Anotācija

25-TA-1667: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Teritorijas attīstības plānošanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa sēdē (Nr. 14 35. §) tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par rīcības plānu administratīvā sloga mazināšanai nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā” (turpmāk – Informatīvais ziņojums), kur no veicamajiem pasākumiem citustarp ir noteikts nepieciešamība grozīt normatīvo regulējumu, lai: paredzētu sabiedrības tiesības tikt iepazīstinātai ar plānoto procesu (Informatīvā ziņojuma 3.1.2.2. apakšpunkts); pašvaldība administratīvajā līgumā par detālplānojuma īstenošanu var izvirzīt tikai tādus nosacījumus, kas ir pamatojami ar sabiedrības būtiskām interesēm.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Teritorijas attīstības plānošanas likumā” (turpmāk – Likumprojekts) mērķis ir pilnveidot regulējumu, paredzot Ministru kabinetam deleģējumu noteikt nosacījumus sabiedrības iesaistei pirms lokālplānojuma darba uzdevuma sagatavošanas, kā arī atcelt obligāto prasību detālplānojuma īstenošanā slēgt administratīvo līgumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sabiedrības iesaiste:
Šobrīd sabiedrības iesaiste pašvaldību plānošanas dokumentu izstrādē iespējama dažādos veidos, proti, ieinteresētajai sabiedrībai ir nodrošināta iespēja paust savu viedokli, izteikt priekšlikumus un iebildumus  plānošanas dokumentu izstrādes laikā, tai skaitā piedalīties to publiskajās apspriešanās. Tomēr regulējums neparedz tiešu pienākumu noskaidrot sabiedrības viedokli pirms lēmuma pieņemšanas par plānošanas dokumenta darba uzdevuma apstiprināšanu. Šāda regulējuma ieviešana ne vien dotu iespēju ieinteresētajai sabiedrībai savlaicīgi izteikt viedokli par plānoto attīstības ieceri un pašvaldības deputātiem saņemt pilnīgāku informāciju pirms lēmumu pieņemšanas, bet arī plānošanas dokumenta ierosinātājam un izstrādātājam savlaicīgi uzzināt sabiedrības viedokli, kas var būt noderīgs, izstrādājot plānošanas dokumenta redakciju.
Administratīvais līgums:
Vairākas pašvaldības pieredzē par detālplānojumu īstenošanu ir atzinušas, ka būtiska problēma ir to īstenošanas kārtībā, kas tiek noregulēta administratīvajā līgumā. Kā pašvaldības, tā arī nekustamo īpašumu attīstītāji ir norādījuši uz pastāvošo problemātiku, kad, detālplānojuma zemes īpašniekam atsavinot pēdējo zemes vienību detālplānojuma teritorijā, detālplānojums vairs nav saistošs, savukārt noslēgtais administratīvais līgums zaudē spēku. Ņemot vērā, ka administratīvais līgums ir saskaņots gribas izteikums, proti, tas ir saistošs tikai līgumslēdzēju pusēm, šobrīd izveidojusies situācija, kad jaunajiem zemes īpašniekiem iepriekšējā zemes īpašnieka noslēgtais administratīvais līgums nav saistošs un visbiežāk tie arī nevēlas noslēgt jaunu administratīvo līgumu par detālplānojuma īstenošanu. Šāda situācija apgrūtina teritorijas attīstību atbilstoši detālplānojuma risinājumiem un nenodrošina detālplānojuma īstenošanas pēctecību. Tādējādi nepieciešams atcelt obligāto prasību par administratīvo līgumu detālplānojuma īstenošanai, savukārt detālplānojuma īstenošanas kārtību regulēt pašā detālplānojumā kā vispārīgajā administratīvajā aktā (analoģiski būvniecības procesam, kur jaunais īpašnieks var turpināt būvniecību atbilstoši iepriekšējam īpašniekam izdotajai būvatļaujai).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gadā virzot likumprojektu “Grozījumi Teritorijas attīstības plānošanas likumā” par pašvaldības teritorijas plānojuma apstrīdēšanas termiņa samazinājumu (no diviem mēnešiem uz mēnesi) atbildīgajā ministrijā, biedrības “Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS” (turpmāk – PROVIDUS) pārstāvji norādīja, ka teritorijas attīstības plānošanas procesa būtiska problēma ir sabiedrības novēlota iesaiste lēmumu pieņemšanā. Proti, par plānošanas dokumenta esību vai par tā saturu sabiedrība visbiežāk uzzin tikai publiskās apspriešanas laikā, kur tā var sniegt priekšlikumus par jau sagatavoto plānošanas dokumenta redakciju. PROVIDUS ieskatā sabiedrības viedoklis ir jānoskaidro pēc iespējas agrīnākā stadijā, lai tiktu apsvērti dažādi viedokļi un risināmie uzdevumi, kas savukārt var mazināt sabiedrības iebildumus plānošanas dokumenta publiskās apspriešanas laikā. Vienlaikus Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā PROVIDUS aicināja apsvērt teritorijas plānošanas sistēmas maiņu uz administratīvo procesu.
Pamatojoties uz PROVIDUS priekšlikumu, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) pieteica dalību Valsts kancelejas Inovāciju laboratorijā (turpmāk – laboratorija) ar mērķi noskaidrot, vai nepieciešamas procesuālas izmaiņas teritorijas plānošanas sistēmā – plānošanas dokumentu pāreja no normatīvajiem aktiem uz administratīvajiem aktiem. Laboratorijas sprintā secināts, ka sistēmas maiņa nav atbalstāma un tā arī nesniegtu risinājumu PROVIDUS priekšlikuma patiesajai problēmai – iesaistīt sabiedrību pirms lēmuma pieņemšanas par plānošanas dokumenta izstrādes uzsākšanu. Vienlaikus laboratorijas sprintā, kurā piedalījās arī PROVIDUS pārstāvji, tika secināts, ka, ņemot vērā, ka teritorijas plānojums ir vispārīgāks un tajā nav iespējams apjaust konkrētas nākotnes attīstības ieceres, savukārt lokālplānojumu visbiežāk izstrādā tieši konkrētai attīstības iecerei, tieši pirms lokālplānojuma izstrādes uzsākšanas nepieciešams noskaidrot sabiedrības viedokli, ko ņemt vērā, sagatavojot lokālplānojuma darba uzdevumu. Laboratorijas sprintā kā pieaicinātie dalībnieki piedalījās arī Rīgas valstspilsētas pašvaldības eksperti, kuri norādīja, ka Rīgā šāda prakse jau pastāv un sabiedrības agrīnāka iesaiste ne vien esot efektīvāka un nereti samazina skaidrojošā darba apjomu lokālplānojuma publiskās apspriešanas laikā, bet arī sabiedrība jau laikus varot vērst uzmanību uz apstākļiem vai apsvērumiem, kas jāņem vērā lokālplānojuma izstrādes procesa laikā.
Satversmes tiesa jau iepriekš ir atzinusi par teritorijas plānošanas principiem atbilstošu pozitīvo praksi, kad pašvaldība izvērtē arī tos personu priekšlikumus, kuri netiek iesniegti publiskās apspriešanas laikā. Sabiedrības aktivitāte pat tad, ja tā izrādīta pirms sabiedriskās apspriešanas termiņa, neapšaubāmi vērtējama pozitīvi un vietējai pašvaldībai ir jāņem vērā. Ja vietējai pašvaldībai kļuvis zināms šāds iepriekš izteikts viedoklis, tad tā var, piemēram, sabiedriskajā apspriešanā ieplānot diskusijas par attiecīgajiem priekšlikumiem (Satversmes tiesas 2009. gada 19. novembra sprieduma lietā Nr. 2009-09-03 13.3. apakšpunkts).
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt TAPL 7. panta pirmo daļu ar 4.2 punktu ar deleģējumu Ministru kabinetam noteikt nosacījumus sabiedrības iesaistei pirms lokālplānojuma darba uzdevuma sagatavošanas.
Problēmas apraksts
Detālplānojumu īstenošanā būtiskākās problēmas veidojas gadījumos, kad ierosinātājs atsavina pēdējo zemes vienību detālplānojuma teritorijā, savukārt jaunie zemes īpašnieki nevēlas slēgt administratīvo līgumu ar pašvaldību par detālplānojuma īstenošanas turpināšanu. Praksē novērotie gadījumi – kaut detālplānojuma izstrādes mērķis lielākoties bijis attīstīt teritoriju, tajā izbūvējot ielas un inženierkomunikācijas, un sadalīt teritoriju zemes vienībās pirms dzīvojamo māju būvniecības, nereti detālplānojumu izstrādes ierosinātāji aprobežojušies vien ar zemes vienības sadalīšanu un atsavināšanu. Rezultātā detālplānojumu teritorijās ir veikta apbūve vai izsniegtas būvatļaujas, bet piekļuve tiek nodrošināta pa detālplānojumā plānotām ielām, kas līdz galam nav izbūvētas un nodotas ekspluatācijā. Savukārt pašvaldības nav ieinteresētas pārņemt šādus nepabeigtus ceļus savā īpašumā, kā arī pašvaldībām nav instrumentu, kā motivēt zemes īpašnieku līdz galam īstenot plānojumā paredzēto un ar vienošanos pielīgto. Nekustamā īpašuma iegādes brīdī jaunie zemes īpašnieki visbiežāk arī nav informēti par detālplānojuma īstenošanas kārtību, kas noregulēta starp detālplānojuma izstrādes sākotnējo īstenotāju un pašvaldību noslēgtajā administratīvajā līgumā, tādējādi jau sākotnēji maldīgi paļāvušies, ka detālplānojuma teritoriju atbilstoši tā īstenošanas kārtībai attīstīs attīstītājs vai pašvaldība, kaut pēdējā nav tiesīga budžeta līdzekļus ieguldīt privātīpašumā.
Pašvaldības regulāri saņem sūdzības par neapmierinošo ceļu stāvokli un inženierkomunikāciju neesamību. Gan pašvaldības, gan apbūves zemes gabalu īpašnieki nonāk ķīlnieku lomā: 1) administratīvā līguma nosacījumi nav saistoši jaunajiem zemes īpašniekiem; 2) atsevišķos gadījumos pašvaldības būvvalde nevar izdot būvatļaujas dzīvojamo māju būvniecībai, jo nav izpildīti administratīvajā līgumā paredzētie nosacījumi; 3) piekļuves ceļi un inženierkomunikācijas nav izbūvētas un nav iespējams noteikt subjektu, kuram ir pienākums tās izbūvēt; 4) pašvaldība kā atbildīgā par detālplānojuma izstrādi, tā koordinēšanu un uzraudzību tiek pakļauta konfliktsituācijām ar jaunizveidoto apbūves gabalu jaunajiem zemes īpašniekiem; 5) pašvaldības budžetā nav pieejami līdzekļi detālplānojuma izstrādes īstenotāja neizpildīto saistību izpildei, turklāt tas neatbilst detālplānojuma sākotnējam izstrādes mērķim; 6) nereti pašvaldības tiek iesaistītas tiesvedībās ar iedzīvotājiem, kuras nebūtu bijušas, ja detālplānojuma izstrādes ierosinātājs un īstenotājs būtu izpildījis uzņemtās saistības.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz izslēgt TAPL 31. panta pirmo daļu, savukārt otro daļu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka detālplānojumā kā vispārīgajā administratīvajā aktā iekļauj detālplānojuma īstenošanas kārtību, nosakot nosacījumus, termiņus un atcelšanas atrunas, kā arī prasības attiecībā uz objektu būvdarbu uzsākšanas termiņu, detālplānojuma teritorijas un publiskās infrastruktūras apsaimniekošanu, izbūves kārtām un to secību.
Tādējādi tiek panākta situācija, ka noteiktā detālplānojuma īstenošanas kārtība ir saistoša ikvienam detālplānojuma teritorijā bez obligātas prasības slēgt jaunu vienošanos par īstenošanu (administratīvo līgumu) iepriekšējā līguma slēdzējpušu maiņas gadījumā. Vienlaikus Likumprojekts neierobežo šādas vienošanās (administratīvā līguma) slēgšanu, piemēram, konkrētas situācijas specifisku jautājumu risināšanai, jo vispārīgi Valsts pārvaldes iekārtas likums to pieļauj (labprātīga pušu vienošanās).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs attiecīgās pašvaldības iedzīvotājus, ja to plānotā rīcība skar pašvaldības teritoriālās plānošanas procesu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs attiecīgās pašvaldības iedzīvotājus, ja to plānotā rīcība skar pašvaldības teritoriālās plānošanas procesu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts veicinās sabiedrības agrīnāku iesaisti lokālplānojumu izstrādes procesā, savukārt atteikšanās no administratīvā līguma pie detālplānojuma īstenošanas, veicinās vienotu un atklātu kārtību detālplānojumu īstenošanā. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi