Anotācija

24-TA-1009: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzīvesvietas deklarēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 8. aprīļa protokollēmuma Nr. 14 44. § 3. punkts - Iekšlietu ministrijai izstrādāt attiecīgus grozījumus Dzīvesvietas deklarēšanas likumā un iekšlietu ministram līdz 2025. gada 1. septembrim iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ievērojot to, ka ar Fizisko personu reģistra likuma spēkā stāšanos 2021. gada 28. jūnijā zaudēja spēku Iedzīvotāju reģistra likums, Dzīvesvietas deklarēšanas likums ir attiecīgi precizējams. Vienlaikus ir konstatēta nepieciešamība Dzīvesvietas deklarēšanas likumā paredzēt arī reģistrētās dzīvesvietas izbeigšanu.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārlietu ministrija ir konstatējusi nepieciešamību pilnveidot tiesisko regulējumu attiecībā par personām, kuras saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem bauda diplomātiskās vai konsulārās un tām pielīdzinātās privilēģijas un imunitātes.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz:
1. izmaiņas dzīvesvietas deklarēšanas procedūrā tām personām, ja ziņas par deklarēto dzīvesvietu pēdējo trīs gadu laikā ir anulētas, jo, dzīvesvietu deklarējot, ir sniegtas nepatiesas ziņas;
2. nekustamā īpašuma īpašnieka informēšanu par personu, kura ir deklarējusies viņa nekustamajā īpašumā;
3. reģistrētās dzīvesvietas izbeigšanas pamatu;
4. regulējuma pilnveidi attiecībā uz personām, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem un starptautiskajām saistībām bauda diplomātiskās vai konsulārās privilēģijas un imunitātes.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2026.
Pamatojums
Attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās termiņš ir pamatojams ar nepieciešamību  nodrošināt finanšu resursus, gan arī ar Fizisko personu reģistra funkcionalitātes pielāgošanu un divu e-pakalpojumu funkcionalitātes pielāgošanu (e-pakalpojums “Manā īpašumā deklarētas vai papildu adresi norādījušās personas”, e-pakalpojums “Dzīvesvietas deklarēšana vai norādīšana”).
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 14. februārī portālā ManaBalss.lv tika uzsākta Latvijas pilsoņu parakstu vākšanas iniciatīva "Deklarēšanās īpašumā tikai ar īpašnieka atļauju", kas tika pamatota ar to, ka ir pārāk daudz gadījumu, kad nekustamajā īpašumā bez jebkāda tiesiska pamata ir deklarējušās nepazīstamas personas. Vienlaikus vēršot uzmanību uz to, ka ir veicamas sarežģītas un laikietilpīgas darbības personas nepamatoti deklarētās dzīvesvietas anulēšanai, kā arī tiek saņemti nepamatoti rēķini par publiskiem pakalpojumiem.
Ministru kabineta 2025. gada 8. aprīļa sēdē tika pieņemts zināšanai informatīvais ziņojums "Par deklarēto ziņu anulēšanas procedūras vienkāršošanu" ((25-TA-140), MK prot. Nr. 14, 44. §)  un atbalstīti tajā ietvertie priekšlikumi, proti, projektā paredzot nekustamā īpašuma īpašniekam pēc iespējas savlaicīgi saņemt informāciju par tā nekustamajā īpašumā deklarētu dzīvesvietu, savukārt personām, kas ir rīkojušās negodprātīgi un iepriekš deklarējušās nepamatoti, liedzot deklarēt dzīvesvietu bez iepriekšējas pārbaudes. 
Ievērojot to, ka ar Fizisko personu reģistra likuma spēkā stāšanos 2021. gada 28. jūnijā zaudēja spēku Iedzīvotāju reģistra likums, Dzīvesvietas deklarēšanas likums ir attiecīgi precizējams.
Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 10. pants paredz, ja pašvaldība vai tās iestāde (turpmāk - iestāde) konstatē nekustamo īpašumu, kurā persona dzīvo, tad  iestāde reģistrē dzīvesvietu personai. Savukārt Dzīvesvietas deklarēšanas likumā nav noteikta  iestādes turpmākā rīcība, ja tiek konstatēts, ka persona vairs nedzīvo reģistrētajā dzīvesvietā. Līdz ar to Dzīvesvietas deklarēšanas likumā ir nosakāms reģistrētās dzīvesvietas izbeigšanas tiesiskais pamats.
Lai nodrošinātu personām, kuras saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Latvijas Republikai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem bauda diplomātiskās, konsulārās vai tām pielīdzināmās privilēģijas un imunitātes, iespēju saņemt attiecīgos pakalpojumus Latvijas Republikā, Ārlietu ministrija ir konstatējusi nepieciešamību pilnveidot tiesisko regulējumu attiecībā uz minēto personu dzīvesvietas deklarēšanas un ziņu par deklarēto dzīvesvietu anulēšanas kārtību.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 3. pants nosaka, ka dzīvesvieta ir jebkura personas brīvi izraudzīta ar nekustamo īpašumu saistīta vieta (ar adresi), kurā persona labprātīgi apmetusies ar tieši vai klusējot izteiktu nodomu tur dzīvot, kurā dzīvot tai ir tiesisks pamats un kuru šī persona atzīst par vietu, kur tā sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību. Personai ir tiesisks pamats apmesties uz dzīvi noteiktā nekustamā īpašumā, ja tai pieder šis nekustamais īpašums, attiecībā uz to ir noslēgts īres vai nomas līgums vai šā īpašuma lietošanas tiesības tā ieguvusi uz laulības, radniecības, svainības vai cita likumiska vai līgumiska pamata.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 20. oktobra noteikumiem Nr. 1194 "Noteikumi par dzīvesvietas deklarācijas veidlapu, deklarācijā sniegto ziņu pārbaudes kārtību un dzīvesvietas elektroniskās deklarēšanas kārtību" persona, aizpildot dzīvesvietas deklarēšanas veidlapu (turpmāk - dzīvesvietas deklarācija), norāda gan tiesisko pamatu dzīvot deklarējamā dzīvesvietā, gan apliecina, ka deklarācijā sniegtās ziņas ir pilnīgas un patiesas. 
Lai gan gadījumu skaits, kad persona deklarē dzīvesvietu, sniedzot nepatiesas ziņas, no kopējā dzīvesvietu deklarēšanās skaita ir ievērojami neliels (ap 0,2 procentiem no visu deklarāciju skaita gadā), tomēr ik gadu tiek konstatēti gadījumi, kad personas dzīvesvietas deklarēšanas pienākumu ir veikušas negodprātīgi un deklarējušas dzīvesvietas nekustamajos īpašumos bez tiesiskā pamata tajos deklarēties, tādējādi apzināti norādot nepatiesas ziņas, iesniedzot dzīvesvietas deklarāciju. Līdz ar to tām personām, kas ir rīkojušās negodprātīgi un iepriekš deklarējušās nepamatoti, nebūtu atļaujams deklarēt dzīvesvietu bez iepriekšējas pārbaudes, un Dzīvesvietas deklarēšanas likumā ir paredzams papildu kontroles mehānisms minētajām personām. Tāpat kontroles mehānisma izveide ir saistīta ar to, ka persona, deklarējot savu dzīvesvietu un tās ietvaros sniedzot nepatiesas ziņas, ir ietekmējusi savu reputāciju, kā arī ir pieļaujams, ka šāda mehānisma ieviešana atturēs citas personas no nepatiesu ziņu sniegšanas, deklarējot savu dzīvesvietu.
 
 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izmaiņas dzīvesvietas deklarēšanas procedūrā personai, ja ziņas par deklarēto dzīvesvietu pēdējo trīs gadu laikā ir anulētas, jo, dzīvesvietu deklarējot, ir sniegtas nepatiesas ziņas.
Proti, kad persona, kura vēlas deklarēt savu dzīvesvietu, izvēlēsies adresi, kurā plānots deklarēt dzīvesvietas adresi, tiks uzsākts automātisks process, kas pārbaudīs, vai personai trīs gadu laikā ir anulētas ziņas par deklarēto dzīvesvietu, jo, to deklarējot, tika sniegtas nepatiesas ziņas (trīs gadu termiņš tiks skaitīts no ziņu par deklarēto dzīvesvietu anulēšanas brīža un un tiks pārbaudītas visas šajā periodā deklarētās adreses). Gadījumā, ja anulēšanas iemesls ir bijis, ka, deklarējot dzīvesvietu, persona ir sniegusi nepatiesas ziņas, tad tai šajā e-pakalpojumā tiks paziņots, ka deklarēt dzīvesvietas adresi var, tikai vēršoties iestādē, un pakalpojums tiks pārtraukts. Līdz ar to persona savu dzīvesvietu varēs deklarēt tikai klātienē  iestādē, apliecinot dokumentāri, ka tai ir tiesisks pamats deklarēt dzīvesvietu attiecīgā nekustamā īpašuma adresē.
