Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-79: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu militāri patriotiskajām organizācijām projektu īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” noteikto funkciju izpildi, t.sk. nodrošināt sabiedrību ar nepieciešamajiem informācijas resursiem par valsts aizsardzības tematiku (apakšpunkts 4.4. 3), viens no Aizsardzības ministrijas (turpmāk – AM) pienākumiem ir informēt sabiedrību par nozares politiku un ministrijas padotībā esošo iestāžu darbību, konsultēties ar nevalstiskajām organizācijām lēmuma pieņemšanas procesā, veicināt sociālo dialogu jautājumos, kas saistīti ar politikas izstrādi un īstenošanu, kā arī iesaistīt sabiedrības pārstāvjus valsts pārvaldē (apakšpunkts 6.10). Minēto noteikumu 7.2. apakšpunkts nosaka AM tiesības iesaistīt nozares politikas jautājumu risināšanā ministriju, citu valsts pārvaldes iestāžu, pašvaldību un citu institūciju pārstāvjus. AM ir ieinteresēta sadarboties ar biedrībām, kuru darbības mērķis saskan ar AM noteiktajiem uzdevumiem un kuras īsteno būtiskus pasākumus AM funkciju izpildei, un iespēju robežās finansiāli atbalstīt to organizētos projektus.
Katru gadu AM budžetā ir paredzēti finanšu līdzekļi militāri patriotisko organizāciju projektu atbalstam ar mērķi saglabāt militārās vēstures liecības.
2022. gadā AM finansējumu plāno piešķirt saskaņā ar AM 2021. gada 12. novembra Sabiedrisko attiecību padomes sēdes lēmumu (Nr. PROT-93), kas pieņemts pamatojoties uz AM pieejamo finansējumu un biedrību iesniegtajiem projektu pieteikumiem un to atbilstību  noteiktajam mērķim – militārās vēstures liecību saglabāšana.
Militāri patriotisko organizāciju projekti un to ietvaros īstenotie pasākumi pēc to būtības atbilst militārās vēstures jomai. Atsevišķos pasākumos paredzama jauniešu iesaiste, piesaistot jaunsargus un skolēnus, kas ir arī viens no veidiem, kā saglabāt militārās vēstures liecības – nododot šo informāciju nākamajām paaudzēm.
Savukārt, lai veicinātu jaunatnes patriotisko audzināšanu, AM ir izstrādāts informatīvais ziņojums "Par valsts aizsardzības mācības ieviešanu un Jaunsardzes attīstību 2019.-2027.gadā",  kurā tiek noteikta gan valsts aizsardzības mācības priekšmeta pakāpeniska ieviešana vidējā izglītībā, gan arī noteikti Jaunsardzes attīstības mērķi un attīstības virzieni. Tā kā viena no Jaunsardzē attīstāmām kompetencēm ir patriotiskā audzināšana un pilsoniskās apziņas veidošana, tā tiek īstenota caur jaunsargu interešu izglītības programmu.  Tajā visos līmeņos iekļauta gan dalība patriotiskos pasākumos, gan sava novada vēstures izzināšana, gan noteiktu  tematu apguve par valsti. Jaunsargu interešu izglītības programmā arī iekļautas  noteiktas vēstures tēmas un paredzēts jaunsargus iesaistīt dažādos pasākumos ar militāri-vēsturisku ievizi.
Izvērtējot biedrību iesniegto projektu pieteikumu atbilstību noteiktajam mērķim saglabāt militārās vēstures liecības, AM ir apstiprinājusi projektu pieteikumus šādā apmērā:
Latvijas Nacionālo karavīru biedrības (LNKB) projektu “Latviešu karavīrs – cīnītājs, patriots, savas valsts un tautas aizstāvis” - par 16 420 euro;
Latvijas Nacionālo partizānu apvienības (LNPA) projektu “Latvijas Republikas jaunatnes izglītošana par nacionālo partizānu kustību Latvijā” par 19 000 euro;
Latviešu strēlnieku apvienības (LSA) projektu “Strēlnieki Latvijai 2022” par 7 360 euro;
Latviešu virsnieku apvienības (LVA) projektu “Jaunatnes patriotiskā audzināšana” par 4 750 euro.
Minētās biedrības ir ilggadējas AM sadarbības partneres militārās vēstures pasākumu organizēšanā un piemiņas vietu sakopšanā. Biedrību projektu ietvaros tiek rīkoti piemiņas pasākumi, sakoptas un izveidotas jaunas piemiņas vietas. Daudzos no šiem pasākumiem tiek iesaistīti arī jaunsargi.
Īstenojot militāri patriotisko organizāciju iesniegtos projektus, tiks veikta militārās vēstures liecību saglabāšana, sabiedrības informētība par latviešu karavīru vēsturisko lomu neatkarības cīņās un latviešu karavīru un partizānu darbību Otrā pasaules kara laikā un nacionālo partizānu pretošanos kustību okupācijas laikā. Projektu uzdevums ir informēt par valstiski svarīgiem notikumiem, kas sekmējuši valstiskās neatkarības un suverenitātes iegūšanu, veicinot patriotismu un palīdzot saglabāt militārās vēstures liecības. Projektu īstenošana plānota saskaņā ar valstī noteiktajiem ierobežojumiem epidemioloģiskās situācijas dēļ.
2022. gada AM budžeta programmā 34.00.00 “Jaunsardzes centrs” ir pieejami līdzekļi, kurus kā dotācijas iespējams piešķirt nevalstiskajām organizācijām sadarbības projektu īstenošanai ar Jaunsardzes centru, veicinot Jaunsardzes kustības pilnveidi, jaunsargu padziļinātu izpratni par militāro vēsturi un iesaisti patriotiskos piemiņas pasākumos.
Aizsardzības ministrija 2022. gadā nodrošinās MK rīkojuma projekta izpildi tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta programmas 34.00.00 “Jaunsardzes centrs”.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Aizsardzības ministrijai noslēgt vienošanos ar 1.1. punktā minētajām biedrībām, paredzot piešķirto līdzekļu izlietojuma kontroli un nosakot, ka par grāmatvedības datu pareizību un finanšu līdzekļu izlietojumu atbilstoši plānotajam ir atbildīgas minētās biedrības.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi