Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-2083: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Jaunbuneri" Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma "Jaunbuneri" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0012), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0012) daļu aptuveni 7,9315 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Jaunbuneri" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0012) (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0012) (turpmāk – Zemes vienība) daļu aptuveni 7,9315 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu –
1) Zemes vienības daļu aptuveni 3,9615 ha platībā, tostarp:
- Zemes vienības daļu aptuveni 3,0099 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- Zemes vienības daļu aptuveni 0,9516 ha platībā, kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
2) Zemes vienības daļu aptuveni 3,97 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem. Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0012) 16 ha platībā.
Pēc Zemes vienības sadales un kadastrālās uzmērīšanas Nekustamā īpašuma sastāvs zemesgrāmatas nodalījumā tiks precizēts.
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 97, īpašumtiesības nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā ir nostiprināta hipotēka un aizlieguma atzīme bez hipotekārā kreditora rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām. Hipotekārais kreditors ir informēts par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu.
Hipotekārais kreditors ir piekritis Nekustamā īpašuma sadalei ar nosacījumu, ka uz Nekustamo īpašumu tiek saglabātas par labu hipotekārajam kreditoram reģistrētās hipotēkas un ar tām saistītie aizliegumi un apgrūtinājumi. Saskaņā ar Likuma 11. pantu, slēdzot pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, Īpašnieks un hipotekārais kreditors vienosies par noteiktās atlīdzības sadali.
Saskaņā ar Likuma 12.1 pantu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība.
Atbilstoši Likuma 16. panta pirmajai daļai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts vai pašvaldības īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija (Satiksmes ministrija) nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā:
- ceļa servitūta teritorija 0,4 ha;
Atzīme par ceļa servitūta teritoriju neattiecas uz atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu;
- nostiprināts braucamā ceļa servitūts par labu nekustamajam īpašumam "Vitauta lauks", Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 100000535121 - 0,3569 ha.
Pamats: 2024.gada 22.marta līgums par ceļa servitūta nodibināšanu.
Atbilstoši Civillikuma 1140. panta normai "kalpojošās lietas īpašnieks nedrīkst servitūta izlietotājam likt ceļā nekādus šķēršļus: viņam jāļauj tam darīt visu, bez kā servitūta tiesību nebūtu iespējams sekmīgi izlietot, kaut arī tas nebūtu īstais servitūta priekšmets", savukārt Civillikuma 1154. panta normai -"ja sadala kalpojošo nekustamo īpašumu, tad uz to gulošais servitūts paliek uz visām tā daļām, ja vien tas pirms sadalīšanas nav gulies tikai uz vienu atsevišķu daļu un ja servitūtu pēc tā rakstura var izlietot katrā atsevišķā daļā".
Atbilstoši 2024. gada 22. marta līgumam par ceļa servitūta nodibināšanu nodibinātais braucamā ceļa servitūts (reālservitūts) apgrūtina atsavināmās Zemes vienības daļu aptuveni 3,97 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem. Tas izmantojams vienīgi piekļūšanai valdošajiem nekustamajiem īpašumiem un ir saistošs visiem nākamajiem kalpojošo un valdošo īpašumu īpašniekiem un lietotājiem. Pēc konkrētās Zemes vienības daļas atsavināšanas, valdošo īpašumu īpašniekiem un lietotājiem netiks likti šķēršļi, kas ierobežotu servitūta tiesisko izmantošanu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastrs) datiem Zemes vienībai:
1) ir reģistrēti apgrūtinājumi: aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju 0,4 km, ceļa servitūta teritorija 0,4 ha un ceļa servitūta teritorija 0,3569 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
2) noteikts lietošanas mērķis - "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) un platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme 15,3 ha, ūdens objektu zeme 0,3 ha un zeme zem ceļiem 0,4 ha.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastrā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas divas Zemes vienības daļas aptuveni 8,0685 ha un 3,97 ha platībā.
Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 16. marta vēstulē Nr. BNP/2023/4.7/500/N un 2024. gada 17. aprīļa vēstulē Nr. BNP/2024/4.7/544/N sniegtai informācijai atlikusī  Zemes vienības daļa 8,0685 ha platībā turpmāk izmantojama patstāvīgi, bet atlikusī Zemes vienības daļa 3,97 ha platībā konfigurācijas dēļ turpmāk nav izmantojama patstāvīgi. Vienlaikus Bauskas novada pašvaldība informēja, ka Nekustamā īpašuma daļa ir bez apbūves un pašvaldības lauksaimniecības zemes nomas līgumu reģistrā zemes nomas līgums nav reģistrēts.
Ņemot vērā, ka Īpašnieks nevēlas paturēt savā īpašumā atlikušo Zemes vienības daļu 3,97 ha platībā, saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu tā ir atsavināma kā papildus iegūstāmā Zemes vienības daļa.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) Zemes vienības daļai 8,0685 ha platībā tiks saglabāta esošā piekļuve no pašvaldības autoceļa (ar servitūta ceļu apgrūtināts  nekustamais īpašums kadastra Nr.  40520070101).
Atsavināšanas procesā Īpašnieks pieteica prasījumu par iespējamajiem zaudējumiem, kas saistīti ar neiegūto ražu (tostarp veiktajiem ieguldījumiem (lauku apstrāde, sēja, mēslošana, augu aizsardzības izdevumi), ja Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta līdz ražas novākšanai, kā arī norādīja:
- nosakot atlīdzības apmēru, jāņem vērā, ka Zemes vienība tiek izmantota lauksaimnieciskās produkcijas ražošanai; tās kvalitātes rādītāji un veiktie ieguldījumi Zemes vienības auglības uzlabošanai;
- neatsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā jānodrošina meliorācijas sistēmas funkcionēšana;
- pārskatīt piekļuves risinājumus atlikušajai Nekustamā īpašuma daļai, neizbūvējot pašvaldības nozīmes ceļu plānoto dzelzceļa sliežu rietumu pusē, kas savieno zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 4052 007 0012, 4052 007 0060, 4052 007 0061, 4052 007 0020 atlikušās (neatsavināmās) daļas.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk - MK noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 28.augusta lēmumu Nr. 03.1-14/2993 :
1. Apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Jaunbuneri" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0012), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0012) daļas 7,9315 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 105 543,75 EUR (viens simts pieci tūkstoši pieci simti četrdesmit trīs euro un 75 centi), ko veido:
1.1. Zemes vienības atsavināmās daļas 7,9315 ha platībā tirgus vērtība 102 316,35 EUR jeb 1,29 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.2. kompensējamie zaudējumi - Zemes vienības atlikušās (neatsavināmās) daļas 8,0685 ha platībā vērtības samazinājums 3 227,40 EUR jeb 0,04 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
Atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot kvadrātmetra vērtību, ja pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas platība tiks precizēta.
2. Noraidīja un atlīdzības apmērā neiekļāva Īpašnieka iespējamos zaudējumus, kas saistīti ar neiegūto ražu (tostarp veiktajiem ieguldījumiem (lauku apstrāde, sēja, mēslošana, augu aizsardzības izdevumi), jo tie ir nākotnes varbūtējie zaudējumi, kas šobrīd nav konstatējami. Jautājums par ražas novākšanas iespējām tiks risināts, slēdzot pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, kurā tiks noteikts termiņš Zemes vienības atsavināmās daļas atbrīvošanai, ievērojot arī plānotos būvdarbu uzsākšanas termiņus vai arī pēc pirkuma līguma noslēgšanas atbilstoši MK noteikumu 2. punktam.
Īpašnieks mutiski informēja, ka šobrīd 2023. gadā iesēto graudu  (ziemāju) raža ir novākta pilnībā. Jaunus prasījumus par iespējamajiem zaudējumiem, kas saistīti ar neiegūto ražu (tostarp veiktajiem ieguldījumiem (lauku apstrāde, sēja, mēslošana, augu aizsardzības izdevumi), ja Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta pirms ražas novākšanas Īpašnieks nav pieteicis. Gadījumā, ja Īpašnieks šādus prasījumus pieteiks, tie tiks izvērtēti atbilstoši Ministru kabineta  noteikumu 2. punktam.
Par Īpašnieka izteiktajiem norādījumiem attiecībā uz Nekustamā īpašuma daļu:
1. nosakot atlīdzības apmēru, ņemt vērā to, ka Zemes vienība tiek izmantota lauksaimnieciskās produkcijas ražošanai; tās kvalitātes rādītājus un veiktos ieguldījumus Zemes vienības auglības uzlabošanai - ir izvērtēts un ņemts vērā, nosakot Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību, kā arī kompensējamos zaudējumus - atlikušo (neatsavināmo) Nekustamā īpašuma daļu vērtības samazinājumu;
2. nodrošināt meliorācijas sistēmu nepārtrauktu un kvalitatīvu funkcionēšanu – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma atlikušajā (neatsavināmajā) Nekustamā īpašuma daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem. Par minēto un akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju par meliorācijas sistēmas pārbūves risinājumiem Īpašnieks ir informēts;
3. par piekļuves risinājumiem atlikušajai Nekustamā īpašuma daļai – ir ņemts vērā, akciju sabiedrība "RB Rail" veic attiecīgas izmaiņas būvprojektā; piekļuves zemes vienību (kadastra apzīmējumi: 4052 007 0012, 4052 007 0060, 4052 007 0061, 4052 007 0020) atlikušajām (neatsavināmajām) daļām tiek nodrošinātas saskaņā ar 2024. gada 22. marta Līgumu par ceļa servitūta nodibināšanu, kas 2024. gada 17. aprīlī reģistrēts Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījumos Nr. 97 un Nr. 100000535121.
Nodibinātais braucamā ceļa servitūts 0,3569 ha platībā, kas izvietots Zemes vienības (Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 97) atsavināmajā daļā aptuveni 3,97 ha platībā nodrošina piekļuvi nekustamā īpašuma "Vitauta lauks" Codes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4052 007 0118), sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0060 neatsavināmajai daļai aptuveni 4,7151 ha platībā. Nekustamā īpašuma "Vitauta lauks" Codes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4052 007 0118), sastāvā esošā zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0060 (Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000535121) nodibinātais braucamā ceļa servitūts 0,0716 ha platībā nodrošina piekļuvi nekustamā īpašuma "Jaunābeles" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 001 0049), sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0061 neatsavināmai daļai aptuveni 3,6114 ha platībā. Pēc Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašumā "Brieži" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0020), sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0020 daļas atsavināšanas, tās neatsavināmā daļa aptuveni 0,1607 ha platībā tiks apvienota ar nekustamā īpašuma "Jaunābeles" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 001 0049), sastāvā esošās zemes vienības  ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0061 neatsavināmo daļu aptuveni 3,6114 ha platībā.
No Īpašnieka ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Jaunbuneri" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0012), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0012) daļu 7,9315 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots Nekustamā īpašuma daļā esošās Zemes vienības daļu aptuveni 0,9516 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi