Anotācija (ex-ante)

24-TA-489: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes nodošanu Saldus novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "a" apakšpunkts, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa un 43. pants, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts, Saldus novada domes 2023. gada 26. janvāra lēmums (sēdes protokols Nr. 2 §14) "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma Renču mežs, Remtes pagastā, zemes vienības daļas iegūšanu īpašumā"

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Saldus novada pašvaldības īpašumā valsts meža zemi – valsts nekustamo īpašumu "Vikstrautes ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8480 003 0416), 0,84 ha platībā – Remtes pagastā, Saldus novadā (turpmāk – nekustamais īpašums "Vikstrautes ceļš"), lai to izmantotu pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Rīkojuma projekts stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No Atsavināšanas likuma 43. panta izriet, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības dod Ministru kabinets, pieņemot par to attiecīgu lēmumu. Atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa noteic, ka valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kuru atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "a" apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme nepieciešama Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildei, tostarp ceļu būvniecībai vai tādas valsts meža zemes atsavināšanai, uz kuras atrodas ceļš. Minētā pašvaldības autonomā funkcija atbilst Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktam, kurā noteikts, ka pašvaldību autonomajās funkcijās ietilpst gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Atbilstoši Meža likuma 44. panta piektajai daļai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei. Kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma pašvaldības autonomo funkciju izpildei, reglamentē Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumi Nr. 776 "Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 776).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atsavināšanai nododamais nekustamais īpašums "Vikstrautes ceļš", kas sastāv no vienas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8480 003 0398, 2023. gada 21. decembrī ir reģistrēts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā (Kurzemes rajona tiesas Remtes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0078 8236).
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamā īpašuma "Vikstrautes ceļš" sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8480 003 0398 lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101) 0,8400 ha platībā.
Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: zemes zem ceļiem platība – 0,8400 ha.
Pēc NĪVKIS datiem, nekustamā īpašuma "Vikstrautes ceļš" sastāvā esošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8480 003 0398 noteikti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,8400 ha;
2) no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,0000 ha.
Nekustamais īpašums "Vikstrautes ceļš" ir nodalīts no nekustamā īpašuma "Renču mežs" (kadastra Nr. 8480 005 0097) Remtes pagastā, Saldus novadā un reģistrēts zemesgrāmatā atsevišķā zemesgrāmatas nodalījumā.
2015. gada 10. jūnija uzziņā Nr. 8.7-5e/2042/2015 "Uzziņa par nekustamo īpašumu Brocēnu novada Remtes pagastā "Renču mežs" (kadastra numurs 8480 005 0097)" sniegta informācija, ka nekustamais īpašums "Renču mežs" ir reģistrēts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā (Remtes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0054 6186) saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 2. panta pirmo daļu un 8. panta ceturto daļu kā vēsturiskā Meža departamenta zeme, tāpēc nodalītais atsavināmais nekustamais īpašums "Vikstrautes ceļš" ir valsts meža zeme Meža likuma izpratnē.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" 2020. gada 28. maija vēstulē Nr. 4.1-2_04jj_101_20_399 lūdza Brocēnu novada pašvaldību (pašlaik, pamatojoties uz Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu, – Saldus novada pašvaldība) izvērtēt iespēju atsavināt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8480 003 0266 daļu, kas atrodas zem inženierbūves "Vikstrautes ceļš" ar būves kadastra  apzīmējumu 8480 005 0080 001, (turpmāk – autoceļš) aptuveni 0,55 ha platībā, jo, pamatojoties uz 2022. gada 19. maija Saldus novada pašvaldības iesniegumu par kadastra objektu reģistrāciju vai datu aktualizāciju un inženierbūves datu deklarāciju NĪVKIS datos, Saldus novada pašvaldība ir reģistrēta kā autoceļa tiesiskā valdītāja.
Saskaņā ar noteikumu Nr. 776 2. punktu Saldus novada pašvaldība ar 2023. gada 24. februāra vēstuli Nr. 4-24.1/831 "Par atsavināšanas ierosinājumu" ierosināja atsavināt valsts meža zemi, kas nepieciešama pašvaldības autonomās funkcijas izpildei – ceļu būvniecībai vai tādas valsts meža zemes atsavināšanai, uz kuras atrodas ceļš.
Saldus novada pašvaldība 2023. gada 24. februāra vēstulei Nr. 4-24.1/831 "Par atsavināšanas ierosinājumu", ievērojot noteikumu Nr. 776 prasības, pievienoja Saldus novada domes 2023. gada 26. janvāra lēmumu (sēdes protokola Nr. 2 14.§) "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma Renču mežs, Remtes pagastā, zemes vienības daļas iegūšanu īpašumā", kurā norādīts, ka saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu viena no pašvaldības funkcijām ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību. Tā kā uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8480 003 0266 atrodas aptuveni 540 metru gara autoceļa daļa, Saldus novada pašvaldība lūdz uzsākt autoceļa uzturēšanai nepieciešamā zemesgabala atdalīšanu un nodošanu Saldus novada pašvaldībai bez atlīdzības, nodrošinot Civillikuma 968. pantā nostiprināto zemes un ēkas nedalāmības principu.
Ar Brocēnu novada domes 2016. gada 27. oktobra lēmumu "Par Brocēnu novada teritorijas plānojuma apstiprināšanu" (protokola Nr. 23 23.§) ir apstiprināts bijušā Brocēnu novada Teritorijas plānojums 2017.–2030. gadam. Saistošo noteikumu Nr. 18 "Brocēnu novada Teritorijas plānojuma (2017.–2030.) teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi" 10. punkts paredz, ka visā pašvaldības teritorijā papildus vispārīgajos apbūves noteikumos noteiktajam ir atļauta tāda zemju un būvju izmantošana, kas nepieciešama esošo un plānoto objektu funkciju nodrošināšanai attiecīgajā funkcionālajā zonā.
Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 5. punkts paredz: ja pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā, vai normatīvajos aktos dabas un vides aizsardzības jomā nav noteikts citādi, tad, lai nodrošinātu esošo un plānoto objektu funkcijas, visās teritorijās atļauta šāda izmantošana:
5.1. pašvaldību ceļu, komersantu ceļu, māju ceļu, ielu, piebrauktuvju, gājēju ielu un ceļu, velosipēdu ceļu izbūve, kā arī esošo ielu un ceļu (tai skaitā valsts autoceļu) pārbūve;
5.2. objektam nepieciešamo transportlīdzekļu stāvvietu izbūve;
5.3. apstādījumu izveide un teritorijas labiekārtojums;
5.4. inženiertīklu un objektu izbūve.
Saldus novada pašvaldība 2024.gada 18.septembra izziņā Nr.4-26/3652 "Par nekustamā īpašuma izmantošanu atbilstoši teritorijas plānojumam" norāda, ka saskaņā ar Brocēnu novada domes 2016. gada 27. oktobra lēmumu "Par Brocēnu novada teritorijas plānojuma apstiprināšanu" (protokola Nr. 23 23.§) apstiprināto Brocēnu novada Teritorijas plānojumu 2017.–2030. gadam un izdotajiem saistošajiem noteikumiem Nr. 18 "Brocēnu novada Teritorijas plānojuma (2017.–2030.) teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi" zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8480 003 0398 ir pašvaldības ceļš, kam noteikta pašvaldības autoceļa aizsargjosla.
Noteikumu Nr. 776 5.3. apakšpunkts noteic, ka pašvaldība atsavināšanas ierosinājumam pievieno Valsts vides dienesta izdotos tehniskos noteikumus vai Vides pārraudzības valsts biroja atzinumu par paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu, ja to paredz normatīvie akti par ietekmes uz vidi novērtējumu. Tādas valsts meža zemes atsavināšana, uz kuras atrodas dabā esošs ceļš, nav iekļauta ne to darbību sarakstā, kurai atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. janvāra noteikumu Nr. 30 "Kārtība, kādā Valsts vides dienests izdod tehniskos noteikumus paredzētajai darbībai" pielikumam būtu jāizsniedz tehniskie noteikumi, un arī likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1. un 2. pielikumā minēto to darbību sarakstā, kurām būtu nepieciešamas ietekmes uz vidi un ietekmes uz vidi sākotnējā izvērtējuma procedūras.
Noteikumu Nr. 776 5.4. apakšpunkts noteic, ka pašvaldība valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam pievieno Dabas aizsardzības pārvaldes atzinumu (ja uz darbību neattiecas šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētā prasība) par plānotās darbības atbilstību attiecīgās teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu prasībām, ja atsavināmā valsts meža zeme atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā. Konkrētajā situācijā Saldus novada pašvaldībai nav nepieciešams iesniegt minēto atzinumu, jo nekustamais īpašums "Vikstrautes ceļš" neatrodas īpaši aizsargājamā teritorijā vai mikroliegumā.
Noteikumu Nr. 776 6. punkts noteic: ja atsavināšana nepieciešama ceļu būvniecībai vai atsavinot tādu valsts meža zemi, uz kuras atrodas ceļš, pievieno grafisko ieceres risinājuma plānu vizuāli uztveramā mērogā (M 1 : 500 vai M 1 : 1000), kurā iezīmēta skartās valsts meža zemes robeža, ieceres izvietojums zemes vienībā un tās galvenie parametri (garums, platums, laukums), un aktuālo teksta un grafisko informāciju no NĪVKIS, ja inženierbūve ir reģistrēta NĪVKIS, kā arī izziņu par ilgtermiņa ieguldījumu uzskaiti inženierbūvei, ja būve atrodas pašvaldības bilancē. Minētajā punktā norādītie parametri ir konstatējami no zemes robežu plāna zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8480 003 0398 un NĪVKIS izdrukas datiem par nekustamo īpašumu "Vikstrautes ceļš" un autoceļu. Autoceļš atrodas pašvaldības bilancē, un izziņa par ilgtermiņa ieguldījumu uzskaiti inženierbūvei ir pievienota pie papildu dokumentiem.
Saldus novada pašvaldībai pārņemot nekustamo īpašumu bez atlīdzības savā īpašumā, tas būs publiski pieejams un netiks izmantots saimnieciskajai darbībai, līdz ar to, nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, nododot nekustamo īpašumu Saldus novada pašvaldības īpašumā.
Nekustamā īpašuma "Vikstrautes ceļš" sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8480 003 0398 ietilpst akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" medību tiesību nomas platībās, kas iznomātas biedrībai "Druvas mednieks" līdz 2046. gada 30. jūnijam.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekta būtība ir Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Saldus novada pašvaldības īpašumā valsts meža zemi pašvaldības autonomās funkcijas izpildei, ievērojot Atsavināšanas likuma 42. panta pirmajā daļā ietverto prasību par valsts nekustamā īpašuma nodošanu atpakaļ Zemkopības ministrijai, ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums "Vikstrautes ceļš" vairs netiks izmantots Ministru kabineta rīkojumā minētās funkcijas izpildei.
Nekustamajam īpašumam "Vikstrautes ceļš" ir noteikti apgrūtinājumi, tostarp dažādas aizsargjoslas. Aizsargjoslu veidus un to funkcijas, kā arī saimnieciskās darbības aprobežojumus aizsargjoslās reglamentē Aizsargjoslu likums. Tādējādi Saldus novada pašvaldībai kā nekustamā īpašuma "Vikstrautes ceļš" īpašniecei būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas nekustamais īpašums "Vikstrautes ceļš" ar nodošanas un pieņemšanas aktu tiks nodots Saldus novada pašvaldībai.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta pieņemšanas un nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanas akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" grozīs ar biedrību "Druvas mednieks" noslēgto medību tiesību nomas līgumu, medību tiesību nomas platības samazinot par atsavināto valsts meža zemes platību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Saldus novada pašvaldība segs izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma "Vikstrautes ceļš" pārreģistrāciju uz Saldus novada pašvaldības vārda.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā un Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti". 
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Saldus novada pašvaldība, akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi