Anotācija (ex-ante)

22-TA-398: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Projekts ievieš Eiropas Parlamenta un Padomes 2017.gada 5.aprīļa regulu (ES) 2017/746 par in vitro diagnostikas medicīniskām ierīcēm un ar ko atceļ Direktīvu 98/79/EK un Komisijas Lēmumu 2010/227/ES (turpmāk – regula 2017/746). Projekta izstrādes nepieciešamība ir saistīts arī ar 2022. gada 13. janvāra grozījumiem Ārstniecības likumā, kuri deva jaunu deleģējumu šāda satura Ministru kabineta noteikumiem. Ārstniecības likuma 34.panta otrās daļas 2., 3., 4., 5.punktā un likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7. panta pirmajā un otrajā daļā dotie deleģējumi ir šī projekta pamatā, tikai jāņem vērā, ka minētajās tiesību normās dotie deleģējumi ir daudz plašāki par šī projekta priekšmetu - projekts attiecas tikai uz in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm. Tādēļ, piemēram, projektā neparādās jautājumi par ierīču tehniskās uzraudzības kārtību, kas minēta Ārstniecības likuma 34.panta otrās daļas 5.punktā, jo tehniskās uzraudzība in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm pēc būtības nav nepieciešama. Kas attiecas uz likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7. panta pirmajā un otrajā daļā doto deleģējumu, tad projekts izmanto šo pilnvarojumu (par būtiskajām prasībām un tirgus uzraudzību) tikai ļoti šauros aspektos, jo šos jautājumus pamatā šobrīd jau nosaka regula Nr.2017/746.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir ieviest regulu 2017/746.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Regula 2017/746 ir pieņemta 2017.gada 5.aprīlī, tā stājās spēkā 2017.gada 26.maijā. Pilnībā piemērojama tā kļuva 2022.gada 26.maijā. Regula 2017/746 ar 2022.gada 26.maiju daļēji aizstāj to regulējumu, kas ir ietverts šobrīd Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 689 "Medicīnisko ierīču reģistrācijas, atbilstības novērtēšanas, izplatīšanas, ekspluatācijas un tehniskās uzraudzības kārtība"” (turpmāk - noteikumi). Regula 2017/746 aptver tikai in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces. Uz medicīniskajām ierīcēm attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2017.gada 5.aprīļa regula (ES) 2017/745, kas attiecas uz medicīniskām ierīcēm, ar ko groza Direktīvu 2001/83/EK, Regulu (EK) Nr. 178/2002 un Regulu (EK) Nr. 1223/2009 un atceļ Padomes Direktīvas 90/385/EK un 93/42/EEK (turpmāk – regula 2017/745), kura pilnībā piemērojama kļuva tikai 2021.gada 26.maijā. Tādēļ no nacionālā regulējuma ir jāizslēdz tās normas, kuras turpmāk dublēs regulas 2017/746 normas. Turklāt korekcijas regulas 2017/746 un noteikumu normu piemērojamībā ir radījusi kavēšanās ar jaunās Eiropas medicīnisko ierīču datu bāzes EUDAMED (turpmāk - EUDAMED) palaišanu. Projekts ir izstrādāts kā jauns Ministru kabineta noteikumu projekts. Regulas 2017/745 ieviešana tiek veikta ar atsevišķu Ministru kabineta noteikumu projektu, un šis projekts attiecas tikai uz in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm.
Kā norādīts regulas Nr. 2017/746 preambulas 6. un 7. apsvērumā, gan in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm, gan in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču nozarei piemīt specifiskas īpatnības, kuru dēļ ir jāpieņem specifiski tiesību akti, kas nošķirti no tiesību aktiem par citām medicīniskām ierīcēm, taču abām nozarēm kopīgie horizontālie aspekti būtu jāsaskaņo. Regulas Nr. 2017/746 piemērošanas joma būtu skaidri jānodala no citiem tiesību aktiem, kas attiecas uz tādiem izstrādājumiem kā medicīniskas ierīces, vispārīgi laboratoriju izstrādājumi un tikai pētniecībai paredzēti izstrādājumi. Līdz ar to arī nacionālais regulējums no regulas Nr. 2017/746 normām izrietošo saistību īstenošanai tiek veidots kā atsevišķs Ministru kabineta noteikumu projekts.
Projekts pēc struktūras var šķist ļoti līdzīgs Ministru kabineta noteikumu projektam "Medicīnisko ierīču noteikumi" (22-TA-40), tomēr ikvienas nodaļas normas projektā atšķiras no medicīnisko ierīču regulējuma. Ja šos abus projektus apvienotu, reāli normas, kuras būtu vienas medicīniskajām ierīcēm un in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm, būtu ļoti maz, jo medicīniskās ierīces ļoti daudzos būtiskos aspektos un arī daudzās mazākās niansēs atšķiras no in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm. Turklāt tādas sadaļas kā vienreiz lietojamo ierīču pārstrāde attiecībā uz in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm vispār nepastāv, bet sadaļa par ekspluatāciju in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm ir krietni īsāka, jo, atšķirībā no medicīniskajām ierīcēm, in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces tieši nevar apdraudēt pacientu un lietotāju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulas Nr.2017/746 110.panta 4.punkts nosaka, ka ierīces, kas likumīgi laistas tirgū, ievērojot Direktīvu 98/79/EK, pirms 2022. gada 26. maija, un ierīces, kas laistas tirgū no 2022. gada 26. maija, ja tām ir izdots sertifikāts, kā minēts šā panta 2. punktā, var turpināt darīt pieejamas tirgū vai nodot ekspluatācijā līdz 2025. gada 27. maijam.
Risinājuma apraksts
Regulas Nr.2017/746 110.panta 4.punkts pēc būtības nozīmē, ka līdz 2025. gada 27. maijam Latvijas tirgū var nonākt vēl arī tādas in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces, kuras ir klasificētas saskaņā ar direktīvu 98/79/EK. Tādēļ arī projektā ir jāparedz tāda iespēja (8.punkts).
Problēmas apraksts
Nav zināms, kad EUDAMED būs pilnībā funkcionējoša.
Risinājuma apraksts
Tādēļ projekts paredz pārejas noteikumu - projekta 17.7. un 17.8. apakšpunktu piemēro no dienas, kas atbilst sešiem mēnešiem pēc dienas, kad Eiropas Komisija paziņo par pilnīgu EUDAMED funkcionalitāti.
Problēmas apraksts
Projekts divās atsevišķās normās paredz fiziskas personas datu apstrādi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 24.1.apakšpunktā minētie dati nepieciešami, lai iesnieguma iesniedzējam varētu izrakstīt rēķinu par izdevumu apmaksu, kuri saistīti ar brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanu (skat. noteikumu projekta 23.punktu). Savukārt noteikumu projekta 52.4.7.apakšpunktā minētie dati nepieciešami, lai nopietna negadījuma izmeklēšanas uzraudzības laikā Zāļu valsts aģentūra nepieciešamības gadījumā paskaidrojumu saņemšanai varētu sazināties ar to personu, kura konstatēja in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces darbības traucējumu. Tāpat arī projekta 1. un 3.pielikumā minētie fizisko personu dati ir nepieciešami tiešas un efektīvas komunikācijas nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • personas ar invaliditāti
  • pensionāri
  • studenti
  • Pacienti, ārstniecības personas
Ietekmes apraksts
Projekts nerada administratīvo slogu papildus tam, kāds jau ietverts spēkā esošajā regulējumā. Projekts skar ikvienu no sabiedrības grupām - studentus, skolēnus, pirmsskolas vecuma bērnus, pensionārus, personas ar invalidāti, jo ikvienas šīs grupas pārstāvis kādā brīdī var kļūt par pacientu un nonākt tiešā vai netiešā saskarē ar in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm.
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
  • in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču ražotāji, ražotāju pilnvarotie pārstāvji, in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītāji, importētāji, ārstniecības iestādes (medicīnas laboratorijas)
Ietekmes apraksts
Projekts nerada administratīvo slogu papildus tam, kāds jau ietverts spēkā esošajā regulējumā. Projekts skar in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču ražotājus, ražotāju pilnvarotos pārstāvjus, in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītājus, importētājus, ārstniecības iestādes (medicīnas laboratorijas) neatkarīgi no tā, vai tie ir uzskatāmi par mikrouzņēmumiem, maziem uzņēmumiem, vidējiem uzņēmumiem vai lieliem uzņēmumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi "Medicīnisko ierīču noteikumi" (22-TA-40)

Pamatojums un apraksts
Ar projektu 22-TA-40 ir paredzēts ieviest regulu Nr.2017/745 un aizstāt šobrīd spēkā esošos Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumus Nr.689 “Medicīnisko ierīču reģistrācijas, atbilstības novērtēšanas, izplatīšanas, ekspluatācijas un tehniskās uzraudzības kārtība”.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017.gada 5.aprīļa regula (ES) 2017/746 par in vitro diagnostikas medicīniskām ierīcēm un ar ko atceļ Direktīvu 98/79/EK un Komisijas Lēmumu 2010/227/ES
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017.gada 5.aprīļa regula (ES) 2017/746 par in vitro diagnostikas medicīniskām ierīcēm un ar ko atceļ Direktīvu 98/79/EK un Komisijas Lēmumu 2010/227/ES
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5.panta 5.punkta otrā daļa
Projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
10.panta 10.punkta pirmā daļa
Projekta 6.punkta 1. un 2. teikums
Pārņemtas pilnībā
-
11.panta 3.punkta otrās daļas d) apakšpunkts
Projekta 4.5.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
24.panta 9.punkts
Projekta 39.punkts un 41.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
27.panta 2.punkts
Projekta 28.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
28.panta 8.punkts
Projekta 18., 23. un 36.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
54.panta 1.punkts
Projekta V.nodaļa
Pārņemtas pilnībā
-
55.panta 1.punkts
Projekta 23., 24., 25. un 26.punktu
Pārņemtas pilnībā
-
82.panta 10.punkta otrā daļa
Projekta 51. un 54.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
82.panta 11.punkts
Projekta 56.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
84.panta 2.punkts
Projekta 56.7., 56.9. un 56.10.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
104.panta 1.punkts
Projekta 18., 23. un 36.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr.2017/746 5.panta 5.punkta otrā daļa nosaka, ka dalībvalstis var pieprasīt, lai šī paša panta pirmajā daļā minētās veselības aprūpes iestādes kompetentajai iestādei iesniegtu jebkādu attiecīgu papildu informāciju par tādām in vitro diagnostikas medicīniskajām ierīcēm, kas ir ražotas un izmantotas to teritorijā; dalībvalstis patur tiesības ierobežot jebkāda konkrēta šādu ierīču tipa ražošanu un izmantošanu, un tām ir atļauts piekļūt veselības iestādēm, lai pārbaudītu to darbības.
Projekta 7.punkts nosaka: "Ārstniecības iestāde, uzsākot in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču ražošanu saskaņā ar regulas Nr.2017/746 5. panta 5. punktu, iesniedz aģentūrā paziņojumu, norādot ražojamās in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces veidu, paredzēto nolūku un būtiskākos parametrus. Ārstniecības iestāde iesniedz aģentūrā attiecīgu paziņojumu arī gadījumā, kad šāda ražošana tiek pārtraukta vai kad mainās ražoto in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču paredzētais nolūks vai būtiskie parametri."
Projektā nav izmantota rīcības brīvība ārstniecības iestādēm ierobežot jebkāda konkrēta šādu ierīču tipa ražošanu un izmantošanu, jo šobrīd nav redzams nekāds racionāls pamats jebkādu ierobežojumu noteikšanai, turklāt, šādu ierobežojumu pastāvēšana var pašā saknē kavēt inovācijas un to ieviešanu.

Regulas Nr.2017/746 24.panta 9.punkts nosaka: " Dalībvalstis mudina veselības iestādes un veselības aprūpes speciālistus un var tiem prasīt glabāt un uzglabāt – vēlams elektroniski – to ierīču UDI, kuras tiem ir piegādātas. Dalībvalstis mudina veselības aprūpes speciālistus un var tiem prasīt glabāt un uzglabāt – vēlams elektroniski – to ierīču UDI, kuras tiem ir piegādātas."
Projekta 38.4.apakšpunkts nosaka: "In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču izplatītājs ir tiesīgs darīt in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces pieejamas Latvijas Republikas tirgū, ja informācija par attiecīgo izplatītāju ir iekļauta LATMED. Izplatītājam, kas veic komercdarbību Latvijas teritorijā, ir šādi pienākumi: piegādājot in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces ārstniecības iestādei, nodot šai ārstniecības iestādei arī sarakstu ar piegādāto ierīču UDI."
Projekta 39.punkts nosaka: "In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču valdītājs (turētājs) un lietotājs, izmantojot in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces, ievēro konkrētās ierīces ražotāja norādījumus par ierīces pielietošanu un ekspluatāciju. Ārstniecības iestādes vismaz divus gadus uzglabā saskaņā ar šo noteikumu 38.4.apakšpunktu tām nodotos sarakstus ar piegādāto in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču UDI."
Projekta 41.2.punkts nosaka, ka ārstniecības iestādes, kuras lieto in vitro diagnostikas medicīniskās ierīces, elektroniski uzglabā tām piegādāto in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču unikālos identifikatorus.
Tādējādi projektā ir izmantota rīcības brīvība, nosakot, ka piegādātājam ir jānodod, bet ārstniecības iestādei ir pienākums elektroniski glabāt piegādāto in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču UDI.

Regulas Nr.2017/746 104.panta 1.punkts nosaka: "Šī regula neskar iespēju, ka dalībvalstis par tajā izklāstītajām darbībām iekasē maksu, ar noteikumu, ka maksas apmērs ir noteikts pārredzami un tā pamatā ir izmaksu atgūšanas princips."
Projekta 23.punkts nosaka: "Aģentūra, pamatojoties uz iesniegumu, ko iesniedzis regulas Nr.2017/746 55. panta 1. punktā noteiktais subjekts, pēc iesnieguma un atbilstošās dokumentācijas saņemšanas izsniedz brīvās tirdzniecības sertifikātu. Izdevumus, kuri saistīti ar brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanu, saskaņā ar aģentūras maksas pakalpojumu cenrādi sedz iesnieguma iesniedzējs."
Projekta 36.punkts nosaka: "Šo noteikumu 32. punktā minētās informācijas un dokumentu izskatīšana ir aģentūras maksas pakalpojums. Maksājuma apmēru nosaka saskaņā ar normatīvajiem aktiem par aģentūras sniegto maksas pakalpojumu cenrādi."
Tādējādi projektā ir izmantota rīcības brīvība noteikt maksu par aģentūras sniegtajiem pakalpojumiem, jo aģentūras uzdevumu izpilde netiek finansēta no valsts budžeta.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija, Zāļu valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Neviena no uzrunātajām organizācijām nepiedalījās publiskajā apspriešanā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Neviena no uzrunātajām organizācijām nepiedalījās publiskajā apspriešanā.

6.4. Cita informācija

Iesaistīties publiskajā apriešanā tika aicināti - Slimnīcu biedrība, Latvijas Lielo slimnīcu asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas Darba devēju konfederācija, Veselības aprūpes darba devēju asociācija, Medicīnas tehnoloģiju piegādātāju asociācija, biedrība Droša Medicīna, Latvijas Medicīnas inženieru un fiziķu biedrība.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības inspekcija
  • Zāļu valsts aģentūra
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Veselības ministrija, Veselības inspekcija un Zāļu valsts aģentūra projektu izpildīs ar esošajiem resursiem.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts aizsargā pacientu tiesības saistībā ar in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču lietošanu

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi