Anotācija

25-TA-2030: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Tilta Stūri" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma īpašuma “Tilta Stūri” Baldones pag., Ķekavas nov. (kadastra Nr. 8025 011 0350) daļa – zemes vienības (kad. apz. 8025 011 0730) 0,7137 ha platībā, zemes vienība (kad. apz. 8025 011 0733) 0,8340 ha platībā, zemes vienība (kad. apz. 8025 011 0734) 0,7613 ha platībā, zemes vienība (kad. apz. 8025 011 0735) 0,9442 ha platībā, zemes vienība (kad. apz. 8025 011 0736) 1,73 ha platībā, zemes vienība (kad. apz. 8025 011 0737) 0,6772 ha platībā un zemes vienība (kad. apz. 8025 011 0738) 0,0324 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Tilta Stūri" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0350) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0730) 0,7137 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0733) 0,834 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0734) 0,7613 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0735) 0,9442 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0736) 1,73 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0737) 0,6772 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0738) 0,0324 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 5,6928 ha kopplatībā, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0736) 1,73 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0734) 0,7613 ha platībā valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla);
3) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0735) 0,9442 ha platībā valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla);
4) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0737) 0,6772 ha pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
5) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0738) 0,0324 ha platībā valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla);
6) atlikušo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0730) 0,7137 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem;
7) atlikušo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0733) 0,834 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0350) 22,47 ha platībā;
2) pēc sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0351) sadales no deviņām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0730) 0,7137 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0731) 2,64 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0732) 2,17 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0733) 0,834 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0734) 0,7613 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0735) 0,9442 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0736) 1,73 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0737) 0,6772 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0738) 0,0324 ha platībā;
3) dzīvojamās mājas un septiņām palīgceltnēm.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 966, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašniece).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības, nostiprinātā ķīlas tiesība uztura vērtībā (uztura ņēmējs miris) atsavināšanas procesā dzēsta, ir reģistrētas tiesības uz ceļa servitūtu:
1) 0,05 ha platībā, kalpojošais nekustamais īpašums “Jaunstūri”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā (Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 292, pamats: 2022. gada 19. oktobra vienošanās par ceļa servitūta nodibināšanu);
2) 0,06 ha platībā, kalpojošais nekustamais īpašums “Mūsmājas”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā (Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000500443, pamats: 2023. gada 10. marta vienošanās par reālservitūta nodibināšanu).
Nekustamais īpašums (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0350) ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā:
- ceļa servitūts par labu saimniecībai Almas 0,8 km;
- ceļa servitūta teritorija 0,09 ha;
- ceļa servitūts 0,09 ha platībā par labu nekustamajam īpašumam “Mūsmājas” Baldones pagastā, Ķekavas novadā (Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000500443, pamats: 2023. gada 10. marta vienošanās par reālservitūta nodibināšanu).
Atzīmes  par ceļa servitūta teritoriju neattiecas uz atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) nav reģistrēti apgrūtinājumi:
2) noteikts lietošanas mērķis:
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 011 0730 un 8025 011 0733) - “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība mežsaimniecība” (kods 0201);
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 011 0734, 8025 011 0735, 8025 011 0736, 8025 011 0737 un 8025 011 0738) - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101);
3) noteikts sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0730): mežu platība 0,7137 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0733): mežu platība 0,8239 ha un zemes zem ceļiem platība 0,0101 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0734): mežu platība 0,7471 ha un zemes zem ceļiem platība 0,0142 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0735): mežu platība 0,9442 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0736): mežu platība 1,72 ha un zemes zem ceļiem platība 0,01 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0737): mežu platība 0,6316 ha un zemes zem ceļiem platība 0,0456 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0738): mežu platība 0,0324 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļa nav apbūvēta. Būves: dzīvojamā māja (kadastra apzīmējums 8025 011 0350 001), kūts (kadastra apzīmējums 8025 011 0350 002), saimniecības ēka (kadastra apzīmējums 8025 011 0350 003), nojume (kadastra apzīmējums 8025 011 0350 004), šķūnis (kadastra apzīmējums 8025 011 0350 005), pagrabs (kadastra apzīmējums 8025 011 0350 006), saimniecības ēka (kadastra apzīmējums 8025 011 0350 007) un saimniecības ēka (kadastra apzīmējums 8025 011 0350 008) atrodas uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0350).
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 011 0734, 8025 011 0735, 8025 011 0736, 8025 011 0737, 8025 011 0738), atlikumā veidojas četras jaunizveidotās zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0730) 0,7137 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0731) 2,64 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0732) 2,17 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0733) 0,8340 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 20. februāra vēstulē Nr. 1-7.1/24/508 sniegtajai informācijai atlikušās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 011 0731 un 8025 011 0732) ir izmantojamas patstāvīgi atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt atlikušās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 011 0730 un 8025 011 0733) nav izmantojamas patstāvīgi atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam, pamatojoties uz Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 65. punktu, kas nosaka, ka lauku teritorijās jaunveidojamās zemes vienības minimālā platība ir 2 ha.
Ievērojot Īpašnieces 2025. gada 20. maija elektroniskā pasta sūtījumā sniegto informāciju, ka nevēlas paturēt savā īpašumā atlikušās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējumi: 8025 011 0730 un 8025 011 0733), tās atsavināmas papildu saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0731) piekļuve tiks nodrošināta no projektējamā tehniskās apkalpes ceļa un atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienību kadastra apzīmējums 8025 011 0732) tiks nodrošināta piekļuve no pašvaldības nozīmes autoceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta Centra virsmežniecības 2025. gada 1. jūlija vēstulē Nr. CVM.1-10/2064 sniegto informāciju no Meža valsts reģistra Nekustamā īpašuma daļā meža inventarizācija veikta 2011. gadā un uz:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0730): mežu platība 0,71 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0733): mežu platība 0,83 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0734): mežu platība 0,76 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0735): mežu platība 0,94 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0736): mežu platība 1,72 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0737): mežu platība 0,67 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0737): mežu platība 0,03 ha.
Atsavināšanas procesā Īpašniece zaudējumus un prasījumus nav pieteikusi, kā arī nav sniegusi informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izmantošanu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 4. septembra lēmumu Nr. 03.1-14/2714 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Tilta Stūri” Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0350), daļu 5,6928 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 33 661,36 EUR (trīsdesmit trīs tūkstoši seši simti sešdesmit viens euro un 36 centi), ko veido:
1. atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 21 063,36 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0734) 0,7613 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 2 816,81 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0735) 0,9442 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 3 493,54 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0736) 1,73 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 6 401,00 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0737) 0,6772 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 2 505,64 EUR;
1.5. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0738) 0,0324 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 119,88 EUR;
1.6. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0730) 0,7137 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu, tirgus vērtība 2 640,69 EUR;
1.7. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0733) 0,834 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu, tirgus vērtība 3 085,80 EUR;
2. uz atsavināmajām zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība 12 598,00 EUR.
No Īpašnieces saņemta mutiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Tilta Stūri” Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0350) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0730) 0,7137 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0733) 0,8340 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0734) 0,7613 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0735) 0,9442 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0736) 1,73 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0737) 0,6772 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0738) 0,0324 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2022. gada 19. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi