Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1256: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr. 793 "Studiju virzienu atvēršanas un akreditācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Latvijas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmas atbilstību Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas Augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)) (turpmāk - standarti un vadlīnijas) un Akadēmiskās informācijas centra (turpmāk - centrs) statusa atjaunošanu Eiropas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas reģistrā (European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR)) (turpmāk - reģistrs) un Eiropas Asociācijā kvalitātes nodrošināšanai augstākajā izglītībā (European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA)) (turpmāk - asociācija). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir nodrošināt Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumu Nr. 793 "Studiju virzienu atvēršanas un akreditācijas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) atbilstību prasībām, kas noteiktas standartos un vadlīnijās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
    Augstskolu likuma 55.3 panta otrā daļa nosaka, ka augstskola iesniegumu par studiju virziena akreditāciju iesniedz divu gadu laikā pēc pirmās šim studiju virzienam atbilstošās studiju programmas īstenošanas uzsākšanas dienas.
    Augstskolu likuma 55.3 panta trešā daļa nosaka, ka studiju virziena akreditācijas procesa ietvaros studiju virziena novērtēšanu veic centrs vai reģistrā iekļauta kvalitātes nodrošināšanas aģentūra pēc augstskolas izvēles atbilstoši normatīvajiem aktiem par studiju virziena akreditāciju.
    Augstskolu likuma 55.3 panta divpadsmitā daļa nosaka, ka Ministru kabinets nosaka studiju virzienus augstākajā izglītībā, studiju virziena atvēršanas kārtību, studiju virziena akreditācijas un ārpuskārtas akreditācijas kārtību, kā arī Studiju kvalitātes komisijas tiesības un pienākumus studiju virziena akreditācijā un Apelācijas komisijas tiesības un pienākumus studiju virziena akreditācijā.
    Standartu un vadlīniju 2.1. standarts nosaka, ka ārējā kvalitātes nodrošināšanā jāņem vērā iekšējo kvalitātes nodrošināšanas procedūru efektivitāti, kuras ir aprakstītas standartu un vadlīniju 1. daļā, kas ietver, tajā skaitā, kvalitātes politiku, nacionālo kvalifikāciju ietvarstruktūru, studentcentrētu pieeju un informācijas publiskošanu.
    Standartu un vadlīniju 2.4. standarts paredz, ka ārējā kvalitātes nodrošināšana jāveic ārējo ekspertu grupām, kurās ir iekļauts vismaz viens students. Savukārt standartu un vadlīniju 2.6. standarts nosaka, ka ekspertu ziņojums jāpublicē pilnībā, tam jābūt skaidram un viegli pieejamam akadēmiskajai  sabiedrībai, ārējiem partneriem un citām ieinteresētajām personām. Ja aģentūra pieņem jebkādu uz ziņojuma balstītu oficiālu lēmumu, šis lēmums jāpublicē kopā ar ziņojumu.
    Noteikumu 2.5. apakšpunkts nosaka Studiju kvalitātes komisijas kompetenci pieņemt lēmumu studiju programmas iekļaušanai akreditētā studiju virzienā un šīs procedūras pamatprincipus.
    Noteikumu 2.5.1 apakšpunkts paredz, ka Studiju kvalitātes komisija pieņem lēmumu pirms Studiju kvalitātes komisijas lēmumā norādītā studiju virziena akreditācijas termiņa beigām par tādas studiju programmas atkārtotu vērtējumu, kura studiju virziena akreditācijas ietvaros vai noteikumu 2.5. apakšpunktā noteiktās procedūras ietvaros ir saņēmusi novērtējumu "viduvēji". Vienlaikus noteikts, ka studiju programmas noteiktajam akreditācijas termiņam ir jābūt sešus gadus ilgam.
    Noteikumu 13. punkts nosaka, ka studiju virzienu novērtēšanu centrs veic atbilstoši tās izstrādātajām metodikām un procedūrām, kas atbilst standartiem un vadlīnijām.
    Noteikumu 31. punkts nosaka, ka centrs 10 darbdienu laikā pēc studiju kvalitātes komisijas lēmuma pieņemšanas nosūta attiecīgo lēmumu augstskolai vai koledžai un lēmuma kopiju – Izglītības un zinātnes ministrijai.
    Savukārt noteikumu 31.punkts paredz tiesības arī tādu studiju programmu vērtējuma “viduvēji” pārskatīšanu, kuras atbilst tādam studiju virzienam, kas akreditēts uz diviem gadiem, ja vien iestājas noteikumos noteiktais nosacījums - kuru augstskolas vai koledžas reorganizācijas ietvaros pievienos citas augstskolas vai koledžas tādam pašam studiju virzienam.
    Eiropas valstu izglītības ministri, t.sk., Latvijas, 2015. gadā pieņēma standartus un vadlīnijas un apņēmās ieviest ierosināto modeli ārējam novērtējumam. Līdz ar to Latvijas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas institūcijai savā darbībā ir jāievēro noteiktie standarti un vadlīnijas. Institūciju darbības atbilstību standartiem un vadlīnijām apliecina to piederība asociācijai un reģistram, balstoties uz starptautisku novērtējumu. Standarti un vadlīnijas sastāv no trim daļām: iekšējai kvalitātes novērtēšanai, ārējai kvalitātes novērtēšanai un kvalitātes novērtēšanas aģentūrām (kopā 24 standarti).
    Centrs kopš 2018. gada ir iekļauts reģistrā un ir pilntiesīgs asociācijas biedrs.
    Lai nodrošinātu Latvijas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmas atbilstību standartiem un vadlīnijām un statusa atjaunošanu reģistrā un asociācijā, centram ik pēc pieciem gadiem ir jāiziet starptautiska novērtēšana, kuras ietvaros tiek novērtēta gan Latvijas augstākās izglītības kvalitātes sistēmas, gan centra darbības kvalitātes jautājumos atbilstība standartiem un vadlīnijām.       
    Kārtējās novērtēšanas ietvaros, starptautiskie eksperti atzinumā (https://www.enqa.eu/review-database/external-review-of-aic/) ir secinājuši, ka atsevišķu standartu izpilde daļēji atbilst standartu un vadlīniju prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
    Noteikumu 2.5. apakšpunktā ietvertā studiju programmas iekļaušanas akreditētā studiju virzienā procedūra un kārtība tās īstenošanai, kas paredz novērtēšanas procedūrā iesaistīt divus centra apstiprinātus ekspertus, no kuriem viens ir ārvalstu eksperts), neatbilst standartiem un vadlīnijām, kas nosaka ekspertu piesaisti, paredzot, ka ārējā kvalitātes nodrošināšana jāveic ārējo ekspertu grupām, kurās ir iekļauts vismaz viens students un kopumā ekspertu grupa jāveido, lai nodrošinātu izvērtējumu no dažādiem skatupunktiem: no augstskolas/koledžas, mācībspēku (akadēmiskās vides pārstāvis), studentu un darba devēju/ nozares profesionāļu (nozares pārstāvju). Pašlaik, ievērojot noteikumu 2.5. apakšpunktā noteikto un vispārējo noteikumos ietverto kārtību tiek piesaistīti divi eksperti - akadēmiskās vides pārstāvis un darba devēju pārstāvis, taču nav iespējams piesaistīt studentu, tā kā noteikumu 2.5. apakšpunkts konkrēti nosaka, ka novērtēšanu veic tikai divi eksperti, tādējādi tā kā procedūras izmaksas ir atkarīgas arī no ekspertu skaita, centram nav iespējams piesaistīt studentu noteikumu 2.5. apakšpunktā minētās procedūras veikšanai, kas, savukārt rada būtisku neatbilstību standartiem un vadlīnijām. Esošais tiesiskais regulējums nenodrošina atbilstību standartu un vadlīniju 2.1. un 2.4. standartam, kas paredz, ka jāaptver vairāki aspekti (kas jau tiek vērtēti studiju virzienu un to programmu novērtēšanas un akreditācijas procesā), kā arī paredz studenta iesaisti ekspertu grupā.
    Noteikumu 2.5. apakšpunkts, paredzēja risināt divus jautājumus:
1. novērst administratīvo slogs Centram un Studiju kvalitātes komisijai, kam pēc katras studiju programmas licencēšanas būtu jāmaina studiju virzienu akreditācijas lapas;
2. paredzēt, ka Studiju kvalitātes komisija lemj par studiju programmas, kas licencēta pēc studiju virziena akreditācijas, iekļaušanu studiju virzienā divu gadu pēc licencēšanas, kas ir nepieciešams, lai pārliecinātos par studiju programmas īstenošanas kvalitāti, ievērojot Augstskolu likuma 55.3 panta otrajā daļa noteikto, kā arī lai studiju programmai būtu saņemts novērtējums, kas atbilstoši noteikumu 16. punktam ir obligāts.
Taču Augstskolu likuma 55.3 panta otrās daļas regulējums faktiski attiecas uz jauniem studiju virzieniem, kuriem, pēc to atvēršanas un tiem atbilstošo pirmo studiju programmu licencēšanas, ir jāveic akreditācija, kas ļautu pārliecināties par attiecīgā jaunā studiju virziena un tam atbilstošo studiju programmu īstenošanās kvalitāti. Šādu pašu pieeju nevar attiecināt uz tiem studiju virzieniem un tiem atbilstošajam studiju programmām, kas jau ir tikuši akreditēti un kuriem ir noteikts kārtējais akreditācijas termiņš, kas arī var būt divi gadi, ja konstatēti trūkumi vai seši gadi. Ievērojot minēto, ka kārtējās akreditācijas maksimālais termiņš ir 6 gadi, bet minimālais termiņš ir divi gadi, nav saskatāma praktiska lietderība, lai starp kārtējo studiju virzienu akreditāciju veiktu studiju programmu iekļaušanas akreditētā studiju virzienā novērtēšanas procedūru, kas rada papildu administratīvo resursu piesaisti gan augstskolām/koledžām, gan Centram. Praksē ir novērots, ka, lai tikai iekļautos noteikumu 2.5. apakšpunktā noteiktajā 2 gadu termiņā, augstskola veic studiju programmas iekļaušanas akreditētā studiju virzienā procedūru un pēc tam uzreiz iesniedz iesniegumu tā paša studiju virziena akreditācijai, kurā šī pati studiju programma atkārtoti tiek novērtēta ar 6-8 mēnešu intervālu, kas tādējādi veido nelietderīgu resursu patēriņu un pārklājošos novērtējumu veikšanu.
Turklāt, ievērojot, ka 2019. gadā paredzētā kārtējā studiju virzienu akreditācija tika pagarināta (pirms tam pēdējās studiju virzienu akreditācijas pārsvarā notika 2013. gadā), paredzot to veikt līdz 2024. gadam atkarībā no studiju virziena (Augstskolu likuma pārejas noteikumu 48. punkts), kas vēl veidoja kādu saprātīgu pamatojumu, kāpēc studiju programmas iekļaušanas procedūru piemēro piem., 2021. gadā piemēro studiju programmai, kuras iekļaujamas studiju virzienos, kas akreditējami tikai 2024.gadā, tad pašlaik šādas procedūras veikšanai, kad notiek pēdējo 2024. gadā plānoto studiju virzienu akreditācija, nevar saskatīt praktisku nepieciešamību. Tādējādi noteikumu 2.5. apakšpunktā ietvertā procedūra ir bijusi faktiski pagaidu risinājums kārtējās akreditācijas starpposmā licencēto studiju programmu īstenošanas kvalitātes pārbaudei, kas atbilstoši pašreizējai situācijai, vairs nav nepieciešama.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija rīkojumu Nr. 436 "Par Izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam" – pilnveidojot augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanas procesu un institūciju kvalitātes kultūras stiprināšanu, paredzēts ieviest ciklisku institucionālo akreditāciju, tādējādi turpinot iepriekšējā periodā sāktās reformas augstākās izglītības kvalitātes un konkurētspējas uzlabošanā. Ieviešot jaunu kvalitātes novērtēšanas modeli, nav plānots turpināt licencēto studiju programmu iekļaušanas akreditētajos studiju virzienos procedūru.
    Noteikumu 2.5.1 apakšpunkts nosaka, ka studiju virzienā iekļautu studiju programmu, kā arī studiju virziena akreditācijas procesā akreditēto studiju programmu, kuras novērtējums ir “viduvēji” ir iespējams iesniegt atkārtotai novērtēšanai, ja studiju virziena akreditācijas termiņš ir seši gadi.
Noteikumu 2.5.1 apakšpunktu nepieciešams precizēt attiecībā uz tādu studiju programmu atkārtotu novērtēšanu, kas to saņēmušas noteikumu 2.5. apakšpunktā noteiktās procedūras kārtībā, paredzot noteikt minētās procedūras piemērošanas termiņu, tādejādi saskaņojot noteikuma normas savstarpēji. Vienlaikus, tā kā minētā tiesību norma paredz, ka Studiju kvalitātes komisija pieņem lēmumu tikai par tādām studiju programmām, kas ietilpst studiju virzienā, kas akreditēts uz sešiem gadiem, bet vienlaikus noteikumu 31.2 punkts paredz, ka noteiktos gadījumos atkārtoti novērtētas var tikt arī studiju programmas, kas ietilpst tādā studiju virzienā, kas akreditēts uz diviem gadiem, tad norma precizējama, novēršot pretrunas starp 2.5.1 un 31.2 punkta regulējumu.
    Noteikumu 31. punkts neparedz, ka Studiju kvalitātes komisijas lēmums tiek publicēts, tādējādi nav iespējas uzzināt informāciju par studiju virzienu un to programmu novērtēšanas un akreditācijas procesā konstatētajiem vispārējiem riskiem, risinājumiem, kas var būt aktuāli gan potenciāliem studējošajiem, gan esošajiem, kā arī konkrētās augstskolas vai koledžas turpmākās darbības nodrošināšanā, lai uzlabotu studiju virzienu un tam atbilstošo studiju programmu īstenošanu un iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmu. Līdz ar to esošais tiesiskais regulējums nenodrošina atbilstību standartu un vadlīniju 2.6. standartam, kas paredz, ka ja aģentūra pieņem jebkādu uz ziņojuma balstītu oficiālu lēmumu, šis lēmums jāpublicē kopā ar ziņojumu.
    Latvija ir ratificējusi 1997. gada 11. aprīļa Eiropas reģiona konvenciju par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību (Convention on the Recognition of Qualifications Concerning Higher Education in the European Region) un parakstījusi Boloņas deklarāciju (Joint declaration of the European Ministers of Education), ar kuru apņemas izveidot ārējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmu atbilstoši standartiem un vadlīnijām augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanai. Tādējādi esošais regulējums nenodrošina pilnvērtīgu atbilstību Latvijas starptautiskajām saistībām,  Latvijas kā asociācijas biedra saistību ievērošanu Eiropas augstākās izglītības telpā, kā arī ietekmē gan centra kā Eiropā atzītas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas aģentūras statusu, gan rada riskus augstskolu vai koledžu novērtēšanā, lai to atzītu Eiropas augstākās izglītības telpā, ja netiks mainīta esošais tiesiskais regulējums.
Risinājuma apraksts
    Tiesību akta projektā paredzēts svītrot noteikumu 2.5. apakšpunktu.
    Savukārt, lai nodrošinātu no Augstskolu likuma 1.panta 1.1 punkta izrietošo, ka valsts atzītus izglītības dokumentus var izsniegt tikai akreditētas studiju programmas, tiesību akta projekts paredz noteikt, ka licencētas studiju programmas līdz to novērtēšanai pielīdzina akreditētām studiju programmām, ievērošanu, paredzot, ka akreditētam studiju virzienam atbilstošas studiju programmas, kura ir licencēta pēc attiecīgā studiju virziena akreditācijas, atbilstību Augstskolu likuma 1. panta 1.1 punktā minētajam nosacījumam līdz kārtējai attiecīgā studiju virziena akreditācijai vai cikliskai augstskolu akreditācijai, apliecina Studiju kvalitātes komisijas lēmums par šādas studiju programmas licencēšanu.
    Tiesību akta projekts precizē noteikumu 2.5.1 apakšpunkta redakciju, paredzot, ka atkārtotai novērtēšanai var iesniegt tikai tās studiju programmas, attiecībā uz kurām studiju programmas iekļaušanas akreditētā studiju virzienā procedūra ir tikusi piemērota līdz 2024. gada 31. augustam. Tāpat, ievērojot pretrunas starp noteikumu 2.5.1 apakšpunktā noteikto Studiju kvalitātes komisijas lēmumu pieņemšanas kompetenci un noteikumu 31.2 apakšpunktā noteiktajām tiesībām iesniegt atkārtotai novērtēšanai arī tās studiju programmas, kuras atbilst studiju virzienam, kas akreditēts uz diviem gadiem, tiesību akta projekts paredz precizēt noteikumu 2.5.1 apakšpunkta redakciju, svītrojot no tās vārdus, kas paredzēja lēmumu pieņemšanu tikai par tām studiju programmām, kuras atbilst uz sešiem gadiem akreditētam studiju virzienam.
    Tiesību akta projekts paredz papildināt noteikumu 31. punktu, nosakot, ka Studiju kvalitātes komisijas lēmumu centrs publicē centra tīmekļvietnē. Lai nodrošinātu, ka Studiju kvalitātes komisijas lēmuma publicēšanā tiktu ievēroti fiziskas personas datu aizsardzības vispārīgie principi, ir paredzēts, ja Studiju kvalitātes komisijas lēmums satur datus, kas ļauj identificēt fizisko personu, pirms lēmuma publicēšanas, fizisko personu datus anonimizē.
    Vienlaikus, lai nodrošinātu saprātīgu pāreju uz jauno tiesisko regulējumu un nerādītu nelabvēlīgas tiesiskas sekas augstskolām un koledžām, kuras ir veikušas darbu un ieguldījušas resursus studiju programmas iekļaušanai akreditētā studiju virzienā, kas rezultējies oficiālā iesniegumā par attiecīgās procedūras uzsākšanu centrā, tiesību akta projekts paredz pārejas periodu nosakot, ka tiesību akta projekta 1.1., 1.2. un 1.5. apakšpunkts stājas spēkā 2024. gada 1. septembrī, tādējādi nosakot konkrētu atskaites termiņu jaunā tiesiskā regulējuma piemērošanai. Līdz norādītajam termiņam augstskolas vai koledžas iesniegums studiju programmas iekļaušanai akreditētā studiju virzienā, tiks izskatīts atbilstoši tiesību normām, kas būs spēkā līdz 2024. gada 31. augustam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • augstskolas un koledžas
  • nodibinājums “Akadēmiskās informācijas centrs”
Ietekmes apraksts
Tiks samazināts augstskolām un koledžām veicamo novērtēšanas procedūru skaits, proti, vairs nebūs jāveic pēc studiju virziena akreditācijas licencētu studiju programmu iekļaušana akreditētā studiju virzienā, kas samazina administratīvo resursu izlietojumu visām iesaistītajām pusēm (augstskolas, koledžas, centrs, institūcijas, kuras deleģē novērtēšanas ekspertus vai sniedz atzinumus).  Vienlaikus tiek saglabātas līdz 2024. gada 31. augustam šādas procedūras ietvaros ar vērtējumu “viduvēji” novērtētas studiju programmas atkārtotas novērtēšanas tiesības.
Tāpat, publicējot Studiju kvalitātes komisijas lēmumus, jebkuram ir iespēja iepazīties ar riskiem, trūkumiem, risinājumiem, kas var būt aktuāli gan esošajiem, gan potenciālajiem studējošajiem, kā arī konkrētās augstskolas vai koledžas turpmākās darbības nodrošināšanā, lai uzlabotu studiju virzienu un tam atbilstošo studiju programmu īstenošanu un uzlabotu iekšējās kvalitātes nodrošināšanas pasākumus.
Centra darbībā rodas iespējas piesaistīt vairāk resursu kārtējās studiju virzienu akreditācijas procesam, kā arī plānotajai cikliskai augstskolai un koledžai akreditācijai, tam novirzot administratīvos resursus, kas līdz šim iesaistīti studiju programmu iekļaušanas akreditētā studiju virzienā procedūras veikšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas Augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)).
Apraksts
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas Augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)) (https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf) 2.4. standarts paredz, ka ārējā kvalitātes nodrošināšana jāveic ārējo ekspertu grupām, kurās ir iekļauts vismaz viens Students. Savukārt 2.6. standarts paredz, ka ekspertu ziņojums jāpublicē pilnībā, tam jābūt skaidram un viegli pieejamam akadēmiskajai sabiedrībai, ārējiem partneriem un citām ieinteresētajām personām. Ja aģentūra pieņem jebkādu uz ziņojuma balstītu oficiālu lēmumu, šis lēmums jāpublicē kopā ar ziņojumu.

5.3. Cita informācija

Apraksts
Latvija apņēmusies ievērot 1997.gada 11.aprīļa Eiropas reģiona konvenciju par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību (Convention on the Recognition of Qualifications Concerning Higher Education in the European Region) un Boloņas deklarāciju (Joint declaration of the European Ministers of Education), ar kuru, citstarp, apņemas izveidot ārējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmu atbilstoši Eiropas asociācijas kvalitātes nodrošināšanai augstākajā izglītībā (European Association for Quality Assurance in Higher Education) izstrādātajiem standartiem un vadlīnijām.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas Augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)).
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)) 2.4. standarts “Ārējā kvalitātes nodrošināšana jāveic ārējo ekspertu grupām, kurās ir iekļauts vismaz viens Students”
1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)) 2.6. standarts “Ekspertu ziņojums jāpublicē pilnībā, tam jābūt skaidram un viegli pieejamam akadēmiskajai sabiedrībai, ārējiem partneriem un citām ieinteresētajām personām. Ja aģentūra pieņem jebkādu uz ziņojuma balstītu oficiālu lēmumu, šis lēmums jāpublicē kopā ar ziņojumu.”
1.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Cita informācija
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projektā nav ietvertas jaunas tiesību normas, bet tikai veikti precizējumi. Tiesību akta projekta izstrādē iesaistīts nodibinājums “Akadēmiskās informācijas centrs”.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodibinājums “Akadēmiskās informācijas centrs”

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiks sašaurināti nodibinājumam “Akadēmiskās informācijas centrs” deleģētie valsts uzdevumi, paredzot, ka netiek pieņemts lēmums par studiju programmu iekļaušanu akreditētā studiju virzienā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Studiju programmu novērtēšana tiks veikta kārtējās studiju virziena akreditācijas ietvaros vai cikliskas augstskolu akreditācijas ietvaros.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Tiks nodrošināta Studiju kvalitātes komisijas lēmumu publicēšana

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Publicējot Studiju kvalitātes komisijas lēmumu, kas ir administratīvais akts, vienlaikus, tiks nodrošināts, ka tiek ievēroti vispārīgie personas datu aizsardzības pamatprincipi, proti, ja Studiju kvalitātes komisijas lēmums saturēs datus, kas ļauj identificēt fizisko personu, pirms lēmuma publicēšanas, fizisko personu datus anonimizēs.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi