Anotācija (ex-ante)

24-TA-1086: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Jurģi" Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām atsavināt nekustamā īpašuma "Jurģi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 004 0071) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 002 0246) 0,628 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 002 0247) 2,58 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 002 0248) 0,73 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 002 0249) 1,04 ha platībā – Codes pagastā, Bauskas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot projektu "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts), nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Jurģi" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 004 0071) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0246) 0,628 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0247) 2,58 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0248) 0,73 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0249) 1,04 ha platībā (turpmāk – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
1)zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0246 0,6280 ha platībā, kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
2)zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0247 2,58 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
3)zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0248 0,73 ha platībā, kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
4)zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0249 1,04 ha, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Zemgales rajona tiesas Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000437094, īpašnieks – fiziska persona (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0093) sadales sastāv no septiņām zemes vienībām:
1) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071, platība – 3 ha;
2) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0412, platība – 28,2 ha;
3) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0245, platība – 5,37 ha;
4) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0246, platība – 0,628 ha;
5) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0247, platība – 2,58 ha;
6) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0248, platība – 0,73 ha;
7) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0249, platība – 1,04 ha,
un divām būvēm – būve ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071 001 (kūts) un būve ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071 002 (kūts), kas ir reģistrētas zemesgrāmatā un atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071. Uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071 ir vēl divas būves – būve ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071 003 (ūdenstornis) un būve ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071 005 (pakaišu kūtsmēslu krātuve), kas nav reģistrētas Nekustamā īpašuma sastāvā. Būves Rail Baltica projekta risinājumi neskar.
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes un apbūves tiesības. Atbilstoši zemesgrāmatas I daļas 1. iedaļas 3.1. ierakstam nodibināts ceļa servitūts – 0,08 ha. Kalpojošais nekustamais īpašums "Birztalas" Codes pagastā, Bauskas novadā (Codes pagasta zemesgrāmatas iedalījums Nr. 100000538770). Pamats: 2021. gada 20. maija līgums par servitūta nodibināšanu. Ar līgumu nodibinātais ceļa servitūts attiecas uz Nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071, kas ar Rail Baltica projekta risinājumiem netiek skarta.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā ir nostiprinātas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu – atzīme – servitūta ceļš (0,2 + 0,3) – 0,5 km. Atbilstoši tiesu praksei saistībā ar zemes reformu zemesgrāmatā ierakstīta atzīme par ceļa servitūtu nenodibina lietu tiesību – servitūtu Civillikuma izpratnē, līdz ar to arī nenodibina liettiesisku tiesību aprobežojumu par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
Tāpat zemesgrāmatā nostiprināta zemes nomas tiesība uz zemes gabalu 3 h platībā ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0071 (ar Rail Baltica projekta risinājumiem netiek skarta) un kūti (būves kadastra apzīmējums 4052 004 0071 001), beztermiņa, bet uz laiku ne mazāku par 10 gadiem. Nomnieks – juridiska persona.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) atsavināmajai:
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0246 nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,628 ha. Platības sadalījuma pa lietošanas veidiem – lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,628 ha;
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0247 ir reģistrēts apgrūtinājums – ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,00 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 2,58 ha. Platības sadalījuma pa lietošanas veidiem – lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 2,58 ha;
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0248 ir reģistrēts apgrūtinājums – ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,13 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,73 ha. Platības sadalījuma pa lietošanas veidiem:
1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,67 ha;
2) krūmāju platība – 0,04 ha;
3) ūdens objektu zeme – 0,02 ha.
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0249 ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi:
1) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,37 ha;
2) būvniecības ierobežojumu teritorija, kas noteikta teritorijas attīstības plānošanas dokumentā – 1,04 ha.
Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101), platība 1,04 ha. Platības sadalījuma pa lietošanas veidiem:
1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,84 ha;
2) krūmāju platība – 0,12 ha;
3) ūdens objektu zeme – 0,08 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas divas zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 4052 002 0245 5,37 ha platībā un 4052 002 0249 1,04 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 31. janvāra atzinumam Nr. BNP/2023/4.7/201/N, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0245 5,37 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0093 daļa 5,4703 ha platībā) turpmāk izmantojama patstāvīgi, savukārt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0249 1,04 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0093 daļa 1,0426 ha platībā) turpmāk nav izmantojama patstāvīgi. Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks nav izteicis vēlmi paturēt savā īpašumā zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0249 1,04 ha platībā, tā ir atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem. Līdz ar to, kopējā atsavināmā platība ir 4,978 ha (Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā platība 3,9380 ha un papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu iegūstamā platība 1,04 ha).
Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai, Nekustamā īpašuma atlikušajai daļai – zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0245) 5,37 ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no projektētā pašvaldības nozīmes ceļa.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir norādījis uz prasījumiem:
par nekustamā īpašuma "Sarkanmuiža" Codes pagastā, Bauskas novadā, sastāvā esošo zemes vienību kā līdzvērtīgu nekustamo īpašumu (taisnīgas atlīdzības kompensācijas veids);
par ietekmi uz atlikušās zemes vienības daļas konfigurācijas un platības izmaiņām, kas ietekmēs tās apsaimniekošanu;
par meliorācijas sistēmas funkcionalitātes nodrošināšanu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 29. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1630 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Jurģi" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0071, daļu, nosakot to 62 342,60 EUR (sešdesmit divi tūkstoši trīs simti četrdesmit divi euro un 60 centi), ko veido:
1.Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas 4,9780 ha platībā tirgus vērtība 60 731,60 EUR (sešdesmit tūkstoši septiņi simti trīsdesmit viens euro un 60 centi), ko veido:
1.1.Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Jurģi" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0246, 0,628 ha platībā, tirgus vērtība 7661,60 EUR (septiņi tūkstoši seši simti viens euro un 60 centi;
1.2.Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma “Jurģi” Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0247, 2,58 ha platībā, tirgus vērtība 31 476,00 EUR (trīsdesmit viens tūkstotis četri simti septiņdesmit seši euro);
1.3.Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Jurģi" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0248, 0,73 ha platībā tirgus vērtība 8906,00 EUR (astoņi tūkstoši deviņi simti seši euro);
1.4.Papildus atsavināmās nekustamā īpašuma "Jurģi", Codes pagastā Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0249, 1,04 ha platībā tirgus vērtība 12 688,00 EUR (divpadsmit tūkstoši seši simti astoņdesmit astoņi euro);
2.Kompensējamo zaudējumu apmērs par nekustamā īpašuma "Jurģi" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0245, 5,37 ha platībā vērtības samazinājums 1611,00 EUR (viens tūkstotis seši simti vienpadsmit euro).
Nekustamā īpašuma īpašniekam sniegta informācija attiecībā uz prasījumiem:
- noraidīts Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījumu par nekustamā īpašuma "Sarkanmuiža" Codes pagastā, Bauskas novadā, sastāvā esošo zemju vienību kā līdzvērtīgu nekustamo īpašumu – taisnīgas atlīdzības kompensācijas veidu – Bauskas novada pašvaldība 2023. gada 31. maija vēstulē Nr. BNP/2023/4.7/1016/N ir norādījusi, ka tā nepiekrīt Īpašnieces 2023. gada 5. maija vēstulē norādītā nekustamā īpašuma "Sarkanmuiža" Codes pagastā, Bauskas novadā, sastāvā esošo zemju vienību nodošanu valstij, lai to izmantotu kā kompensācijas objektu, jo minētā nekustamā īpašuma zemes vienība ar kadastra numuru 40520090618 (2,9 ha platībā) saskaņā ar Pašvaldību likumu, paredzēta pašvaldības funkciju veikšanai, savukārt zemes vienība ar kadastra numuru 40520090617 (8,05 ha platība) ir iznomāta ilgtermiņa nomā. Vienlaikus Nekustamā īpašuma īpašnieks tiks informēts, ka arī VAS "Valsts nekustamie īpašumi" 2022. gada 18. oktobra vēstulē Nr. 4/2-8/8913, kā arī Satiksmes ministrija 2023. gada 11. septembra vēstulē Nr. 03.1-04/2569 ir sniegušas informāciju, ka to rīcībā nav zemes gabalu Bauskas novadā, kas varētu tikt izmantoti kā atlīdzības kompensācijas veids;
- par ietekmi uz atlikušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0093 daļas konfigurācijas un platības izmaiņām, kas ietekmē tās apsaimniekošanu, ir ņemts vērā, sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam nosakot Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0245 5,37 ha vērtības samazinājumu;
- par meliorācijas sistēmas funkcionalitātes saglabāšanu – saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju, Rail Baltica projekta ietvaros meliorācijas sistēmas darbība nodrošināma atbilstoši sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem, kas paredz, ka meliorācijas sistēmas darbība nedrīkst tikt pasliktināta vai traucēta. Projektējot un pārbūvējot esošo meliorācijas sistēmu, par projektēšanu atbildīgā un par būvdarbiem atbildīgā institūcija nodrošinās Nekustamā īpašuma īpašnieka piederošajā zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0245 (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0093 atlikušās (neatsavināmās) daļas) esošo likumīgi izbūvēto meliorācijas sistēmu funkcionalitātes saglabāšanu un to darbības nepasliktināšanu.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Jurģi" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 004 0071) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0246) 0,628 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0247) 2,58 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0248) 0,73 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0249) 1,04 ha platībā – Codes pagastā, Bauskas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi