23-TA-733: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr. 60 "Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības ministrija izstrādājusi grozījumu Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr. 60 "Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” (turpmāk- noteikumu projekts), lai noteiktu obligātās prasības ārstniecības iestādei, kas sniedz mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt obligātās prasības ārstniecības iestādēm, kas sniedz mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā, lai nodrošinātu kvalitatīvu un drošu pakalpojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.08.2023.
Pamatojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 156 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" paredzētajam grozījumam no 2023.gada 1. oktobra būs pieejams valsts apmaksāts mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojums pacienta dzīvesvietā.
Lai ieviestu jaunu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, ārstniecības iestādēm nepieciešams laiks, lai varētu sagatavoties valsts apmaksāta pakalpojuma sniegšanai (nepieciešams iegādāties aprīkojumu, sagatavot telpas, kā arī slēgt līgumus ar nepieciešamo personālu un plānot pakalpojuma organizēšanas kārtību).Tāpat arī Veselības inspekcijai pēc ārstniecības iestādes iesnieguma saņemšanas, nepieciešams veikt pārbaudi ārstniecības iestādē par atbilstību Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumiem Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām”.
Lai ieviestu jaunu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, ārstniecības iestādēm nepieciešams laiks, lai varētu sagatavoties valsts apmaksāta pakalpojuma sniegšanai (nepieciešams iegādāties aprīkojumu, sagatavot telpas, kā arī slēgt līgumus ar nepieciešamo personālu un plānot pakalpojuma organizēšanas kārtību).Tāpat arī Veselības inspekcijai pēc ārstniecības iestādes iesnieguma saņemšanas, nepieciešams veikt pārbaudi ārstniecības iestādē par atbilstību Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumiem Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām”.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” ir noteiktas prasības ārstniecības iestādei, kura sniedz veselības aprūpes pakalpojumus pacienta dzīvesvietā, taču nav noteiktas prasības ārstniecības iestādei, kas sniedz mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 156 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" paredzētajam grozījumam no 2023.gada 1. oktobra būs pieejams valsts apmaksāts mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojums pacienta dzīvesvietā.
Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” ir noteiktas prasības ārstniecības iestādei, kura sniedz veselības aprūpes pakalpojumus pacienta dzīvesvietā.
Ņemot vērā, ka tiek plānots ieviest jaunu/inovatīvu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā ar specifisku pakalpojuma organizāciju, nepieciešams noteikt papildus atsevišķas prasības ārstniecības iestādei, kas sniedz mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā.
Līdz ar to, nepieciešams noteikt papildus atsevišķas prasības ārstniecības iestādei, lai ārstniecības iestādes, kas vēlas sniegt valsts apmaksātu mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā varētu sagatavoties un izpildīt noteiktās obligātās prasības, lai atbilstoši no 2023.gada 1.oktobra varētu sniegt valsts apmaksātu pakalpojumu.
Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” ir noteiktas prasības ārstniecības iestādei, kura sniedz veselības aprūpes pakalpojumus pacienta dzīvesvietā.
Ņemot vērā, ka tiek plānots ieviest jaunu/inovatīvu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā ar specifisku pakalpojuma organizāciju, nepieciešams noteikt papildus atsevišķas prasības ārstniecības iestādei, kas sniedz mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā.
Līdz ar to, nepieciešams noteikt papildus atsevišķas prasības ārstniecības iestādei, lai ārstniecības iestādes, kas vēlas sniegt valsts apmaksātu mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā varētu sagatavoties un izpildīt noteiktās obligātās prasības, lai atbilstoši no 2023.gada 1.oktobra varētu sniegt valsts apmaksātu pakalpojumu.
Risinājuma apraksts
Veikt grozījumu Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” 3.13. apakšnodaļā “3.13. Prasības ārstniecības iestādei, kura sniedz veselības aprūpes pakalpojumus pacienta dzīvesvietā” un noteikt papildus prasības ārstniecības iestādēm, kas sniegs mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā.
Ņemot vērā, ka viens no pienākumiem pakalpojumu sniedzējiem būs nodrošināt pacientu nepieciešamo transportēšanu, piemēram, uz stacionāru, uz speciālista konsultāciju, vai diagnostisko procedūru un atpakaļ no tās (t.sk. transporta iespējas gulošu pacientu transportēšanai), noteiktas prasības aprīkojumam pacienta transportēšanai. Ja pakalpojumu sniedzējs nevar pats nodrošināt pacienta transportēšanu, tad pakalpojumu sniedzējs slēdz līgumu ar citām institūcijām, kas nodrošina attiecīgos pakalpojumus.
Papildus, lai nodrošinātu aprūpes pakalpojumu atbilstoši pacienta vajadzībām, nepieciešams noteikt papildus prasības aprīkojumam, piemēram, noteikt defibrilatora, hemoglobinometra u.c. nepieciešamību.
Tiek noteikta prasība mobilās komandas sastāvam ar mērķi apvienot dažādu specialitāšu profesionāļus, kuri spēj sniegt dažādu atbalstu pacientam un komandas sastāvā sagatavot aprūpes plānu un veikt mērķtiecīgu terapiju. Kā viena no prasībām mobilās komandas sastāvam, ir iekļaut ārstu (internists, paliatīvās aprūpes ārsts, ģimenes ārsts, neatliekamās medicīnas ārsts, geriatrs vai anesteziologs, reanimatologs), kas var sniegt nepieciešamo veselības aprūpes pakalpojumu mobilās brigādes ietvaros, t.skaitā, varētu veikt sāpju sindroma kupēšanu un veikt brūču apstrādi.
Lai nodrošinātu integrētu un uz pacienta vērstu aprūpi, komandas sastāvā ir noteikta prasība koordinatoram, kurš organizēs sadarbību ar sociālo pakalpojumu sniedzējiem, pacienta transportēšanu, tehnisko palīglīdzekļu piesaisti un sniegs konsultatīvo atbalstu tuviniekiem par veselības aprūpes jautājumiem diennakts režīmā (nepieciešamības gadījumā pāradresēs zvanus ārstam).
Attiecībā uz tehniskajiem palīglīdzekļiem, mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā sniedzējs tehniskos palīglīdzekļus nodrošinās operatīvi atbilstoši personas vajadzību izvērtējumam, savukārt valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu sarakstu paredzēts iekļaut Ministru kabineta noteikumu projektā par paliatīvās aprūpes apjoma, organizēšanas, saņemšanas un finansēšanas kārtību, kuru izdošanas pamats būs deleģējums Ārstniecības likumā (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 223/Lp14).
Konceptuāli mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā pakalpojuma ietvaros valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu sarakstā tiks iekļauti mobilitātes (pārvietošanās) un aprūpes palīglīdzekļi, citi tehniskie palīglīdzekļi tiks nodrošināti šobrīd pastāvošajā tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanas kārtībā. Tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanā pakalpojuma sniedzējs personai nepiegādās tādus tehniskos palīglīdzekļus, kas jau atrodas personas īpašumā, patapinājumā vai nomā, t.i., pakalpojuma sniedzējam būs jānodrošina informācijas apmaiņa ar VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””, kas šobrīd atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajam sniedz valsts finansētu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu. Jāatzīmē, ka pakalpojuma ietvaros pakalpojuma sniedzējs nodrošinās tehnisko palīglīdzekļu piegādi, lietošanas apmācību un nepieciešamības gadījumā operatīvu nomaiņu, balstoties uz personas funkcionēšanas ierobežojumu un vides izvērtējumu.
Ņemot vērā, ka viens no pienākumiem pakalpojumu sniedzējiem būs nodrošināt pacientu nepieciešamo transportēšanu, piemēram, uz stacionāru, uz speciālista konsultāciju, vai diagnostisko procedūru un atpakaļ no tās (t.sk. transporta iespējas gulošu pacientu transportēšanai), noteiktas prasības aprīkojumam pacienta transportēšanai. Ja pakalpojumu sniedzējs nevar pats nodrošināt pacienta transportēšanu, tad pakalpojumu sniedzējs slēdz līgumu ar citām institūcijām, kas nodrošina attiecīgos pakalpojumus.
Papildus, lai nodrošinātu aprūpes pakalpojumu atbilstoši pacienta vajadzībām, nepieciešams noteikt papildus prasības aprīkojumam, piemēram, noteikt defibrilatora, hemoglobinometra u.c. nepieciešamību.
Tiek noteikta prasība mobilās komandas sastāvam ar mērķi apvienot dažādu specialitāšu profesionāļus, kuri spēj sniegt dažādu atbalstu pacientam un komandas sastāvā sagatavot aprūpes plānu un veikt mērķtiecīgu terapiju. Kā viena no prasībām mobilās komandas sastāvam, ir iekļaut ārstu (internists, paliatīvās aprūpes ārsts, ģimenes ārsts, neatliekamās medicīnas ārsts, geriatrs vai anesteziologs, reanimatologs), kas var sniegt nepieciešamo veselības aprūpes pakalpojumu mobilās brigādes ietvaros, t.skaitā, varētu veikt sāpju sindroma kupēšanu un veikt brūču apstrādi.
Lai nodrošinātu integrētu un uz pacienta vērstu aprūpi, komandas sastāvā ir noteikta prasība koordinatoram, kurš organizēs sadarbību ar sociālo pakalpojumu sniedzējiem, pacienta transportēšanu, tehnisko palīglīdzekļu piesaisti un sniegs konsultatīvo atbalstu tuviniekiem par veselības aprūpes jautājumiem diennakts režīmā (nepieciešamības gadījumā pāradresēs zvanus ārstam).
Attiecībā uz tehniskajiem palīglīdzekļiem, mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā sniedzējs tehniskos palīglīdzekļus nodrošinās operatīvi atbilstoši personas vajadzību izvērtējumam, savukārt valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu sarakstu paredzēts iekļaut Ministru kabineta noteikumu projektā par paliatīvās aprūpes apjoma, organizēšanas, saņemšanas un finansēšanas kārtību, kuru izdošanas pamats būs deleģējums Ārstniecības likumā (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 223/Lp14).
Konceptuāli mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā pakalpojuma ietvaros valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu sarakstā tiks iekļauti mobilitātes (pārvietošanās) un aprūpes palīglīdzekļi, citi tehniskie palīglīdzekļi tiks nodrošināti šobrīd pastāvošajā tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanas kārtībā. Tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanā pakalpojuma sniedzējs personai nepiegādās tādus tehniskos palīglīdzekļus, kas jau atrodas personas īpašumā, patapinājumā vai nomā, t.i., pakalpojuma sniedzējam būs jānodrošina informācijas apmaiņa ar VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””, kas šobrīd atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajam sniedz valsts finansētu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu. Jāatzīmē, ka pakalpojuma ietvaros pakalpojuma sniedzējs nodrošinās tehnisko palīglīdzekļu piegādi, lietošanas apmācību un nepieciešamības gadījumā operatīvu nomaiņu, balstoties uz personas funkcionēšanas ierobežojumu un vides izvērtējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildus līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Iedzīvotāji, kuri saņem mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu savā dzīvesvietā
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināts kvalitatīvs ārstniecības pakalpojums pacienta dzīvesvietā
Juridiskās personas
- Ārstniecības iestādes
- Veselības inspekcija
Ietekmes apraksts
Definētas prasības, kuru ievērošana nepieciešama kvalitatīva pakalpojuma sniegšanai mobilās komandas paliatīvās aprūpes pacienta dzīvesvietā sniedzējiem
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Veselības inspekcijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Jā6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/sabiedriskai-apspriedei-nodoti-grozijumi-ministru-kabineta-noteikumos-par-obligatajam-prasibam-arstniecibas-iestadem-un-strukturvienibam-0
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības rezultāti atspulguļoti izziņā, kas pievienota papildus dokumentu sadaļā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības inspekcija
- ārstniecības iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma sniedzējiem definētas prasības, kuru ievērošana nepieciešama kvalitatīva pakalpojuma sniegšanai
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi