25-TA-221: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumos Nr. 528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts, ņemot vērā nepieciešamību ārējā normatīvajā aktā noteikt valsts pārvaldes uzdevuma par sporta muzeja darbības jomu izpildes kārtību. Nepieciešams precizēt Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrija) padotībā esošās iestādes atbilstoši strukturālajām izmaiņām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt ministrijas nolikumā valsts pārvaldes uzdevumu un precizēt ministrijas padotības iestādes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd ministrijas nolikumā nav noteikts, ka ministrija pilda valsts pārvaldes uzdevumu, kas saistīts ar muzeja sporta jomā darbības izpildi. Lai nodrošinātu, ka ministrijas visas funkcijas un uzdevumi ir noteikti ārējā normatīvajā aktā, ir nepieciešams precizēt tiesisko regulējumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktā un 2.punktā noteikto par Valsts izglītības satura centra (turpmāk - centrs) likvidāciju un centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņemšanu, nepieciešams svītrot centra nosaukumu no ministrijas nolikuma 24.punktā norādītā padotības iestāžu uzskaitījuma.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktā un 2.punktā noteikto par Valsts izglītības satura centra (turpmāk - centrs) likvidāciju un centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņemšanu, nepieciešams svītrot centra nosaukumu no ministrijas nolikuma 24.punktā norādītā padotības iestāžu uzskaitījuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd ministrijas nolikumā nav noteikts ministrijai pildīt valsts pārvaldes uzdevumu saistībā ar sporta muzeja darbību. Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr. 864 "Latvijas Sporta muzeja nolikums" 1.punktā ir noteikts, ka Latvijas Sporta muzejs (turpmāk – muzejs) ir izglītības un zinātnes ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Izglītības un zinātnes ministrs pakļautību īsteno ar Izglītības un zinātnes ministrijas starpniecību.
Šo noteikumu 2.punktā ir noteikts muzeja darbības - vākt, saglabāt, pētīt, eksponēt un popularizēt materiālās un nemateriālās liecības, kurām ir vēsturiska, zinātniska un memoriāla nozīme, kā arī ar tām saistītu informāciju par Latvijas sporta vēsturi, lai ieinteresētu un informētu sabiedrību par Latvijas sporta kultūrvēsturisko mantojumu un sportu kā aktīva un veselīga dzīvesveida pamatu. Sporta muzeja darbība atbilst Muzeja likuma 7.pantā noteiktajam muzeja jēdzienam, pamatfunkcijām un misijai, jau pašā nosaukumā norādot uz muzeja specializāciju par muzeja darbības sfēru - sports. Saskaņā ar Muzeja likuma 7.1 panta trešo daļu un Publisko aģentūru likuma 2.panta pirmo daļu muzejs ir Ministru kabineta dibināta iestāde, izglītības un zinātnes ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kurai ar Ministru kabineta noteikumiem ir noteikta kompetence pakalpojumu sniegšanas jomā. Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību sporta muzeja darbības kā valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanā, kā arī, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteikto kārtību valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanā, nepieciešams sakārtot un pilnveidot ministrijas nolikumā noteiktos valsts pārvaldes uzdevumus, tādējādi radot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu attiecīgā valsts pārvaldes uzdevuma izpildē.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr. 528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums" (turpmāk - Nolikums) 24.4.apakšpunktu viena no ministrijas padotības iestādēm ir Latvijas Sporta muzejs. Tomēr Nolikumā Izglītības un zinātnes ministrijai nav noteikts pildīt valsts pārvaldes uzdevumu, kas saistīts ar muzeja darbību un uzdevumu izpildi. Ar šo projektu tiks novērsta regulējuma nepilnība, skaidri un nepārprotami nosakot ministrijai piederīgo valsts pārvaldes uzdevumu, nevis Nolikumā tikai norādot attiecīgo padotības iestādi.
Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.864 “Latvijas Sporta muzeja nolikums” 3.punktā ir noteiktas muzeja funkcijas, līdz ar to ministrijai dotais valsts pārvaldes uzdevums ir veidots saskanīgi ar
tām darbībām, kuras šobrīd muzejs pilda. Ar šo projektu muzeja funkcijas netiek mainītas un muzejs pildīs tās pašas funkcijas, kas šobrīd noteiktas Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumos Nr.864 “Latvijas Sporta muzeja nolikums”.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka publiska persona var deleģēt privātpersonai un citai publiskai personai (turpmāk — pilnvarotā persona) pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Šā panta otrajā daļā ir noteikts, ka privātpersonai pārvaldes uzdevumu var deleģēt ar ārēju normatīvo aktu vai līgumu, ja tas paredzēts ārējā normatīvajā aktā, ievērojot šā likuma 41.panta otrās un trešās daļas noteikumus. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pārvaldes uzdevumu var deleģēt pilnvarotai personai, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Ja šāds valsts pārvaldes uzdevums ministrijas funkcijās nav noteikts, tad ministrijai, izvērtējot muzeja attīstības iespējas un rīcības virzienus, kā arī nodrošinot tā turpmāku attīstību un efektīvu uzdevumu izpildi, nebūs iespējams deleģēt pilnvarotai personai sporta muzeja darbību.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 42.pantā ir noteikts, ka privātpersonai jābūt tiesīgai veikt attiecīgo pārvaldes uzdevumu. Lemjot par pārvaldes uzdevuma deleģēšanu privātpersonai, ņem vērā tās pieredzi, reputāciju, resursus, personāla kvalifikāciju, kā arī citus kritērijus. Tādējādi, gadījumā, ja ministrija deleģēs uzdevumu privātpersonai, tad tiks izvēlēta tāda, kurai ir resursi, lai nodrošinātu Latvijas sporta mantojuma saglabāšanu, pētīšanu un pieejamības sabiedrībai nepārtrauktību.
Ņemot vērā minēto, ar projektu tiek skaidri un nepārprotami noteikts tiesiskais regulējums attiecīgā valsts pārvaldes uzdevuma izpildē.
Šo noteikumu 2.punktā ir noteikts muzeja darbības - vākt, saglabāt, pētīt, eksponēt un popularizēt materiālās un nemateriālās liecības, kurām ir vēsturiska, zinātniska un memoriāla nozīme, kā arī ar tām saistītu informāciju par Latvijas sporta vēsturi, lai ieinteresētu un informētu sabiedrību par Latvijas sporta kultūrvēsturisko mantojumu un sportu kā aktīva un veselīga dzīvesveida pamatu. Sporta muzeja darbība atbilst Muzeja likuma 7.pantā noteiktajam muzeja jēdzienam, pamatfunkcijām un misijai, jau pašā nosaukumā norādot uz muzeja specializāciju par muzeja darbības sfēru - sports. Saskaņā ar Muzeja likuma 7.1 panta trešo daļu un Publisko aģentūru likuma 2.panta pirmo daļu muzejs ir Ministru kabineta dibināta iestāde, izglītības un zinātnes ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kurai ar Ministru kabineta noteikumiem ir noteikta kompetence pakalpojumu sniegšanas jomā. Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību sporta muzeja darbības kā valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanā, kā arī, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteikto kārtību valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanā, nepieciešams sakārtot un pilnveidot ministrijas nolikumā noteiktos valsts pārvaldes uzdevumus, tādējādi radot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu attiecīgā valsts pārvaldes uzdevuma izpildē.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr. 528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums" (turpmāk - Nolikums) 24.4.apakšpunktu viena no ministrijas padotības iestādēm ir Latvijas Sporta muzejs. Tomēr Nolikumā Izglītības un zinātnes ministrijai nav noteikts pildīt valsts pārvaldes uzdevumu, kas saistīts ar muzeja darbību un uzdevumu izpildi. Ar šo projektu tiks novērsta regulējuma nepilnība, skaidri un nepārprotami nosakot ministrijai piederīgo valsts pārvaldes uzdevumu, nevis Nolikumā tikai norādot attiecīgo padotības iestādi.
Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.864 “Latvijas Sporta muzeja nolikums” 3.punktā ir noteiktas muzeja funkcijas, līdz ar to ministrijai dotais valsts pārvaldes uzdevums ir veidots saskanīgi ar
tām darbībām, kuras šobrīd muzejs pilda. Ar šo projektu muzeja funkcijas netiek mainītas un muzejs pildīs tās pašas funkcijas, kas šobrīd noteiktas Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumos Nr.864 “Latvijas Sporta muzeja nolikums”.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka publiska persona var deleģēt privātpersonai un citai publiskai personai (turpmāk — pilnvarotā persona) pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Šā panta otrajā daļā ir noteikts, ka privātpersonai pārvaldes uzdevumu var deleģēt ar ārēju normatīvo aktu vai līgumu, ja tas paredzēts ārējā normatīvajā aktā, ievērojot šā likuma 41.panta otrās un trešās daļas noteikumus. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pārvaldes uzdevumu var deleģēt pilnvarotai personai, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Ja šāds valsts pārvaldes uzdevums ministrijas funkcijās nav noteikts, tad ministrijai, izvērtējot muzeja attīstības iespējas un rīcības virzienus, kā arī nodrošinot tā turpmāku attīstību un efektīvu uzdevumu izpildi, nebūs iespējams deleģēt pilnvarotai personai sporta muzeja darbību.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 42.pantā ir noteikts, ka privātpersonai jābūt tiesīgai veikt attiecīgo pārvaldes uzdevumu. Lemjot par pārvaldes uzdevuma deleģēšanu privātpersonai, ņem vērā tās pieredzi, reputāciju, resursus, personāla kvalifikāciju, kā arī citus kritērijus. Tādējādi, gadījumā, ja ministrija deleģēs uzdevumu privātpersonai, tad tiks izvēlēta tāda, kurai ir resursi, lai nodrošinātu Latvijas sporta mantojuma saglabāšanu, pētīšanu un pieejamības sabiedrībai nepārtrauktību.
Ņemot vērā minēto, ar projektu tiek skaidri un nepārprotami noteikts tiesiskais regulējums attiecīgā valsts pārvaldes uzdevuma izpildē.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams papildināt ministrijas nolikumu ar attiecīgu valsts pārvaldes uzdevumu, vienlaikus ar ārējo normatīvo aktu nosakot tā deleģēšanas iespējas.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka ministrijas padotības iestāde Valsts izglītības satura centrs ar 2025.gada 1.janvāri ir likvidēts, ir jānodrošina tiesiskā regulējuma atbilstība veiktajām strukturālajām izmaiņām.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā ministrijas resorā veiktās strukturālās izmaiņas, nepieciešams svītrot no ministrijas nolikuma Valsts izglītības satura centru kā padotības iestādi, jo tā ir likvidēta ar 2025.gada 1.janvāri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Grozījumu veikšana nerada finansiālu slogu valsts budžetam, bet nodrošina vienveidīgu tiesību normu piemērošanu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ministrijas funkciju izpildes noteikšana neietekmē citu institūciju un sabiedrības intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
