24-TA-1741: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 9. maija noteikumos Nr. 237 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023.gada 9.maija noteikumos Nr.237 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
1) Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu;
2) MK 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” 2.2.apakšpunktu, kas noteic, ka nozares ministrija nodrošina un īsteno Atveseļošanas fonda plāna ietvaros resorā plānotās reformas un investīcijas;
3) 2023. gada 8. decembra Padomes īstenošanas lēmumu, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu[1], un ar to saistītos Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtības grozījumus, par ko vienojas Eiropas Komisija un Latvija (apstiprināts MK 2024.gada 12.marta sēdē, 24-TA-449).
[1]Oficiālās publikācijas saite: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_15569_2023_INIT
1) Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu;
2) MK 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” 2.2.apakšpunktu, kas noteic, ka nozares ministrija nodrošina un īsteno Atveseļošanas fonda plāna ietvaros resorā plānotās reformas un investīcijas;
3) 2023. gada 8. decembra Padomes īstenošanas lēmumu, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu[1], un ar to saistītos Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtības grozījumus, par ko vienojas Eiropas Komisija un Latvija (apstiprināts MK 2024.gada 12.marta sēdē, 24-TA-449).
[1]Oficiālās publikācijas saite: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_15569_2023_INIT
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir tehniski precizēt 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1. pasākuma (turpmāk – Pasākums) ietvaros sasniedzamo mērķi un uzraudzības rādītāju, kā arī veikt citus tehniskus precizējumus, tai skaitā atbilstoši AF plānā veiktajiem grozījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Tā kā 2023. gada 8. decembrī pieņemts Padomes īstenošanas lēmums, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (turpmāk – Padomes lēmums), kā arī MK 2024.gada 12.marta sēdē pieņemti Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtības grozījumi (24-TA-449), par ko vienojas Eiropas Komisija un Latvija (turpmāk – AF plāna grozījumi), kas paredz veikt atbilstošus grozījumus Pasākuma ietvaros sasniedzamā mērķa un uzraudzības rādītāja definīcijā, sasniedzamā mērķa vērtībā un to pārbaudes mehānismā/aprakstā, nepieciešamas veikt atbilstošas izmaiņas/tehniskus grozījumus arī MK 2023.gada 9.maija noteikumos Nr.237 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.237).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā AF plāna grozījumus attiecībā uz Pasākumu, nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus MK noteikumos Nr.237, lai salāgotu Pasākuma ietvaros sasniedzamā mērķa un uzraudzības rādītāja definīcijas, sasniedzamā mērķa vērtību un pārbaudes mehānismu, kas apliecina/pamato Pasākuma ietvaros sasniedzamo rādītāju sasniegšanu, tādējādi nodrošinot MK noteikumu Nr.237 atbilstību AF plāna grozījumiem.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumu projekts paredz veikt šādas izmaiņas MK noteikumos Nr.237 atbilstoši AF plāna grozījumiem:
1) tehniski precizēt Pasākumā līdz 2026. gada 30. jūnijam sasniedzamo rādītāju – mērķi (izsakot to jaunā redakcijā: “investīcijas bezemisiju transportā (elektroautobusi un uzlādes stacijas) ”, kā arī precizēt skaitlisko vērtību no “17” uz “24”.
Lai arī Noteikumu projekts paredz tehniski precizēt sasniedzamā mērķa vērtību, jāņem vērā, ka jau šobrīd MK noteikumi Nr.237 nosaka, ka Pasākuma ietvaros Rīgas pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme” (turpmāk - finansējuma saņēmējs) iegādājas ne mazāk kā 17 elektroautobusus un uzstāda ne mazāk kā septiņas uzlādes stacijas;
2) tehniski precizēt Pasākumā līdz 2025. gada 30. septembrim sasniedzamo uzraudzības rādītāju - izsakot to jaunā redakcijā: “kumulatīvais piegādāto elektroautobusu un izbūvēto autobusu uzlādes staciju skaits - 5”.
Noteikumu projekts paredz, ka uzraudzības rādītāja vērtības (skaits – 5) sasniegšanu var nodrošināt gan piegādāto elektroautobusu skaits, gan izbūvēto uzlādes staciju skaits (gan atsevišķi, gan kumulatīvi (kopā));
3) precizēt Pasākuma īstenošanas un rādītāju sasniegšanas pārbaudes mehānismu, paredzot, ka Pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāja sasniegšanu pamato finansējuma saņēmēja apliecinājums par jaunu sabiedriskā transporta vienību (17 elektroautobusu) piegādi un ekspluatācijas uzsākšanu un apliecinājums par uzlādes punktu (septiņu) būvniecības pabeigšanu.
Papildus noteikumu projekts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumos Nr.237 (43.punktā), lai nodrošinātu korektu nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas nosacījuma piemērošanu. Noteikumu projekts paredz, ka gadījumā, ja tiek pārkāpti piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, ir jāatgūst tikai projekta ietvaros saņemtais nelikumīgais komercdarbības atbalsts, nevis viss projekta ietvaros saņemtais komercdarbības atbalsts.
Noteikumu projekts un ierosinātie grozījumi pozitīvi veicinās Pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu un 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” efektīvu sasniegšanu, tai skaitā palielinot sabiedriskā transporta lomu kopējā motorizētajā mobilitātē, veicinot reformā paredzēto sabiedriskā transporta ilgtspēju, t.i. integrētu, koordinētu pieeju pasažieru pārvadājumu plānošanai, pasūtīšanai un organizācijai Rīgas metropoles areālā.
1) tehniski precizēt Pasākumā līdz 2026. gada 30. jūnijam sasniedzamo rādītāju – mērķi (izsakot to jaunā redakcijā: “investīcijas bezemisiju transportā (elektroautobusi un uzlādes stacijas) ”, kā arī precizēt skaitlisko vērtību no “17” uz “24”.
Lai arī Noteikumu projekts paredz tehniski precizēt sasniedzamā mērķa vērtību, jāņem vērā, ka jau šobrīd MK noteikumi Nr.237 nosaka, ka Pasākuma ietvaros Rīgas pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme” (turpmāk - finansējuma saņēmējs) iegādājas ne mazāk kā 17 elektroautobusus un uzstāda ne mazāk kā septiņas uzlādes stacijas;
2) tehniski precizēt Pasākumā līdz 2025. gada 30. septembrim sasniedzamo uzraudzības rādītāju - izsakot to jaunā redakcijā: “kumulatīvais piegādāto elektroautobusu un izbūvēto autobusu uzlādes staciju skaits - 5”.
Noteikumu projekts paredz, ka uzraudzības rādītāja vērtības (skaits – 5) sasniegšanu var nodrošināt gan piegādāto elektroautobusu skaits, gan izbūvēto uzlādes staciju skaits (gan atsevišķi, gan kumulatīvi (kopā));
3) precizēt Pasākuma īstenošanas un rādītāju sasniegšanas pārbaudes mehānismu, paredzot, ka Pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāja sasniegšanu pamato finansējuma saņēmēja apliecinājums par jaunu sabiedriskā transporta vienību (17 elektroautobusu) piegādi un ekspluatācijas uzsākšanu un apliecinājums par uzlādes punktu (septiņu) būvniecības pabeigšanu.
Papildus noteikumu projekts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumos Nr.237 (43.punktā), lai nodrošinātu korektu nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas nosacījuma piemērošanu. Noteikumu projekts paredz, ka gadījumā, ja tiek pārkāpti piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, ir jāatgūst tikai projekta ietvaros saņemtais nelikumīgais komercdarbības atbalsts, nevis viss projekta ietvaros saņemtais komercdarbības atbalsts.
Noteikumu projekts un ierosinātie grozījumi pozitīvi veicinās Pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu un 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” efektīvu sasniegšanu, tai skaitā palielinot sabiedriskā transporta lomu kopējā motorizētajā mobilitātē, veicinot reformā paredzēto sabiedriskā transporta ilgtspēju, t.i. integrētu, koordinētu pieeju pasažieru pārvadājumu plānošanai, pasūtīšanai un organizācijai Rīgas metropoles areālā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
MK noteikumu projekts ietekmē finansējuma saņēmēju (Rīgas pašvaldības sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Rīgas satiksme"), jo tas paredz tehniski precizēt Pasākuma ietvaros sasniedzamā mērķa un uzraudzības rādītāja definīciju, sasniedzamā mērķa vērtību un pārbaudes mehānismu, kas apliecina/pamato Pasākuma ietvaros sasniedzamo rādītāju sasniegšanu, un veikt citus tehniskus precizējumus, līdz ar to, izvērtējot ierosināto grozījumu ietekmi, t.sk. ņemot vērā iepriekš minēto, pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Pasākuma ietvaros īstenojamajā projektā Nr. 1.1.1.2.i.1/1/23/I/CFLA/001 “Emisiju samazināšana Rīgas valstspilsētā - elektroautobusu iegāde un elektrouzlādes tīkla attīstība”.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32007R1370
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regula Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 315, 03.12.2007.).
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regula Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 315, 03.12.2007.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Tieša atsauce uz Regulu Nr.1370/2007
Noteikumu projekta 4.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Noteikumu projekts attiecas uz Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma īstenošanā iesaistītajām institūcijām un Rīgas pašvaldības sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme”, kas 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros īsteno projektu.
Noteikumu projekts attiecas uz Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma īstenošanā iesaistītajām institūcijām un Rīgas pašvaldības sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme”, kas 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros īsteno projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde neietekmēs institūciju funkcijas, institucionālo struktūru un tai pieejamos cilvēkresursus. Saistībā ar noteikumu projekta izpildi nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas, likvidēt vai reorganizēt esošās.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Noteikumu projekts veicinās Atveseļošanas fonda plāna ietvertās komponentes Nr.1 “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” reformas Nr. 1.1.1.r. “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” sasniegšanu.
Pielikumi