23-TA-1996: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas un maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saeima 2023. gada 16. martā pieņēma likumu "Grozījumi Maksātnespējas likumā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 62. Nr.), kurā tostarp tika noteikts tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas (turpmāk – uzraugošā persona) pienākums apdrošināt civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu, ko tā ar savu rīcību (darbību vai bezdarbību) var nodarīt parādniekam, kreditoriem vai citām personām tiesiskās aizsardzības procesā.
Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 12.8 panta piekto daļu uzraugošās personas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību, kā arī minimālo apdrošinājuma summu nosaka Ministru kabinets.
2010. gada 26. oktobra noteikumi Nr. 1005 "Noteikumi par maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 1005) noteic kārtību, kādā tiek apdrošināta maksātnespējas procesa administratora (turpmāk – administrators) civiltiesiskā atbildība, kā arī civiltiesiskās atbildības apdrošinājuma minimālo summu.
Noteikumu projektu "Noteikumi par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas un maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu" (turpmāk – noteikumu projekts) nepieciešams izstrādāt, lai salāgotu Ministru kabineta noteikumus Nr. 1005 ar pieņemtajiem grozījumiem Maksātnespējas likumā, lai, ņemot vērā grozāmo normu apjomu, normatīvais akts būtu pārskatāms.
Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 12.8 panta piekto daļu uzraugošās personas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību, kā arī minimālo apdrošinājuma summu nosaka Ministru kabinets.
2010. gada 26. oktobra noteikumi Nr. 1005 "Noteikumi par maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 1005) noteic kārtību, kādā tiek apdrošināta maksātnespējas procesa administratora (turpmāk – administrators) civiltiesiskā atbildība, kā arī civiltiesiskās atbildības apdrošinājuma minimālo summu.
Noteikumu projektu "Noteikumi par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas un maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu" (turpmāk – noteikumu projekts) nepieciešams izstrādāt, lai salāgotu Ministru kabineta noteikumus Nr. 1005 ar pieņemtajiem grozījumiem Maksātnespējas likumā, lai, ņemot vērā grozāmo normu apjomu, normatīvais akts būtu pārskatāms.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projektā atbilstoši Maksātnespējas likuma 12.8 panta piektajā daļā un 31. panta otrajā daļā ietvertajam deleģējumam tiks noteikta kārtība, kādā apdrošināma uzraugošās personas un administratora civiltiesiskā atbildība un civiltiesiskās atbildības apdrošinājuma minimālā summa.
Spēkā stāšanās termiņš
15.09.2023.
Pamatojums
Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 83.punkts.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Maksātnespējas likumu[1] administratoram ir nodrošinājums tiem gadījumiem, kad viņš ar savu rīcību nodara zaudējumu valstij, parādniekam, kreditoriem vai citām trešajām personām. Administratora nodrošinājums ir viņa darbības civiltiesiskās atbildības apdrošināšana. Šāds regulējums aizsargā parādnieka, kreditoru un citu maksātnespējas procesā ieinteresēto personu intereses no maksātnespējas procesa pasludināšanas dienas līdz pat maksātnespējas procesa pabeigšanai, nodrošinot trešo personu prasījumu par administratora profesionālās darbības ietvaros radītu zaudējumu atlīdzību. Civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību, kā arī minimālo apdrošinājuma summu nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 1005.
Līdz attiecīgo grozījumu Maksātnespējas likumā pieņemšanai uzraugošās personas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanai tiesiskās aizsardzības procesā bija fakultatīvs raksturs, proti, apdrošināšana nebija obligāta.
[1] Maksātnespējas likuma 31. panta pirmā daļa.
Līdz attiecīgo grozījumu Maksātnespējas likumā pieņemšanai uzraugošās personas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanai tiesiskās aizsardzības procesā bija fakultatīvs raksturs, proti, apdrošināšana nebija obligāta.
[1] Maksātnespējas likuma 31. panta pirmā daļa.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2023. gada 16. martā pieņemto likumu "Grozījumi Maksātnespējas likumā" mainīti uzraugošās personas iecelšanas gadījumi un tādējādi arī tās loma procesā, un minētais cieši saistāms ar uzraugošās personas civiltiesiskās atbildības elementu. Proti, tā fakultatīvais raksturs ir aizstāts ar obligātu pienākumu apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu, ko tā ar savu rīcību var nodarīt parādniekam, kreditoriem vai citām personām tiesiskās aizsardzības procesā.[1] Saskaņā ar Maksātnespējas likumu[2] arī uzraugošā persona apdrošina savu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu, ko tā ar savu rīcību var nodarīt parādniekam, kreditoriem vai citām personām tiesiskās aizsardzības procesā. Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 12.8 panta piekto daļu uzraugošās personas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtības, kā arī minimālās apdrošinājuma summas noteikšana ir deleģēta Ministru kabinetam.
[1] 2023. gada 16. martā pieņēma likumu "Grozījumi Maksātnespējas likumā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 62. Nr.). Pieejama: https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/D924ACBADA00D75BC225890500385A62?OpenDocument.
[2] Maksātnespējas likuma 12.8 panta ceturtā daļa.
[1] 2023. gada 16. martā pieņēma likumu "Grozījumi Maksātnespējas likumā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 62. Nr.). Pieejama: https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/D924ACBADA00D75BC225890500385A62?OpenDocument.
[2] Maksātnespējas likuma 12.8 panta ceturtā daļa.
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā, ka mainīta uzraugošās personas loma procesā, noteikumu projekts paredz obligātu pienākumu uzraugošajām personām apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu, ko tā savas darbības vai bezdarbības rezultātā var nodarīt parādniekam, kreditoriem vai citām personām tiesiskās aizsardzības procesā. Proti, noteikumu projekts noteic, ka uzraugošā persona slēdz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumu (turpmāk – apdrošināšanas līgums) par visiem tās uzraudzītajiem tiesiskās aizsardzības procesiem uz periodu, kas nav mazāks par gadu. Ja uzraugošā persona vienlaikus ir administrators, tad, ņemot vērā, ka profesijām ir atšķirīgi regulējumi un mērķi, kā arī pienākumu apjoms, jāslēdz atsevišķs apdrošināšanas līgums gan par uzraudzītajiem tiesiskās aizsardzības procesiem, gan administrējamajiem maksātnespējas procesiem atbilstoši noteikumu projektā paredzētajam.
Noteikumu projektā ir saglabāts iepriekš paredzētais nodrošinājums gadījumiem, kad administrators vai uzraugošā persona savas darbības vai bezdarbības rezultātā nodara zaudējumus valstij, parādniekam, kreditoriem vai citām trešajām personām.
Apdrošināšanas līguma likuma 1. panta pirmās daļas 17. punkts noteic, ka civiltiesiskās atbildības apdrošināšana ir apdrošināšana, kad apdrošina personas civiltiesisko atbildību par tās darbības vai bezdarbības rezultātā radītajiem zaudējumiem trešajai personai. Savukārt 24. punkts skaidro, ka trešā persona civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā ir tāda trešā persona, kurai nodarīti zaudējumi un pienākas apdrošināšanas atlīdzība civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā. Vienlaikus Maksātnespējas likuma 12.8 panta pirmā daļa un Maksātnespējas likuma 29. panta pirmā daļa paredz detalizētāku uzskaitījumu, kurām personām pienākas apdrošināšanas atlīdzība par administratora vai uzraugošās personas nodarītajiem zaudējumiem. Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 12.8 panta pirmo daļa uzraugošā persona un saskaņā ar 29. panta pirmo daļu administrators atbild par zaudējumiem, kas viņa vai pilnvarnieka vainas dēļ nodarīti valstij, parādniekam, kreditoriem vai citām personām.
Civiltiesiskās atbildības institūts izveidots, lai maksātnespējas procesā aizsargātu parādnieka, kreditoru un citu maksātnespējas procesā ieinteresēto personu intereses no maksātnespējas procesa pasludināšanas dienas līdz maksātnespējas procesa pabeigšanai vai lai tiesiskās aizsardzības procesā aizsargātu parādnieka, kreditoru un citu tiesiskās aizsardzības procesā ieinteresēto personu intereses no tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas dienas līdz tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanai, nodrošinot trešo personu prasījumu par administratora vai uzraugošās personas profesionālās darbības ietvaros radītu zaudējumu atlīdzību.
Noteikumu projektā lietots jēdziens "citas trešās personas", ar to saprotot citas maksātnespējas procesā vai tiesiskās aizsardzības procesā iesaistītās personas, kurām administrators vai uzraugošā persona ar savu darbību vai bezdarbību ir nodarījis zaudējumus konkrētā maksātnespējas procesā vai tiesiskās aizsardzības procesā un viņai radušās prasījuma tiesības. Tādējādi izvēlētais jēdziens ir saskaņots ar Apdrošināšanas līguma likumā lietoto terminoloģiju, vienlaikus nesašaurinot Maksātnespējas likuma 12.8 pantā un 29. pantā ietverto personu uzskaitījumu un lietoto jēdzienu "citas personas".
2. Apdrošinājuma summa administratoriem nav pārskatīta kopš 2010. gada (ar Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumiem Nr. 960 "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 1005 "Noteikumi par maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu"" minimālā apdrošinājuma summa tika pielāgota euro, aizstājot latus ar euro atbilstoši Euro ieviešanas kārtības likuma 32. panta otrās daļas 2. punktā paredzētajiem principiem), līdz ar to šobrīd noteiktā apdrošinājuma summa 42 600 euro nav atbilstoša šobrīd esošajiem ekonomiskajiem rādītājiem. Inflācijas rādītājs 2023. gada martā salīdzinot ar 2013. gada septembri[1] ir 45.4%.[2] Proti, šobrīd apdrošinājuma summa administratoram par visiem administrētajiem maksātnespējas procesiem gada laikā būtu nosakāma 62 000 euro apmērā. Vienlaikus, tā kā apdrošinājuma summa netiek regulāri pārskatīta, administratoriem netiek nodrošināts atbilstošs apdrošināšanas segums. Ievērojot minēto, lai turpmāk apdrošināšanas segumu palielinātu atbilstoši aktuālajai ekonomiskajai situācijai, apdrošinājuma summa administratoram par visiem administrētajiem maksātnespējas procesiem gada laikā turpmāk tiek piesaistīta Latvijā regulāri indeksējamam ekonomiskam lielumam – minimālajai mēneša darba algai un apdrošinājuma summa administratoram par visiem administrētajiem maksātnespējas procesiem gada laikā turpmāk tiek noteikta 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.
Ņemot vērā, ka tiesiskās aizsardzības procesa mērķis ir atjaunot parādnieka spēju nokārtot savas saistības, ja parādnieks nonācis finansiālās grūtībās vai uzskata, ka tajās nonāks, tad minētais process ir būtisks instruments grūtībās nonākuša uzņēmuma atveseļošanai. Tāpat, ņemot vērā uzraugošās personas būtisko lomu tiesiskās aizsardzības procesā pēc viņas iecelšanas, uzraugošajai personai minimālā apdrošinājuma summa par visiem tiesiskās aizsardzības procesiem ir noteikta tāda pati kā administratoriem, tas ir, 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.
Noteikumu projekts paredz arī termiņu līgumu pārslēgšanai. Proti, ja administratoram vai uzraugošai personai līdz šo noteikumu spēkā stāšanās datumam ir noslēgts apdrošināšanas līgums par summu, kas ir mazāka par šajos noteikumos noteikto minimālo apdrošinājuma summu, noteikumu projekts paredz viena gada termiņu grozījumu veikšanai noslēgtajos apdrošināšanas līgumos vai jaunu apdrošināšanas līgumu noslēgšanai.
3. Ņemot vērā, ka praksē ir konstatēti gadījumi, kad administrators nevēršas pie apdrošinātāja, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, lai nodrošinātu efektīvāku apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, noteikumu projekts paredz trešās personas, kurai uzraugošās personas vai administratora profesionālās darbības rezultātā ir nodarīts zaudējums, tiesības vērsties tieši pie apdrošinātāja, ar kuru uzraugošā persona vai administrators ir noslēdzis apdrošināšanas līgumu.
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pēdējā laikā ļoti aktīvi ir vērsusi uzmanību tam, ka Latvijas ekonomika būtiski atpaliek no pārējās Baltijas valstīm un atpalicība ir acīmredzama virknē jomu. Tiek norādīts, ka, īstenojot investīciju projektus Baltijā, no investoru viedokļa tiek vērtēta un salīdzināta investīciju vide katrā no Baltijas valstīm. FICIL paudusi aicinājumu Latvijas atbildīgajām iestādēm veicināt restrukturizācijas un maksātnespējas procesu tiesisku, taisnīgu un efektīvu norisi, līdzsvarojot iesaistīto pušu intereses un nodrošinot izdarīto pārkāpumu efektīvu identificēšanu un apkarošanu.[3]
Salīdzinot Latvijas normatīvo regulējumu ar Lietuvu un Igauniju, ir konstatējamas būtiskas atšķirības civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jautājumos, jo īpaši, kas skar trešajām personām (cietušajiem) pieejamos tiesību aizsardzības līdzekļus. Lai Latvijas normatīvais regulējums investoru vērtējumā būtu vienlīdz efektīvs ar kaimiņvalstu regulējumu un lai tiktu uzlabota investīciju vide Latvijā, ir nepieciešams mainīt līdzšinējo normatīvo regulējumu attiecībā uz administratoru civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas sistēmu, paredzot trešo personu tiešo prasību celšanu pret apdrošinātāju.
Tiešā prasība ir īpašs prasības veids apdrošināšanā, kas trešajai personai (cietušajam) dod iespēju apvienot vienā tiesvedībā prasību par atbildības noteikšanu un prasību par zaudējumu atlīdzību (apdrošināšanas atlīdzības izmaksu). Atbilstoši Apdrošināšanas līguma likuma 53. pantā noteiktajam "Trešai personai ir tiesības celt prasību tieši pret apdrošinātāju tikai tad, ja šādas tiesības šai personai ir īpaši paredzētas normatīvajos aktos". No minētās normas izriet, ka Apdrošināšanas līguma likums nedz aizliedz, nedz arī atļauj tiešās prasības celšanu, bet gan izšķiršanos par tiešās prasības regulējuma nepieciešamību atstāj katras atsevišķās nozares tiesībpolitikas veidotāju ziņā.
Šobrīd tiešā prasība Latvijā ir paredzēta vienīgi sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas gadījumā (sk. Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 39. panta sesto daļu). Salīdzināšanai Lietuvā normatīvais regulējums pieļauj trešās personas tiešo prasību celšanu pret apdrošinātāju visos civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas gadījumos, bet Igaunijā – visos civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas gadījumos, ja apdrošināšana normatīvi ir noteikta kā obligāts pienākums.
Proti, Lietuvā likuma "Par apdrošināšanu" 111. pants (tiesības uz tiešo prasību) paredz, ka cietušajai trešajai personai pieder tiesība tieši pieprasīt izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību apdrošinātājam, kas ir apdrošinājis par kaitējumu atbildīgās personas civiltiesisko apdrošināšanu. Igaunijā Saistību tiesību likuma 521. panta pirmā daļa, kas regulē cietušās personas prasības celšanu civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas gadījumā, noteic, ka cietusī persona var prasīt kaitējuma, kuru izraisījis apdrošinātais, atlīdzināšanu no abiem – apdrošinātā un/vai apdrošinātāja. Francijā jau kopš 1926. gada, proti, gandrīz simts gadus pastāv regulējums, kas trešajai personai ļauj celt tiešo prasību jebkurā civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā. Līdzīgi arī Spānijā, Grieķijā un citās valstīs pastāv regulējums, kas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas gadījumā dod tiesības trešajai personai iniciēt vienu tiesvedību, kuras ietvaros tiesā tiek izlemts jautājums gan par civiltiesiskās atbildības konstatēšanu, gan arī par zaudējumu (apdrošināšanas atlīdzības) piedziņu. Tāpat arī Eiropas apdrošināšanas līgumu tiesību principu 15:101 panta a) apakšpunkts noteic, ka tādā apmērā, kādā apdrošinātais, atkarībā no lietas apstākļiem, ir atbildīgs, cietušajai personai ir tiešas prasības tiesības uz atlīdzinājumu pret apdrošinātāju saskaņā ar apdrošināšanas līgumu, ja apdrošināšana ir obligāta. (sk. Article 15:101 (1) PEICL. Pieejams: https://www.uibk.ac.at/zivilrecht/forschung/evip/ restatement/sprachfassungen/peicl-en.pdf).
Tiešā prasība uzlabo tiesu efektivitāti, samazina tiesā izskatāmo lietu skaitu un mazina tiesnešu noslodzi, jo trešās personas tiesību aizsardzības nodrošināšanai divi tiesas procesi, kurās piedalās vieni un tie paši strīda dalībnieki, tiek apvienoti vienā procesā. Tiešā prasība ir arī ātrāka un finansiāla lētāka lietas dalībniekiem, jo trešajai personai (cietušajam) nav jāmaksā valsts nodeva divreiz un pusēm samazinās izdevumi juridiskās pārstāvības nodrošināšanai. Tādējādi ieguvēji no tiešās prasības ir gan trešā persona, gan arī pats apdrošinātājs.
Administratoru civiltiesiskās apdrošināšanas gadījumā jo īpaši ir ņemama vērā arī kreditoru, kas ir aktīvi mazie un vidējie uzņēmēji, svarīgā loma tautsaimniecībai. Atbilstoši šobrīd spēkā esošajam regulējumam kreditoram, kuram administratora rīcības rezultātā nodarīti zaudējumi, pienākošā apdrošināšanas atlīdzība tiek "iesaldēta" uz nenoteiktu laiku līdz divu tiesvedības procesu pabeigšanai, bet atsevišķos gadījumos, piemēram, apdrošinātā rīcības dēļ, kreditoram vispār nav iespēju celt prasību tiesā. No ekonomiskā viedokļa tas nozīmē to, ka līdzekļi, kurus saņemtu kreditors, kas ir mazais vai vidējais uzņēmējs, un kurus tas ieguldītu tālāk uzņēmējdarbībā, nenonāk ekonomiskajā apritē. Bieži vien apdrošināšanas atlīdzība ir vitāli svarīga konkrētā uzņēmēja paša maksātspējas nodrošināšanai. Tādējādi apdrošināšanas atlīdzības savlaicīga izmaksa mazina sistēmisko risku finanšu stabilitātei un novērš ķēdes reakciju, kad savlaicīgi nesaņemtas apdrošināšanas atlīdzības dēļ mazais vai vidējais uzņēmējs nespēj laikā izpildīt savas saistības pret citiem kreditoriem.
Apdrošināšanas sistēmai ir būtiska loma ekonomikas finansēšanā. Tādējādi, lai uzlabotu Latvijas uzņēmējdarbības vidi, veicinātu konkurētspēju ārvalstu investīciju piesaistē un nodrošinātu normatīvo aktu regulējumu saskaņotību ar pārējām Baltijas valstīm, administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jomā nepieciešams paredzēt trešās personas tiešās prasības celšanu.
[1] Salīdzinājums veikts uz 2013. gada septembri, ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumiem Nr. 960 "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 1005 "Noteikumi par maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu"" administratoriem minimālā apdrošinājuma summa ir noteikta euro.
[2] Sk. inflācijas kalkulatoru https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2013M09-2023M03/0/42600.00
[3] sk. Ārvalstu investoru padomes Latvijā 2021. gada 16. septembra nostāja attiecībā uz tiesu efektivitātes un investīciju aizsardzības jautājumiem. Pieejama: https://www.ficil.lv/wp-content/uploads/2021/09/FICIL_Investment_ProtectionCourt_Efficiency_LV_2021.pdf
Noteikumu projektā ir saglabāts iepriekš paredzētais nodrošinājums gadījumiem, kad administrators vai uzraugošā persona savas darbības vai bezdarbības rezultātā nodara zaudējumus valstij, parādniekam, kreditoriem vai citām trešajām personām.
Apdrošināšanas līguma likuma 1. panta pirmās daļas 17. punkts noteic, ka civiltiesiskās atbildības apdrošināšana ir apdrošināšana, kad apdrošina personas civiltiesisko atbildību par tās darbības vai bezdarbības rezultātā radītajiem zaudējumiem trešajai personai. Savukārt 24. punkts skaidro, ka trešā persona civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā ir tāda trešā persona, kurai nodarīti zaudējumi un pienākas apdrošināšanas atlīdzība civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā. Vienlaikus Maksātnespējas likuma 12.8 panta pirmā daļa un Maksātnespējas likuma 29. panta pirmā daļa paredz detalizētāku uzskaitījumu, kurām personām pienākas apdrošināšanas atlīdzība par administratora vai uzraugošās personas nodarītajiem zaudējumiem. Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 12.8 panta pirmo daļa uzraugošā persona un saskaņā ar 29. panta pirmo daļu administrators atbild par zaudējumiem, kas viņa vai pilnvarnieka vainas dēļ nodarīti valstij, parādniekam, kreditoriem vai citām personām.
Civiltiesiskās atbildības institūts izveidots, lai maksātnespējas procesā aizsargātu parādnieka, kreditoru un citu maksātnespējas procesā ieinteresēto personu intereses no maksātnespējas procesa pasludināšanas dienas līdz maksātnespējas procesa pabeigšanai vai lai tiesiskās aizsardzības procesā aizsargātu parādnieka, kreditoru un citu tiesiskās aizsardzības procesā ieinteresēto personu intereses no tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas dienas līdz tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanai, nodrošinot trešo personu prasījumu par administratora vai uzraugošās personas profesionālās darbības ietvaros radītu zaudējumu atlīdzību.
Noteikumu projektā lietots jēdziens "citas trešās personas", ar to saprotot citas maksātnespējas procesā vai tiesiskās aizsardzības procesā iesaistītās personas, kurām administrators vai uzraugošā persona ar savu darbību vai bezdarbību ir nodarījis zaudējumus konkrētā maksātnespējas procesā vai tiesiskās aizsardzības procesā un viņai radušās prasījuma tiesības. Tādējādi izvēlētais jēdziens ir saskaņots ar Apdrošināšanas līguma likumā lietoto terminoloģiju, vienlaikus nesašaurinot Maksātnespējas likuma 12.8 pantā un 29. pantā ietverto personu uzskaitījumu un lietoto jēdzienu "citas personas".
2. Apdrošinājuma summa administratoriem nav pārskatīta kopš 2010. gada (ar Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumiem Nr. 960 "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 1005 "Noteikumi par maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu"" minimālā apdrošinājuma summa tika pielāgota euro, aizstājot latus ar euro atbilstoši Euro ieviešanas kārtības likuma 32. panta otrās daļas 2. punktā paredzētajiem principiem), līdz ar to šobrīd noteiktā apdrošinājuma summa 42 600 euro nav atbilstoša šobrīd esošajiem ekonomiskajiem rādītājiem. Inflācijas rādītājs 2023. gada martā salīdzinot ar 2013. gada septembri[1] ir 45.4%.[2] Proti, šobrīd apdrošinājuma summa administratoram par visiem administrētajiem maksātnespējas procesiem gada laikā būtu nosakāma 62 000 euro apmērā. Vienlaikus, tā kā apdrošinājuma summa netiek regulāri pārskatīta, administratoriem netiek nodrošināts atbilstošs apdrošināšanas segums. Ievērojot minēto, lai turpmāk apdrošināšanas segumu palielinātu atbilstoši aktuālajai ekonomiskajai situācijai, apdrošinājuma summa administratoram par visiem administrētajiem maksātnespējas procesiem gada laikā turpmāk tiek piesaistīta Latvijā regulāri indeksējamam ekonomiskam lielumam – minimālajai mēneša darba algai un apdrošinājuma summa administratoram par visiem administrētajiem maksātnespējas procesiem gada laikā turpmāk tiek noteikta 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.
Ņemot vērā, ka tiesiskās aizsardzības procesa mērķis ir atjaunot parādnieka spēju nokārtot savas saistības, ja parādnieks nonācis finansiālās grūtībās vai uzskata, ka tajās nonāks, tad minētais process ir būtisks instruments grūtībās nonākuša uzņēmuma atveseļošanai. Tāpat, ņemot vērā uzraugošās personas būtisko lomu tiesiskās aizsardzības procesā pēc viņas iecelšanas, uzraugošajai personai minimālā apdrošinājuma summa par visiem tiesiskās aizsardzības procesiem ir noteikta tāda pati kā administratoriem, tas ir, 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.
Noteikumu projekts paredz arī termiņu līgumu pārslēgšanai. Proti, ja administratoram vai uzraugošai personai līdz šo noteikumu spēkā stāšanās datumam ir noslēgts apdrošināšanas līgums par summu, kas ir mazāka par šajos noteikumos noteikto minimālo apdrošinājuma summu, noteikumu projekts paredz viena gada termiņu grozījumu veikšanai noslēgtajos apdrošināšanas līgumos vai jaunu apdrošināšanas līgumu noslēgšanai.
3. Ņemot vērā, ka praksē ir konstatēti gadījumi, kad administrators nevēršas pie apdrošinātāja, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, lai nodrošinātu efektīvāku apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, noteikumu projekts paredz trešās personas, kurai uzraugošās personas vai administratora profesionālās darbības rezultātā ir nodarīts zaudējums, tiesības vērsties tieši pie apdrošinātāja, ar kuru uzraugošā persona vai administrators ir noslēdzis apdrošināšanas līgumu.
Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) pēdējā laikā ļoti aktīvi ir vērsusi uzmanību tam, ka Latvijas ekonomika būtiski atpaliek no pārējās Baltijas valstīm un atpalicība ir acīmredzama virknē jomu. Tiek norādīts, ka, īstenojot investīciju projektus Baltijā, no investoru viedokļa tiek vērtēta un salīdzināta investīciju vide katrā no Baltijas valstīm. FICIL paudusi aicinājumu Latvijas atbildīgajām iestādēm veicināt restrukturizācijas un maksātnespējas procesu tiesisku, taisnīgu un efektīvu norisi, līdzsvarojot iesaistīto pušu intereses un nodrošinot izdarīto pārkāpumu efektīvu identificēšanu un apkarošanu.[3]
Salīdzinot Latvijas normatīvo regulējumu ar Lietuvu un Igauniju, ir konstatējamas būtiskas atšķirības civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jautājumos, jo īpaši, kas skar trešajām personām (cietušajiem) pieejamos tiesību aizsardzības līdzekļus. Lai Latvijas normatīvais regulējums investoru vērtējumā būtu vienlīdz efektīvs ar kaimiņvalstu regulējumu un lai tiktu uzlabota investīciju vide Latvijā, ir nepieciešams mainīt līdzšinējo normatīvo regulējumu attiecībā uz administratoru civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas sistēmu, paredzot trešo personu tiešo prasību celšanu pret apdrošinātāju.
Tiešā prasība ir īpašs prasības veids apdrošināšanā, kas trešajai personai (cietušajam) dod iespēju apvienot vienā tiesvedībā prasību par atbildības noteikšanu un prasību par zaudējumu atlīdzību (apdrošināšanas atlīdzības izmaksu). Atbilstoši Apdrošināšanas līguma likuma 53. pantā noteiktajam "Trešai personai ir tiesības celt prasību tieši pret apdrošinātāju tikai tad, ja šādas tiesības šai personai ir īpaši paredzētas normatīvajos aktos". No minētās normas izriet, ka Apdrošināšanas līguma likums nedz aizliedz, nedz arī atļauj tiešās prasības celšanu, bet gan izšķiršanos par tiešās prasības regulējuma nepieciešamību atstāj katras atsevišķās nozares tiesībpolitikas veidotāju ziņā.
Šobrīd tiešā prasība Latvijā ir paredzēta vienīgi sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas gadījumā (sk. Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 39. panta sesto daļu). Salīdzināšanai Lietuvā normatīvais regulējums pieļauj trešās personas tiešo prasību celšanu pret apdrošinātāju visos civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas gadījumos, bet Igaunijā – visos civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas gadījumos, ja apdrošināšana normatīvi ir noteikta kā obligāts pienākums.
Proti, Lietuvā likuma "Par apdrošināšanu" 111. pants (tiesības uz tiešo prasību) paredz, ka cietušajai trešajai personai pieder tiesība tieši pieprasīt izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību apdrošinātājam, kas ir apdrošinājis par kaitējumu atbildīgās personas civiltiesisko apdrošināšanu. Igaunijā Saistību tiesību likuma 521. panta pirmā daļa, kas regulē cietušās personas prasības celšanu civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas gadījumā, noteic, ka cietusī persona var prasīt kaitējuma, kuru izraisījis apdrošinātais, atlīdzināšanu no abiem – apdrošinātā un/vai apdrošinātāja. Francijā jau kopš 1926. gada, proti, gandrīz simts gadus pastāv regulējums, kas trešajai personai ļauj celt tiešo prasību jebkurā civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā. Līdzīgi arī Spānijā, Grieķijā un citās valstīs pastāv regulējums, kas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas gadījumā dod tiesības trešajai personai iniciēt vienu tiesvedību, kuras ietvaros tiesā tiek izlemts jautājums gan par civiltiesiskās atbildības konstatēšanu, gan arī par zaudējumu (apdrošināšanas atlīdzības) piedziņu. Tāpat arī Eiropas apdrošināšanas līgumu tiesību principu 15:101 panta a) apakšpunkts noteic, ka tādā apmērā, kādā apdrošinātais, atkarībā no lietas apstākļiem, ir atbildīgs, cietušajai personai ir tiešas prasības tiesības uz atlīdzinājumu pret apdrošinātāju saskaņā ar apdrošināšanas līgumu, ja apdrošināšana ir obligāta. (sk. Article 15:101 (1) PEICL. Pieejams: https://www.uibk.ac.at/zivilrecht/forschung/evip/ restatement/sprachfassungen/peicl-en.pdf).
Tiešā prasība uzlabo tiesu efektivitāti, samazina tiesā izskatāmo lietu skaitu un mazina tiesnešu noslodzi, jo trešās personas tiesību aizsardzības nodrošināšanai divi tiesas procesi, kurās piedalās vieni un tie paši strīda dalībnieki, tiek apvienoti vienā procesā. Tiešā prasība ir arī ātrāka un finansiāla lētāka lietas dalībniekiem, jo trešajai personai (cietušajam) nav jāmaksā valsts nodeva divreiz un pusēm samazinās izdevumi juridiskās pārstāvības nodrošināšanai. Tādējādi ieguvēji no tiešās prasības ir gan trešā persona, gan arī pats apdrošinātājs.
Administratoru civiltiesiskās apdrošināšanas gadījumā jo īpaši ir ņemama vērā arī kreditoru, kas ir aktīvi mazie un vidējie uzņēmēji, svarīgā loma tautsaimniecībai. Atbilstoši šobrīd spēkā esošajam regulējumam kreditoram, kuram administratora rīcības rezultātā nodarīti zaudējumi, pienākošā apdrošināšanas atlīdzība tiek "iesaldēta" uz nenoteiktu laiku līdz divu tiesvedības procesu pabeigšanai, bet atsevišķos gadījumos, piemēram, apdrošinātā rīcības dēļ, kreditoram vispār nav iespēju celt prasību tiesā. No ekonomiskā viedokļa tas nozīmē to, ka līdzekļi, kurus saņemtu kreditors, kas ir mazais vai vidējais uzņēmējs, un kurus tas ieguldītu tālāk uzņēmējdarbībā, nenonāk ekonomiskajā apritē. Bieži vien apdrošināšanas atlīdzība ir vitāli svarīga konkrētā uzņēmēja paša maksātspējas nodrošināšanai. Tādējādi apdrošināšanas atlīdzības savlaicīga izmaksa mazina sistēmisko risku finanšu stabilitātei un novērš ķēdes reakciju, kad savlaicīgi nesaņemtas apdrošināšanas atlīdzības dēļ mazais vai vidējais uzņēmējs nespēj laikā izpildīt savas saistības pret citiem kreditoriem.
Apdrošināšanas sistēmai ir būtiska loma ekonomikas finansēšanā. Tādējādi, lai uzlabotu Latvijas uzņēmējdarbības vidi, veicinātu konkurētspēju ārvalstu investīciju piesaistē un nodrošinātu normatīvo aktu regulējumu saskaņotību ar pārējām Baltijas valstīm, administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jomā nepieciešams paredzēt trešās personas tiešās prasības celšanu.
[1] Salīdzinājums veikts uz 2013. gada septembri, ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumiem Nr. 960 "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 1005 "Noteikumi par maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu"" administratoriem minimālā apdrošinājuma summa ir noteikta euro.
[2] Sk. inflācijas kalkulatoru https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2013M09-2023M03/0/42600.00
[3] sk. Ārvalstu investoru padomes Latvijā 2021. gada 16. septembra nostāja attiecībā uz tiesu efektivitātes un investīciju aizsardzības jautājumiem. Pieejama: https://www.ficil.lv/wp-content/uploads/2021/09/FICIL_Investment_ProtectionCourt_Efficiency_LV_2021.pdf
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Administratori, uzraugošās personas, zvērināti revidenti.
Ietekmes apraksts
1. uzraugošās personas – Maksātnespējas likuma 12.3 panta pirmā daļa noteic, ka par uzraugošo var būt:
1) administrators, kuram ir augstākā izglītība ekonomikas, vadības vai finanšu jomā;
2) zvērināts revidents;
3) rīcībspējīga fiziskā persona, kurai ir tiesības uzturēties un tikt nodarbinātai Latvijā visu tiesiskās aizsardzības procesa norises laiku un uz kuru neattiecas šajā likumā noteiktie ierobežojumi, un kurai ir augstākā izglītība ekonomikas, vadības vai finanšu jomā.
Ievērojot minēto, nav iespējams noteikt uzraugošo personu skaitu.
2. administratori – Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajā maksātnespējas reģistrā 2023. gada 9. augustā ir reģistrēts 151 administrators.
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums finansiāli ietekmēs uzraugošās personas, kas uzrauga tiesiskās aizsardzības procesus un administratorus, kas pilda administratora pienākumus juridiskās vai fiziskās personas maksātnespējas procesā. Viena administratora tiešās finansiālās izmaksas jeb apdrošinātājam maksājamās prēmijas orientējošās izmaksas, apdrošinot civiltiesisko atbildību par minimālo apdrošinājuma summu, proti, 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas gada periodā, vērtējamas no 75 līdz 100 euro apmērā (atkarībā no apdrošinātāju piedāvājuma un citiem kritērijiem, kas ietekmē objektīvu apdrošināšanas prēmijas aprēķinu, piemēram, no izvēlētā atbildības limita – lielāks atbildības limits nekā noteiktais minimums; no administratora pieredzes; maksātnespējas procesu specifikas (komercdarbība, atlikušie aktīvi u.tml.); zaudējumu statistikas; klienta vēstures apdrošināšanas sabiedrībā).
Ņemot vērā, ka par uzraugošo personu var būt ļoti plašs fizisko personu loks, primāri tiks vērtēta uzraugošās personas izglītība un pieredze, tāpat prēmijas apmēru cita starpā ietekmē potenciāli apdrošināmo skaits – jo lielāks šo personu skaits, jo prēmijas apmērs ir zemāks, turpretī, jo mazāks šo personu skaits, jo risks ir selektīvāks un prēmijas apmērs augstāks. Līdz ar to prēmijas apmērs orientējoši vērtējams robežās no 150 līdz 300 euro.
Tāpat noteikumu projekts var radīt uzraugošajām personām un administratoriem papildu administratīvo slogu un izmaksas, jo noteikumu projekta 12. punkts uzliek pienākumu gada laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas veikt grozījumus noslēgtajā apdrošināšanas līgumā vai noslēgt jaunu apdrošināšanas līgumu gadījumos, ja līdz šo noteikumu spēkā stāšanās datumam ir noslēgts apdrošināšanas līgums par summu, kas ir mazāka par šajos noteikumos noteikto minimālo apdrošinājuma summu.
Ņemot vērā minimālās apdrošinājuma summas izmaiņas, vidējās prēmijas pieaugums apdrošināšanas līguma pārslēgšanai vērtējams aptuveni 15-25 euro jeb 15-25 %.
1) administrators, kuram ir augstākā izglītība ekonomikas, vadības vai finanšu jomā;
2) zvērināts revidents;
3) rīcībspējīga fiziskā persona, kurai ir tiesības uzturēties un tikt nodarbinātai Latvijā visu tiesiskās aizsardzības procesa norises laiku un uz kuru neattiecas šajā likumā noteiktie ierobežojumi, un kurai ir augstākā izglītība ekonomikas, vadības vai finanšu jomā.
Ievērojot minēto, nav iespējams noteikt uzraugošo personu skaitu.
2. administratori – Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajā maksātnespējas reģistrā 2023. gada 9. augustā ir reģistrēts 151 administrators.
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums finansiāli ietekmēs uzraugošās personas, kas uzrauga tiesiskās aizsardzības procesus un administratorus, kas pilda administratora pienākumus juridiskās vai fiziskās personas maksātnespējas procesā. Viena administratora tiešās finansiālās izmaksas jeb apdrošinātājam maksājamās prēmijas orientējošās izmaksas, apdrošinot civiltiesisko atbildību par minimālo apdrošinājuma summu, proti, 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas gada periodā, vērtējamas no 75 līdz 100 euro apmērā (atkarībā no apdrošinātāju piedāvājuma un citiem kritērijiem, kas ietekmē objektīvu apdrošināšanas prēmijas aprēķinu, piemēram, no izvēlētā atbildības limita – lielāks atbildības limits nekā noteiktais minimums; no administratora pieredzes; maksātnespējas procesu specifikas (komercdarbība, atlikušie aktīvi u.tml.); zaudējumu statistikas; klienta vēstures apdrošināšanas sabiedrībā).
Ņemot vērā, ka par uzraugošo personu var būt ļoti plašs fizisko personu loks, primāri tiks vērtēta uzraugošās personas izglītība un pieredze, tāpat prēmijas apmēru cita starpā ietekmē potenciāli apdrošināmo skaits – jo lielāks šo personu skaits, jo prēmijas apmērs ir zemāks, turpretī, jo mazāks šo personu skaits, jo risks ir selektīvāks un prēmijas apmērs augstāks. Līdz ar to prēmijas apmērs orientējoši vērtējams robežās no 150 līdz 300 euro.
Tāpat noteikumu projekts var radīt uzraugošajām personām un administratoriem papildu administratīvo slogu un izmaksas, jo noteikumu projekta 12. punkts uzliek pienākumu gada laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas veikt grozījumus noslēgtajā apdrošināšanas līgumā vai noslēgt jaunu apdrošināšanas līgumu gadījumos, ja līdz šo noteikumu spēkā stāšanās datumam ir noslēgts apdrošināšanas līgums par summu, kas ir mazāka par šajos noteikumos noteikto minimālo apdrošinājuma summu.
Ņemot vērā minimālās apdrošinājuma summas izmaiņas, vidējās prēmijas pieaugums apdrošināšanas līguma pārslēgšanai vērtējams aptuveni 15-25 euro jeb 15-25 %.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo parādniekiem, kreditoriem un citām personām, kurām administratora vai uzraugošās personas profesionālās darbības ietvaros tiks radīti zaudējumi, būs tiesības uz apdrošināšanas atlīdzību.
Trešo personu tiesības celt tiešo prasību uzlabos tiesu efektivitāti, padarīs to ātrāku un finansiāli lētāku lietas dalībniekiem, tādējādi ieguvējs būs gan trešā persona, gan arī pats apdrošinātājs. Tāpat pozitīva ietekme būs kreditoriem, kas ir aktīvi mazie un vidējie uzņēmēji, jo apdrošināšanas atlīdzības savlaicīga izmaksa mazinās sistēmisko risku finanšu stabilitātei un novērsīs ķēdes reakciju, kad savlaicīgi nesaņemtas apdrošināšanas atlīdzības dēļ mazais vai vidējais uzņēmums nespēj laikā izpildīt savas saistības pret citiem kreditoriem.
Trešo personu tiesības celt tiešo prasību uzlabos tiesu efektivitāti, padarīs to ātrāku un finansiāli lētāku lietas dalībniekiem, tādējādi ieguvējs būs gan trešā persona, gan arī pats apdrošinātājs. Tāpat pozitīva ietekme būs kreditoriem, kas ir aktīvi mazie un vidējie uzņēmēji, jo apdrošināšanas atlīdzības savlaicīga izmaksa mazinās sistēmisko risku finanšu stabilitātei un novērsīs ķēdes reakciju, kad savlaicīgi nesaņemtas apdrošināšanas atlīdzības dēļ mazais vai vidējais uzņēmums nespēj laikā izpildīt savas saistības pret citiem kreditoriem.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Administratori, uzraugošās personas, zvērināti revidenti.
Jā
Vērtības nozīme:
1) Noteikumu projekta 3. un 4. punkts uzliek pienākumu uzraugošajām personām un administratoriem slēgt apdrošināšanas līgumu uz periodu, kas nav mazāks par gadu.
Administratoram vērtējamas vidēji uz gadu noslēgta apdrošināšanas līguma tiešās izmaksas ir vērtējamas no 75 līdz 100 euro apmērā.
Uzraugošajai personai vidēji uz gadu noslēgta apdrošināšanas līguma tiešās izmaksas ir vērtējamas no 150 līdz 300 euro.
2) Noteikumu projekta 12. punkts uzliek pienākumu uzraugošajām personām un administratoriem, kurām līdz šo noteikumu spēkā stāšanās datumam ir noslēgts apdrošināšanas līgums par summu, kas ir mazāka par šajos noteikumos noteikto minimālo apdrošinājuma summu, gada laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas pārslēgt apdrošināšanas līgumu. Ņemot vērā minimālās apdrošinājuma summas izmaiņas, vidējās prēmijas pieaugums apdrošināšanas līguma pārslēgšanai vērtējams aptuveni 15-25 euro jeb 15-25 %.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ar noteikumu projekta izpildi – izmaiņu veikšanu Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmā – saistītos izdevumus Tieslietu ministrija nodrošinās piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2018. gada 4. decembra noteikumos Nr. 761 "Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Jāveic grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. decembra noteikumos Nr. 761 "Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas noteikumi" saistībā ar sistēmā norādāmajām ziņām par uzraugošās personas civiltiesisko apdrošināšanu. Vienlaikus Tieslietu ministrija nekonstatē nepieciešamību veikt grozījumu minētos noteikumus steidzami vai speciāli šim gadījumam.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Maksātnespējas kontroles dienests, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Apdrošinātāju asociācija"Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekta izstrādes gaitā Maksātnespējas kontroles dienests konsultējās ar Latvijas Apdrošinātāju asociāciju, konkrēti lūdzot asociācijai atbalstu saistībā ar apdrošināšanas prēmiju apmēru.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Maksātnespējas kontroles dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi