25-TA-1647: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par aizdevumiem mājokļa iegādei reģionos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir paredzēt jaunu hipotekārās kreditēšanas programmu, lai risinātu tirgus nepilnības hipotekāro aizdevumu tirgū un nodrošinātu hipotekāro aizdevumu pieejamību mājokļu iegādei reģionos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Nepieciešamība sabiedrībai “Altum” uzsākt tiešo mājokļu kreditēšanu privātpersonām ir pamatota ar tirgus nepilnībām kreditēšanā, jo īpaši reģionos.
Lai veicinātu kredītiestāžu aktivitāti hipotekārajā kreditēšanā reģionos, sabiedrība ”Altum” kopš 2015. gada piedāvā mājokļu garantijas. Ņemot vērā, ka garantiju programmas rezultāti norādīja, ka komercbanku aktivitāte reģionos joprojām ir ievērojami zemāka, tad 2024. gada 1. ceturksnī tika veiktas izmaiņas mājokļu garantiju programmas noteikumos, palielinot pieejamo garantijas apmēru reģionos. Neraugoties uz labvēlīgākiem garantiju programmas nosacījumiem, būtisks komercbanku aktivitātes pieaugums reģionos nav novērots.
Lai veicinātu kredītiestāžu aktivitāti hipotekārajā kreditēšanā reģionos, sabiedrība ”Altum” kopš 2015. gada piedāvā mājokļu garantijas. Ņemot vērā, ka garantiju programmas rezultāti norādīja, ka komercbanku aktivitāte reģionos joprojām ir ievērojami zemāka, tad 2024. gada 1. ceturksnī tika veiktas izmaiņas mājokļu garantiju programmas noteikumos, palielinot pieejamo garantijas apmēru reģionos. Neraugoties uz labvēlīgākiem garantiju programmas nosacījumiem, būtisks komercbanku aktivitātes pieaugums reģionos nav novērots.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tirgus nepilnību mājokļu kreditēšanā pamato Latvijas Bankas pētījums “Finanšu pieejamības apskats” (turpmāk - Latvijas Bankas pētījums), norādot, ka jau vairākus gadus hipotekārās kreditēšanas aktivitāte Latvijā ir zemākā eirozonā. 2023. gada beigās hipotekāro kredītu kopējais apjoms bija tikai 12% no Latvijas IKP, kas ir trīs reizes mazāk nekā eirozonas vidējais rādītājs – 36%.
Situācija Latvijā pa reģioniem atšķiras. Rīgas reģiona pašvaldību iedzīvotājiem ir salīdzinoši maz pamata neapmierinātībai ar hipotekārā kredīta pieejamību – šajos reģionos hipotekārā kredīta atlikums ir tuvu eirozonas vidējam līmenim (30% no attiecīgā reģiona IKP). Dažās pašvaldībās, piemēram, Ādažos, šis rādītājs pat sasniedz 56% no pašvaldības IKP. Ārpus Rīgas un tās pieguļošajām pašvaldībām neliela kreditēšanas aktivitāte novērojama Rīgas metropoles areāla pašvaldībās: Ogrē, Saulkrastos un Jelgavā, kā arī Jelgavas valstspilsētā.
Sliktāka situācija novērojama tālākos Latvijas reģionos – lielākajā daļā pašvaldību izsniegtie hipotekārie aizdevumi nepārsniedz 10% no pašvaldības IKP. Šāda situācija ir arī lielākajās reģionu pilsētās: Liepājā, Ventspilī un Valmierā hipotekāro aizdevumu apjoms ir aptuveni 6% no šo valstspilsētu IKP, bet Daugavpilī, Rēzeknē un Jēkabpilī tas ir tikai no 1% līdz 3%. Kopumā gandrīz katrā otrajā Latvijas pašvaldībā hipotekāro kredītu apjoms nepārsniedz 3% no pašvaldības IKP. Lielākā daļa hipotekāro aizdevumu (~80%) tiek izsniegti Rīgā vai Pierīgā, un arī starp citiem reģioniem pastāv ievērojamas atšķirības (2,5 % – Latgale, 3,8 % – Vidzeme, 6,6 % – Zemgale, 7,3 % – Kurzeme).
Kā viens no priekšnoteikumiem veiksmīgai hipotekārajai kreditēšanai tiek uzskatīts, ka kreditēšanas aktivitāte ir cieši saistīta ar pašvaldības vai valstspilsētas ekonomisko aktivitāti: t.i., hipotekārie aizdevumi tiek izsniegti tur, kur ir uzņēmumi, darbavietas un spēcīgāka ekonomiskā aktivitāte. Tomēr ekonomisko faktoru nozīme ir mazāka, kā liecina Valmieras, Liepājas un Smiltenes piemēri, kur, neskatoties uz salīdzinoši augstiem ienākumiem un zemu bezdarbu, izsniegto hipotekāro aizdevumu apmērs ir ļoti zems. Līdzīga situācija ir arī citās ekonomiski attīstītās pašvaldībās – Dobelē, Saldū, u.c. Turklāt, neskatoties uz vāju kreditēšanas aktivitāti šajās pašvaldībās, darījumu skaits ar dzīvojamām ēkām un dzīvojamām telpām vairākās pašvaldībās nav mazs pret to kopējo dzīvojamo fondu, kas norāda, ka nekustamā īpašuma tirgus reģionos ir aktīvs.
Piemēram, Liepājā un Ventspilī darījumu skaits ir aptuveni četras reizes lielāks nekā izsniegto aizdevumu skaits, savukārt Dobeles un Bauskas novados – pat desmit reizes lielāks. Tikmēr Rīgas reģionā katrs otrais darījums tiek finansēts ar hipotekāro aizdevumu, bet Mārupes novadā – pat divas trešdaļas.
Viens no iemesliem nepietiekamai kreditēšanai reģionos ir zemākas nekustamo īpašumu cenas nekā Rīgas reģionā, kas mazina nepieciešamību pēc hipotekārā aizdevuma un aizdevēju vēlmes izsniegt neliela apjoma hipotekāros aizdevumus, piedāvājot alternatīvus aizdevumu veidus mājokļa iegādei ar īsāku aizdevuma atmaksas termiņu un augstākām aizdevumu procentu likmēm. Saskaņā ar Latvijas Bankas pētījumu, bankas piedāvā arī nelielus patēriņa kredītus bez nodrošinājuma, kas 2023. gada beigās veidoja 15% no kopējā mājokļu kredītu portfeļa. Tomēr šo kredītu procentu likmes ir 2–3 reizes augstākas nekā standarta hipotekārajiem kredītiem. Tas nozīmē, ka, izmantojot šādu kredītu, procentu maksājumos tiek samaksās tikpat daudz, cik samaksā hipotekārā kredīta ņēmējs par trīs reizes dārgāku īpašumu.
Papildus komercbankām, vēl viens finanšu tirgus dalībnieks ir krājaizdevu sabiedrības, taču to iespējas kreditēt ir ierobežotas gan ar to darbības specifiku (aizdevumi tiek piešķirti tikai biedriem), gan ar nepietiekamu finansiālo kapacitāti. Saskaņā ar kredītu reģistra statistiku, kopējās aizdevumu saistības mājokļu iegādei veido 5,699 miljardus eiro, no kuriem krājaizdevu sabiedrību aizdevumi ir tikai 13,6 miljoni eiro jeb 0,23% no visa kredītu portfeļa.
Ņemot vērā augstāk minēto, aizdevumu pieejamība mājokļa iegādei ir būtisks izaicinājums, kas kavē reģionu teritoriju ekonomisko attīstību un darbaspēka mobilitāti.
Situācija Latvijā pa reģioniem atšķiras. Rīgas reģiona pašvaldību iedzīvotājiem ir salīdzinoši maz pamata neapmierinātībai ar hipotekārā kredīta pieejamību – šajos reģionos hipotekārā kredīta atlikums ir tuvu eirozonas vidējam līmenim (30% no attiecīgā reģiona IKP). Dažās pašvaldībās, piemēram, Ādažos, šis rādītājs pat sasniedz 56% no pašvaldības IKP. Ārpus Rīgas un tās pieguļošajām pašvaldībām neliela kreditēšanas aktivitāte novērojama Rīgas metropoles areāla pašvaldībās: Ogrē, Saulkrastos un Jelgavā, kā arī Jelgavas valstspilsētā.
Sliktāka situācija novērojama tālākos Latvijas reģionos – lielākajā daļā pašvaldību izsniegtie hipotekārie aizdevumi nepārsniedz 10% no pašvaldības IKP. Šāda situācija ir arī lielākajās reģionu pilsētās: Liepājā, Ventspilī un Valmierā hipotekāro aizdevumu apjoms ir aptuveni 6% no šo valstspilsētu IKP, bet Daugavpilī, Rēzeknē un Jēkabpilī tas ir tikai no 1% līdz 3%. Kopumā gandrīz katrā otrajā Latvijas pašvaldībā hipotekāro kredītu apjoms nepārsniedz 3% no pašvaldības IKP. Lielākā daļa hipotekāro aizdevumu (~80%) tiek izsniegti Rīgā vai Pierīgā, un arī starp citiem reģioniem pastāv ievērojamas atšķirības (2,5 % – Latgale, 3,8 % – Vidzeme, 6,6 % – Zemgale, 7,3 % – Kurzeme).
Kā viens no priekšnoteikumiem veiksmīgai hipotekārajai kreditēšanai tiek uzskatīts, ka kreditēšanas aktivitāte ir cieši saistīta ar pašvaldības vai valstspilsētas ekonomisko aktivitāti: t.i., hipotekārie aizdevumi tiek izsniegti tur, kur ir uzņēmumi, darbavietas un spēcīgāka ekonomiskā aktivitāte. Tomēr ekonomisko faktoru nozīme ir mazāka, kā liecina Valmieras, Liepājas un Smiltenes piemēri, kur, neskatoties uz salīdzinoši augstiem ienākumiem un zemu bezdarbu, izsniegto hipotekāro aizdevumu apmērs ir ļoti zems. Līdzīga situācija ir arī citās ekonomiski attīstītās pašvaldībās – Dobelē, Saldū, u.c. Turklāt, neskatoties uz vāju kreditēšanas aktivitāti šajās pašvaldībās, darījumu skaits ar dzīvojamām ēkām un dzīvojamām telpām vairākās pašvaldībās nav mazs pret to kopējo dzīvojamo fondu, kas norāda, ka nekustamā īpašuma tirgus reģionos ir aktīvs.
Piemēram, Liepājā un Ventspilī darījumu skaits ir aptuveni četras reizes lielāks nekā izsniegto aizdevumu skaits, savukārt Dobeles un Bauskas novados – pat desmit reizes lielāks. Tikmēr Rīgas reģionā katrs otrais darījums tiek finansēts ar hipotekāro aizdevumu, bet Mārupes novadā – pat divas trešdaļas.
Viens no iemesliem nepietiekamai kreditēšanai reģionos ir zemākas nekustamo īpašumu cenas nekā Rīgas reģionā, kas mazina nepieciešamību pēc hipotekārā aizdevuma un aizdevēju vēlmes izsniegt neliela apjoma hipotekāros aizdevumus, piedāvājot alternatīvus aizdevumu veidus mājokļa iegādei ar īsāku aizdevuma atmaksas termiņu un augstākām aizdevumu procentu likmēm. Saskaņā ar Latvijas Bankas pētījumu, bankas piedāvā arī nelielus patēriņa kredītus bez nodrošinājuma, kas 2023. gada beigās veidoja 15% no kopējā mājokļu kredītu portfeļa. Tomēr šo kredītu procentu likmes ir 2–3 reizes augstākas nekā standarta hipotekārajiem kredītiem. Tas nozīmē, ka, izmantojot šādu kredītu, procentu maksājumos tiek samaksās tikpat daudz, cik samaksā hipotekārā kredīta ņēmējs par trīs reizes dārgāku īpašumu.
Papildus komercbankām, vēl viens finanšu tirgus dalībnieks ir krājaizdevu sabiedrības, taču to iespējas kreditēt ir ierobežotas gan ar to darbības specifiku (aizdevumi tiek piešķirti tikai biedriem), gan ar nepietiekamu finansiālo kapacitāti. Saskaņā ar kredītu reģistra statistiku, kopējās aizdevumu saistības mājokļu iegādei veido 5,699 miljardus eiro, no kuriem krājaizdevu sabiedrību aizdevumi ir tikai 13,6 miljoni eiro jeb 0,23% no visa kredītu portfeļa.
Ņemot vērā augstāk minēto, aizdevumu pieejamība mājokļa iegādei ir būtisks izaicinājums, kas kavē reģionu teritoriju ekonomisko attīstību un darbaspēka mobilitāti.
Risinājuma apraksts
Kā risinājums tirgus nepilnības novēršanai, lai uzlabotu aizdevumu pieejamību mājokļa iegādei reģionos un tādējādi veicinātu reģionālo ekonomisko attīstību, šo noteikumu ietvaros tiek piedāvāta jauna programma, ko īstenotu sabiedrība "Altum”, sniedzot hipotekāros aizdevumus mājokļa iegādei (turpmāk – hipotekārā programma). Noteikumu ietvaros atbalsts tiks sniegts hipotekārā aizdevuma formā fiziskām personām mājokļa iegādei, tādēļ pasākums nekvalificējas kā valsts atbalsts gala saņēmēju līmenī.
Lai sabiedrība “Altum” varētu īstenot jauno hipotekāro programmu, 2024.gada 25.oktobrī Eiropas Komisijā tika iesniegts paziņojums par pasākumu “Remit of intervention in the form of subsidy for the Development Finance Institution ALTUM” (SA.116351/N), lai ļautu sabiedrībai “Altum” piešķirt hipotekāros kredītus fiziskām personām mājokļu iegādei noteiktos Latvijas reģionos. Ar 2025.gada 25. jūlija Eiropas Komisijas lēmumu lietā "State Aid SA.116351 (2025/N) – Latvia Amendment of the remit of Altum to enable to provisions of mortgage loans to natural persons for home purchases in certain Latvian regions" (turpmāk - EK lēmums lietā SA. 116351) atbalsta pasākums ir atzīts par saderīgu ar iekšējo tirgu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 3. punkta c) apakšpunktu.
Latvijā komercbankas un citi patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji hipotekāros kredītus patērētājiem var izsniegt tikai atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likumam. Sabiedrība “Altum” šajā gadījumā darbosies kā nebanku patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējs, un izpildīs šādas prasības:
- saņems atbilstošu licenci patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai;
- būs Patērētāju tiesību aizsardzības centra uzraudzībā.
Sabiedrība “Altum” ievēros, tai skaitā, nosacījumus hipotekāro aizdevumu izsniegšanai, kas ir noteikti normatīvajos aktos un vadlīnijās nebanku patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, kā piemēram:
- gada procentu likmes aprēķinās saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 25.oktobra noteikumos Nr.691 “Noteikumi par patēriņa kredītu” noteikto formulu un nosacījumiem;
- kredītspējas izvērtējumu veiks saskaņā ar Vadlīnijām patērētāju spējas atmaksāt kredītu novērtēšanai kredītu devējiem, kas sniedz kreditēšanas pakalpojumus patērētājiem. Tajā ietilpst tādi aspekti kā maksimālais parādsaistību apjoms attiecībā pret ienākumiem (DSTI), ņemot vērā mēneša ienākumus, esošās saistības, bērnu skaitu u.c.
Ekonomikas ministrija līgumā ar sabiedrību "Altum" par programmas ieviešanu noteiktajā kārtībā uzraudzīs un sabiedrība "Altum" nodrošinās, ka atbilstoši EK lēmumā lietā SA.116351 norādītajam sabiedrība "Altum" nodrošinās, lai programmas aizdevumu likme nav zemāka par Latvijas Bankas datiem par vidējo hipotekāro kredītu likmi Latvijā.
Atbilstoši līdzšinējai sadarbības praksei sabiedrība "Altum" un Finanšu nozares asociācija (turpmāk – FNA) aktuālos jautājumus risina operatīvā sadarbībā, piemēram, FNA Kreditēšanas komitejā, tiekoties sabiedrības "Altum" un banku pārstāvjiem, vai FNA tiekoties ar Ekonomikas ministrijas vadību. Ja bankām būs iebildumi par programmas likmi vai sabiedrības "Altum" darbību konkrētos segmentos, jautājums tiks risināts kādā no minētajiem operatīvās sadarbības veidiem.
Turklāt aizdevumu pieteikumā pieteicējiem būs pienākums norādīt, kurā bankā aizņēmējs pirms tam ir vērsies pēc aizdevuma, kādi iemesli sadarbības neuzsākšanai ar banku, piemēram, bankas atteikums vai izvirzīti neizpildāmi nosacījumi, piemēram, pašu dalība, aizdevums apjoms, termiņš u.c. iemesli. Sabiedrība "Altum" izvērtēs minēto informāciju, lai nodrošinātu darbību atbilstību EK lēmumam lietā SA.116351 un izmantos, cita starpā, lai analizētu programmas nosacījumus.
Sabiedrības "Altum" aizdevumi būs pieejami mājokļu iegādei tikai ārpus Rīgas valstspilsētas un Pierīgas (administratīvās teritorijas (novadi un valstpilsētas), kuras robežojas ar Rīgas valstspilsētas administratīvo teritoriju), kur saskaņā ar Latvijas Bankas “Finanšu pieejamības apskatu” kreditēšana šobrīd ir nepietiekama un ir būtiski zemāka par vidējo kreditēšanas apjomu attiecībā pret pašvaldības IKP citās Latvijas pašvaldībās un Eiropas Savienībā. Līdz ar to Hipotekārā programmā aizdevumi tiks sniegti mājokļu iegādei ārpus Rīgas un Pierīgas, kas atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam atrodas šādās Latvijas administratīvajās teritorijās: Aizkraukles novads, Alūksnes novads, Augšdaugavas novads, Balvu novads, Bauskas novads, Cēsu novads, Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, Dobeles novads, Dienvidkurzemes novads, Gulbenes novads, Jelgavas novads, Jelgavas valstspilsētas pašvaldība, Jēkabpils novads, Krāslavas novads, Kuldīgas novads, Liepājas valstspilsētas pašvaldība, Limbažu novads, Līvānu novads, Ludzas novads, Madonas novads, Ogres novads, Preiļu novads, Rēzeknes novads, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība, Saldus novads, Saulkrastu novads, Siguldas novads, Smiltenes novads, Talsu novads, Tukuma novads, Valkas novads, Valmieras novads, Ventspils novads, Ventspils valstspilsētas pašvaldība. No Eiropas Komisijas tika saņemts apstiprinājums, ka neskatoties uz to, ka teritoriju sadalījums Eiropas Komisijas lēmumā atšķiras no noteikumu projektā ietvertā teritoriālā sadalījuma, grozījumi Eiropas Komisijas lēmumā lietā SA.116351 nav nepieciešami, jo minētām atšķirībām ir vienīgi tehnisks raksturs un minētais teritoriālais tvērums pilnībā atbilst Eiropas Komisijas lēmumā lietā SA.116351 ietvertajiem nosacījumiem par izslēdzamajiem reģioniem no atbalstāmo teritoriju saraksta.
Noteikumos atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta ceturtajai daļai, cita starp, ir paredzētas arī atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas programmas ietvaros. Proti, Noteikumu 6.punktā ir definēts, kādiem nosacījumiem ir jāatbilst izsniedzamajiem aizdevumiem un aizņēmējiem, lai uzskatītu, ka tie atbilst šīs programmas nosacījumiem, tai skaitā, nosacījumiem, kas noteikti EK lēmumā lietā SA. 116351. Lai nodrošinātu proporcionalitāti un atbilstību reģionālā nekustamā īpašuma tirgum, nodrošinātu atbildīgu kreditēšanu un aizsargātu patērētājus no pārmērīgām parādsaistībām, sabiedrības “Altum” aizdevuma apmērs tiek paredzēts līdz 100 minimālajām mēnešalgām – 74 000 euro (2025.gadā), tomēr vidējais aizdevums plānots 25 000–30 000 eiro apmērā, ņemot vērā vidējās darījumu summas reģionos.
Aizdevuma maksimālais termiņš ir noteikts līdz 30 gadiem, bet vienlaikus tiek paredzēts ierobežojums, ka aizņēmējs un līdzaizņēmējs uz aizdevuma gala atmaksas brīdi nepārsniedz 65 gadu vecumu. Vecuma ierobežojums līdz 65 gadiem (pensionēšanās vecumam) tiek noteikts, lai nodrošinātu, ka sabiedrība “Altum” saskaņā ar Vadlīnijām patērētāju spējas atmaksāt kredītu novērtēšanai kredītu devējiem, kas sniedz kreditēšanas pakalpojumus patērētājiem, ir rūpīgi izvērtējusi patērētāja maksātspēju, ņemot vērā visus būtiskos faktorus, tostarp vecumu, ienākumus, un nodrošinātu patērētāja spēju atmaksāt aizdevumu noteiktā termiņā. Šādi vecuma ierobežojumi tiek piemēroti arī banku iekšējās vadlīnijās, jo pēc pensionēšanās vecuma sasniegšanas mainās personu ienākumu struktūra.
Aizdevumu varēs saņemt aizņēmējs un līdzaizņēmējs, ja personai ir Latvijas pilsoņa, nepilsoņa, personas, kurai Latvijā piešķirts bezvalstnieka statuss, Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsoņa statuss.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta sēdes protokola Nr. 32 §61 22.7.apakšpunktu hipotekārās programmas īstenošanai budžeta programmā 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas" (no mājokļu garantiju atbalsta programmas un atbalsta programmas "Balsts") ir novirzīts valsts budžeta finansējums 3 500 000 euro, kas tiks izmantots riska segumam. Šie finanšu līdzekļi būs sabiedrības "Altum" saistības pret Ekonomikas ministriju.
Aizdevumu sniegšanai sabiedrība “Altum” izmantos pieejamo finansējumu līdz 22 300 000 euro apmērā no garantiju saistībām mājokļu garantijas dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai programmā. Mājokļu garantiju programma uzsākta 2015.gadā, tādēļ 2026.gadā, beidzoties garantiju maksimālajam 10 gadu termiņam, tiks atbrīvots riska segums.
Papildus aizdevumu izsniegšanai nepieciešamības gadījumā sabiedrība "Altum" varēs piesaistīt valsts aizdevumu līdz 20 000 000 euro kredītlīnijas veidā, kā arī piesaistīt nepieciešamo aizdevumu no starptautiskajām finanšu institūcijām līdz 60 300 000 euro vai emitēt obligācijas.
Ekonomikas ministrija periodiski pārskatīs tirgus nepilnības situāciju hipotekāro aizdevumu tirgū, un nepieciešamības gadījumā ierosinās grozījumus programmā vai izvērtēs nepieciešamību par tās izbeigšanu, aktīvākas komercbanku hipotekārās kreditēšanas situācijā reģionos.
Noteikumu projekts tiks iesniegts Valsts kancelejā vienlaikus ar programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējumu (Informatīvais ziņojums “Aizdevumu programmas mājokļu iegādei reģionos rādītāju novērtējums”, TA lieta 25-TA-2120) atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešās daļas prasībām.
Lai sabiedrība “Altum” varētu īstenot jauno hipotekāro programmu, 2024.gada 25.oktobrī Eiropas Komisijā tika iesniegts paziņojums par pasākumu “Remit of intervention in the form of subsidy for the Development Finance Institution ALTUM” (SA.116351/N), lai ļautu sabiedrībai “Altum” piešķirt hipotekāros kredītus fiziskām personām mājokļu iegādei noteiktos Latvijas reģionos. Ar 2025.gada 25. jūlija Eiropas Komisijas lēmumu lietā "State Aid SA.116351 (2025/N) – Latvia Amendment of the remit of Altum to enable to provisions of mortgage loans to natural persons for home purchases in certain Latvian regions" (turpmāk - EK lēmums lietā SA. 116351) atbalsta pasākums ir atzīts par saderīgu ar iekšējo tirgu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 3. punkta c) apakšpunktu.
Latvijā komercbankas un citi patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji hipotekāros kredītus patērētājiem var izsniegt tikai atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likumam. Sabiedrība “Altum” šajā gadījumā darbosies kā nebanku patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējs, un izpildīs šādas prasības:
- saņems atbilstošu licenci patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai;
- būs Patērētāju tiesību aizsardzības centra uzraudzībā.
Sabiedrība “Altum” ievēros, tai skaitā, nosacījumus hipotekāro aizdevumu izsniegšanai, kas ir noteikti normatīvajos aktos un vadlīnijās nebanku patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, kā piemēram:
- gada procentu likmes aprēķinās saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 25.oktobra noteikumos Nr.691 “Noteikumi par patēriņa kredītu” noteikto formulu un nosacījumiem;
- kredītspējas izvērtējumu veiks saskaņā ar Vadlīnijām patērētāju spējas atmaksāt kredītu novērtēšanai kredītu devējiem, kas sniedz kreditēšanas pakalpojumus patērētājiem. Tajā ietilpst tādi aspekti kā maksimālais parādsaistību apjoms attiecībā pret ienākumiem (DSTI), ņemot vērā mēneša ienākumus, esošās saistības, bērnu skaitu u.c.
Ekonomikas ministrija līgumā ar sabiedrību "Altum" par programmas ieviešanu noteiktajā kārtībā uzraudzīs un sabiedrība "Altum" nodrošinās, ka atbilstoši EK lēmumā lietā SA.116351 norādītajam sabiedrība "Altum" nodrošinās, lai programmas aizdevumu likme nav zemāka par Latvijas Bankas datiem par vidējo hipotekāro kredītu likmi Latvijā.
Atbilstoši līdzšinējai sadarbības praksei sabiedrība "Altum" un Finanšu nozares asociācija (turpmāk – FNA) aktuālos jautājumus risina operatīvā sadarbībā, piemēram, FNA Kreditēšanas komitejā, tiekoties sabiedrības "Altum" un banku pārstāvjiem, vai FNA tiekoties ar Ekonomikas ministrijas vadību. Ja bankām būs iebildumi par programmas likmi vai sabiedrības "Altum" darbību konkrētos segmentos, jautājums tiks risināts kādā no minētajiem operatīvās sadarbības veidiem.
Turklāt aizdevumu pieteikumā pieteicējiem būs pienākums norādīt, kurā bankā aizņēmējs pirms tam ir vērsies pēc aizdevuma, kādi iemesli sadarbības neuzsākšanai ar banku, piemēram, bankas atteikums vai izvirzīti neizpildāmi nosacījumi, piemēram, pašu dalība, aizdevums apjoms, termiņš u.c. iemesli. Sabiedrība "Altum" izvērtēs minēto informāciju, lai nodrošinātu darbību atbilstību EK lēmumam lietā SA.116351 un izmantos, cita starpā, lai analizētu programmas nosacījumus.
Sabiedrības "Altum" aizdevumi būs pieejami mājokļu iegādei tikai ārpus Rīgas valstspilsētas un Pierīgas (administratīvās teritorijas (novadi un valstpilsētas), kuras robežojas ar Rīgas valstspilsētas administratīvo teritoriju), kur saskaņā ar Latvijas Bankas “Finanšu pieejamības apskatu” kreditēšana šobrīd ir nepietiekama un ir būtiski zemāka par vidējo kreditēšanas apjomu attiecībā pret pašvaldības IKP citās Latvijas pašvaldībās un Eiropas Savienībā. Līdz ar to Hipotekārā programmā aizdevumi tiks sniegti mājokļu iegādei ārpus Rīgas un Pierīgas, kas atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam atrodas šādās Latvijas administratīvajās teritorijās: Aizkraukles novads, Alūksnes novads, Augšdaugavas novads, Balvu novads, Bauskas novads, Cēsu novads, Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, Dobeles novads, Dienvidkurzemes novads, Gulbenes novads, Jelgavas novads, Jelgavas valstspilsētas pašvaldība, Jēkabpils novads, Krāslavas novads, Kuldīgas novads, Liepājas valstspilsētas pašvaldība, Limbažu novads, Līvānu novads, Ludzas novads, Madonas novads, Ogres novads, Preiļu novads, Rēzeknes novads, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība, Saldus novads, Saulkrastu novads, Siguldas novads, Smiltenes novads, Talsu novads, Tukuma novads, Valkas novads, Valmieras novads, Ventspils novads, Ventspils valstspilsētas pašvaldība. No Eiropas Komisijas tika saņemts apstiprinājums, ka neskatoties uz to, ka teritoriju sadalījums Eiropas Komisijas lēmumā atšķiras no noteikumu projektā ietvertā teritoriālā sadalījuma, grozījumi Eiropas Komisijas lēmumā lietā SA.116351 nav nepieciešami, jo minētām atšķirībām ir vienīgi tehnisks raksturs un minētais teritoriālais tvērums pilnībā atbilst Eiropas Komisijas lēmumā lietā SA.116351 ietvertajiem nosacījumiem par izslēdzamajiem reģioniem no atbalstāmo teritoriju saraksta.
Noteikumos atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta ceturtajai daļai, cita starp, ir paredzētas arī atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas programmas ietvaros. Proti, Noteikumu 6.punktā ir definēts, kādiem nosacījumiem ir jāatbilst izsniedzamajiem aizdevumiem un aizņēmējiem, lai uzskatītu, ka tie atbilst šīs programmas nosacījumiem, tai skaitā, nosacījumiem, kas noteikti EK lēmumā lietā SA. 116351. Lai nodrošinātu proporcionalitāti un atbilstību reģionālā nekustamā īpašuma tirgum, nodrošinātu atbildīgu kreditēšanu un aizsargātu patērētājus no pārmērīgām parādsaistībām, sabiedrības “Altum” aizdevuma apmērs tiek paredzēts līdz 100 minimālajām mēnešalgām – 74 000 euro (2025.gadā), tomēr vidējais aizdevums plānots 25 000–30 000 eiro apmērā, ņemot vērā vidējās darījumu summas reģionos.
Aizdevuma maksimālais termiņš ir noteikts līdz 30 gadiem, bet vienlaikus tiek paredzēts ierobežojums, ka aizņēmējs un līdzaizņēmējs uz aizdevuma gala atmaksas brīdi nepārsniedz 65 gadu vecumu. Vecuma ierobežojums līdz 65 gadiem (pensionēšanās vecumam) tiek noteikts, lai nodrošinātu, ka sabiedrība “Altum” saskaņā ar Vadlīnijām patērētāju spējas atmaksāt kredītu novērtēšanai kredītu devējiem, kas sniedz kreditēšanas pakalpojumus patērētājiem, ir rūpīgi izvērtējusi patērētāja maksātspēju, ņemot vērā visus būtiskos faktorus, tostarp vecumu, ienākumus, un nodrošinātu patērētāja spēju atmaksāt aizdevumu noteiktā termiņā. Šādi vecuma ierobežojumi tiek piemēroti arī banku iekšējās vadlīnijās, jo pēc pensionēšanās vecuma sasniegšanas mainās personu ienākumu struktūra.
Aizdevumu varēs saņemt aizņēmējs un līdzaizņēmējs, ja personai ir Latvijas pilsoņa, nepilsoņa, personas, kurai Latvijā piešķirts bezvalstnieka statuss, Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsoņa statuss.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta sēdes protokola Nr. 32 §61 22.7.apakšpunktu hipotekārās programmas īstenošanai budžeta programmā 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas" (no mājokļu garantiju atbalsta programmas un atbalsta programmas "Balsts") ir novirzīts valsts budžeta finansējums 3 500 000 euro, kas tiks izmantots riska segumam. Šie finanšu līdzekļi būs sabiedrības "Altum" saistības pret Ekonomikas ministriju.
Aizdevumu sniegšanai sabiedrība “Altum” izmantos pieejamo finansējumu līdz 22 300 000 euro apmērā no garantiju saistībām mājokļu garantijas dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai programmā. Mājokļu garantiju programma uzsākta 2015.gadā, tādēļ 2026.gadā, beidzoties garantiju maksimālajam 10 gadu termiņam, tiks atbrīvots riska segums.
Papildus aizdevumu izsniegšanai nepieciešamības gadījumā sabiedrība "Altum" varēs piesaistīt valsts aizdevumu līdz 20 000 000 euro kredītlīnijas veidā, kā arī piesaistīt nepieciešamo aizdevumu no starptautiskajām finanšu institūcijām līdz 60 300 000 euro vai emitēt obligācijas.
Ekonomikas ministrija periodiski pārskatīs tirgus nepilnības situāciju hipotekāro aizdevumu tirgū, un nepieciešamības gadījumā ierosinās grozījumus programmā vai izvērtēs nepieciešamību par tās izbeigšanu, aktīvākas komercbanku hipotekārās kreditēšanas situācijā reģionos.
Noteikumu projekts tiks iesniegts Valsts kancelejā vienlaikus ar programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējumu (Informatīvais ziņojums “Aizdevumu programmas mājokļu iegādei reģionos rādītāju novērtējums”, TA lieta 25-TA-2120) atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešās daļas prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas no 18 gadu vecuma
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta hipotekāro aizdevumu pieejamība mājokļu iegādei reģionos fiziskām personām no 18 gadu vecuma.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Tiks veicināta mājokļu pieejamība reģionos, kā arī uzlabota hipotekāro aizdevumu pieejamība.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Papildus finansējuma nodrošināšana veicinās mājokļu pieejamību reģionos, kas savukārt būtiski darbinieku piesaistei un nodarbinātības pieaugumam.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskas personas no 18 gadu vecuma
neietekmē
Ņemot vērā, ka process hipotekāro aizdevumu saņemšanai būs identisks, kā tas ir komercbankā, administratīvais slogs paredz privātpersonai veikt tādas pašas darbības, kā tas būtu komercbankā: konsultēties ar sabiedrību “Altum” par aizdevuma iespējām, uzrakstīt pieteikumu aizdevuma saņemšanai, iesniegt nekustamā īpašuma vērtējumu, parakstīt aizdevuma līgumu un veikt citas darbības, kas saistītas ar aizdevuma saņemšanu un nodrošināt saistību izpildi pēc aizdevuma saņemšanas. Precīzu aizņēmēju skaitu nav iespējams noteikt, jo tas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, piemēram, izsniegto aizdevumu kopsummas, ko ietekmēs tirgus situācija programmas īstenošanas laikā, komercbanku alternatīvos piedāvājumus, kas varētu pārliecināt potenciālo kredītņēmēju saņemt hipotekāro aizdevumu komercbankā, u.c. faktori.
Kopā
0,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskas personas no 18 gadu vecuma
neietekmē
Kopā
0,00
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 500 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 500 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 500 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 500 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
N/A
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta lēmumam (prot. Nr.32 61.§ 22.7.apakšpunkts) likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas" ir paredzēts finansējums 2025.gadam 3 500 000 euro apmērā finanšu pieejamībai kredītņēmējiem mājokļu jautājumu risināšanai reģionos.
Programmai pieejamais kopējais finansējums ir līdz 25 800 000 euro, tajā skaitā:
-valsts budžeta finansējums 3 500 000 euro apmērā;
- sabiedrībai “Altum” pieejamais finansējums līdz 22 300 000 euro apmērā no programmas valsts palīdzības nodrošināšanai garantijas veidā dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumiem Nr.95 “Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai”.Mājokļu garantiju programma uzsākta 2015.gadā, tādēļ 2026.gadā, beidzoties garantiju maksimālajam 10 gadu termiņam, tiks atbrīvots riska segums.
Programmai pieejamais kopējais finansējums ir līdz 25 800 000 euro, tajā skaitā:
-valsts budžeta finansējums 3 500 000 euro apmērā;
- sabiedrībai “Altum” pieejamais finansējums līdz 22 300 000 euro apmērā no programmas valsts palīdzības nodrošināšanai garantijas veidā dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumiem Nr.95 “Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai”.Mājokļu garantiju programma uzsākta 2015.gadā, tādēļ 2026.gadā, beidzoties garantiju maksimālajam 10 gadu termiņam, tiks atbrīvots riska segums.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
Eiropas Komisijas 27.07.2025. lēmums (State Aid SA.116351 (2025/N) – Latvia)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 27.07.2025. lēmums (State Aid SA.116351 (2025/N) – Latvia)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 27.07.2025. lēmums (State Aid SA.116351 (2025/N) – Latvia)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.3.apakšpunkts 12.apsvērums
7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.3.apakšpunkts 13.apsvērums
8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.3.apakšpunkts 14.apsvērums
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.4.apakšpunkts 17.apsvērums
2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.6.apakšpunkts 20.apsvērums
11.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" ASNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/additional_documents/66b1c3ff-939d-4834-b1c8-734ccfbb2ee4/download
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības ietvaros tika saņemti divi viedokļi, kuri tika izvērtēti un izvērtējuma rezultātā netika ņemti vērā, balstoties uz apkopojumā ietverto pamatojumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsta programma veicinās hipotekāro aizdevumu pieejamību reģionos.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
