Anotācija (ex-ante)

23-TA-3062: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Zluktenes muiža", Brunavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma "Zluktenes muiža", Brunavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4046 018 0019) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0066) 0,5965 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0067) 2,9772 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0068) 0,7888 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk - Rail Baltica projekts) īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-370327-265 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS5" (būvatļauja Nr. 11) izstrādātajiem būvprojekta tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešama Nekustamā īpašuma daļa, paredzot:
1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0066) 0,5965 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (ceļa nodalījuma josla);
2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0067) 2,9772 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 018 0068) 0,7888 ha platībā izmantošanu Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (ceļa nodalījuma josla).
Līdz ar to, Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīga ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams attiecīgās pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Zluktenes muiža" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4046 018 0019, Brunavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas Brunavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000113505.
Nekustamā īpašuma sastāvs pēc zemes vienības (kadastra apzīmējumu 4046 018 0019) 29,7 ha platībā sadales un zemes kadastrālās uzmērīšanas:
1. Zemes vienība (kadastra apzīmējums 4046 018 0066) 0,5965 ha platībā, kas veido atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu un ir nepieciešama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (ceļa nodalījuma josla);
2. Zemes vienība (kadastra apzīmējums 4046 018 0067) 2,9772 ha platībā, kas veido atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu un ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
3. Zemes vienība (kadastra apzīmējums 4046 018 0068) 0,7888 ha platībā, kas veido atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu un ir nepieciešama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (ceļa nodalījuma josla);
4. Zemes vienība (kadastra apzīmējums 4046 018 0065) 17,01 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem;
5. Zemes vienība (kadastra apzīmējums 4046 018 0069) 7,49 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem;
6. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4046 002 0078 3,0 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem;
7. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0035 5,4 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem;
8. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4046 019 0052 5,4 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem;
9. būve ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0019 001 (atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0065), kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem.
Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Uz Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas - zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 018 0065) 17,01 ha ar platībā, atrodas astoņas būves, kas nepieder Nekustamā īpašuma īpašniekam un nav arī ierakstītas zemesgrāmatā (divas saimniecības ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 4046 018 0019 002, 4046 018 0019 005), kūts (būves kadastra apzīmējums 4046 018 0019 004), divas noliktavas (būvju kadastra apzīmējumi 4046 018 0019 007, 4046 018 0019 011), trīs šķūņi (būvju kadastra apzīmējumi 4046 018 0019 008, 4046 018 0019 009, 4046 018 0019 010)).
Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmju veidā:
- servitūts ar tiesību uz braucamo ceļu par labu autoceļam 0,01 ha, pamatojoties uz Latvijas Republikas Valsts zemes dienesta Zemgales reģionālās nodaļas 2003. gada 15. augusta lēmumu Nr. 348/1.14.2.
- nostiprināta zemes servitūta tiesība bez termiņa, zemes gabalā ar kadastra Nr. 4046 019 0052 elektronisko sakaru tīkla nodrošināšanai, t.i., elektronisko sakaru tīkla ierīkošanai un iekārtu uzstādīšanai, būvniecībai, ekspluatācijai, attīstīšanai, kontrolei, rekonstrukcijai un piekļuves nodrošināšanai, kā arī elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai. Sakaru kabelis 198 m kopgarumā ar aizsargjoslas platību 792 kvm. Pamats 2007. gada 29. decembra servitūta līgums Nr. 29.2-8/634.
Saskaņā ar Zemesgrāmatu likuma 46. panta ceturto daļu atzīme nav šķērslis tālākai nostiprināšanai, bet piešķir ar atzīmi nodrošinātai tiesībai priekšrocību, sākot no atzīmes ierakstīšanas dienas zemesgrāmatā, un saistošu spēku pret tiem nekustamā īpašuma ieguvējiem un citām personām, kuru tiesības nostiprinātas pēc atzīmes ierakstīšanas.
Pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas no jauna izveidotām Nekustamā īpašuma sastāvā esošām zemes vienībām, kuras nepieciešams atsavināt Rail Baltica projekta īstenošanai, noteiktie apgrūtinājumi:
1. zemes vienībai (kadastra apzīmējums 4046 018 0066) 0,5965 ha platībā:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0,2202 ha.
2. zemes vienībai (kadastra apzīmējums 4046 018 0067) 2,9772 ha platībā:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0,8875 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju - 0,0042 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - 0,0091 ha.
3. zemes vienībai (kadastra apzīmējums 4046 018 0068) 0,7888 ha platībā:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0,1387 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju - 0,0032 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - 0,0221 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, kā arī ekspluatācijas aizsargjoslām gar transporta līnijām, gar elektronisko sakaru tīkliem un citu komunikāciju līnijām, kā arī ap objektiem, kas nodrošina dažādu valsts dienestu darbību, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas no jauna izveidotām Nekustamā īpašuma sastāvā esošām zemes vienībām, kuras nepieciešams atsavināt Rail Baltica projekta īstenošanai, zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā".
Sadalot Nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 40460180019) 29,7 ha platībā un nodalot no tās Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienības daļas 17,6576 ha (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0065 ar platību 17,01 ha) un 7,7316 ha (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4046 018 0069 ar platību 7,49 ha) platībā, kas atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1652/N, turpmāk veidojamas kā atsevišķas zemes vienības un izmantojamas atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Tādējādi Nekustamā īpašuma sastāvu veidojošās zemes vienības sadales un kadastrālās uzmērīšanas rezultāts atbilst minētā regulējuma prasībām un pēc Nekustama īpašuma daļas atsavināšanas Nekustamais īpašums ir pilntiesīgi izmantojams kopā ar tā sastāvā un uz zemes vienībām esošām ēkām (būvēm).

Saskaņā ar Likuma 20. panta pirmo daļu atlīdzības noteikšanai 2023. gada 27. jūnijā sabiedrība ar ierobežotu atbildību "GRANT THORNTON BALTIC" sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs (turpmāk - Vērtētājs), piedaloties sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk – Institūcija) pārstāvim un Nekustamā īpašuma īpašnieka pārstāvim, apsekoja Nekustamo īpašumu un 2023. gada 24. jūlijā sagatavoja Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības novērtējuma ziņojumu (turpmāk – Vērtējums).
Nekustamā īpašuma īpašnieks Vērtētājam mutiskā formā izteica prasījumu saglabāt tiesības brīvi rīkoties ar Nekustamā īpašuma daļā esošo apaugumu (krūmiem, kokiem). Citus zaudējumus un prasījumus Nekustamā īpašuma īpašnieks nav pieteicis, kā arī nav sniedzis informāciju par citiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt Nekustamā īpašuma daļas atlīdzības apmēru.
Institūcijas izveidotā Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk - Atlīdzības noteikšanas komisija) 2023. gada 6. oktobra sēdē izvērtēja Vērtējumu un tam pievienoto dokumentāciju un pieņēma lēmumu aprēķināt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to EUR 43 433,60, ko veido atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas aptuveni 4,3108 ha platībā tirgus vērtība EUR 40 521,52  jeb EUR 0,94 par kvadrātmetru, atlikušās (neatsavināmās) Nekustamā īpašuma daļas aptuveni 17,6576 ha platībā vērtības samazinājums EUR 1365,76 jeb EUR 0,01 par lauksaimniecībā izmantojamās zemes kvadrātmetru (attiecinot to uz lauksaimniecībā izmantojamās zemes platību 13,6576 ha) un atlikušās (neatsavināmās) Nekustamā īpašuma daļas aptuveni 7,7316 ha platībā vērtības samazinājums EUR 1546,32 jeb EUR 0,02 par zemes kvadrātmetru.
Institūcija 2023. gada 12. oktobrī ar vēstuli Nr. 2.3.N/2023-3098 informēja Nekustamā īpašuma īpašnieku par aprēķināto atlīdzības apmēru un izteica uzaicinājumu piedalīties Atlīdzības noteikšanas komisijas 2023. gada 16. novembra sēdē aprēķinātās atlīdzības izvērtēšanai, kā arī papildus sniedza šādu informāciju:
minētais atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot lauksaimniecībā izmantojamās zemes kvadrātmetra tirgus vērtību un zemes kvadrātmetra vērtības samazinājumu, ja nekustamā īpašuma "Zluktenes muiža", Brunavas pagastā, Bauskas novadā, sastāvā esošai zemes vienībai kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies zemes vienības atsavināmās un atlikušās (neatsavināmās) daļas platība;
ņemot vērā Vērtētājam mutiskā formā izteikto prasījumu saglabāt tiesības brīvi rīkoties ar Nekustamā īpašuma daļā esošo apaugumu (krūmiem, kokiem), Nekustamā īpašuma tirgus vērtības noteikšanā tas ir ņemts vērā. Nekustamā īpašuma īpašniekam tiek saglabātas tiesības veikt Nekustamā īpašuma daļā konstatētā apauguma - koku, krūmu, ciršanu un aizvešanu saviem spēkiem laikā līdz īpašuma tiesību pārejas ieraksta veikšanai zemesgrāmatā par Nekustamā īpašuma daļas iegūšanu valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā. 
2023. gada 23. oktobrī Institūcijā tika saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana Atlīdzības noteikšanas komisijas 2023. gada 6. oktobra sēdē aprēķinātās taisnīgas atlīdzības apmēram.
Līdz ar to, Institūcija, rīkojoties Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 28. punktā minētajā kārtībā, ieguva tiesības organizēt Atlīdzības noteikšanas komisijas sēdi pirms noteiktā termiņa, par to informējot Nekustamā īpašuma īpašnieku atsevišķi.

Atlīdzības noteikšanas komisija 2023. gada 27. oktobra sēdē, ņemot vērā zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā iegūtos datus un Vērtētāja 2023. gada 26. oktobra e-pasta vēstulē sniegto skaidrojumu, precizēja Atlīdzības noteikšanas komisijas 2023. gada 6. oktobra sēdē aprēķināto taisnīgas atlīdzības apmēru atbilstoši zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā iegūtajiem datiem par Nekustamā īpašuma atsavināmās un atlikušās (neatsavināmās) daļas platībām, piemērojot 2023. gada 24. jūlija Vērtējumā noteikto viena zemes kvadrātmetra tirgus vērtību un atlikušās (neatsavināmās) daļas viena kvadrātmetra vērtības samazinājumu, un apstiprināja atlīdzības apmēru, nosakot to EUR 43 806,50, ko veido:
atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180066) 0,5965 ha platībā tirgus vērtība EUR 5 607,10 jeb EUR 0,94 par kvadrātmetru;
atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180067) 2,9772 ha platībā tirgus vērtība EUR 27 985,68 jeb EUR 0,94 par kvadrātmetru;
atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180068) 0,7888 ha platībā tirgus vērtība EUR 7 414,72 jeb EUR 0,94 par kvadrātmetru;
atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180065) daļas aptuveni 17,01 ha platībā vērtības samazinājums EUR 1 301 jeb EUR 0,01 par lauksaimniecībā izmantojamās zemes kvadrātmetru, attiecinot to uz lauksaimniecībā izmantojamās zemes platību - 13,01 ha;
atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180069) daļas aptuveni 7,49 ha platībā vērtības samazinājums EUR 1 498 jeb EUR 0,02 par zemes kvadrātmetru.
Par taisnīgas atlīdzības apmēru un par jautājuma tālāko virzību Satiksmes ministrijas un Ministru kabineta lēmuma pieņemšanai, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 35. un 36. punktu regulējumu, Īpašnieks ir informēts rakstiski.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023. gada 30. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3453 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to EUR 43 806,50 (tirgus vērtība – EUR 41 007,50 un atlikušās (neatsavināmās) nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājums – EUR 2 799).

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Zluktenes muiža", Brunavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4046 018 0019) daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098073, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi