22-TA-1594: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 5. maija sēdē (prot. Nr.2 2.§) pieņemtais lēmums aicināt Ministru kabinetu piešķirt valsts budžeta līdzekļus biedrībai "Latvijas Basketbola savienība" (turpmāk - LBS), biedrībai "Latvijas Paralimpiskā komiteja" (turpmāk - LPK) un biedrībai "Latvijas volejbola federācija" (turpmāk - LVF).
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IZM) 179 809 euro pārskaitīšanai LBS, LPK un LVF.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
LBS ir iesniegusi IZM finanšu pieprasījumu, kurā norāda, ka Krievijas Federācijas (ar Baltkrievijas Republikas iesaisti) kara Ukrainā dēļ Ukrainas Basketbola federācijai nav iespēju savā valstī rīkot Starptautiskās basketbola federācijas (FIBA) kalendārā paredzētās sacensības. Ņemot vērā labo sadarbību starp Ukrainas un Latvijas basketbola federācijām, kā arī, ņemot vērā to, ka Ukrainas vīriešu basketbola izlases galvenais treneris ir ilggadējais Latvijas valstsvienības spēlētājs un galvenais treneris Ainars Bagatskis, Ukrainas Basketbola federācija lūgusi LBS palīdzību, lai organizētu Ukrainas nacionālās izlases līdzdalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas 2022. gada vasaras spēļu
ciklā: 1. jūlijā Ukrainas spēle Rīgā ar Gruzijas izlasi, 4. jūlijā Ukrainas spēle izbraukumā Maķedonijā;
7. jūlijā Ukrainas spēle Rīgā ar Spānijas izlasi. LBS norāda, ka ir gatava sniegt organizatorisku palīdzību Ukrainas Basketbola federācijai, taču LBS budžetā nav līdzekļu, lai segtu finansiālos izdevumus, kas saistīti ar spēļu sarīkošanu Rīgā, kā arī Ukrainas komandas ceļojumu uz spēli Maķedonijā. LBS vēstulē akcentēts, ka visus ienākumus no Ukrainas izlases spēlēm Rīgā paredzēts novirzīt Ukrainas basketbola pieaugušo un jaunatnes izlašu darbības nodrošināšanai. Tādēļ LBS lūdz rast iespēju piešķirt LBS finansējumu no valsts budžeta 97 277 euro apmērā.
LPK ir iesniegusi IZM finanšu pieprasījumu, kurā informē par iepriekš neparedzētām papildus finanšu vajadzībām 58 684 euro apmērā, tai skaitā:
(1) lai nodrošinātu Latvijas Paralimpiskās Vienības A un B sastāva sportistu, treneru un apkalpojošā personāla dalību Pasaules spēlēs (IWAS), kas norisināsies Portugālē no 2022. gada 23.-29.novembrim, papildu finansējums 7 000 euro apmērā nepieciešams lidojumu biļešu iegādei, saistībā ar to padārdzināšanos;
(2) Latvijas izlasei sēdvolejbolā, lai sagatavotos un startētu Eiropas čempionātā, un sēdvolejbola pasaules līgas posmā, papildus nepieciešami 23 369 euro;
(3) paraolimpiskās iejādes sportistu Riharda Snikusa un Alises Muižnieces dalībai Pasaules čempionātā paraolimpiskajā iejādē Herning 2022 papildus nepieciešami 12 000 euro;
(4) Latvijas Neredzīgo sporta savienībai dalībai augsta līmeņa sacensībās golbolā un šaudaunā papildus nepieciešami 6393 euro;
(5) Latvijas Ratiņbasketbola sporta federācijai sagatavošanās periodam pirms Eiropas čempionāta treniņnometnēm papildus nepieciešami 9922 euro. LPK attiecībā uz šo pozīciju ir sniegusi skaidrojumu, ka pieprasītā summa 9922 euro apmērā pēc būtības ir trīs nometņu (divu maijā un vienas jūnijā) līdzfinansēšanai (aprīļa treniņnometne tiek finansēta no pašu līdzekļiem), papildus šīm trim nometnēm novirzot arī Latvijas Ratiņbasketbola sporta federācijas līdzekļus 998 euro apmērā.
LVF ir iesniegusi IZM finanšu pieprasījumu, kurā informē, ka pēc Krievijas Federācijas (ar Baltkrievijas Republikas iesaisti) uzsāktā kara Ukrainā Eiropas Volejbola konfederācija (CEV) un Pasaules Volejbola federācija (FIVB)ir izslēgusi no visām Eiropas un starptautiskajām klubu un izlašu sacensībām visas Krievijas un Baltkrievijas izlases un klubus, kā arī ir Krievijas Federācijai un Baltkrievijas Republikai ir atņemtas visas volejbola pasākumu organizēšanas tiesības, kas tiešā veidā ir ietekmējis Latvijas volejbola izlašu programmu, ņemot vērā, ka Latvijas U-22 vīriešu volejbola izlasei tika plānots piedalīties 2022. gada U-22 Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā Baltkrievijā no 2022. gada 19. līdz 21. maijam. Tā kā Baltkrievijas Volejbola federācijai šādas tiesības tika atņemtas, Eiropas Volejbola konfederācija atbilstoši CEV reglamentam pieņēma lēmumu veikt izlozi starp citām grupas izlasēm (Serbija, Fēru salas, Latvija) par šo sacensību organizēšanu, kā rezultātā CEV paziņoja, ka sacensības jāorganizē LVF. LVF norāda, ka šī pasākuma norisei Latvijā LVF ir piesaistījusi līdzfinansējumu no Daugavpils valstspilsētas pašvaldības un privātiem atbalstītājiem, tomēr sekmīgai sacensību sarīkošanai un visu CEV prasību ievērošanai papildus nepieciešami 24 848 euro, kurus tiek lūgts piešķirt no valsts budžeta.
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 5. maija sēdē (prot. Nr.2 2.§), izvērtējot LBS, LPK un LVF finanšu pieprasījumus, tika pieņemts lēmums (prot. Nr.2 2.§, 2.2. apakšpunkts) aicināt Ministru kabinetu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM finansējumu, kas nepārsniedz 180 809 euro, no tiem līdz 97 277 euro pārskaitīšanai LBS, līdz 58 684 euro pārskaitīšanai LPK un līdz 24 848 euro pārskaitīšanai LVF.
Izvērtējot minētos finanšu pieprasījumus, IZM rosina LBS gadījumā atbalstīt 96 277 euro piešķiršanu, bet neatbalstīt LBS tāmē iekļauto pozīciju Nr. 26 (Neparedzētie izdevumi), jo visām no valsts budžeta sedzamajām izdevumu pozīcijām ir jābūt skaidri identificējamām. LPK un LVF finanšu pieprasījumus IZM rosina atbalstīt pilnā apmērā.
ciklā: 1. jūlijā Ukrainas spēle Rīgā ar Gruzijas izlasi, 4. jūlijā Ukrainas spēle izbraukumā Maķedonijā;
7. jūlijā Ukrainas spēle Rīgā ar Spānijas izlasi. LBS norāda, ka ir gatava sniegt organizatorisku palīdzību Ukrainas Basketbola federācijai, taču LBS budžetā nav līdzekļu, lai segtu finansiālos izdevumus, kas saistīti ar spēļu sarīkošanu Rīgā, kā arī Ukrainas komandas ceļojumu uz spēli Maķedonijā. LBS vēstulē akcentēts, ka visus ienākumus no Ukrainas izlases spēlēm Rīgā paredzēts novirzīt Ukrainas basketbola pieaugušo un jaunatnes izlašu darbības nodrošināšanai. Tādēļ LBS lūdz rast iespēju piešķirt LBS finansējumu no valsts budžeta 97 277 euro apmērā.
LPK ir iesniegusi IZM finanšu pieprasījumu, kurā informē par iepriekš neparedzētām papildus finanšu vajadzībām 58 684 euro apmērā, tai skaitā:
(1) lai nodrošinātu Latvijas Paralimpiskās Vienības A un B sastāva sportistu, treneru un apkalpojošā personāla dalību Pasaules spēlēs (IWAS), kas norisināsies Portugālē no 2022. gada 23.-29.novembrim, papildu finansējums 7 000 euro apmērā nepieciešams lidojumu biļešu iegādei, saistībā ar to padārdzināšanos;
(2) Latvijas izlasei sēdvolejbolā, lai sagatavotos un startētu Eiropas čempionātā, un sēdvolejbola pasaules līgas posmā, papildus nepieciešami 23 369 euro;
(3) paraolimpiskās iejādes sportistu Riharda Snikusa un Alises Muižnieces dalībai Pasaules čempionātā paraolimpiskajā iejādē Herning 2022 papildus nepieciešami 12 000 euro;
(4) Latvijas Neredzīgo sporta savienībai dalībai augsta līmeņa sacensībās golbolā un šaudaunā papildus nepieciešami 6393 euro;
(5) Latvijas Ratiņbasketbola sporta federācijai sagatavošanās periodam pirms Eiropas čempionāta treniņnometnēm papildus nepieciešami 9922 euro. LPK attiecībā uz šo pozīciju ir sniegusi skaidrojumu, ka pieprasītā summa 9922 euro apmērā pēc būtības ir trīs nometņu (divu maijā un vienas jūnijā) līdzfinansēšanai (aprīļa treniņnometne tiek finansēta no pašu līdzekļiem), papildus šīm trim nometnēm novirzot arī Latvijas Ratiņbasketbola sporta federācijas līdzekļus 998 euro apmērā.
LVF ir iesniegusi IZM finanšu pieprasījumu, kurā informē, ka pēc Krievijas Federācijas (ar Baltkrievijas Republikas iesaisti) uzsāktā kara Ukrainā Eiropas Volejbola konfederācija (CEV) un Pasaules Volejbola federācija (FIVB)ir izslēgusi no visām Eiropas un starptautiskajām klubu un izlašu sacensībām visas Krievijas un Baltkrievijas izlases un klubus, kā arī ir Krievijas Federācijai un Baltkrievijas Republikai ir atņemtas visas volejbola pasākumu organizēšanas tiesības, kas tiešā veidā ir ietekmējis Latvijas volejbola izlašu programmu, ņemot vērā, ka Latvijas U-22 vīriešu volejbola izlasei tika plānots piedalīties 2022. gada U-22 Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā Baltkrievijā no 2022. gada 19. līdz 21. maijam. Tā kā Baltkrievijas Volejbola federācijai šādas tiesības tika atņemtas, Eiropas Volejbola konfederācija atbilstoši CEV reglamentam pieņēma lēmumu veikt izlozi starp citām grupas izlasēm (Serbija, Fēru salas, Latvija) par šo sacensību organizēšanu, kā rezultātā CEV paziņoja, ka sacensības jāorganizē LVF. LVF norāda, ka šī pasākuma norisei Latvijā LVF ir piesaistījusi līdzfinansējumu no Daugavpils valstspilsētas pašvaldības un privātiem atbalstītājiem, tomēr sekmīgai sacensību sarīkošanai un visu CEV prasību ievērošanai papildus nepieciešami 24 848 euro, kurus tiek lūgts piešķirt no valsts budžeta.
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 5. maija sēdē (prot. Nr.2 2.§), izvērtējot LBS, LPK un LVF finanšu pieprasījumus, tika pieņemts lēmums (prot. Nr.2 2.§, 2.2. apakšpunkts) aicināt Ministru kabinetu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM finansējumu, kas nepārsniedz 180 809 euro, no tiem līdz 97 277 euro pārskaitīšanai LBS, līdz 58 684 euro pārskaitīšanai LPK un līdz 24 848 euro pārskaitīšanai LVF.
Izvērtējot minētos finanšu pieprasījumus, IZM rosina LBS gadījumā atbalstīt 96 277 euro piešķiršanu, bet neatbalstīt LBS tāmē iekļauto pozīciju Nr. 26 (Neparedzētie izdevumi), jo visām no valsts budžeta sedzamajām izdevumu pozīcijām ir jābūt skaidri identificējamām. LPK un LVF finanšu pieprasījumus IZM rosina atbalstīt pilnā apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
(1) Nepieciešamība sniegt atbalstu LBS, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2022. gada vasaras spēļu ciklā, tādējādi sniedzot atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai.
(2) Nepieciešamība sniegt atbalstu LPK, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar sportistu un komandu sagatavošanu un dalību starptautiskās sacensībās 2022. gadā.
(3) Nepieciešamība sniegt atbalstu LVF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīra volejbolā U-22 jauniešiem organizēšanu Latvijā (Daugavpilī).
(2) Nepieciešamība sniegt atbalstu LPK, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar sportistu un komandu sagatavošanu un dalību starptautiskās sacensībās 2022. gadā.
(3) Nepieciešamība sniegt atbalstu LVF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīra volejbolā U-22 jauniešiem organizēšanu Latvijā (Daugavpilī).
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai 179 809 euro, tai skaitā:
(1) 96 277 euro pārskaitīšanai LBS, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2022. gada vasaras spēļu ciklā, tādējādi sniedzot atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai.
(2) 58 684 euro pārskaitīšanai LPK, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar sportistu un komandu sagatavošanu un dalību starptautiskās sacensībās 2022. gadā.
(3) 24 848 euro pārskaitīšanai LVF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīra volejbolā U-22 jauniešiem organizēšanu Latvijā (Daugavpilī).
(1) 96 277 euro pārskaitīšanai LBS, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2022. gada vasaras spēļu ciklā, tādējādi sniedzot atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai.
(2) 58 684 euro pārskaitīšanai LPK, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar sportistu un komandu sagatavošanu un dalību starptautiskās sacensībās 2022. gadā.
(3) 24 848 euro pārskaitīšanai LVF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīra volejbolā U-22 jauniešiem organizēšanu Latvijā (Daugavpilī).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa. Izvērtējot LBS, LPK un LVF finanšu pieprasījumus, IZM ieskatā tos var klasificēt kā valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu, ko apliecina Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 5. maija sēdē nolemtais (prot. Nr.2 2.§). Tāpat ir norādāms, ka LBS, LPK un LVF ir valstiski nozīmīgas sporta organizācijas, kas nodrošina tām Sporta likuma 10. panta ceturtajā daļā kā atzītajām sporta federācijām noteikto uzdevumu izpildi. Īpaši atzīmējams netieši sniedzamais atbalsts Ukrainas Basketbola federācijai, kas esošajā situācijā ir īpaši nozīmīgs. Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.
IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LBS, LPK un LVF atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.
Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
Konstatējams, ka atbalsta sniegšana valsts izlašu sportistu sagatavošanai un dalībai oficiālās valsts izlašu sporta sacensībās nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro. Tāpat uzsverams fakts, ka nevalstiskās sporta organizācijas (biedrības) [kādas ir arī LBS, LPK un LVF] darbojas to statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu (konkrētā sporta veida attīstības veicināšana Latvijā) sasniegšanai un to darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, to pamata mērķauditorija ir attiecīgā sporta veida bērnu un jaunatnes un tautas sporta attīstīšana vietējā līmenī un tikai salīdzinoši neliela daļa augstas klases sportistu (Latvijas izlases sportistu) darbība ir saistīta ar sporta attīstību starptautiskā līmenī. Sporta federāciju biedri ir tikai Latvijā reģistrētas juridiskas personas (sporta klubi), kas apvieno Latvijas iedzīvotājus, vai arī Latvijā reģistrētas sporta izglītības iestādes. Atzīmējams, ka no Rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu izlašu sportistu dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās (LPK gadījumā, daļēji arī LBS gadījumā), kā arī atbalstu valsts izlašu sporta sacensību organizēšanai (LVF gadījumā un daļēji LBS gadījumā). LBS un LVF finanšu pieprasījuma gadījumā norādāms arī fakts, ka konkrēto sporta sacensību organizēšanas tiesības jau ir piešķirtas (šo sporta sacensību rīkošana ir iekļauta attiecīgā sporta veida starptautiskās sporta federācijas (FIBA un CEV) kalendārā), turklāt tās ir piešķīrusi neatkarīga trešā puse (attiecīgā sporta veida starptautiskā sporta federācija – FIBA un CEV), kā rezultātā citas valstis un sacensību norises vietas, kuras nav iekļautas attiecīgā sporta veida starptautisko sporta sacensību kalendārā 2022. gada sacensību sezonai, nevar organizēt šāda veida sporta sacensības. Tāpat skaidrojam, ka atbalsts LBS, LPK un LVF plānotajām aktivitātēm nav saistīts ar atbalstu profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam). Tāpat apliecinām, ka atbalsts netiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komercsacensībās, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.
IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LBS, LPK un LVF atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.
Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
Konstatējams, ka atbalsta sniegšana valsts izlašu sportistu sagatavošanai un dalībai oficiālās valsts izlašu sporta sacensībās nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro. Tāpat uzsverams fakts, ka nevalstiskās sporta organizācijas (biedrības) [kādas ir arī LBS, LPK un LVF] darbojas to statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu (konkrētā sporta veida attīstības veicināšana Latvijā) sasniegšanai un to darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, to pamata mērķauditorija ir attiecīgā sporta veida bērnu un jaunatnes un tautas sporta attīstīšana vietējā līmenī un tikai salīdzinoši neliela daļa augstas klases sportistu (Latvijas izlases sportistu) darbība ir saistīta ar sporta attīstību starptautiskā līmenī. Sporta federāciju biedri ir tikai Latvijā reģistrētas juridiskas personas (sporta klubi), kas apvieno Latvijas iedzīvotājus, vai arī Latvijā reģistrētas sporta izglītības iestādes. Atzīmējams, ka no Rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu izlašu sportistu dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās (LPK gadījumā, daļēji arī LBS gadījumā), kā arī atbalstu valsts izlašu sporta sacensību organizēšanai (LVF gadījumā un daļēji LBS gadījumā). LBS un LVF finanšu pieprasījuma gadījumā norādāms arī fakts, ka konkrēto sporta sacensību organizēšanas tiesības jau ir piešķirtas (šo sporta sacensību rīkošana ir iekļauta attiecīgā sporta veida starptautiskās sporta federācijas (FIBA un CEV) kalendārā), turklāt tās ir piešķīrusi neatkarīga trešā puse (attiecīgā sporta veida starptautiskā sporta federācija – FIBA un CEV), kā rezultātā citas valstis un sacensību norises vietas, kuras nav iekļautas attiecīgā sporta veida starptautisko sporta sacensību kalendārā 2022. gada sacensību sezonai, nevar organizēt šāda veida sporta sacensības. Tāpat skaidrojam, ka atbalsts LBS, LPK un LVF plānotajām aktivitātēm nav saistīts ar atbalstu profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam). Tāpat apliecinām, ka atbalsts netiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komercsacensībās, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
179 809
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
179 809
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-179 809
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-179 809
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
179 809
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopējā piešķiramā summa 179 809 euro.
LBS tiks piešķirti 96 277 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2022. gada vasaras spēļu ciklā, tādējādi sniedzot atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai.
LPK tiks piešķirti 58 684 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar sportistu un komandu sagatavošanu un dalību starptautiskās sacensībās 2022. gadā. No tiem 7 000 euro LPK novirzīs Latvijas Paralimpiskās Vienības A un B sastāva sportistu, treneru un apkalpojošā personāla dalībai Pasaules spēlēs (IWAS), kas norisināsies Portugālē no 2022. gada 23.-29.novembrim; 23 369 euro LPK novirzīs Latvijas izlasei sēdvolejbolā, lai sagatavotos un startētu Eiropas čempionātā, un sēdvolejbola pasaules līgas posmā; 12 000 euro LPK novirzīs paraolimpiskās iejādes sportistu Riharda Snikusa un Alises Muižnieces dalībai Pasaules čempionātā paraolimpiskajā iejādē Herning 2022; 6393 euro LPK novirzīs Latvijas Neredzīgo sporta savienībai dalībai augsta līmeņa sacensībās golbolā un šaudaunā; 9922 euro LPK novirzīs Latvijas Ratiņbasketbola sporta federācijai sagatavošanās periodam pirms Eiropas čempionāta trīs treniņnometnēm (divu maijā un vienas jūnijā).
LVF tiks piešķirti 24 848 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīra volejbolā U-22 jauniešiem organizēšanai Latvijā (Daugavpilī).
Papildus informāciju skatīt pievienotajos paskaidrojošajos materiālos (LBS, LPK un LVF finanšu pieprasījumos).
LBS tiks piešķirti 96 277 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2022. gada vasaras spēļu ciklā, tādējādi sniedzot atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai.
LPK tiks piešķirti 58 684 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar sportistu un komandu sagatavošanu un dalību starptautiskās sacensībās 2022. gadā. No tiem 7 000 euro LPK novirzīs Latvijas Paralimpiskās Vienības A un B sastāva sportistu, treneru un apkalpojošā personāla dalībai Pasaules spēlēs (IWAS), kas norisināsies Portugālē no 2022. gada 23.-29.novembrim; 23 369 euro LPK novirzīs Latvijas izlasei sēdvolejbolā, lai sagatavotos un startētu Eiropas čempionātā, un sēdvolejbola pasaules līgas posmā; 12 000 euro LPK novirzīs paraolimpiskās iejādes sportistu Riharda Snikusa un Alises Muižnieces dalībai Pasaules čempionātā paraolimpiskajā iejādē Herning 2022; 6393 euro LPK novirzīs Latvijas Neredzīgo sporta savienībai dalībai augsta līmeņa sacensībās golbolā un šaudaunā; 9922 euro LPK novirzīs Latvijas Ratiņbasketbola sporta federācijai sagatavošanās periodam pirms Eiropas čempionāta trīs treniņnometnēm (divu maijā un vienas jūnijā).
LVF tiks piešķirti 24 848 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīra volejbolā U-22 jauniešiem organizēšanai Latvijā (Daugavpilī).
Papildus informāciju skatīt pievienotajos paskaidrojošajos materiālos (LBS, LPK un LVF finanšu pieprasījumos).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
Piešķirot finansējumu, līdzekļi tiks izlietoti līdz 2022. gada 31. decembrim, tiks sasniegts plānotais mērķis, kā arī netiks radītas saistības papildu valsts budžeta izdevumiem turpmākajiem gadiem.
Piešķirot finansējumu, līdzekļi tiks izlietoti līdz 2022. gada 31. decembrim, tiks sasniegts plānotais mērķis, kā arī netiks radītas saistības papildu valsts budžeta izdevumiem turpmākajiem gadiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrijaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Basketbola savienība", Biedrība "Latvijas Paralimpiskā komiteja", Biedrība "Latvijas Volejbola federācija"Cits
Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Jautājums par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu LBS, LPK un LVF izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022.gada 5. maija sēdē (prot. Nr.2 2.§.).
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022.gada 5. maija sēdē Ministru kabinetam tika izteikts aicinājums (prot. Nr.2 3.§., 2.2.apakšpunkts) piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM finansējumu , kas nepārsniedz 180 809 euro, no tiem līdz 97 277 euro pārskaitīšanai LBS, līdz 58 684 euro pārskaitīšanai LPK un līdz 24 848 euro pārskaitīšanai LVF.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Finanšu ministrija
- Biedrība "Latvijas Basketbola savienība"
- Biedrība "Latvijas Paralimpiskā komiteja"
- Biedrība "Latvijas Volejbola federācija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi