Anotācija

25-TA-1726: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. septembra noteikumos Nr. 611 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.5. pasākuma "Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. septembra noteikumos Nr. 611 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.5. pasākuma "Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi""(turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, lai Ministru kabineta 2024. gada 17. septembra noteikumos Nr. 611 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.5. pasākuma "Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.611): 1) nodrošinātu 2.1.1.5. pasākuma "Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā" (turpmāk – SAMP 2.1.1.5.) projektā vienotu pieeju komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma piemērošanai ar citiem Izglītības un zinātnes ministrijas administrētajiem Eiropas Savienības fondu līdzfinansētajiem profesionālās vidējās kultūrizglītības iestāžu infrastruktūras projektiem; 2) papildinātu MK noteikumu Nr. 611 tiešo attiecināmo izmaksu tvērumu ar jaunām izmaksu pozīcijām, kas nepieciešamas tehniski un ekonomiski pamatotu, kā arī normatīvajiem aktiem atbilstošu risinājumu un lēmumu pieņemšanai; 3) precizētu atbalstāmās darbības, kurām nepieciešams veikt energoauditu; 4) nodrošinātu viennozīmīgu un nepārprotamu tiesiskā regulējuma piemērošanu, nosakot samērīgu un paredzamajiem ieguldījumiem atbilstošu SAMP 2.1.1.5. papildinošas saimnieciskās darbības (turpmāk – PSD) uzraudzības periodu un mazinātu administratīvo slogu, 5) veiktu citus tehniskus precizējumus.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis – papildināt SAMP 2.1.1.5. MK noteikumu Nr. 611 komercdarbības atbalsta kontroles normu regulējumu, tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijas, precizēt energoaudita veikšanas nosacījumus, precizēt PSD uzraudzības periodu un veikt citus tehniskus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. MK noteikumos Nr. 611[1] noteiktais komercdarbības atbalsta regulējums SAMP 2.1.1.5. projektā atbalstītās infrastruktūras uzraudzībai pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā, vienādi attiecas uz visām SAMP 2.1.1.5. pasākumā atbalstītajām profesionālās izglītības iestādēm. MK noteikumu Nr. 611 39. punktā noteikts, ka, lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, infrastruktūrā, kuru izmanto profesionālās izglītības iestāžu vajadzībām, pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā ir pieļaujams veikt papildinošu saimniecisko darbību 20 % apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē un ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus.
Kultūras ministrija ir izstrādājusi pieeju, kādā piemēro valsts atbalsta nosacījumu izvērtēšanu un uzraudzību projektiem kultūras nozares ietvaros, to attiecinot arī uz kultūrizglītības iestādēm. Pieejas izstrādē ņemts vērā gan 2016. gada 19. jūlijā pieņemtajā Eiropas Komisijas paziņojumā par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā[2] minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/c 262/01)[3] sniegtais skaidrojums valsts atbalsta nosacījumu piemērošanai atsevišķu nozaru ietvaros, kā, piemēram, kultūrai, gan Eiropas Komisijas sniegtajā 2015. gada 29. septembra skaidrojumā e-State Aid WIKI platformā paustais, ka atbalsts kultūrai un kultūras mantojuma saglabāšanai ietver arī atbalstu, kas piešķirts mākslas izglītības darbībām[4], kā arī WIKI sniegtie papildu skaidrojumi[5] par kultūras nozarei piederīgām kultūras un mākslas izglītības iestādēm un infrastruktūru. Tāpat mākslas skolas (un analoģiski var prezumēt arī attiecībā uz mūzikas skolas infrastruktūru) Paziņojumā par valsts atbalsta jēdzienu tiek uzskaitītas pie atbalsta pasākumiem ar kultūras mērķi.
Atsaucoties uz Kultūras ministrijas iniciatīvu nodrošināt atbilstošu komercdarbības atbalsta kontroles normu piemērošanu Eiropas Savienības fondu līdzfinansētajos un Izglītības un zinātnes ministrijas administrētajos profesionālās vidējās kultūrizglītības iestāžu projektos, jau ir veikti atbilstoši grozījumi 8.1.3.SAM īstenošanas noteikumos[6] un izskatīšanai Ministru kabinetā tiek virzīti atbilstoši grozījumi SAMP 4.2.1.6. īstenošanas noteikumos[7].
2. SAMP 2.1.1.5. projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 “Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā” (turpmāk – projekts Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001) finansējuma saņēmējs ir informējis Izglītības un zinātnes ministriju kā ES fondu vadībā iesaistīto atbildīgo iestādi (turpmāk – atbildīgā iestāde) par projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 īstenošanas laikā konstatēto nepieciešamību MK noteikumu Nr. 611 20. punktā minētajās tiešajās attiecināmajās izmaksās ietvert papildu izmaksu pozīcijas atbilstošas kvalifikācijas būvekspertīzes, inženierkonsultantu pakalpojumu piesaistei gan būvprojekta darba uzdevuma izstrādes posmā, gan arī būvdarbu laikā. Šīs izmaksas, kas nav saistītas ar finansējuma saņēmēja projekta  personāla izmaksām, finansējuma saņēmējam nepieciešamas, lai pakalpojuma līgumu ietvaros gūtu objektīvu izvērtējumu un pamatotu nepieciešamās izmaiņas būvprojektos, nodrošinot tehniski un ekonomiski pamatotus, kā arī normatīvajiem aktiem atbilstošus gala risinājumus. Paredzēts slēgt tādus būvekspertīžu un/vai inženierkonsultantu pakalpojuma līgumus, kas apvienos pakalpojumus vairākiem sadarbības partneriem vienlaikus, tādējādi mazinot administratīvo slogu un iespēju robežās optimizējot pakalpojuma izmaksas.
Lai arī finansējuma saņēmējam ir attiecināmas MK noteikumu Nr. 611 18.2., 18.3, 18.4. apakšpunktā norādītās izmaksas, visi SAMP 2.1.1.5. projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 ieguldījumi tiks veikti sadarbības partneru infrastruktūrā un  sadarbības partneri būs investīciju labuma guvēji.
3. MK noteikumu Nr. 611 20.6. apakšpunkts nosaka, ka SAMP 2.1.1.5. projekta ietvaros “ir atbalstāmi tādi ēku/inženiertīklu energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi, kurus saskaņā ar normatīvajiem aktiem ēku energoefektivitātes aprēķina jomā paredzējis neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā”. Tai pat laikā ir jāņem vēra, ka SAMP 2.1.1.5. projekta darbību ietvaros lielākie primārās enerģijas patēriņa ietaupījumi sasniedzami ieviešot Rīgas Tehniskās universitātes Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta veiktā profesionālās izglītības infrastruktūras energoefektivitātes pētījuma norādījumus un rekomendācijas, kas cita starpā  paredz ieviest ēku klimata un sistēmu kontroles un energopārvaldības sistēmas. Energoaudits nav priekšnosacījums šo iepriekš minēto  projekta darbību saskaņošanai, jo projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 sasniedzamais rezultāts nav kādas noteiktas būves energoaudita priekšlikumu izpilde, bet gan visas projektā Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 ietvertās profesionālās izglītības iestāžu infrastruktūras kopējā enerģijas patēriņa samazinājums par projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 rezultatīvajā rādītājā noteikto enerģijas apjomu. Šis mērķis tiks sasniegts, veicot mērķētus ieguldījumus atsevišķu zemas energoefektivitātes inženiersistēmu vai to daļu modernizēšanā un automatizācijā, kā arī ieviešot viedu energopārvaldību katra MK noteikumu Nr. 611 13. punktā minētā sadarbības partnera infrastruktūrā kopumā, nodrošinot kontroles un monitorēšanas instrumentus izvirzīto mērķu sasniegšanai un uzraudzībai. Atsevišķos gadījumos, energoefektivitātes pasākumi var tikt veikti tikai daļai no būves ventilācijas sistēmas vai atsevišķiem siltumapgādes tīkla mezgliem, ietaupījumus rodot apkures un ventilācijas režīmu ieviešanā ar vadības un kontroles sistēmu palīdzību. Šādu pasākumu kopuma izpilde un projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 mērķu sasniegšana tiks apliecināta ar faktiskā visu projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 sadarbības partneru, profesionālās izglītības iestāžu infrastruktūras būvju enerģijas patēriņa monitoringa datu kopumu projekta īstenošanas beigās. Ievērojot iepriekš minēto, atbildīgā iestāde ierosina MK noteikumu Nr. 611 20.6. apakšpunktā precizēt atbalstāmās darbības, kurām nepieciešams veikt energoauditu.
4. No SAMP 2.1.1.5. izmaksu ieguvumu analīzes (turpmāk – IIA), kas tika veikta visam SAMP 2.1.1.5. kopumā, izriet MK noteikumu Nr. 611 41. punktā minētais projekta dzīves cikls – 25 gadi, kas ir periods, kura laikā SAMP 2.1.1.5. īstenošana kopumā sniegs pozitīvu sociālekonomisko atdevi ar infrastruktūras uzturēšanas izmaksu samazinājumu. Bet jāņem vērā, ka PSD uzraudzība notiks katram SAMP 2.1.1.5. projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 sadarbības partnerim atsevišķi, ievērojot modernizēto aktīvu lietderīgās lietošanas laiku, kas tiek noteikts saskaņā ar  MK noteikumos Nr. 87[8] noteikto un kā tas ir noteikts MK noteikumu Nr.611 39. punktā: “39. Projekta ietvaros netiek atbalstītas projekta darbības, kurām atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, infrastruktūrā, kuru izmanto profesionālās izglītības iestāžu vajadzībām, pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā ir pieļaujams veikt papildinošu saimniecisko darbību ne vairāk kā 20 % apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē un ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus,(…)”.
Lai nodrošinātu viennozīmīgu un nepārprotamu tiesiskā regulējuma piemērošanu, nosakot samērīgu un paredzamajiem ieguldījumiem atbilstošu PSD uzraudzības periodu, salāgojot to arī ar citos ES fondu projektos, piemēram SAMP 4.2.1.6. pirmās atlases kārtas projektā, tādējādi arī mazinot administratīvo slogu, atbildīgā iestāde ierosina priekšlikumu veikt atbilstošus grozījumus  MK noteikumu MKN nr. 611 41. punktā.
5. Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdes prot. Nr. 21 42. § “Rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 “Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021. – 2027. gadam”” (turpmāk – MK protokollēmums Nr. 21) 10.1. apakšpunktā noteikto, Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – Sadarbības iestāde) atļauts veikt vienošanās par SAMP 2.1.1.5. projekta īstenošanu grozījumus, palielinot SAMP 2.1.1.5. projekta finansējumu par Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) elastības finansējumu ne vairāk kā 2 566 033 euro un valsts budžeta finansējumu ne vairāk kā 452 829 euro apmērā. Līdz ar to SAMP 2.1.1.5. ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 19 140 000 euro, tai skaitā ERAF – 16 269 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 871 000 euro un tas atbilst MK noteikumu Nr. 611 8. punktā pasākuma ietvaros plānotajam kopējam attiecināmajam finansējumam.
6. Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 14. maija rīkojumā Nr. 362 “Par koledžas “Rīgas Celtniecības koledža” nosaukumu" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 362) noteikto, ar 2024. gada 1. jūliju koledžas “Rīgas Celtniecības koledža” nosaukums ir “Rīgas Būvniecības koledža”.
7. MK noteikumu Nr. 611 31. punktā ietvertā prasība parakstīt apliecinājumu par interešu konflikta neesamību SAMP 2.1.1.5. gadījumā ir zaudējusi nepieciešamību, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija), kas ir spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, vietā   (turpmāk - Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61. panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).


[1] Ministru kabineta 2024. gada 17. septembra noteikumos Nr. 611 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.5. pasākuma "Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi""(turpmāk – MK noteikumi Nr. 611)

[2] Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=celex%3A12012E%2FTXT

[3] Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/ALL/?uri=CELEX:52016XC0719(05)

[4] Article 53 - Aid for culture and heritage conservation - Eligibility of planned investment costs

[5] Atbilstoši Eiropas Komisijas sniegtajiem skaidrojumiem e-State Aid Wiki sistēmā.

[6] Ministru kabineta 2025. gada 1. aprīļa noteikumi Nr. 205 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 249 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" īstenošanas noteikumi"". Pieejami: https://likumi.lv/ta/id/359811

[7]Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 388 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.6. pasākuma "Profesionālās izglītības iestāžu un koledžu mācību vide nozarēm aktuālo prasmju apguvei" pirmās, otrās, trešās un ceturtās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (25-TA-1728)

[8] Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumi Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 87).  Pieejami: https://likumi.lv/ta/id/297134

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ar spēkā esošo SAMP 2.1.1.5. MK noteikumu Nr. 611 komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu netiek nodrošināta vienota pieeja profesionālās vidējās kultūrizglītības iestādēm komercdarbības atbalsta kontroles normu piemērošanai Eiropas Savienības fondu līdzfinansētajos infrastruktūras projektos, atbalstītās infrastruktūras uzraudzībai pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā piemērojot kultūras nozares projektiem noteiktos kritērijus saimnieciskās darbības apjomam, kam nav piemērojams valsts atbalsts.
2. MK noteikumu Nr. 611 20.2.8. apakšpunktā ietverto tiešo attiecināmo izmaksu tvērums ir nepietiekams, lai  nodrošinātu projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 darbību tvērumam atbilstošu un pietiekamu būvekspertīzes un inženierkonsultantu pakalpojumu.
3. Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 611 20.6. apakšpunktā noteikto SAMP 2.1.1.5. projekta ietvaros atbalstāmo pasākumu klāstu, aizstājot ēku/inženiertīklu energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus ar ēku norobežojošo konstrukciju siltināšanas pasākumiem, kurus saskaņā ar normatīvajiem aktiem ēku energoefektivitātes aprēķina jomā paredzējis neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā.
4. IIA ietvaros noteiktais SAMP 2.1.1.5. projekta dzīves cikla periods 25 gadi nodrošina visu SAMP 2.1.1.5. ietvaros veikto ieguldījumu atbilstību IIA aprēķiniem kopumā, bet vienlaikus pārsniedz atsevišķu sadarbības partneriem SAMP 2.1.1.5. projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 ietvaros plānoto atbalstāmo ieguldījumu amortizācijas periodu –  lietderīgās lietošanas laiku, radot papildus administratīvo slogu.
5. Atsaucoties uz MK protokollēmuma Nr. 21  10.1. apakšpunktā noteikto SAMP 2.1.1.5. projekta ERAF elastības finansējuma palielinājumu, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu 611 10. un 11. punktā, nosakot tos par aktualitāti zaudējušiem.
6. Atbilstoši MK rīkojumā Nr. 362 noteiktajam jāprecizē MK noteikumu 13.11. apakšpunktā minētā sadarbības partnera nosaukums.
7. Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 611 31. punktā ietvertās prasības, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekta 9. punktā noteikts izņēmums, bet 10., 11., 12. un 13. punktā – nosacījumi, pie kuriem MK noteikumu Nr. 611 13.15.apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim - Rīgas Mākslas un mediju tehnikumam atbalstītās infrastruktūras uzraudzībai pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā piemēro kultūras nozares projektiem noteiktos kritērijus saimnieciskās darbības apjomam, kam nav piemērojams valsts atbalsts.
Noteikumu projektā ietvertie grozījumi komercdarbības atbalsta kontroles normu piemērošanai nerada negatīvu ietekmi uz pārējiem MK noteikumu Nr. 611 13. punktā minētajiem sadarbības partneriem, jo attiecas tikai uz MK noteikumu Nr.611 13.15. apakšpunktā minēto sadarbības partneri – Rīgas Mākslas un mediju tehnikumu, kam saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojuma Nr. 898 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu statusa noteikšanu un to nosaukumiem" 1.3. apakšpunktā noteikto ir mākslu izglītības kompetences centra statuss[1].
Atbilstoši noteikumu projektā paredzētajam Sadarbības iestāde nodrošinās arī MK noteikumu Nr. 611 13.15. apakšpunktā minētā sadarbības partnera infrastruktūrā veikto SAMP 2.1.1.5. investīciju atbilstības uzraudzību visā dzīves ciklā, atbilstoši pašdeklarācijas principam, piemērojot Kultūras ministrijas izstrādāto Komercdarbības atbalsta piemērošanas metodiku kultūrizglītības iestāžu projektiem[2], kuru pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās aktualizēs (ja nepieciešams) Kultūras ministrija, ietverot MK noteikumu Nr. 611 13.15. apakšpunktā minētā sadarbības partnera infrastruktūrā veiktos SAMP 2.1.1.5. ieguldījumus un sasaistot tos ar kultūras nozares valsts atbalsta kritēriju vērtēšanu.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Sadarbības iestāde veiks grozījumus ar MK noteikumu Nr. 611 12. punktā minēto finansējuma saņēmēju noslēgtajā vienošanās par SAMP 2.1.1.5. projektu īstenošanu 1. pielikumā “Vienošanās vispārējie noteikumi”, ietverot nosacījumus atbilstoši grozījumiem MK noteikumos Nr. 611. Savukārt finansējuma saņēmējs veiks grozījumus savstarpējā līgumā ar 13.15. apakšpunktā minēto sadarbības partneri.
Veicamie grozījumi SAMP 2.1.1.5. MK noteikumu Nr. 611 komercdarbības atbalsta kontroles regulējumā neradīs negatīvu ietekmi projekta Nr. 2.1.1.5/1/24/I/001 mērķu sasniegšanā, bet nodrošinās vienotu pieeju profesionālās vidējās kultūrizglītības iestādēm komercdarbības atbalsta kontroles normu piemērošanai Eiropas Savienības fondu līdzfinansētajos infrastruktūras projektos, atbalstītās infrastruktūras uzraudzībai pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā piemērojot kultūras nozares projektiem noteiktos kritērijus saimnieciskās darbības apjomam, kam nav piemērojams valsts atbalsts.
2. Ar noteikumu projekta 6. punktu tiek precizēts MK noteikumu Nr. 611 20.2. apakšpunkts, papildinot tā 20.2.8. apakšpunktā minēto tiešo attiecināmo izmaksu tvērumu, nosakot, ka  attiecināmas ir  projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvekspertīzes, inženierkonsultantu pakalpojumu izmaksas, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas, energoaudita izmaksas, ievērojot, ka minētās izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10 procentu apjomā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
3. Ar noteikumu projekta 7. punktu  tiek precizēts MK noteikumu Nr. 611 20.6. apakšpunkts, nosakot, ka SAMP 2.1.1.5. projekta ietvaros ir atbalstāmi tādi ēku norobežojošo konstrukciju siltināšanas pasākumi, kurus saskaņā ar normatīvajiem aktiem ēku energoefektivitātes aprēķina jomā paredzējis neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā.
4. Ar noteikumu projekta 10. punktu MK noteikumu Nr. 611 41. punktā noteikts samērīgs, paredzamo ieguldījumu amortizācijas periodam –  lietderīgās lietošanas laikam atbilstošs PSD uzraudzības periods 10 – 15 gadu robežās, tai skaitā salāgots arī ar SAMP 4.2.1.6. ietvaros noteikto, tādējādi mazinot arī administratīvo slogu.
5. Saskaņā ar MK protokollēmuma Nr. 21 10.1. apakšpunktā noteikto SAMP 2.1.1.5. projekta ERAF elastības finansējuma palielinājumu, aktualitāti zaudē MK noteikumu Nr. 611 11. punkts, kas nosaka, ka Izglītības un zinātnes ministrija pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz MK noteikumu Nr. 611 8. punktā minētajam plānotajam kopējam attiecināmā finansējuma apmēram, kā arī 10. punkts, kas nosaka projekta iesniegumā SAMP 2.1.1.5. īstenošanai kopējo SAMP 2.1.1.5. pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 16 121 138 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 13 702 967 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 2 418 171 euro apmērā.
6. Ar noteikumu projekta 4. punktu atbilstoši MK rīkojumā Nr. 362 noteiktajam precizēts MK noteikumu Nr. 611 13.11. apakšpunktā minētā sadarbības partnera nosaukums.
7. Noteikumu projekts paredz atcelt MK noteikumu Nr. 611 31. punktā ietverto prasību parakstīt apliecinājumu par interešu konflikta neesamību nepieciešamību, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).

[1] Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojums Nr. 898 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu statusa noteikšanu un to nosaukumiem". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/337968

[2]  Pieejama: https://www.cfla.gov.lv/lv/813-palielinat-modernizeto-profesionalas-izglitibas-iestazu-skaitu-1-2-karta
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi