Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
23-TA-122: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts kultūrkapitāla fonda likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Likumprojekts sagatavots kā budžetu pavadošais likumprojekts saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 21.decembra rīkojuma Nr.964 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas grafiku” pielikuma 6.punktu, kas nosaka, ka ministrijas līdz 2023.gada 19.janvārim nodrošina budžetu pavadošo likumprojektu (budžeta likumprojektu paketes) sagatavošanu un iesniegšanu Ministru kabinetā, kā arī ievērojot Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību V. nodaļas “Dzīves kvalitāte” sadaļas “Kultūrtelpa, nacionālā identitāte un informācijas telpa” 311.punktā paredzēto pakāpeniski palielināt Valsts kultūrkapitāla fonda (turpmāk – Fonds) finansējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir palielināt Fonda finansējumu, nodrošināt līdzsvarotu un ilgtspējīgu Latvijas kultūras procesu un garantēt Fonda stabilitāti, neatkarību un finansējuma pieaugumu, tādējādi nodrošinot pietiekamus finanšu resursus Valsts kultūrkapitāla fonda likumā (turpmāk – Likums) noteiktā mērķa sasniegšanai un uzdevumu izpildei, vienlaikus saglabājot šobrīd normatīvajos aktos nostiprināto Fonda neatkarību profesionālo lēmumu pieņemšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Saskaņā ar likumprojektā noteikto.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 1.janvārī stājās spēkā 2018.gada 27.septembrī pieņemtie grozījumi Likumā, kas atjaunoja vēsturisko Fonda finansēšanas modeli, un, sabalansējot valsts budžeta iespējas ar finansējuma principa nostiprināšanu, tika aprēķināts un Likumā noteikts nodokļu procents, kāds tobrīd atbilda Fonda finansējuma apjomam – finansējums no valsts budžeta ir proporcionāls attiecīgā gada plānotajiem nodokļu ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem (3%), no akcīzes nodokļa par tabakas izstrādājumiem (2%), no izložu nodokļa (1,37%) un azartspēļu nodokļa (2,21%) no valsts budžeta daļas. Paralēli valsts budžeta finansējumam Fonds kopš 2011.gada ik gadu saskaņā ar akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” ziedojumu politiku un trīspusēji (starp Zemkopības ministriju, Kultūras ministriju un Fondu) parakstīto Nodomu protokolu par atbalstu kultūras un mākslas veicināšanai saņēma akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” ziedojumu, lai finansētu programmas “Latvijas valsts mežu atbalsts nozīmīgiem nacionāla mēroga projektiem”, “Latvijas valsts mežu atbalsts kultūras programmām Latvijas reģionos” un “Latvijas valsts mežu atbalsts koru un tautas deju attīstībai”, kā arī atsevišķus mērķziedojumus kultūras projektiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka 2022.gada nogalē Ministru kabinets neizskatīja Zemkopības ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” dāvināšanai (ziedošanai) paredzēto finanšu apmēru un dāvināšanas (ziedošanas) kārtību 2022.gadā”, saskaņā ar kuru ikgadējais atbalsts tika plānots arī kultūras un mākslas attīstības veicināšanai, 2022.gadā ziedojumam Fondam atvēlot 1 180 000 euro, kas veido nepilnus 10% no kopējā Fonda 2023.gada budžeta, iepriekšminēto programmu īstenošana 2023.gadā ir apdraudēta. 2022.gadā kultūras projektu konkursos Fonds spēja piešķirt finansējumu 23,4 % apmērā no pieprasītā. Saskaņā ar Fonda darbības stratēģijā (2022.-2024) noteikto ir jāpanāk finansējuma palielinājums, lai kopējais Fonda atbalsts projektiem tiktu nodrošināts vismaz 40% apmērā no projektu konkursos pieprasītā finansējuma. Tādējādi esošā valsts budžeta ietvaros ar finansējumu no valsts budžeta 2023.gadā un turpmākajos gados nebūs iespējams nodrošināt programmu īstenošanu, kas tika finansētas no akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” ziedojuma, kā arī sasniegt augstāku pieprasījuma atbalsta procentu.  
Risinājuma apraksts
Likumprojekts, nodrošinot Fonda finanšu resursu stabilitāti un finanšu apmēra pieaugumu, palielinot procentuālo apmēru no akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem, akcīzes nodokļa par tabakas izstrādājumiem, izložu nodokļa un azartspēļu nodokļa, kā arī saglabājot plūsmas prognozējamību, garantēs līdzsvarotu kultūras un mākslas nozaru jaunrades attīstību, profesionālās kultūras un mākslas pieejamību plašai sabiedrībai, kā arī kultūras vērtību saglabāšanu visā Latvijā. Turpinot mērķprogrammas “Atbalsts kultūras programmām Latvijas reģionos” īstenošanu, būtisks ieguldījums tiks veikts tieši Latvijas reģionu iedzīvotāju dzīves kvalitātes un kultūras pieejamības nodrošināšanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • kultūras nozares radošās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekta pieņemšanas rezultātā tiks palielinātas iespējas saņemt finansējumu kultūras projektu konkursos.
Juridiskās personas
  • kultūras nozares nevalstiskās organizācijas
  • uzņēmumi, kuri nodrošina kultūras projektu īstenošanu un norisi
Ietekmes apraksts
Likumprojekta pieņemšanas rezultātā tiks palielinātas iespējas saņemt finansējumu kultūras projektu konkursos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 772 769
0
15 071 014
0
15 339 260
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 772 769
0
15 071 014
0
15 339 260
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
12 772 769
1 368 000
15 071 014
1 131 476
15 339 260
1 151 496
0
2.1. valsts pamatbudžets
12 772 769
1 368 000
15 071 014
1 131 476
15 339 260
1 151 496
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 368 000
0
-1 131 476
0
-1 151 496
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 368 000
0
-1 131 476
0
-1 151 496
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-1 368 000
-1 131 476
-1 151 496
0
5.1. valsts pamatbudžets
-1 368 000
-1 131 476
-1 151 496
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Programmas/apakšprogramma EKK 2023, euro 2024, euro 2025, euro
Valsts kultūrkapitāla fonds   1 368 000 1 131 476 1 151 496
25.01.Valsts kultūrkapitāla fonda darbības nodrošināšana, t.sk. 1000 46 069 46 069 46 069
  2000 4 413 4 413 4 413
25.02.Valsts kultūrkapitāla fonda programmu un projektu konkursi 3000 1 317 518 1 080 994 1 101 014
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
1. 25.01.Valsts kultūrkapitāla fonda darbības nodrošināšana:
1.1. Atlīdzības izdevumu 46 069 euro apmērā atšifrējums:  
1) Fonda darbinieku atlīdzības pieaugums saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem, lai nodrošinātu atlīdzību atbilstoši mēnešalgu skalas  bāzes algas  minimuma aprēķinam (darba alga, atvaļinājuma pabalsti) = 21 141 euro; 
2) ekspertu komisiju locekļu atlīdzības apmēra pieaugums vidēji par ~ 6 %, punkta vērtību par viena projekta izvērtēšanu palielinot līdz 3,20 euro (esošo 3 euro vietā) = 9 415 euro
3) reģionu kultūras projektu vērtēšana – (3,20 euro x 3 eksperti x 500 projekti x 1 vērtēšanas sēde) = 6 720 euro;
4) darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas = 8 793 euro.
1.2. Pakalpojumu  izdevumu 4 413 euro atšifrējums:
1) energoresursu sadārdzinājums 4 413 euro (izdevumi par siltumenerģiju un elektroenerģiju 2022.gadā attiecībā pret 2021.gada faktiskajiem izdevumiem pieauguši par 78,92 % jeb 4 413 euro).

2. 25.02.Valsts kultūrkapitāla fonda programmu un projektu konkursi:
2.1. Mērķprogrammas “Atbalsts kultūras programmām Latvijas reģionos (Latviešu vēsturiskajās zemēs)” projektu konkurss 400 000 euro;
2.2. Fonda organizētie projektu konkursi un mērķprogrammas (visas nozares, tai skaitā finansējums valstiski nozīmīgiem kultūras pasākumiem regulārajos projektu konkursos) 917 518 euro (2023.gads); 680 994 euro (2024.gads); 701 014 euro (2025.gads)
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Attiecīgais finansējums ir atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē un iekļauts likumprojektā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija, Valsts kultūrkapitāla fonds
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība “Latvijas Radošo savienību padome", Biedrība “Laikmetīgās kultūras nevalstisko organizāciju asociācija”
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Biedrības “Latvijas Radošo savienību padome” un biedrības “Laikmetīgās kultūras nevalstisko organizāciju asociācija” 09.01.2023. vēstule Nr.05.01.2023-1, kas adresēta Ministru prezidentam A.K.Kariņam un Valsts prezidentam E.Levitam
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Aicinājums sistēmiski atrisināt Fonda finansēšanas problēmas un izveidot ilgtspējīgu modeli, atgriežoties Fonda ikgadējā budžeta aprēķina formulā pie 3% no akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem, akcīzes nodokļa par tabakas izstrādājumiem, azartspēļu nodokļa un izložu nodokļa, kā tas bija laikā no 1998. līdz 2004.gadam.

6.4. Cita informācija

Biedrības “Latvijas Radošo savienību padome” un biedrības “Laikmetīgās kultūras nevalstisko organizāciju asociācija” 09.01.2023. vēstulē Nr.05.01.2023-1, kas adresēta Ministru prezidentam A.K.Kariņam un Valsts prezidentam E.Levitam, pausts aicinājums sistēmiski atrisināt Fonda finansēšanas problēmas un izveidot ilgtspējīgu modeli, atgriežoties Fonda ikgadējā budžeta aprēķina formulā pie 3% no akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem, akcīzes nodokļa par tabakas izstrādājumiem, azartspēļu nodokļa un izložu nodokļa, kā tas bija laikā no 1998. līdz 2004.gadam.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kultūrkapitāla fonds

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi