldību iebildumus, ka visu inženierbūvju reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā tuvāko divu gadu laikā nav iespējama sakarā ar ierobežoto finansējumu pašvaldībās, kā arī Valsts zemes dienesta nepietiekamo kapacitāti. Latvijas pašvaldības atbilstoši budžeta iespējām un esošajiem cilvēkresursiem plānos  arī turpmākos gadus reģistrēt inženierbūves Kadastra informācijas sistēmā, taču, ņemot vērā vienas inženierbūves izmaksu pieaugumu un esošā budžeta iespējas, pašvaldības varēs veikt visu inženierbūvju reģistrāciju 100 % apmērā ne ātrāk kā līdz 2028 gadam. Līdz ar to pašreizējais Noteikumu Nr.361 noteiktais termiņš  2025. gada 1. janvāris, pēc pašvaldību domām, pašvaldību autoceļu un ielu reģistrēšanai nav reāls, kas var radīt mērķdotācijas nesaņemšanas riskus, tostarp ielu uzturēšanas prasību iespējamu neizpildi vai nepilnīgu izpildi, kas var izraisīt negatīvas sekas satiksmes dalībniekiem.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts Noteikumu Nr.361 5.punkts un pielikumi, neparedzot obligātu prasību pašvaldību autoceļu un ielu reģistrēšanai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, ņemot vērā, ka šī prasība nav būtiska pašvaldību autoceļu un ielu finansēšanai paredzētās valsts budžeta mērķdotācijas sadalījumam, kas noteikta Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumos Nr. 173 "Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība". Vienlaikus gadījumā, ja objekts nav reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, pašvaldībai būs jānorāda skaidrojums, kādēļ objekts nav reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, kā arī plāns, kāda daļa (procentuāli) no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nereģistrētajiem pašvaldības ceļiem katru gadu tiks reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, tādējādi izpildot Zemes pārvaldības likuma 8.panta ceturtajā daļā noteikto pienākumu koplietošanas autoceļus un ielas reģistrēt Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā normatīvajos aktos par kadastra objektu reģistrāciju un kadastra datu aktualizāciju noteiktajā kārtībā. .
Trešās personas, piemēram, pašvaldības iedzīvotāji, pašvaldības administratīvajā teritorijā esošo nekustamo īpašumu īpašnieki u.c. personas, informāciju par pašvaldības autoceļiem un ielām, kamēr informācija par tiem netiks norādīta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, varēs saņemt, vēršoties vietējā pašvaldībā.

Vienlaikus termiņš par pakāpenisku pašvaldības ceļu un ielu reģistrēšanu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā būtu izvērtējams un, ja nepieciešams, iekļaujams Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā un/vai tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos, ņemot vērā Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma mērķi nodrošināt sabiedrību ar aktuālu kadastra informāciju par visiem valsts teritorijā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, to objektiem, zemes vienības daļām un to īpašniekiem, tiesiskajiem valdītājiem, lietotājiem.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2014.gada 14.oktobra noteikumu Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi" 188.punkts noteic, ka īpašnieks vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā noteiktajam pēc būves pieņemšanas ekspluatācijā iesniedz Valsts zemes dienestā datu reģistrācijai vai aktualizācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā aktu par būves pieņemšanu ekspluatācijā un izpildmērījuma plānu, izņemot gadījumu, ja attiecīgā informācija un dati pieejami būvniecības informācijas sistēmā.
Problēmas apraksts
Likuma “Par autoceļiem” 8.panta otrajā daļā ir deleģējums Ministru kabinetam noteikt pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un uzskaites kārtību. Vēršam uzmanību, ka likuma “Par autoceļiem” 8.panta otrajā daļā lietotā terminoloģija ir novecojusi un šobrīd normatīvajos aktos ar jēdzienu “pašvaldības ceļi” tiek saprasti “pašvaldības autoceļi un ielas”.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēta terminoloģija, ņemot vērā, ka ar jēdzienu “pašvaldības ceļi” tiek saprasti “pašvaldības autoceļi un ielas”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir nepieciešamas vienotas prasības iesniegtās informācijas formātam un autoceļu un ielu identifikatoriem, pretējā gadījumā tas traucē informācijas apkopšanu par pašvaldību autoceļiem un ielām un to identificēšanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Tiek atvieglota informācijas apkopošana par pašvaldību autoceļiem un ielām, neradot papildu izmaksas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Konceptuālais ziņojums "Par intelektisko transporta sistēmu ieviešanu Latvijas autotransporta jomā un to saskarnēm ar citiem transporta veidiem" (atbalstīts ar Ministru kabineta 2020.gada 17.jūlija rīkojumu Nr. 396 "Par konceptuālo ziņojumu "Par intelektisko transporta sistēmu ieviešanu Latvijas autotransporta jomā un to saskarnēm ar citiem transporta veidiem"").
Apraksts
Konceptuālajā ziņojumā norādīts, ka, lai sekmētu vienota valsts un pašvaldību ceļu tīkla izveidi Latvijā un veicinātu datu par pašvaldību autoceļiem un ielām iesniegšanu mašīnlasāmā formātā, ir nepieciešams izstrādāt grozījumus Noteikumos Nr.361.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/16ec2993-c376-4c16-9711-f7d0112b1bdd

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības rezultātā iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

Ir iekļauti Latvijas Pašvaldību savienības priekšlikumi (https://lvportals.lv/dienaskartiba/357274-lps-aicina-atlikt-pasvaldibu-autocelu-obligatu-registresanu-kadastra-informacijas-sistema-2023), precizējot Noteikumu Nr.361 5.punktu un pielikumus, neparedzot obligātu prasību pašvaldību autoceļu un ielu reģistrēšanai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, ņemot vērā, ka šī prasība nav būtiska pašvaldību autoceļu un ielu finansēšanai paredzētās valsts budžeta mērķdotācijas sadalījumam, kas noteikta noteikta Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumos Nr. 173 "Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība". Vienlaikus gadījumā, ja objekts nav reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, pašvaldībai būs jānorāda skaidrojums, kādēļ objekts nav reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, kā arī plāns, kāda daļa (procentuāli) no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nereģistrētajiem pašvaldības ceļiem katru gadu tiks reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.

Jautājums par pašvaldības ceļu un ielu reģistrēšanu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā tika skatīts arī Latvijas Pašvaldību savienības Tautsaimniecības komisijas 2023.gada 20.decembra sēdē un Satiksmes ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības ikgadējās sarunās 2024.gada 24.aprīlī.

Papildus LVC 2024.gada 26.martā rīkoja pašvaldību speciālistu kompetences paaugstināšanas semināru, kurā tika informēts par plānoto pašvaldības autoceļu un ielu unikālo identifikatoru un tā piemērošanu, kā arī tika sniegtas atbildes uz pašvaldību jautājumiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dati par pašvaldību ceļiem un ielām tiks ietverti transporta nozares informācijas nacionālajā (valsts) piekļuves punktā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kad dati par pašvaldību ceļiem un ielām tiks ietverti transporta nozares informācijas nacionālajā (valsts) piekļuves punktā, sabiedrībai tiks atvieglota piekļuve informācijai par pašvaldību ceļiem un ielām.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pašvaldības ceļu identifikatoru veidošanas principi