Noteiktais trīs gadu termiņš ir samērīgs un tas pamatojams gan kā preventīvs, gan kā motivējošs līdzeklis, kas vērsts uz godprātīgas uzvedības veicināšanu dzīvesvietas deklarēšanās procedūrā. Tāpat Iekšlietu ministrijas ieskatā trīs gadu termiņš ir tāds laika periods, lai persona apzinātos un izvērtētu savas iepriekšējās rīcības – proti, nepatiesu ziņu sniegšanas – sekas un atturētos no šādas rīcības nākotnē.
Vienlaikus ir uzsverams, ka projektā noteiktais kontroles mehānisms neizslēdz personai iespēju deklarēt savu dzīvesvietu, bet gan ierobežo iespēju to darīt attālināti, izmantojot e-pakalpojumu. Persona Dzīvesvietas deklarēšanās likuma 6. pantā noteikto dzīvesvietas deklarēšanas pienākumu varēs izpildīt, vēršoties klātienē iestādē un apliecinot dokumentāri tiesiskā pamata esību, tādējādi izpildot deklarēšanās pienākumu, gan arī nodrošinot  patiesu iedzīvotāju uzskaiti. Šāda pieeja veido arī skaidru uzticības atjaunošanas mehānismu – persona, kas iepriekš sniegusi nepatiesas ziņas, pēc trīs gadu termiņa varēs izmantot e-pakalpojumu. Tas nodrošina taisnīgu līdzsvaru starp kontroles mehānismu un iespēju atjaunot personas uzticību.
Saskaņā ar projektā ietverto pārejas noteikumu minētais trīs gadu termiņš ir piemērojams no 2023. gada 1. septembra. Norādāms, ka tiesiskās paļāvības princips aizsargā tikai tādas tiesības, uz kuru īstenošanu personai varēja rasties likumīga, pamatota un saprātīga paļāvība, kas ir minētā vispārējā tiesību principa kodols (piemēram, skatīt Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2021. gada 5. marta sprieduma lietā Nr. 2020-30-01 11.2. apakšpunktu). Projektā noteiktais kontroles mehānisms ir attiecināms uz negodprātīgām personām, proti, uz tām, kuras, deklarējot dzīvesvietu, ir sniegušas nepatiesas ziņas. Līdz ar to šādām personām nevar izveidoties tiesiskā paļāvība, ka attiecībā uz šādu personu negodprātīgu rīcību netiks grozīts tiesiskais regulējums un paredzētas sekas. Tāpat ņemams vērā, ka tiesiskās sekas attiecīgajai personai radīsies no attiecīgo tiesību normu spēkā stāšanās brīža, proti, no 2026. gada 1. septembra, līdz ar to attiecīgajām tiesību normām nav atpakaļvērsts spēks.
 
Problēmas apraksts
Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 6. panta otrā daļa paredz, ka personas, kuras saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem bauda diplomātiskās vai konsulārās un tām pielīdzinātās privilēģijas un imunitātes, dzīvesvietu var deklarēt ārlietu ministra noteiktajā kārtībā. Līdz ar to no minētās tiesību normas izriet, ka personas, kuras saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem bauda diplomātiskās vai konsulārās un tām pielīdzinātās privilēģijas un imunitātes, izpildot dzīvesvietas deklarēšanas pienākumu, dzīvesvietu var deklarēt Dzīvesvietas deklarēšanas likumā noteiktajā vispārējā kārtībā vai ārlietu ministra noteiktajā kārtībā.
Vienlaikus norādāms, ka Fizisko personu reģistra likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkta g) apakšpunkts paredz, ka Fizisko personu reģistrā iekļauj un aktualizē ziņas par ārzemnieku, kurš ir Latvijā akreditētas ārvalsts diplomātiskās pārstāvniecības personāla darbinieks, ārvalsts konsulārās iestādes darbinieks, cita starptautisko publisko tiesību subjekta vai tā Latvijā akreditētas pārstāvniecības darbinieks vai amatpersona, kā arī šāda darbinieka vai amatpersonas ģimenes loceklis vai privātais mājkalpotājs, kura statusu Latvijā nosaka starptautisks līgums un kurš ir piekritis ziņu iekļaušanai un aktualizēšanai minētajā reģistrā. Līdz ar to no minētās tiesību normas ir secināms, ka ir jābūt attiecīgās personas vēlmei, ka ziņas par viņu tiek iekļautas Fizisko personu reģistrā.
Izvērtējot noteikto, Ārlietu ministrija ir konstatējusi nepieciešamību pilnveidot tiesisko regulējumu, kas attiecas uz personu, kuras saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem bauda diplomātiskās vai konsulārās un tām pielīdzinātās privilēģijas un imunitātes, deklarēšanās procedūru.

 
Risinājuma apraksts
Lai precizētu, ka personai, kuras saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem bauda diplomātiskās vai konsulārās un tām pielīdzinātās privilēģijas un imunitātes, ir tiesības deklarēt savu dzīvesvietu, projekts paredz izslēgt Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 6. panta otro daļu. Vienlaikus minētā likuma 7. pants tiek papildināts ar jaunu dzīvesvietas deklarēšanas iestādi, proti, ar Ārlietu ministriju, paredzot, ka dzīvesvietas deklarāciju var iesniegt tajā gan klātienē, gan elektroniski, izmantojot speciālu tiešsaistes formu. Kā arī attiecinot uz Ārlietu ministriju kā dzīvesvietas deklarācijas iestādi funkcijas, kas noteiktas Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 7.panta piektajā daļā un 9.pantā.
Tāpat, piemērojot analoģiju un ievērojot Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 12. panta septītajā un astotajā daļā noteikto, projektā noteikts, ka, ja minētā persona zaudē attiecīgo statusu, ziņas par viņas deklarēto un norādīto papildu adresi uzskatāmas par anulētām ar statusa zaudēšanas dienu. Šīs izmaiņas Ārlietu ministrija aktualizē Fizisko personu reģistrā. Projekta 12. panta devītajā daļā noteikto tiesisko regulējumu Ārlietu ministrija ir tiesīga piemērot tikai tad, ja attiecīgās ziņas atbilst Fizisko personu reģistrā Ārlietu ministrijas iekļautajām un aktualizētajām ziņām par deklarēto dzīvesvietu un norādīto papildu adresi.
 
Problēmas apraksts
2021. gada 28. jūnijā stājās spēkā Fizisko personu reģistra likums. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Iedzīvotāju reģistra likums.
 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt Dzīvesvietas deklarēšanas likumu, aizstājot vārdus "Iedzīvotāju reģistrs" ar vārdiem "Fizisko personu reģistrs".
Problēmas apraksts
Dzīvesvietas deklarēšanas jēga atbilstoši Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 3.panta pirmajai daļai ir nodrošināt, lai valstij būtu zināma adrese, kurā persona ir sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību. Līdz ar to reģistrētajām ziņām par personas dzīvesvietu maksimāli jāatbilst reālajai situācijai (piemēram, skatīt Latvijas Republikas Augstākās tiesas 2008.gada 14.februāra sprieduma lietā Nr.SKA-31/2008 12.punktu, 2013.gada 11.septembra sprieduma lietā Nr.SKA-273/2013 8.punktu). Uzsverams, ka personai ir pienākums deklarēt savu faktiskās dzīvesvietas adresi, kā to arī nosaka Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 4. panta pirmā daļa, kas paredz, ka dzīvesvietas maiņas gadījumā attiecīgajai personai ir jādeklarē jaunā dzīvesvieta iestādē mēneša laikā pēc tam, kad tā pastāvīgi apmetusies šajā adresē (piemēram, skatīt Latvijas Republikas Augstākās tiesas 2011.gada 10.novembra rīcības sēdes lēmuma lietā Nr.SKA-822/2011 8.punktu, 2011.gada 15.decembra rīcības sēdes lēmuma lietā Nr.SKA-1015/2011 12.punktu, 2012.gada 27.septembra sprieduma lietā Nr.SKA‑391/2012 12.punktu).
Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 10.panta pirmā daļa paredz, ka iestāde pēc savas iniciatīvas reģistrē tādas personas dzīvesvietu, kura pati dzīvesvietu nav deklarējusi, ja konstatē adresi, kurā persona faktiski dzīvo. Dzīvesvietas reģistrācija pēc iestādes iniciatīvas nav atkarīga no personas tiesiska pamata dzīvot attiecīgajā dzīvesvietā, bet gan ir atkarīga no tā, vai persona attiecīgajā nekustamajā īpašumā faktiski dzīvo. Atšķirībā no ziņu par deklarēto dzīvesvietu anulēšanas Dzīvesvietas deklarēšanas likums neparedz iespēju anulēt ziņas par dzīvesvietu, kas reģistrēta pēc iestādes iniciatīvas. Līdz ar to Dzīvesvietas deklarēšanas likumā ir nosakāms tiesiskais pamats reģistrētās dzīvesvietas izbeigšanai.

 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ja iestāde konstatē, ka reģistrētajā dzīvesvietā persona faktiski nedzīvo, tad iestāde izbeidz attiecīgās personas dzīvesvietas reģistrāciju, aktualizējot ziņas Fizisko personu reģistrā par personas reģistrēto dzīvesvietu.
Problēmas apraksts
Lai pēc iespējas efektivizētu nekustamā īpašuma īpašnieka (tai skaitā, arī kopīpašuma gadījumā) informētību par tām personām, kas ir deklarējušās viņa īpašumā, un nodrošinātu viņām iespējas ātrāk vērsties pašvaldībā ar iesniegumu par deklarētās adreses anulēšanu, ir nepieciešams Dzīvesvietas deklarēšanas likumā paredzēt, ka nekustamā īpašuma īpašnieks ar e-pakalpojuma starpniecību tiks informēts par to, ka viņa nekustamajā īpašumā (adrese) ir deklarēta persona (vārds un uzvārds).
Risinājuma apraksts

Projekts paredz, ka pēc dzīvesvietas deklarēšanas Pilsonība un migrācijas lietu pārvalde fiziskajai personai, kura ir nekustamā īpašuma īpašnieks saskaņā ar valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas datiem, nosūta uz oficiālo elektronisko adresi, ja tāda ir aktivizēta, informāciju par deklarēto nekustamā īpašuma adresi un personas vārdu un uzvārdu, kura ir deklarējusi dzīvesvietu attiecīgajā nekustamajā īpašumā.
Proti, brīdī, kad Fizisko personu reģistrā personai ir aktualizēta deklarētā dzīvesvietas adrese, pārbaudes serviss no Valsts vienotās Datorizētās Zemesgrāmatas (turpmāk - Zemesgrāmata) pieprasīs ziņas par adreses, kurā persona ir deklarējusi dzīvesvietas adresi, nekustamā īpašuma īpašnieku (tai skaitā arī par nekustamā īpašuma īpašniekiem). Ja pārbaudes rezultātā no Zemesgrāmatas tiks saņemtas minētās ziņas (tai skaitā arī par juridisku personu), tad tālākā pārbaude noritēs Oficiālo elektronisko adrešu katalogā (turpmāk – eAdreses), par to, vai attiecīgajam nekustamā īpašuma īpašniekam ir aktivizēta eAdrese. Gadījumā, ja ir aktivizēta eAdrese attiecīgajam nekustamā īpašuma īpašniekam (fiziska un juridiska persona), tad tiks nosūtīta notifikācija uz eAdresi, ka viņa nekustamajā īpašumā (adrese) ir deklarēta persona (vārds un uzvārds), vienlaikus nosūtot saiti uz e-pakalpojumu “Manā īpašumā deklarētas vai papildu adresi norādījušās personas”. Līdz ar to, lai attiecīgais nekustamā īpašuma īpašnieks, kurš ir fiziska persona, saņemtu minēto notifikāciju uz eAdresi, ir jāizpildās vienlaikus trīs nosacījumiem, proti, nekustamajam īpašumam ir jābūt  reģistrētam Zemesgrāmatā, personai ir jābūt identificējamai Fizisko personu reģistrā un ir jābūt aktivizētai eAdresei. Savukārt, lai attiecīgais nekustamā īpašuma īpašnieks, kurš ir juridiska persona (balstoties uz Zemesgrāmatā esošo aktuālo informāciju), saņemtu minēto notifikāciju uz eAdresi, ir jāizpildās vienlaikus diviem nosacījumiem, proti, nekustamajam īpašumam ir jābūt  reģistrētam Zemesgrāmatā un ir jābūt aktivizētai eAdresei.

     
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Persona, kurai pēdējo trīs gadu laikā ziņas par deklarēto dzīvesvietu ir anulētas, jo, tās deklarējot, ir sniegtas nepatiesas ziņas
  • Persona, kura nedzīvo iestādes reģistrētā dzīvesvietā
  • Nekustamā īpašuma īpašnieks
Ietekmes apraksts
Pašreiz nav informācijas par to, ka administratīvās izmaksas gada laikā pārsniegs 200 euro.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
151 008
0
17 366
17 366
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
151 008
0
17 366
17 366
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-151 008
0
-17 366
-17 366
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-151 008
0
-17 366
-17 366
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
151 008
0
17 366
17 366
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas pārvaldei) 2026.gadā nepieciešams papildu finansējums 151 008 euro apmērā un turpmāk katru gadu 17 366 euro apmērā (Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogramma 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde").
Aprēķins: 
Lai īstenotu nepieciešamās izmaiņas Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā, e-pakalpojumā  “Manā īpašumā deklarētās un papildu adresi norādījušās personas”  un e-pakalpojumā “Dzīvesvietas deklarēšana vai norādīšana”, Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” nepieciešams papildu  finansējums:
- 2026.gadā 151 008 euro apmērā (izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kods 5000 “Pamatkapitāla veidošana”) (aprēķins: 200 cilvēkdienas x 624 euro + 21% PVN).
-  2027.gadā un turpmāk katru gadu  izstrādātās  Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas un pilnveidoto e-pakalpojumu programmatūras turpmākai uzturēšanai  17 366 euro apmērā (izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kods 2000 “Preces un pakalpojumi”) (aprēķins: 23 cilvēkdienas x 624 euro + 21% PVN). Aprēķinā paredzamais darba apjoms noteikts atbilstoši līdzīgu pasākumu īstenošanas pieredzei, un  izmaksu apmērs noteikts, vadoties no iepriekš izstrādāto sistēmu izveides atbalsta izmaksām.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 8. aprīļa  sēdē nolemtajam (prot. Nr. 14 44. § 4.punkts), izskatot informatīvo ziņojumu “Par deklarēto ziņu anulēšanas procedūras vienkāršošanu” (25-TA-140), ir pieņemts zināšanai, ka Iekšlietu ministrija indikatīvi papildu nepieciešamo finansējumu budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" (2027. gadā 151 008 euro apmērā un 2028. gadā un turpmāk katru gadu 17  366 euro apmērā) nodrošinās Iekšlietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, kā arī, ja nepieciešams, tiks veikta apropriācijas pārdale starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām (apakšprogrammām), citiem pasākumiem un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem. Atbilstoši projektā paredzētajam, finansējums budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” nepieciešams vienu gadu ātrāk, tas ir no 2026. gada.
Ievērojot projekta aktualitāti, Iekšlietu ministrija indikatīvi papildu nepieciešamo finansējumu budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” (2026. gadā 151 008 euro apmērā un 2027. gadā un turpmāk katru gadu 17  366 euro apmērā) nodrošinās Iekšlietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, kā arī, ja nepieciešams, tiks veikta apropriācijas pārdale starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām (apakšprogrammām), citiem pasākumiem un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pašvaldība, tās iestādes Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde Tiesu administrācija Ārlietu ministrija Valsts digitālās attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldība, tās iestādes
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Tiesu administrācija
  • Ārlietu ministrija
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pašvaldība, tās iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
10,65
vidēji valstī
1,00
vidējais laiks dokumenta apstrādei
450
Apstrādājamo dokumentu skaits
1
dati attiecas uz 1 gadu
4 792,50
2024. gada vidējā bruto darba samaksa valstī par pilnas slodzes darbu bija 1 623 euro jeb samaksa par vienu nostrādāto stundu pirms nodokļu nomaksas ir 10,65 euro. Avots: https://lvportals.lv/dienaskartiba/364131-1-ceturksni-videja-darba-samaksa-1-623-eiro-2024 Pašvaldībai palielināsies administratīvais slogs arī klātienē veicamajām dzīvesvietas deklarēšanu personai, ja tai pēdējo trīs gadu laikā ziņas par deklarēto dzīvevsietu ir anulētas,jo, to deklarējot, ir sniegtas nepatiesas ziņas. 2023. gadā ap 400 gadījumos tika anulētas ziņas par dzīvesvietas deklarēšanu, jo bija sniegtas nepatiesas ziņas, to deklarējot.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
neietekmē
Tiesu administrācija
neietekmē
Ārlietu ministrija
neietekmē
Valsts digitālās attīstības aģentūra
neietekmē
Kopā
4 792,50

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi