Anotācija (ex-ante)

23-TA-1930: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 420 "Par valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta pirmajā daļā Ministru kabinetam dotajam deleģējumam un, ievērojot Tiesībsarga izteikto lūgumu svītrot Tiesībsarga biroja pārstāvi no komisijas locekļus sastāva, kā arī Latviajs Studentu apvienības vēstulē izteikto lūgumu svitrot no Ministru kabineta rīkojuma norādi uz valdes locekli.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijā deleģēto pārstāvju sastāvu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
19.04.2023. stājās spēkā Valsts aizsardzības dienesta likums (turpmāk-VADL), kurš nosaka Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas (turpmāk-Komisija) tiesisko pamatu. Savukārt VADL 5.panta pirmā daļa nosaka, ka Ministru kabineta izveidotā valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijā  vismaz puse no kontroles komisijas sastāva veido personas, kuras nav nodarbinātas Nacionālajos bruņotajos spēkos, Aizsardzības ministrijā un tās padotībā esošajās iestādēs. Proti,  šobrīd spēkā esošais 2023. gada 6. jūlija  Ministru kabineta rīkojums Nr. 420 "Par valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju" (turpmāk-rīkojums) nosaka, ka Komisija sastāv no astoņiem locekļiem: komisijas priekšsēdētājs – Aizsardzības ministrijas pārstāvis;komisijas locekļi:1. Nacionālo bruņoto spēku kapelānu dienesta pārstāvis;2. Nacionālo bruņoto spēku psihologu dienesta pārstāvis;3. Tiesībsarga biroja pārstāvis;
4. Reliģijas lietu konsultatīvās padomes pārstāvis;5. Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis;
6. Veselības ministrijas pārstāvis;.7. Latvijas Studentu apvienības pārstāvis (Latvijas Studentu apvienības valdes loceklis). Respektīvi,pieci Komisijas locekļi  ir personas, kuras nav no aizsardzības resora,t.sk. Latvijas Republikas Tiesībsarga(turpmāk -Tiesībsargs) biroja un  Latvijas Studentu apvienības pārstāvis (Latvijas Studentu apvienības valdes loceklis).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Studentu apvienība (turpāmk-LSA) 2023.gada 26. jūnija Aizsardzības ministrijai(turpmāk-AM) vēstulē (Nr.2023/PV15) norādīja, ka ir nepieciešams izdarīt grozījumu rīkojuma 1.2.7. apakšpunktā, kurā būtu norādīts, ka LSA Komisijā deleģē LSA pārstāvi,svītrojot vārdus iekavās "Latvijas Studentu apvienības valdes loceklis." LSA uzsvera, ka tā kā pārstāvniecības organizācija deleģē savu pārstāvi demokrātiskā procedūrā ar LSA valdes balsojumu, ņemot vērā pieteikušos personu atbilstību konkrētajai pozīcijai,tad nav nepieciešams, ka Komisijas pārstāvis ir LSA valdes loceklis.
Risinājuma apraksts
Ņemt vērā LSA priekšlikumu, svītrojot no Rīkojuma vārdus iekavās "Latvijas Studentu apvienības valdes loceklis."
Problēmas apraksts
Tā kā atbilstoši Obligātā militārā dienesta likuma 26.panta 10.punktam Kontroles komisijas sastāvā savulaik veiksmīgi darbojās Valsts cilvēktiesību biroja (kas tika uzņemts Starptautiskajā ombudu institūtā ar pilntiesīga locekļa statusu)  pilnvarots pārstāvis, arī jaunizveidotās Kontroles komisijas sastāvā tika iekļauts Tiesībsarga pārstāvis. Savukārt Tiesībsargs savā 26.07.2023 vēstulē (Nr. 1-5/186) "Par pārstāvi darbam VAD iesaukšanas kontroles komisijā" AM pauž šādus argumentus: Tiesībsargs nevar deleģēt Komisijā pārstāvi, jo Tiesībsarga pārstāvja dalība ar balsstiesībām valsts pārvaldes lēmumu pieņemšanā Tiesībsarga ieskatā apdraudētu tiesībsarga institūta neatkarību;  Tiesībsargs norāda, ka jau iepriekš, sniedzot atzinumu par Ministru kabineta noteikumu projektiem Nr. 23‑TA‑899 un Nr. 23‑TA‑1292, vērsa uzmanību uz to, ka tiesībsarga vai viņa pilnvarotā pārstāvja iekļaušana Kontroles komisijas sastāvā ir pretrunā ar Tiesībsarga likumā noteiktajām tiesībsarga funkcijām un uzdevumiem; sagatavotajā 2023.gada 30.jūnija izziņā(pieejama TAP-"Izziņa 23-TA-1292")Tiesībsarga paustie apsvērumi netika ņemti vērā, bet ir norādītas Tiesībsarga likuma 11.pantā noteiktas Tiesībsarga funkcijas, piemēram, veicināt privātpersonas cilvēktiesību aizsardzību; veicināt labas pārvaldības principa ievērošanu valsts pārvaldē. Tādējādi norādīts, ka Tiesībsarga pārstāvim, ministrijas ieskatā, ir jābūt kontroles komisijas sastāvā, nodrošinot kompetenta viedokļa pārstāvēšanu cilvēktiesību aizsardzības jomā;  Tiesībsargs uzsvēra, ka ir nepieciešams ņemt vērā Tiesībsarga darbības pamatprincipus un tā lomu sistēmiskā valsts pārvaldes institūciju darbības cilvēktiesību jomā uzraudzībā. Proti, balsstiesību noteikšana Tiesībsargam minēto lēmumu pieņemšanas procesā atbilstoši Tiesībsarga likumā noteiktajam mandātam nav pieļaujama šādu iemeslu dēļ: a) Tiesībsargam kā neatkarīgai cilvēktiesību aizsardzības institūcijai nav paredzēts mandāts pieņemt privātpersonām saistošus valsts pārvaldes lēmumus. Tiesībsarga atzinumiem saskaņā ar Tiesībsarga likuma 25.panta ceturto daļu ir rekomendējošs raksturs; b) Paredzot šādu pienākumu, tiek apdraudēta tiesībsarga pienākuma veikt neatkarīgu valsts pārvaldes lēmumu kontroles īstenošanu;c). Tiek ietekmēta tiesībsarga reputācija sabiedrībā kā neatkarīgam cilvēktiesību aizstāvim. Līdz ar to Tiesībsarga ieskatā Tiesībsargs atbilstoši savam mandātam un pilnvarām nevar piedalīties Komisijas sastāvā un ar savu balsi lemt par citu personu tiesiskajām attiecībām. Tiesībsarga likums paredz tiesībsarga darbību atzinuma un viedokļa sniegšanā ar rekomendējošu raksturu. Tiesībsarga īstenotā personas tiesību aizsardzība balstās uz tiesībsarga kā personas autoritāti un viņa secinājumiem par konkrēto jautājumu, kas tiek sniegti atzinuma un ieteikumu formā (Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2007. gada 14. decembra lēmuma lietā Nr. SKA‑679/2007 9.-11. punkts).
Visbeidzot Tiesībsargs zusvēra, ka tā darbība pamatā balstās sistemātisku, nevis individuālu gadījumu vērtēšanā. Vairākos ārējos normatīvos aktos ir ierakstīts, ka Tiesībsargs var piedalīties ar padomdevēja tiesībām (piemēram, Tieslietu padomes sēdē, Valsts sekretāru sanāksmē, Ministru kabineta komitejas sēdē), tomēr visos šos gadījumos vienotais apstāklis ir jautājuma sistemātiskums, nevis individuālu gadījumu risināšana. Savukārt Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojums Nr. 420 "Par valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju" Tiesībsarga ieskatā automātiski padara Tiesībsargu piederīgu individuālu gadījumu vērtēšanā, kas tieši ietekmē privātpersonas likumīgās intereses. Tiesībsargs norāda, ka tā praksē nav precedentu, kad Tiesībsargs līdzīgā veidā būtu ticis iekļauts kādas citas komisijas sastāvā, kam uzticēta valsts pārvaldes lēmumu pieņemšana. Tiesībsargs aicina Ministru kabinetu ņemt vērā Tiesībsarga likumā noteiktās tiesībsarga funkcijas un uzdevumus un svītrot rīkojuma projekta 1.2.3. apakšpunktu, atbilstoši mainot pārējo rīkojuma projekta 1. punkta apakšpunktu numerāciju.
Risinājuma apraksts
Ņemt vērā Tiesībsarga priekšlikumu, svītrot no Rīkojuma  1.2.3. apakšpunktu.t.i., izslēdzot no Komisijas sastāva Tiesībsarga pārstāvi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Studentu apvienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Par to, ka tiks veidota valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija, sabiedrība tika informēta Valsts aizsardzības dienesta likuma izstrādes laikā un sabiedrībai bija iespēja par to paust savu viedokli. Viedokli par kontroles komisijas sastāvu jau iepriekš ir paudusi Latvijas Studentu apvienība, LV Tiesībsargs, kas lūdza AM precizēt Komisijas sastāvu,t.i., grozīt Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumu Nr. 420 "Par valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju."
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tā kā  Tiesībsargs viņam likumā noteiktās kompetences ietvaros uzrauga citas valsts institūcijas, lai sniegtu neatkarīgu vērtējumu par to darbības tiesiskumu un veicinātu cilvēktiesību ievērošanu. Iekļaujot tiesībsargu vai viņa pilnvaroto pārstāvi kontroles komisijas sastāvā, tiesībsargs attiecīgi kļūst par daļu no valsts institūcijas, kas viņam būtu vienlaikus arī jāuzrauga Tiesībsarga likumā noteikto funkciju ietvaros. Līdz ar to  saskaņā ar Tiesībsarga likuma 13.panta 9.punktu, pabeidzot pārbaudes lietu un konstatējot pārkāpumu, tiesībsargam ir tiesības aizstāvēt privātpersonas tiesības un intereses administratīvajā tiesā, ja tas nepieciešams sabiedrības interesēs. Situācijā, kad tiesībsargs pēc būtības piedalītos valsts pārvaldes lēmuma pieņemšanā, tiesībsargam potenciāli varētu nākties pārstāvēt privātpersonu pret lēmumu, kura pieņemšanā tas ir piedalījies. Tas nozīmē, ka tiek ņemta vērā piemēram,Eiropas Cilvēktiesību tiesā (turpmāk – ECT) vairākās lietās norādītais, ja ir kolīzija starp valsts noteikto pienākumu pildīt obligāto militāro dienestu un Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 9. panta pirmajā daļā ietvertajām personas tiesībām uz domu, apziņas un reliģijas brīvību, tad  ,piemēram, no ECT 2016. gada 15. septembra sprieduma lietā „Papavasilakis v. Greece” citstarp izriet, ka valstij ir pienākums ne vien noteikt kārtību, kādā tiek izskatīti uz domām, apziņu vai reliģisko pārliecību balstīti personu iebildumi pret obligātu militāra dienesta izpildi, bet arī nodrošināt efektīvu un pieejamu šādu iebildumu izvērtēšanu. Tas nozīmē, ka viens no iebildumu efektīvas izvērtēšanas priekšnoteikumiem ir iebildumu vērtētāju neatkarība.
 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi