Anotācija (ex-ante)

23-TA-262: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) iezīmē, ka nepieciešams stiprināt profesionālās izglītības prestižu, profesionālās izglītības iestādes kā izcilības un inovācijas centrus, attīstīt elastīgu mācību piedāvājumu, tai skaitā modulārās pieejas īstenošanu, sadarbību ar darba devējiem (darba vidē balstītas mācības, nozaru ekspertu padomes), kā arī pieaugušo izglītības pieejamību, īpaši attiecībā uz mazkvalificēto darbaspēku. NAP2027 nosaka uzdevumu Nr.166 „Profesionālās izglītības iestāžu kā nozaru izcilības un inovācijas centru stiprināšana, īpaši viedās specializācijas jomās, veidojot elastīgu mācību un nozaru attīstībai pielāgotu pieaugušo izglītības piedāvājumu, veicinot starpinstitūciju un starptautisko sadarbību un jauno tehnoloģiju ieviešanu” un NAP2027 indikatīvais investīciju projektu kopums paredz īstenot pasākumu Nr. 414 „Tautsaimniecības izaugsmei atbilstoša profesionālā izglītība” un Nr. 415 „Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai” izpildi.
Attiecīgi ar Ministru kabineta 2021.gada 22.jūnija rīkojumu Nr.436 apstiprinātajās “Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam "Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai"” (turpmāk – IAP2027) viens no būtiskiem risināmiem jautājumiem Latvijas izglītības sistēmā 2021.‒2027.gadā ir profesionālās izglītības iestāžu kā nozaru izcilības un inovāciju centru nostiprināšana, elastīga un ilgtspējīga izglītības piedāvājuma attīstīšana un koordinētas un stratēģiskas sadarbības ar tautsaimniecības nozaru pārstāvjiem un darba devējiem stiprināšana, paredzot šī jautājuma risināšanai arī atbilstošas Eiropas Savienības fondu investīcijas.
Latvijas Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam, 4.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" ietvaros ir paredzēts 4.2.2.9.pasākums "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" (turpmāk - 4.2.2.9. pasākums), kura ietvaros ir plānotas investīcijas profesionālās izglītības satura attīstībai mūžizglītībā, tai skaitā, sadarbības attīstībai ar nozarēm profesionālās izglītības īstenošanai, inovāciju, izcilības un prasmju meistarības attīstībai profesionālajā izglītībā.
IAP2027 rīcības plāns 2021. – 2023. gadam paredz īstenot 2.1.2.1.pasākumu „Attīstīt PII kā profesionālās izglītības izcilības un inovāciju centrus un veicināt PII iesaisti ES līmeņa inovāciju centru tīklos un platformās”. Šī pasākuma darbības rezultāts paredz 4.2.2.9. pasākuma Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādi, lai ar Eiropas Sociālā Fonda Plus atbalstu īstenotu Latvijas situācijai atbilstošus pasākumus starptautisko prasmju meistarības standartu popularizēšanai un pārnesei uz Latvijas profesionālo izglītību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
IAP2027 2.1.2.uzdevums paredz, ka tehnikumi (līdz 03.03.2022. grozījumiem Profesionālās izglītības likumā  - profesionālās izglītības kompetences centri) tiks attīstīti kā nacionāla līmeņa metodiskie centri savai darbībai prioritārās nozarēs, lai veicinātu savstarpēji papildinošu vispārējās un profesionālās izglītības satura un darba vidē balstītu mācību īstenošanu, kā arī efektīvu un koordinētu tehnikumu un nozares sadarbību.
Eiropas Savienības Padomes 2020. gada 24. novembra ieteikums Nr. 2020/C 417/01 par profesionālo izglītību un apmācību ilgtspējīgai konkurētspējai, sociālajam taisnīgumam un noturībai nosaka, ka  viens no profesionālās izglītības un  mācību mērķiem ir jauniešiem un pieaugušajiem nodrošināt zināšanas, prasmes un kompetences, kas vajadzīgas konkrētās profesijās vai plašāk darba tirgū. To nodrošinot formālā un neformālā vidē, visos Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņos. IAP2027 paredz izcilības attīstību profesionālajā izglītībā, palielinot to profesionālās izglītības audzēkņu īpatsvaru, kuri iegūst vērtējumu “teicami” un “izcili” profesionālās kvalifikācijas eksāmenos no 24,5% 2018.gadā līdz 27% 2027.gadā, kā arī vērtējumu “labi” un “ļoti labi” ieguvušo īpatsvaru no 49% 2018.gadā līdz 52% 2027.gadā.
Arī OECD (Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (Organisation for Economic Co-operation and Development)) Latvijas Prasmju stratēģijas Novērtējumā un rekomendācijās (2020) secina, ka Latvijā ir iespējams samazināt prasmju nelīdzsvarotību darba tirgū, tai skaitā, talantus noturot Latvijā, veicinot ilgtspējīgu algu kāpumu un darba apstākļu uzlabošanu. Salīdzinoši zema darba produktivitāte Latvijā tiek minēta kā valsts ekonomisko attīstību kavējošs faktors, galvenie iemesli - nepietiekamas uzņēmēju un darbaspēka prasmes, it īpaši, digitālajās tehnoloģijās, zaļajās prasmēs un citās augstas pievienotās vērtības tehnoloģijās. Latvijā nepieciešami darbinieki ar  jaunām, aktuālajām prasmēm, ko iespējams pilnveidot un attīstīt, piedaloties nacionālos un starptautiskos prasmju meistarības konkursos, kā arī īstenojot mērķtiecīgu šo standartu prasību pārnesi uz profesionālās izglītības īstenošanu Latvijā.
Arī Eiropas Komisijas ieteikumos Latvijai (2019, 2020) tiek uzsvērta nepieciešamība uzlabot izglītības un mācību kvalitāti un efektivitāti, jo īpaši attiecībā uz mazkvalificētiem darba ņēmējiem un darba meklētājiem, tostarp palielinot līdzdalību profesionālajā izglītībā, mācībās un pieaugušo izglītībā. Mazināt krīzes ietekmi uz nodarbinātību, tostarp izmantojot prasmju pilnveidošanu.
Eiropas Savienības fondu 2014. – 2020. gadam plānošanas periodā specifiskā atbalsta mērķa 8.3.5. “Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs" ietvaros no 2016. gada 29.novembra līdz 2023. gada 31. maijam  Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – VIAA) sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru (turpmāk – VISC), pašvaldībām vai pašvaldību apvienībām un valsts dibinātām profesionālās izglītības iestādēm, kurām piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss, īsteno Eiropas Sociālā fonda projektu (Nr. 8.3.5.0/16/I/001 "Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs", kopējais finansējums 23 618 666 euro (ESF finansējums – 20 075 865 euro)) (turpmāk – SAM 8.3.5. projekts), kura ietvaros līdztekus citiem karjeras izglītības  un karjeras atbalsta pasākumiem Latvijas vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs tika arī īstenotas šādas darbības profesionālo prasmju meistarības un izcilības attīstībai profesionālajā izglītībā:
- nodrošināta nacionālo profesionālās meistarības konkursu SkillsLatvia (turpmāk - konkursi SkillsLatvia) organizēšana profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem (tai skaitā veikts konkursu SkillsLatvia pusfināla un fināla konkursu metodiskais un saturiskais nodrošinājums, noorganizēta un nodrošināta pusfināla un fināla konkursu norise). Konkursos SkillsLatvia ir piedalījušās 39 profesionālās izglītības iestādes (valsts, pašvaldību, privātās), 642 konkursanti, kopumā līdz projekta beigām tiks noorganizēti 7 konkursi SkillsLatvia;
- profesionālās izglītības pievilcības celšanai nodrošināti profesionālo prasmju demonstrācijas pasākumi konkursa SkillsLatvia apmeklētājiem  un nodrošināts darbs ar demonstrējumu sniedzējiem - izglītības iestādēm, uzņēmumiem un valsts dienestiem, sagatavota prasmju izmēģinājumu (Try a Skill) programma. Prasmju demonstrējumu pasākumos no 2017. - 2019.gadam un 2022.gadā piedalījās 68 iestādes, piedāvājot izmēģināt 175 prasmes, kopumā līdz projekta beigām tiks noorganizēti 5 profesiju demonstrējumu pasākumi;
- profesionālās izglītības iestādēs un pie darba devējiem īstenoti 24 nozaru jauno profesionāļu meistarības konkursi lauksaimniecības, ceļu būves, dzelzceļa, pārtikas ražošanas, viesmīlības  un skaistumkopšanas nozarēs,  sadarbībā  ar profesionālās izglītības iestādēm, nozaru uzņēmumiem un organizācijām ir veikta attiecīgo profesiju konkursu darba uzdevumu sagatavošana, nodrošināta nozaru konkursu norise un  materiāli tehniskais nodrošinājums;
- nodrošināta konkursantu sagatavošana dalībai starptautiskajos jauno profesionāļu meistarības konkursos EuroSkills un WorldSkills (turpmāk - konkursi EuroSkills un WorldSkills) (tai skaitā darbs ar starptautisko konkursu ekspertiem, konkursa kandidātu sagatavošana pie nozares ekspertiem un darba devējiem, psiholoģiskās noturības veicināšanas  un komandas saliedēšanas nometne kandidātiem, konkursantu atlase) un  Latvijas delegācijas dalība konkursā. Latvijas komanda ir pārstāvējusi valsti 3 konkursos EuroSkills, kur iegūtas 2 zelta, 3 sudraba, 3 bronzas un 10 ekselences medaļas, un 3 konkursos WorldSkills, kur iegūtas 1 sudraba, 1 bronzas un 7 ekselences medaļas. Nodrošināta 65 konkursantu dalība starptautiskajos jauno profesionāļu meistarības konkursos, sasniegts projekta iznākuma rādītājs 50 unikālie konkursanti. Starptautisko ekspertu statusā Latviju ir pārstāvējuši 25 nozaru pārstāvji, kuru profesionalitāte novērtēta starptautiskā līmenī, četriem Latvijas ekspertiem (smago spēkratu tehnoloģijas, grafikas dizains, mēbeļu galdniecība, web tehnoloģijas) uzticot konkursu EuroSkills un WorldSkills attiecīgo prasmju konkursu vadošo ekspertu (Chief Expert un Deputy Chief Expert) pienākumus;
- uzlabota pieeja karjeras atbalstam izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs.
Ar projekta īstenošanu tika risinātas sākotnēji identificētās problēmas profesionālās izglītības jomā:
- profesionālās izglītības prestiža  paaugstināšana sabiedrībā, stereotipu laušana, konkursos demonstrējot profesionālās izglītības audzēkņu prasmes un modernas tehnoloģijas;
- profesionālās izglītības kā vērtības popularizēšana apzinātas karjeras virziena izvēlē (prasmju demonstrējumi un izmēģinājumi, semināri, diskusijas, pieredzes stāsti);
- sadarbības veicināšana starp darba devējiem un izglītības iestādēm (nozaru profesionāļu/ekspertu iesaiste nacionālā un starptautisko konkursu kustībā, darba devēju atbalsts konkursantu sagatavošanā un konkursu nodrošināšanā);
- profesionālās izglītības audzēkņu iesaistes darba tirgū un pašapziņas celšana, individuālās konkurētspējas apliecināšana starptautiskā mērogā (atbalsts talantu/prasmju pilnveidei, gatavojoties un  piedaloties nacionālajos un starptautiskajos konkursos);
- atbalsta sniegšana pedagogiem profesionālo prasmju pilnveidošanā.
Ekonomikas ministrijas vidēja termiņa darba tirgus prognozēs skaidri iezīmējas tendence, lai arī pēdējos gados pamatskolu absolventi vairāk pievēršas profesionālai izglītībai, tomēr ar to nepietiek, lai nodrošinātu vidējās kvalifikācijas speciālistu aizvietošanu darba tirgū dēļ sabiedrības novecošanās. Latvija ir noteikusi mērķi līdz 2024. gadam sasniegt, ka profesionālajā vidējā izglītībā mācās vismaz 39% (2027. gadā – 45%) no kopējā vidējā izglītības pakāpē esošo skolēnu skaita. Pēdējos gados profesionālās izglītības audzēkņu skaita īpatsvars nedaudz pieaudzis, 2019./2020. mācību gadā visu izglītojamo skaita proporcija profesionālajā vidējā izglītībā sasniedza 37,4%. Nepieciešams turpināt pasākumus profesionālās izglītības pievilcības veicināšanai, tostarp īstenot sabiedrības informēšanas kampaņas, lai kliedētu mītus un mainītu attieksmi pret profesionālo izglītību, tādējādi palielinātu jauniešu interesi par profesionālās kvalifikācijas iegūšanu profesionālās vidējās izglītības iestādēs. Profesionālās vidējās izglītības iestādēs jaunieši visvairāk izvēlas mācīties inženierzinātņu, ražošanas un būvniecības tematiskajā grupā (2022. gadā 35% no kopējā izglītojamo  skaita). Šī grupa skaitliski ir vislielākā, tomēr kopš 2008.gada tās īpatsvars ir samazinājies.
Daudzas nozarei, uzņēmumam vajadzīgas zināšanas, prasmes un iemaņas ir specifiskas, tās nevar apgūt tikai ar formālās izglītības palīdzību skolā, turklāt arī iegūtās prasmes noveco arvien straujāk. Darba tirgū atrast darbinieku ar atbilstošām zināšanām un prasmēm, lai veicinātu uzņēmuma izaugsmi un ieviestu jauninājumus, ierobežota pieejamā darbaspēka apstākļos, kļūst arvien sarežģītāk un izmaksā dārgāk. Izglītības sistēmas uzdevums ir nodrošināt plašu zināšanu bāzi. Tādējādi nepieciešams investēt profesionālās izglītības audzēkņu zināšanu, prasmju un iemaņu paaugstināšanā, lai sagatavotu konkurētspējīgus darbiniekus atbilstoši mainīgajām darba tirgus vajadzībām.
Risinājuma apraksts
Ar Eiropas Savienības fondu projektu ietvaros veiktām investīcijām līdz šim ir tikušas īstenotas būtiskākās izmaiņas un rīcībpolitikas attīstība profesionālās izglītības jomā. Arī 4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas projekts nodrošinās pēctecību Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodā īstenotā SAM 8.3.5. projekta darbībām, kuru ietvaros tika nodrošināta  konkursu SkillsLatvia organizēšana profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem un konkursantu sagatavošana dalībai starptautiskajos jauno profesionāļu meistarības konkursos un dalības nodrošināšana konkursos EuroSkills un WorldSkills, uzlabota pieeja karjeras atbalstam izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs, tai skaitā tiks īstenoti SAM 8.3.5. projekta ietvaros identificēto risinājumu profesionālās izglītības izcilības un prasmju meistarības attīstībai Latvijas profesionālajā izglītībā ieviešana:
- lai nodrošinātu Latvijas jauniešu konkurētspēju starptautiskajos prasmju konkursos un paplašinātu starptautisko prasmju meistarības standartu pārneses iespējas uz Latvijas profesionālo izglītību, īpaši attiecībā uz STEM jomu, jāpaplašina konkursa SkillsLatvia dalībnieku loks ar konkursantiem, kuri apgūst piektā Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras  līmeņa programmas;
- profesionālās izglītības audzēkņu motivācijas un profesionālās pašapziņas celšanai konkursu norisē un sasniegumu novērtēšanā  ir jāpaplašina vadošo nozaru uzņēmumu un personību iesaiste, atbalsts, atzinība un  līdzdalība;
- konkursu SkillsLatvia jāturpina organizēt kā publisku pasākumu, kurā plašai sabiedrībai klātienē ir iespēja vērot daudzveidīgo profesionālās izglītības piedāvājumu, labāko audzēkņu sniegumu, pašiem izmēģināt prasmes;
- pedagogiem, kuri strādā ar talantīgiem audzēkņiem, jānodrošina sistemātisks atbalsta mehānisms personīgo prasmju pilnveidei semināru un praktisku nodarbību veidā;
- jāturpina un jāpaplašina sadarbība ar profesionālās izglītības iestādēm, nozaru ekspertu padomēm, nozaru profesionālajām organizācijām un uzņēmumiem jaunā kvalitātē, tai skaitā identificējot un mērķtiecīgi popularizējot tās profesionālās izglītības iestādes, kurās ir iespējams apgūt starptautiskajiem prasmju meistarības standartiem atbilstošas prasmes (profesionālās izglītības “Izcilības skolu” kartējums).
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 4.2.2.9. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu, prasības projekta iesniedzējam  sasniedzamo mērķi un rādītājus, atbalstāmās darbības, izmaksu attiecināmības nosacījumus, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus, projekta īstenošanas nosacījumus, kā arī pieejamo finansējuma apmēru.
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas mērķis ir nodrošināt profesionālās izglītības iestāžu un nozaru sadarbību prasmju meistarības attīstībai profesionālajā izglītībā, prasmju meistarības nacionālo (SkillsLatvia) konkursu norisi un dalību starptautiskajos (EuroSkills un WorldSkills) konkursos, veicinot talantu attīstības atbalstu.
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas mērķa grupa ir profesionālās izglītības iestādes, to izglītojamie, absolventi, jaunie profesionāļi vecumā līdz 25 gadiem un pedagogi. 
4.2.2.9. pasākuma otrā kārta tiks īstenota ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
Projekta iesniedzējs 4.2.2.9.pasākuma otrās kārtas ietvaros plānots VIAA. VIAA izvēlēts kā projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmējs, ņemot vērā VIAA noteiktās funkcijas [1], tai skaitā, organizēt profesionālās izglītības audzēkņu un absolventu nacionālā līmeņa profesionālās meistarības konkursus un nodrošināt Latvijas dalību starptautiskajos konkursos, kā arī lielo pieredzi profesionālās izglītības  prasmju meistarības nacionālo konkursu nodrošināšanā un konkursantu sagatavošanā dalībai starptautiskos prasmju meistarības konkursos, talantu attīstības pasākumu ieviešanā, sadarbībā ar Nozaru ekspertu padomēm (turpmāk arī - NEP), profesionālās izglītības iestādēm un citām nozari pārstāvošām institūcijām un pieredzi līdzīga atbalsta sniegšanā iepriekšējā Eiropas Savienības fondu plānošanas periodā.
4.2.2.9. pasākuma otrajai kārtai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 3 850 000 euro, ko veido ESF+ finansējums – 3 272 500 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 577 500 euro. 4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas ietvaros nav plānots elastības finansējums.
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas ietvaros sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
1) iznākuma rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim –  nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 1;
2) rezultāta rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – iestādes, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – 1.
Vienlaikus noteikumu projektā plānoti arī šādi nacionālie rādītāji, par kura izpildi finansējuma saņēmējs uzkrās informāciju:
a) nacionālo jauno profesionāļu meistarības konkursu SkillsLatvia skaits, kuru norise nodrošināta projektā –  4; 
b) starptautisko jauno profesionāļu meistarības konkursu EuroSkills un WorldSkills skaits, kuros nodrošināta dalība  no projekta –  5; 
c) starptautiskajos jauno profesionāļu meistarības konkursos piedalījušos konkursantu skaits – vismaz 35.
Atbildību par uzkrāto nacionālo rādītāju datu ticamību uzņemas finansējuma saņēmējs un sadarbības iestāde neveic šo datu pārbaudi (uzkrātie dati ir informatīvi un kalpo nozares vajadzībām). 

4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas ietvaros plānotas noteikumu projekta 13. punktā noteiktās atbalstāmās darbības:
1. nacionālo jauno profesionāļu meistarības konkursu SkillsLatvia organizēšana, tai skaitā:
1.1. profesionālo prasmju demonstrāciju un izmēģinājuma pasākumu organizēšana profesionālās izglītības pievilcības celšanai;
1.2.  integrētās komunikācijas kampaņu organizēšana un īstenošana;
2. konkursantu sagatavošana un Latvijas nacionālās delegācijas dalības nodrošināšana starptautiskajos jauno profesionāļu meistarības konkursos EuroSkills un WorldSkills;
3.  atbalsts profesionālās izglītības iestādēm un to pedagogiem darbā ar talantīgajiem audzēkņiem profesionālo prasmju apguvē un pilnveidē:
3.1. informatīvie un mācību pasākumi profesionālās izglītības iestādēm un to pedagogiem par starptautiskajiem prasmju standartiem, prasmju novērtēšanu un to piemērošanu profesionālajā izglītībā;
3.2. profesionālās meistarības konkursu un talantu attīstības profesionālajā izglītībā īstenošanas modeļa izstrāde;
3.3. informācijas apmaiņa un sadarbības pasākumi ar Valsts izglītības satura centru, nozaru ekspertu padomēm un nozaru organizācijām par starptautisko prasmju standartu prasību pārnesi uz profesionālās izglītības satura īstenošanu un novērtēšanu un izcilības attīstību profesionālo prasmju apguvē;
4. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
5. informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.

4.2.2.9.pasākuma otrās kārtas atbalstāmo darbību ieviešanas nosacījumi paredz:
1. Noteikumu projekta 13.1. apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības (nacionālo jauno profesionāļu meistarības konkursu SkillsLatvia organizēšana, tai skaitā:  profesionālo prasmju demonstrāciju organizēšana un prasmju izmēģinājuma pasākumu organizēšana profesionālās izglītības pievilcības celšanai; sabiedrības informēšanas un profesionālās izglītības pievilcības integrētās komunikācijas informatīvās kampaņu organizēšana un īstenošana) ieviešanai:
a) konkursu SkillsLatvia organizēšana tiks veikta, konsultējoties un sadarbojoties ar Izglītības un zinātnes ministriju, VISC, darba devēju/nozaru profesionālajām organizācijām, profesionālās izglītības iestādēm. Sadarbības mērķis būs nodrošināt kvalitatīvu, un aktuālajām nozaru tendencēm atbilstošu konkursu SkillsLatvia norisi;
b) katra kalendārā gada 2.ceturksnī tiks noteiktas nākamā gada konkursā SkillsLatvia iekļaujamās prasmes/ profesionālās kvalifikācijas  -  ne vairāk kā 24, kas kopumā aptver vismaz 5 nozaru tematiskās grupas (radošās mākslas un modes tehnoloģijas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, ražošana un inženiertehnoloģijas, celtniecība un būvniecības tehnoloģijas, transports un loģistika, sabiedriskie un individuālie pakalpojumi);
c) konkursu SkillsLatvia prasmju konkursu darba uzdevumu, nepieciešamās infrastruktūras, materiālu saraksta un vērtēšanas kritēriju izstrādei un konkursa laikā darba izpildes vērtēšanai tiks piesaistīti nozaru eksperti;
d) pieteikt dalību konkursos  SkillsLatvia tiks aicinātas valsts, pašvaldību un privātās profesionālās izglītības iestādes, kuras īsteno izglītības programmas no trešā līdz piektajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim, kā arī nozaru organizācijas, kuru uzņēmumos mācās vai strādā jaunie profesionāļi (dalībnieku vecums konkursa gadā nedrīkst pārsniegt 22 gadus);
e) iesaistot profesionālās izglītības iestādes, nozaru uzņēmumus un valsts dienestus, konkursu SkillsLatvia apmeklētājiem (izglītojamajiem no vispārizglītojošām un profesionālās izglītības iestādēm, vecākiem, pedagogiem un citiem interesentiem) tiks nodrošināta daudzveidīga prasmju demonstrējumu un izmēģinājumu programma ar īpašu uzsvaru uz nākotnes prasmēm un STEM jomām, kā arī saistošas prasmju aktivitātes skolēniem;
f) konkursu SkillsLatvia integrētās komunikācijas informatīvās kampaņas tiks organizētas ar mērķi popularizēt profesionālo izglītību kā vērtību un iespēju veiksmīgas nākotnes karjeras izvēlē, demonstrēt profesionālās izglītības un nozaru sadarbību un Latvijas jauno profesionāļu starptautiskos sasniegumus un karjeras izaugsmi.
2. Noteikumu projekta 13.2. apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības (konkursantu sagatavošana un Latvijas nacionālās delegācijas dalības nodrošināšana starptautiskajos jauno profesionāļu meistarības konkursos EuroSkills un WorldSkills) ieviešanai:
a) no konkursa SkillsLatvia konkursantiem tiks nodrošināta motivētu kandidātu atlase dalībai vismaz 5 prasmju konkursos/profesijās katrā konkursā EuroSkills (kandidāta vecums saskaņā ar noteikumiem - līdz 25 gadiem) vai konkursā WorldSkills (kandidāta vecums saskaņā ar noteikumiem - līdz 22 gadiem);
b)  kandidātu sagatavošana konkursiem WorldSkills/ EuroSkills  tiks nodrošināta izstrādājot un īstenojot pasākumu plānu kandidātu profesionālai pilnveidei un psiho-emocionālās noturības stiprināšanai atbilstoši starptautisko konkursu noteikumiem un darba uzdevumu prasībām, izstrādē un īstenošanā iesaistot nozaru ekspertus un psihologu;
c) tiks nodrošināta Latvijas pārstāvība starptautiskajās organizācijās WorldSkills International un WorldSkills Europe. Latviju šajās organizācijās saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas deleģējumu pārstāv VIAA ar diviem oficiāliem pārstāvjiem - Oficiālo delegātu darbam Stratēģijas komitejā un Tehnisko delegātu darbam Tehniskajā komitejā. Abi delegāti pārstāv valsts intereses Ģenerālajā asamblejā, kas ir konkursu augstākā stratēģiskā institūcija, konkursu sagatavošanas sanāksmē (Competition Preparation meeting) un konkursā;
d) tiks nodrošināta Latvijas delegācijas (konkursanti, starptautiskie eksperti, konkursantu komandas vadītājs, oficiālais delegāts, tehniskais delegāts, oficiālais novērotājs, komunikācijas speciālists) dalība 5 starptautiskajos jauno profesionāļu konkursos (EuroSkills 2023 Gdaņskā, Polijā; WorldSkills 2024 Lionā, Francijā; EuroSkills 2025 Herningā, Dānijā; WorldSkills 2026 Šanhajā, Ķīnā; EuroSkills 2027 Diseldorfā, Vācijā);
e) pārskats par dalību starptautiskajā konkursā tiks sniegts izvērtēšanas sanāksmē pēc katra konkursa, piedaloties konkursantiem, starptautisko konkursu ekspertiem, nozaru pārstāvjiem, profesionālās izglītības iestāžu pārstāvjiem.
3. Noteikumu projekta 13.3. apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības (atbalsts profesionālās izglītības iestādēm un to pedagogiem darbā ar talantīgajiem audzēkņiem profesionālo prasmju apguvē un pilnveidē: informatīvie un mācību pasākumi profesionālās izglītības iestādēm un to pedagogiem par starptautiskajiem prasmju standartiem, prasmju novērtēšanu un to piemērošanu profesionālajā izglītībā; profesionālās meistarības konkursu un talantu attīstības profesionālajā izglītībā īstenošanas modeļa izstrāde; informācijas apmaiņa un sadarbības pasākumi ar VISC, NEP un nozaru organizācijām par starptautisko prasmju standartu prasību pārnesi uz profesionālās izglītības satura īstenošanu un novērtēšanu un izcilības attīstību profesionālo prasmju apguvē) ieviešanai:
a) sadarbojoties ar VISC, profesionālās izglītības iestādēm un Latvijas starptautisko konkursu ekspertiem tiks organizēti informatīvi semināri par WorldSkills International kustību, tās mērķiem un uzdevumiem un WorldSkills prasmju/profesiju standartiem kā instrumentu profesiju standartu un izglītības programmu pilnveidē. WorldSkills profesiju standarti (Worldskills Occupational Standards- WSOS) atspoguļo 64  globālās profesijas, kas ir pārstāvētas WorldSkills konkursos. Tie aptver specifiskās profesionālās, tehniskās un vispārīgās prasmes, kas nepieciešamas attiecīgajām profesijām visā pasaulē, un nosaka, kas profesionālim ir jāzina, jāsaprot un jādara. WSOS tiek veidoti WorldSkills ekspertu vadībā un tiek atjaunināti ik pēc diviem gadiem sadarbībā ar vadošajiem nozaru partneriem visā pasaulē. Atbilstoši gūtajai pieredzei starptautiskajos konkursos Latvijas komandas starptautiskie eksperti sniegs informāciju par konkursu aktualitātēm savā nozarē, tehniskajā nodrošinājumā un ieteikumus nepieciešamajiem uzlabojumiem attiecīgajās izglītības programmās Latvijā, kā arī sadarbojoties VIAA, nozares ekspertiem un profesionālās izglītības iestādēm tiks veikta profesionālās izglītības iestādēs īstenoto profesionālās izglītības programmu kartēšana pret starptautiskajiem prasmju meistarības standartiem, lai identificētu tās profesionālās izglītības iestādes, kurās var iegūt šiem standartiem atbilstošas prasmes (profesionālās izglītības “Izcilības skolu” kartējums), kā arī novērtējuma rezultātā varētu tikt rosinātas izmaiņas šo izglītības programmu īstenošanā un novērtēšanā;
b) sadarbojoties ar VISC, profesionālās izglītības iestādēm tiks organizēti mācību semināri par konkursa SkillsLatvia un starptautisko konkursu vērtēšanas principiem, par to piemērošanas iespējām prasmju novērtēšanā profesionālajā izglītībā ikdienas mācību darbā un valsts pārbaudījumos, kā arī par vērtēšanas sistēmu un datu salīdzinošās analīzes iespējām;
c) katra kalendārā gada 4.ceturksnī nozaru eksperti izstrādās un tiešsaistē vai klātienes semināros pedagogiem prezentēs konkursa SkillsLatvia prasmju  konkursu uzdevumu projektus, kas ietver pārskatu par uzdevuma veikšanai nepieciešamajām zināšanām un prasmēm, aprīkojumu un materiāliem, kā arī informatīvajiem interneta vai drukātajiem resursiem. Papildus tiešsaistes semināriem nepieciešamības gadījumā sadarbībā ar nozaru uzņēmumiem tiks nodrošinātas arī praktiskas mācības;
d) apkopojot un izvērtējot konkursa SkillsLatvia organizēšanas un dalības starptautiskajos konkursos pieredzi, kā arī labākos Eiropas valstu paraugus nacionālo prasmju konkursu un talantu atbalsta nodrošināšanā, līdz 2025.gada 31.decembrim tiks izstrādāts modelis profesionālās meistarības konkursu un talantu atbalsta īstenošanai pēc 2027.gada. Tas ietvers profesionālās izglītības iestādes, izglītojamā un uzņēmuma savstarpējās sadarbības modeli un pienākumus prasmju meistarības konkursu ieviešanai un talantu attīstībai; prasmju meistarības konkursu ieviešanas un talantu attīstības izmaksu struktūru un finansēšanas modeli, nodrošinot papildu finansējuma piesaisti, priekšlikumus prasmju meistarības konkursu ieviešanas un talantu attīstības īstenošanas datu uzkrāšanai; prasmju meistarības konkursu ieviešanas un talantu attīstības uzraudzības procesu un metodiskā atbalsta nodrošināšanas modeli. Noteikumu projekta 26.punktā noteiktais deleģējums paredz VIAA sadarbībā ar iesaistītajām institūcijām izstrādāt ilgtspējīgu profesionālās izglītības prasmju meistarības konkursu un talantu attīstības īstenošanas modeli, tai skaitā, piedāvājot risinājumu papildu finansējuma piesaistei no citām nacionālām vai starptautiskām attīstības programmām vai piesaistot privāto finansējumu, arī gadījumā, ja pēc 2027.gada šim atbalsta mērķim nebūs pieejams ES fondu finansējums;
e) visā projekta darbības laikā tiks nodrošināta informācijas apmaiņa ar VISC un NEP par plānotajiem un īstenotajiem atbalsta pasākumiem.

4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.

Projekta īstenošanas uzraudzību, bet ne retāk kā divas reizes gadā, veic Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadome (turpmāk – padome). Projekta īstenošanas uzraudzību veic padomes nolikumā minētie pārstāvji, pieaicinot vadošās iestādes, sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes pārstāvjus. Atbilstoši padomes nolikuma funkcijām finansējuma saņēmējs ne retāk kā divas reizes gadā informē un iesniedz informāciju padomei par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par profesionālās izglītības  nacionālo profesionālās meistarības konkursu SkillsLatvia organizēšanu profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem, konkursantu sagatavošanu un Latvijas nacionālās delegācijas dalības nodrošināšanu starptautiskajos jauno profesionāļu meistarības konkursos EuroSkills un WorldSkills un atgriezenisko saiti no profesionālās izglītības iestādēm, kā arī problēmām un riskiem projekta īstenošanā un citiem jautājumiem.

Noteikumu projekts paredz, ka 4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 2. janvāra, ja tās atbilst noteikumu projektā minētajām izmaksu pozīcijām. Izmaksu attiecināmība no 2023. gada sākuma ir nepieciešama, lai 4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas noteikumu projekta 13.2. apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības ietvaros nodrošinātu savlaicīgu Latvijas komandas sagatavošanu un dalību starptautiskajā jauno profesionāļu meistarības konkursā EuroSkills 2023, kas notiks 2023. gadā no 5. līdz 9. septembrim Gdaņskā, Polijā, un līdz 2027. gadam sasniegtu plānoto nacionālo rādītāju - dalība 5 starptautiskajos jauno profesionāļu meistarības konkursos.
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas ietvaros paredzēts īstenot projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Finansējuma saņēmējs VIAA īstenos atbalstu profesionālās izglītības prasmju meistarības konkursu organizēšanai un dalības nodrošināšanai un talantu attīstības pasākumiem, negūstot ieņēmumus no projekta īstenošanas. VIAA īstenos projektu ar saviem cilvēkresursiem, kas būs projekta vadības un īstenošanas personāls, personālam sedzot vienīgi faktiskās nepieciešamās izmaksas, kas būs pamatotas un pierādamas. Līdz ar to 4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas ietvaros īstenojamās darbības nav kvalificējamas kā saimnieciskā darbība un komercdarbības atbalsta sniegšana nav paredzēta.
 
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas ieviešanā tiks nodrošināta darbību sinerģija un papildinātība, kā arī nepārklāšanās ar Eiropas Savienības fondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda SAM 8.3.5. projektu, kuru plānots īstenot līdz 2023. gada 31. maijam.
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas investīcijām būs netieša ietekme uz horizontālo principu „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Savukārt uz horizontālajiem principiem „Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu” 4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas projektam nav ietekmes.
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas ietvaros plānotās atbalstāmās darbības ir vērstas uz talantu attīstību profesionālajā izglītībā, profesionālās izglītības kā vērtības popularizēšanu nākotnes karjeras virziena izvēlē, sadarbības ar nozarēm attīstību, profesionālās izglītības kvalitātes paaugstināšanu un starptautiskās konkurētspējas veicināšanu. Tādējādi, pasākuma otrās kārtas investīcijas sniegs ieguldījumu profesionālajā izglītībā iesaistīto jauniešu veiktspējas kāpināšanā, nākotnes darba spēka attīstībā, spējā pielāgoties mainīgajām darba tirgus vajadzībām, personāla konkurētspējas paaugstināšanā, tai skaitā profesionālās izglītības pedagogu kvalifikācijas un prasmju pilnveidē, konkurētspējīga atalgojuma nodrošināšanai, spējā radīt produktus ar augstāku pievienoto vērtību un ilgtermiņā netieši pozitīvi ietekmējot ekonomikas transformāciju un iekšzemes kopproduktu. Vienlaikus, atstājot pozitīvu ietekmi uz prasmju trūkuma un prasmju neatbilstības mazināšanu nacionālajā darba tirgū.
4.2.2.9. pasākuma ESF Plus investīcijām piemērots 149.intervences kods „Atbalsts pamatizglītībai līdz vidējai izglītībai (izņemot infrastruktūru)” atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027.gadam.

Latvijas Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam ietvaros plānoto 4.2.2.9. pasākumu ir paredzēts ieviest trīs projektu iesniegumu atlases kārtās, pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 19 749 589 euro (tai skaitā ESF+ 16 787 150 euro).
4.2.2.9. pasākuma pirmās kārtas īstenošanas rezultātā tiks sniegts atbalsts profesionālās izglītības mācību satura pilnveides pasākumiem izglītības kvalitātes uzlabošanai un satura elastībai, identificējot darba tirgū aktuālās prasmes  un ieviešot  profesionālās izglītības saturā, profesionālās izglītības iestāžu  metodiskā darba vadības principu un sistēmas izveide un īstenošana, sistēmisku atbalsta risinājumu nodrošināšana izglītības kvalitātei un satura elastībai, veicot esošo mācību līdzekļu kartējumu, to izstrādi vai iegādi, nodrošinot izstrādātā profesionālās izglītības satura un profesionālo kvalifikāciju sistēmu kopuma vienotu pārvaldību digitālās platformas “Nozaru kvalifikāciju sistēma” izveidei un uzturēšanai,  nozaru ekspertu padomju, VISC un profesionālās izglītības iestāžu savstarpējā sadarbības koordinācijas mehānisma izveidei un īstenošanai, profesionālās izglītības iestāžu metodiskā darba vadības principu un sistēmas izveidei un īstenošanai, tai skaitā, metodisko jomu stiprināšanai, profesionālās izglītības iestāžu sadarbības ar nozarēm un uzņēmumiem stiprināšanai. Pieejamais finansējums 10 399 589 euro (tai skaitā ESF+ 8 839 650 euro). Pirmo atlases kārtu plānots organizēt ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Plānotais finansējuma saņēmējs: VISC.
Trešās kārtas ietvaros atbalsts plānots profesionālās izglītības iestāžu partnerības projektiem inovāciju ieviešanai un labās prakses pārnesei, tostarp darba vidē balstītu mācību īstenošanai profesionālajā izglītībā. Indikatīvi pieejamais finansējums 5 500 000 euro (tai skaitā ESF+ 4 675 000 euro), tai skaitā 3 115 993 euro elastības finansējums. Trešo atlases kārtu plānots organizēt atklātas projektu iesniegumu atlases veidā. Potenciālie finansējuma saņēmēji: profesionālās izglītības iestādes.

[1] Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumi Nr. 934 „Valsts izglītības attīstības aģentūras nolikums” https://likumi.lv/ta/id/253757-valsts-izglitibas-attistibas-agenturas-nolikums
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie, absolventi, jaunie profesionāļi vecumā līdz 25 gadiem un pedagogi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā īstenoto darbību rezultātā atbalsts plānots profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem, apgūstot aktuālās prasmes nozarē, tādējādi paaugstinot konkurētspēju darba tirgū, kas kopumā pozitīvi ietekmēs izglītojamo mācību rezultātus, profesionālo pieredzi un iesaisti darba tirgū. Profesionālās izglītība iestāžu pedagogiem projekta ietvaros tiks nodrošināti atbalsta pasākumi par konkursantu dalībai nacionālajos un starptautiskajos konkursos nepieciešamajām zināšanām un prasmēm, tādējādi sniedzot atbalstu ikdienas darbā.
Juridiskās personas
  • VIAA, VISC, profesionālās izglītības iestādes, nozaru profesionālās organizācijas
Ietekmes apraksts
VIAA sadarbībā ar citām institūcijām īstenos ESF+ projektu, kura ietvaros tiks sniegts atbalsts profesionālās izglītības nacionālo prasmju meistarības konkursu organizēšanai un konkursantu sagatavošanai dalībai starptautiskos prasmju meistarības konkursos, kā arī talantu attīstībai, kas kopumā pozitīvi ietekmēs gan profesionālās izglītības mācību satura attīstību, gan profesionālās izglītības iestāžu izglītojamo profesionālās kvalifikācijas ieguvi un sekmīgu iekārtošanos darba tirgū.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
4.2.2.9.pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros plānoto atbalstāmo darbību ieviešana makroekonomisko vidi tieši neietekmē. Aktivitātes vērstas uz talantu attīstību profesionālajā izglītībā, profesionālās izglītības kvalitātes paaugstināšanu un izglītojamo starptautiskās konkurētspējas veicināšanu, tādēļ netieša pozitīva ietekme plānojama nākotnē, kad izglītojamie iesaistīsies darba tirgū, uzsāks privāto uzņēmējdarbību, kā arī piedalīsies preču ar augstu pievienoto vērtību ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Ieviešot projektu paredzēta arī sadarbības stiprināšana ar nozares organizācijām un uzņēmējiem, tai skaitā, lai nodrošinātu konkurētspējīgu speciālistu sagatavošanu atbilstoši darba tirgus prasībām, cita starpā risinot jautājumus, kas saistās ar attiecīgās nozares speciālistu pieprasījumu un piedāvājumu darba tirgū. Jauno profesionāļu meistarības konkursiem ir netieši pozitīva ietekme uz nozaru konkurētspēju. Nozaru uzņēmumu iesaiste tiek nodrošināta nacionālo konkursu sagatavošanā, vērtēšanā, materiāli tehniskās bāzes nodrošinājumā, veicinot nozaru uzņēmumu un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamo un pedagogu sadarbību. Savukārt dalība un pieredze starptautiskajos prasmju meistarības konkursos sniedz priekšstatu par nozaru attīstības tendencēm, darbaspēka izglītošanās nepieciešamību, konkurētspējīga darbaspēka iespējām Eiropā un pasaulē, kā arī palīdz pārņemt labās prakses piemērus un definēt profesionālās izglītības attīstības mērķus, lai sagatavotu konkurētspējīgus un talantīgus jaunos profesionāļus.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
4.2.2.9.pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros plānoto atbalstāmo aktivitāšu īstenošana netiešā veidā pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, jo izglītojamo prasmes, iegūtā kvalifikācija un cilvēkresursu kvalitāte ir viens no karjeras un uzņēmējdarbības attīstību ietekmējošiem faktoriem. Sadarbībā ar uzņēmumiem tiek pilnveidotas izglītojamo prasmes, nostiprināta izpratne par to, kā kļūt konkurētspējīgam nacionālos un starptautiskos prasmju meistarības konkursos, kādas prasmes un kvalitātes nepieciešamas, lai atrastu konkurētspējīgu darbu, ienākumus un noturētos darba tirgū, kā arī gūt panākumus mūsdienu strauji mainīgajā ekonomiskajā situācijā. Pēc profesionālās kvalifikācijas ieguves, daļa no izglītojamiem nākotnē varētu uzsākt uzņēmējdarbību, tādējādi tiks veicināta talantīgu uzņēmēju iesaistīšanās valsts ekonomikas attīstībā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
4.2.2.9.pasākuma otrās kārtas ietvaros tiks sniegts atbalsts profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem apgūstot aktuālās prasmes nozarē, tādējādi paaugstinot konkurētspēju darba tirgū, kas veicinās izglītojamo profesionālās kvalifikācijas ieguvi un sekmīgu iekārtošanos darba tirgū.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
238 000
0
837 250
0
828 750
701 250
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
238 000
0
837 250
0
828 750
701 250
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
280 000
0
985 000
0
975 000
825 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
280 000
0
985 000
0
975 000
825 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-42 000
0
-147 750
0
-146 250
-123 750
3.1. valsts pamatbudžets
0
-42 000
0
-147 750
0
-146 250
-123 750
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-42 000
-147 750
-146 250
-123 750
5.1. valsts pamatbudžets
-42 000
-147 750
-146 250
-123 750
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
4.2.2.9. pasākuma otrajai kārtai plānotais kopējais attiecināmais finansējums (projekta kopējās attiecināmās izmaksas) ir 3 850 000 euro, ko veido ESF+ finansējums – 3 272 500 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 577 500 euro. 4.2.2.9. pasākuma otrajai kārtai elastības finansējums netiek plānots.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF+ daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF+ un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Projektu plānots indikatīvi ieviest no 2023. gada I ceturkšņa līdz 2027. gada IV ceturksnim (projekta īstenošanas laiks indikatīvi 5 gadi).
Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums:
2023.gadā tiek plānots finansējums 280 000 euro gadā (t.sk. ESF+ 238 000 euro, valsts budžets 42 000 euro); 
 2024. gadā tiek plānots finansējums 985 000 euro gadā (t.sk. ESF+ 837 250 euro, valsts budžets 147 750 euro); 
 2025. gadā tiek plānots finansējums 975 000 euro gadā (t.sk. ESF+ 828 750 euro, valsts budžets 146 250 euro); 
 2026.gadā tiek plānots finansējums  825 000 euro gadā (t.sk. ESF+ 701 250 euro, valsts budžets 123 750 euro); 
 2027.gadā tiek plānots finansējums 785 000 euro gadā (t.sk. ESF+ 667 250 euro, valsts budžets 117 750 euro). 
 Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, ņemot vērā faktiski izlietoto finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Izmaksas, kas radušās 4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas  projekta īstenošanai, līdz finansējuma pārdalei no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” tiks priekšfinansētas no valsts budžeta 70.08.00 apakšprogrammas “Valsts izglītības attīstības aģentūra” finanšu līdzekļiem. Finansējums minētajās VIAA budžeta apakšprogrammās būs pietiekams un apakšprogrammu mērķi netiks traucēti, un parādi netiks veidoti.
Pēc finansējuma pārdales no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” apstiprinātā projekta īstenošanai VIAA nodrošinās veikto izdevumu pārgrāmatošanu uz 4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas projekta īstenošanai Valsts kasē atvērto pamatbudžeta izdevumu kontu. Pārgrāmatošanu veiks tā saimnieciskā gada ietvaros, kad veikti izdevumi.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47. pants
Noteikumu projekta 30. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
50. panta 1.punkta d)apakšpunkts
Noteikumu projekta 30. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Informācija tiks precizēta pēc noteikumu projekta nodošanas publiskajai apspriešanai.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Informācija tiks precizēta pēc noteikumu projekta nodošanas publiskajai apspriešanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā sadarbības iestāde, Valsts izglītības attīstības aģentūra kā 4.2.2.9. pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas finansējuma saņēmējs.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta tai skaitā NAP2027 indikatora “NAP2027 indikatora “Skolēnu proporcija vispārējā un profesionālajā izglītībā vidējās izglītības pakāpē %” mērķa vērtības (2027. gadā 50/50) sasniegšana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības un citām pazīmēm un virzīti pasākumi, kas veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu. Tā pat projektā piedāvātie prasmju meistarības pasākumi būs pieejami visiem profesionālo izglītības iestāžu izglītojamiem un pedagogiem.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.2.9. pasākuma otrās kārtas projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības un citām pazīmēm un virzīti pasākumi, kas veicina nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu. Tā pat projektā piedāvātie prasmju meistarības pasākumi būs pieejami visiem profesionālo izglītības iestāžu izglītojamiem un pedagogiem.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi