Anotācija (ex-ante)

23-TA-737: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Kontu reģistra likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar 2022. gada 13. oktobra grozījumiem Civillikumā noteikts, ka valsts vai pašvaldība atzīst likumā noteiktā kārtībā atzītus parādus (grozījumi stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī). Ar grozījumiem veiktās izmaiņas paredz atvieglot mantojuma atstājēja nenodrošināto kreditoru tiesības pretendēt uz sava prasījuma atgūšanu bezmantinieku mantas gadījumā, atsakoties no prasības parādu ietvert publiskā aktā vai saistībā, kas atzīta ar spēkā stājušos tiesas nolēmumu. Vienlaikus, lai jaunais regulējums netiktu izmantots negodprātīgi, visiem kreditoriem noteikta prasība sniegt informāciju par sava pieteiktā prasījuma pamatotību zvērinātam tiesu izpildītājam, kurš pēc Ministru kabineta noteiktiem kritērijiem izvērtē mantojuma atstājēja kreditoru pretenzijas pamatotību un atbilstību, un par pamatotām atzītās kreditoru pretenzijas attiecīgi sedz no mantojuma masas. Atbilstoši 2022. gada 13. oktobra likuma "Grozījumi Civillikumā" anotācijā norādītajam, lai nodrošinātu notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu norādīto kreditoru pretenziju pārbaudi, zvērinātiem tiesu izpildītājiem var būt nepieciešama arī informācija no Kontu reģistra par mantojuma atstājēja kontiem.
Ievērojot minēto un Tiesu izpildītāju likuma 73. panta trešajā daļā (2022. gada 13. oktobra likuma redakcijā) Ministru kabinetam ietverto deleģējumu, Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu" (noteikumi Nr. 364) ietverta kārtība, kādā zvērināts tiesu izpildītājs izvērtē sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju pamatotību un atbilstību (Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumi Nr. 193 "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu"" (turpmāk – Grozījumi Nr. 193). Grozījumos Nr. 193 ietverta prasība zvērinātam tiesu izpildītājam, veicot kreditoru pretenziju pamatotības izvērtējumu, cita starp pārbaudīt Kontu reģistrā informāciju par mantojuma atstājēja kontiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu tiesības zvērinātam tiesu izpildītājam saņemt Kontu reģistrā iekļautās ziņas, kas nepieciešamas kreditoru pretenziju pamatotības izvērtēšanai lietās par bezmantinieku mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Kontu reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 9. punkts noteic konkrētus gadījumus, kad zvērinātam tiesu izpildītājam ir tiesības pieprasīt un saņemt Kontu reģistrā iekļautās ziņas. Valsts ieņēmumu dienests Kontu reģistrā iekļautās ziņas izsniedz zvērinātiem tiesu izpildītājiem pēc to pieprasījuma normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildei izpildu lietas ietvaros, kā arī mantojuma apsardzībai un mantojuma saraksta sastādīšanai, mantas aprakstes veikšanai mantas dalīšanas nolūkā. Kontu reģistra likuma 6. pantā nav ietvertas zvērināta tiesu izpildītāja tiesības lietās par bezmantinieku mantu saņemt kreditoru pretenziju pamatotības izvērtēšanas vajadzībām nepieciešamo informāciju par mantojuma atstājēja kontiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2022. gada 13. oktobra grozījumiem Civillikumā veiktas izmaiņas bezmantinieku mantas regulējumā, lai nodrošinātu mantojuma atstājēja nenodrošināto kreditoru tiesību aizsardzību un pieteikto kreditoru pretenziju apmierināšanu. Civillikuma 416. panta otrajā daļā noteikts, ka bezmantinieku mantas gadījumā valsts vai pašvaldība atzīst tikai tādas kreditoru pretenzijas, kas pieteiktas mantojuma lietā zvērinātam notāram sludinājumā par mantojuma atklāšanos norādītajā termiņā un kuras par pamatotiem atzinis zvērināts tiesu izpildītājs. Tas nozīmē, ka līdz ar veiktajām izmaiņām notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu zvērināts notārs iekļauj visas sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteiktās pretenzijas – gan nodrošināto, gan nenodrošināto mantojuma atstājēja kreditoru pieteiktās pretenzijas. Tādējādi nodrošinot vienādu mantojuma atstājēja nodrošināto un nenodrošināto kreditoru aizsardzību attiecībā uz tiesībām pretendēt uz savu prasījumu apmierināšanu, proti, atceltas formas prasības kreditoru pretenzijām, kas tiek apmierinātas bezmantinieku mantas procesā.
Vienlaikus, lai novērstu iespējamību, ka bezmantinieku mantas procesā tiek apmierinātas nepamatotas vai neīstas kreditoru pretenzijas vai segta parāda daļa, par kuru mantojuma atstājējs jau dzīves laikā norēķinājies, likumdevējs paredzējis prasību izvērtēt visu sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju pamatotību un atbilstību, šo funkciju deleģējot zvērinātiem tiesu izpildītājiem, pamatojoties uz Ministru kabineta noteiktiem kritērijiem.
Spēkā esošais regulējums šobrīd nenodrošina iespēju zvērinātam tiesu izpildītājam lietā par bezmantinieku mantu saņemt ziņas no Kontu reģistra par mantojuma atstājēja kontiem, kas var būt nepieciešamas, lai nodrošinātu sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju pamatotības un atbilstības izvērtēšanai, pieņemot lēmumu par kreditoru pretenziju atzīšanu vai neatzīšanu.
Ievērojot minēto un arī to, ka Valsts ieņēmumu dienestam, kas īsteno Kontu reģistra pārziņa funkcijas, ir tiesības saņemt informāciju no Kontu reģistra tikai Kontu reģistra likuma 6. pantā noteiktajos gadījumos un apjomā, zvērinātam tiesu izpildītājam likumā noteikto amata pienākumu izpildes nodrošināšanai nepieciešams papildināt Kontu reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktās zvērināta tiesu izpildītāja tiesības saņemt informāciju no Kontu reģistra.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt tiesisko regulējumu ar zvērināta tiesu izpildītāja tiesībām lietās par bezmantinieku mantu saņemt Kontu reģistrā iekļautās ziņas par mantojuma atstājēja kontiem, ja šāda informācija, zvērināta tiesu izpildītāja ieskatā, nepieciešama, lai pieņemt atbilstošu, izsvērtu un uz pierādījumiem balstītu lēmumu par sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā pieteikto kreditoru pretenziju atzīšanu vai neatzīšanu.
Likumprojekts paredz paplašināt to gadījumu uzskaitījumu, kad zvērinātam tiesu izpildītājam ir tiesības amata pienākumu izpildes ietvaros iegūt ziņas par fizisko personu kontiem kredītiestādē, krājaizdevu sabiedrībās vai pie maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Lietas par bezmantinieku mantu ietvaros iegūstama informācija par mantojuma atstājēja, proti, mirušas personas kontiem. Ņemot vērā Kontu reģistra likuma 5. panta trešajā un 3.1 daļā minēto, Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumu Nr. 186 "Kārtība, kādā kredītiestāde, krājaizdevu sabiedrība un maksājumu pakalpojumu sniedzējs sniedz informāciju kontu reģistram un kontu reģistra informācijas lietotāji saņem kontu reģistra informāciju" 19.1.10. punktā noteikto, secināms, ka zvērinātu tiesu izpildītāji saņem datus par konta turētāju, konta atvēršanas un slēgšanas laiku. Tā kā minētā informācija nesatur personas datus par citām dzīvām fiziskām personām. Uz konkrēto situāciju nav attiecināmas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) prasības.
Problēmas apraksts
Valsts kase savā darbībā, pamatojoties uz Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 652 "Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu", ievēro "Zini savu klientu" principu, veicot darījumu un klientu izpētes. Ņemot vērā, ka valsts budžeta līdzekļu apgūšanā Valsts kasē tiek atvērti konti ne tikai Valsts pārvaldes iestādēm, bet arī privāto tiesību subjektiem, pirms darījumu attiecību uzsākšanas, par klientiem tiek veikta padziļināta izpēte, kuru veicot, ir nozīmīgi pārliecināties  par klienta, tā patiesā labuma guvēja, kā arī par personas, kura izteikusi vēlmi uzsākt darījuma attiecības ar kredītiestādi vai maksājumu pakalpojumu sniedzēju, tās patiesā labuma guvēja atvērto kontu skaitu un kredītiestāžu un maksājumu pakalpojumu sniedzēju skaitu, pie kuriem šie konti atvērti. Esošais tiesiskais regulējums neparedz iespēju Valsts kasei saņemt datus no Kontu reģistra, kas var sniegt vispusīgāku informāciju par Valsts kases potenciālajiem klientiem un veicināt informēta lēmuma pieņemšanu. Turklāt maksājumu pakalpojumu sniedzējiem jau tiek nodrošināta informācijas saņemšana no Kontu reģistra.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz paplašināt Kontu reģistra informācijas lietotāju skaitu, nosakot Valsts kasei tiesības saņemt Kontu reģistrā iekļauto informāciju par klientiem, kuri vēlas uzsākt darījuma attiecības ar Valsts kasi.
Valsts kases darbības virsmērķis ir droša un efektīva valsts finanšu pārvaldība sabiedrības interesēs. Tādējādi Valsts kasei ir sevišķi būtiski izvērtēt klientus, ar kuriem dibināt darījuma attiecības, lai spētu pieņemt izsvērtu lēmumu, pēc iespējas samazinot risku ar valsts finanšu līdzekļiem. Esošais tiesiskais regulējums jau paredz pienākumu Valsts kasei veikt klienta identifikāciju, nolūkā mazināt iespēju nelikumīgi vai negodprātīgi izmantot Valsts kases sniegtos maksājumu pakalpojumus. Valsts kasei no Kontu reģistra informācija sniedzama uz tā paša pamata, uz kura informācija sniedzama kredītiestādēm un maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Savukārt Valsts kasei sniedzama informācija par klienta, tā patiesā labuma guvēja, kā arī par personas, kura izteikusi vēlmi uzsākt darījuma attiecības ar Valsts kasi, tās patiesā labuma guvēja atvērto kontu skaitu un kredītiestāžu un maksājumu pakalpojumu sniedzēju skaitu, pie kuriem šie konti atvērti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Vērtējot, vai informāciju par mantojuma atstājējam piederošiem kontiem var iegūt citādi, secināms, ka vienīgais alternatīvais līdzeklis ir šīs informācijas nepastarpināta pieprasīšana tieši no kredītiestādēm, krājaizdevu sabiedrībām vai maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, kas uztur personu kontus. Taču secināms, ka šāds līdzeklis ir neatbilstošs labas pārvaldības principam un rada nepamatotu administratīvo slogu privātpersonām - kredītiestādēm, krājaizdevu sabiedrībām un maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Līdz ar to, paredzams, ka šo informāciju iegūst tiesu izpildītājs.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums. Risinājums tiks īstenots esošā valsts budžeta ietvaros.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumi Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu".

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
Tāpat vienlaikus ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanos tiks izstrādāti un virzīti grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu",  precizējot zvērināta tiesu izpildītāja tiesības lietās par bezmantinieku mantu saņemt Kontu reģistrā iekļautās ziņas, kas nepieciešamas kreditoru pretenziju pamatotības izvērtēšanai lietās par bezmantinieku mantu un ar to saistīto regulējumu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Likumprojekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalību nav nepieciešams nodrošināt, jo likumprojekts nenosaka jaunus pienākumus fiziskām vai juridiskām personām, tiesiskais regulējums pēc būtības netiek paplašināts vai grozīts.
Valsts ieņēmumu dienests jau atbilstoši šobrīd spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam izsniedz ziņas no Kontu reģistra valsts institūcijām vai valsts amatpersonām Kontu reģistra likuma 6. pantā noteiktos gadījumos, kārtībā un apjomā. 

6.4. Cita informācija

Sabiedrība pēc likuma pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesu administrācija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašinot no Kontu reģistra Izpildu lietu reģistram sniedzamo informācijas kārtību, pārskatāms esošais sadarbības apjoms starp Tiesu administrāciju (saskaņā ar Tiesu izpildītāju likuma 156.1 panta trešo daļu īsteno Izpildu lietu reģistra pārziņa un turētāja funkcijas) un Valsts ieņēmumu dienestu (saskaņā ar Kontu reģistra likuma 3. panta pirmo daļu īsteno Kontu reģistra pārziņa un turētāja funkcijas), lai nodrošinātu informācijas apmaiņu atbilstoši likumprojektā paredzētajam. Tehniskie pielāgošanas darbi tiks nodrošināti Tiesu administrācijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi