22-TA-329: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Būvniecības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Būvniecības likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts pēc Iekšlietu ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā praksē, veicot būvniecības darbus pie Latvijas Republikas valsts robežas, konstatēto nepieciešamību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir efektivizēt būvju būvniecības procesu valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā gan attiecībā uz Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu, gan Aizsardzības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Ņemot vērā valsts robežas joslas iekārtošanas steidzamību pie Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas, kā arī nepieciešamību nodrošināt savlaicīgu citu projektu būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, nepieciešams noteikt, ka likumprojekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši spēkā esošā Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunktam pašreiz Būvniecības valsts kontroles birojs pilda Būvniecības likumā un citos būvniecības jomas normatīvajos aktos noteiktās būvvaldes funkcijas attiecībā uz Iekšlietu ministrijas vai tās padotības iestādes vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā. Savukārt atbilstoši spēkā esošā Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktam līdz šā likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkta spēkā stāšanās dienai ierosinātās būvniecības tiesiskuma kontroli veic attiecīgā būvvalde.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunktā noteikto, Būvniecības valsts kontroles birojs pilda būvvaldes funkcijas tikai uz to būvju būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, kas nepieciešamas Iekšlietu ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām.
Tāpat, ņemot vērā pašreiz Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktā noteikto, Būvniecības valsts kontroles birojs neveic būvniecības tiesiskuma kontroli attiecībā uz to būvniecību, kas valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā ierosināta līdz Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkta spēkā stāšanās dienai (2021. gada 3. septembrim). Līdz ar to atbilstoši spēkā esošajam regulējumam attiecībā uz Iekšlietu ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību, kas uzsākta līdz 2021. gada 2. septembrim, valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā tiesiskuma kontroli veic attiecīgā būvvalde.
Veicot būvniecību valsts robežas joslā dažādu projektu ietvaros, tika konstatēts, ka būvniecības uzraudzība ir sadrumstalota, proti, atsevišķos gadījumos to veic attiecīgās pašvaldības būvvalde, bet atsevišķos gadījumos to veic Būvniecības valsts kontroles birojs. Minētais ir atkarīgs no tā, vai būvju būvniecība valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā tiek veikta Iekšlietu ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām.
Tāpat, turpinot valsts robežas joslas iekārtošanas darbus, tika konstatēts, ka arī līdz 2021. gada 2. septembrim ierosināto būvju būvniecības valsts robežas joslā tiesiskuma kontroli būtu nepieciešams nodot Būvniecības valsts kontroles birojam, ņemot vērā valsts robežas joslas iekārtošanas darbu nozīmīgumu valsts drošības garantēšanā, kā arī ņemot vērā pastāvošos apstākļus uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Tāpat, ņemot vērā pašreiz Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktā noteikto, Būvniecības valsts kontroles birojs neveic būvniecības tiesiskuma kontroli attiecībā uz to būvniecību, kas valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā ierosināta līdz Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkta spēkā stāšanās dienai (2021. gada 3. septembrim). Līdz ar to atbilstoši spēkā esošajam regulējumam attiecībā uz Iekšlietu ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību, kas uzsākta līdz 2021. gada 2. septembrim, valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā tiesiskuma kontroli veic attiecīgā būvvalde.
Veicot būvniecību valsts robežas joslā dažādu projektu ietvaros, tika konstatēts, ka būvniecības uzraudzība ir sadrumstalota, proti, atsevišķos gadījumos to veic attiecīgās pašvaldības būvvalde, bet atsevišķos gadījumos to veic Būvniecības valsts kontroles birojs. Minētais ir atkarīgs no tā, vai būvju būvniecība valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā tiek veikta Iekšlietu ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām.
Tāpat, turpinot valsts robežas joslas iekārtošanas darbus, tika konstatēts, ka arī līdz 2021. gada 2. septembrim ierosināto būvju būvniecības valsts robežas joslā tiesiskuma kontroli būtu nepieciešams nodot Būvniecības valsts kontroles birojam, ņemot vērā valsts robežas joslas iekārtošanas darbu nozīmīgumu valsts drošības garantēšanā, kā arī ņemot vērā pastāvošos apstākļus uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Risinājuma apraksts
1. Likumprojekta 1. pants paredz izteikt jaunā redakcijā Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunktu, paredzot, ka Būvniecības valsts kontroles birojs pilda Būvniecības likumā un citos būvniecības jomas normatīvajos aktos noteiktās būvvaldes funkcijas attiecībā uz Iekšlietu ministrijas, Aizsardzības ministrijas vai to padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā.
Līdz ar to Būvniecības valsts kontroles birojs pildīs būvvaldes funkcijas arī tajos gadījumos, kad valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā būvju būvniecība tiks veikta Aizsardzības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām. Ar minētajām izmaiņām Būvniecības likumā tiks samazināta būvniecības uzraudzības sadrumstalotība, nodrošinot, ka būvvaldes funkcijas pilda viena institūcija.
2. Likumprojekta 2. pants paredz izteikt jaunā redakcijā Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktu, paredzot, ka līdz Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkta spēkā stāšanās dienai ierosinātās būvniecības tiesiskuma kontroli veic attiecīgā būvvalde. Minētais nav attiecināms uz valsts robežas joslas būvniecības projektiem.
Līdz ar to attiecībā uz uzsāktajiem valsts robežas joslas būvniecības projektiem būvniecības tiesiskuma kontroli veiks jau Būvniecības valsts kontroles birojs, nevis attiecīgā būvvalde.
Atbilstoši Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1. un 1.1 punktam Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošina būvdarbu kontroli un pilda būvvaldes funkcijas attiecībā uz nozīmīgu projektu būvniecību (piemēram, trešās grupas publiskajām ēkām, ja būvdarbu veikšanai nepieciešama būvatļauja, Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādes vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošā nekustamajā īpašumā, būvju būvniecību Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā).
Valsts robežas joslas ierīkošana ir būtisks projekts valsts drošības garantēšanai un robežapsardzības sistēmai nepieciešamo apstākļu nodrošināšanai, it īpaši, ņemot vērā pašreiz pastāvošos apstākļus pie Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Ievērojot minēto, attiecīgās izmaiņas Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktā ir nepieciešamas, lai tiktu nodrošināta vienota un attiecīgi arī efektīvāka ierosināto valsts robežas joslas būvniecības tiesiskuma kontrole un minēto kontroli veiktu Būvniecības valsts kontroles birojs, nevis attiecīgā būvvalde.
Līdz ar to Būvniecības valsts kontroles birojs pildīs būvvaldes funkcijas arī tajos gadījumos, kad valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā būvju būvniecība tiks veikta Aizsardzības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām. Ar minētajām izmaiņām Būvniecības likumā tiks samazināta būvniecības uzraudzības sadrumstalotība, nodrošinot, ka būvvaldes funkcijas pilda viena institūcija.
2. Likumprojekta 2. pants paredz izteikt jaunā redakcijā Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktu, paredzot, ka līdz Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkta spēkā stāšanās dienai ierosinātās būvniecības tiesiskuma kontroli veic attiecīgā būvvalde. Minētais nav attiecināms uz valsts robežas joslas būvniecības projektiem.
Līdz ar to attiecībā uz uzsāktajiem valsts robežas joslas būvniecības projektiem būvniecības tiesiskuma kontroli veiks jau Būvniecības valsts kontroles birojs, nevis attiecīgā būvvalde.
Atbilstoši Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1. un 1.1 punktam Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošina būvdarbu kontroli un pilda būvvaldes funkcijas attiecībā uz nozīmīgu projektu būvniecību (piemēram, trešās grupas publiskajām ēkām, ja būvdarbu veikšanai nepieciešama būvatļauja, Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādes vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošā nekustamajā īpašumā, būvju būvniecību Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā).
Valsts robežas joslas ierīkošana ir būtisks projekts valsts drošības garantēšanai un robežapsardzības sistēmai nepieciešamo apstākļu nodrošināšanai, it īpaši, ņemot vērā pašreiz pastāvošos apstākļus pie Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Ievērojot minēto, attiecīgās izmaiņas Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktā ir nepieciešamas, lai tiktu nodrošināta vienota un attiecīgi arī efektīvāka ierosināto valsts robežas joslas būvniecības tiesiskuma kontrole un minēto kontroli veiktu Būvniecības valsts kontroles birojs, nevis attiecīgā būvvalde.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Būvniecības valsts kontroles birojs
- Valsts robežsardze
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ar likumprojekta tiesisko regulējumu tiek paplašināta Būvniecības valsts kontroles biroja funkcija veikt būvvaldes funkcijas attiecībā ne tikai uz Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, bet arī attiecībā uz Aizsardzības ministrijas un to padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi