25-TA-600: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās un piektās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju 4.3.5.1.pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās un piektās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
TA projekta mērķis ir precizēt atsevišķus 4.3.5.1. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” (turpmāk – 4.3.5.1. pasākums) pirmās un piektās kārtas īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. MK noteikumi Nr. 173[1] paredz, ka 4.3.5.1. pasākuma piektā kārta tiek īstenota ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā un tās ietvaros projektu iesniedzēji ir Daugavpils valstspilsētas, Talsu novada, Dienvidkurzemes novada, Olaines novada, Varakļānu novada, Ropažu novada, Jelgavas novada un Gulbenes novada pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji.
2. 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projekta ietvaros finansējuma saņēmēji var plānot personāla izmaksas projekta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides posmā saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, izņemot virsstundas. Vienlaikus ir noteikts, ka gadījumā, ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Tāpat MK noteikumi Nr.173 paredz, ka personāla izmaksas nepārsniedz 34 422 euro gadā, pieskaitot 0,64 procentus no sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei plānotajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un šo summu reizina ar infrastruktūras izveides plānoto īstenošanas ilgumu gados.
3. 4.3.5.1. pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējiem ir noteikts pienākums uzskaitīt un uzkrāt datus par horizontālā principa (turpmāk – HP) "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem (VINPI_04 un VINPI_12), kas noteikti vadlīniju “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)”[2] (turpmāk – HP vadlīnijas) 4. pielikumā.
[1] MK 2024. gada 12. Marta MK noteikumi Nr.173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju 4.3.5.1.pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"
[2] Izdotas 2022. gada 22. martā
2. 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projekta ietvaros finansējuma saņēmēji var plānot personāla izmaksas projekta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides posmā saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, izņemot virsstundas. Vienlaikus ir noteikts, ka gadījumā, ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Tāpat MK noteikumi Nr.173 paredz, ka personāla izmaksas nepārsniedz 34 422 euro gadā, pieskaitot 0,64 procentus no sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei plānotajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un šo summu reizina ar infrastruktūras izveides plānoto īstenošanas ilgumu gados.
3. 4.3.5.1. pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējiem ir noteikts pienākums uzskaitīt un uzkrāt datus par horizontālā principa (turpmāk – HP) "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem (VINPI_04 un VINPI_12), kas noteikti vadlīniju “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)”[2] (turpmāk – HP vadlīnijas) 4. pielikumā.
[1] MK 2024. gada 12. Marta MK noteikumi Nr.173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju 4.3.5.1.pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"
[2] Izdotas 2022. gada 22. martā
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Tā kā 4.3.5.1. pasākuma piektā kārta tiek īstenota ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, sadarbības iestādei uzaicinājumā iesniegt projekta iesniegumu katram projekta iesniedzējam ir jānorāda arī projektam pieejamais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs un sasniedzamaie uzraudzības rādītāji. Lai gan MK noteikumos ir noteikts 4.3.5.1. pasākuma piektajai kārtai pieejamais kopējas attiecināmais finansējums (12 927 756 euro), MK noteikumos Nr.173 un anotācijā nav noteikts šī finansējuma (un attiecīgi arī uzraudzības rādītāju) sadalījums starp projektu iesniedzējiem. LM, veicot atkārtotu 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniedzēju aptauju par projektos plānotajiem sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu veidiem un plānoto izveidojamo pakalpojumu vietu skaitu secināja, ka pašvaldību plānotās projektu izmaksas būs mazākas kā šobrīd MK noteikumos Nr.173 notiktais piektās kārtas kopējais attiecināmais finansējuma apmērs. Turklāt 2025. gada 4. martā tika saņemta informācija no Gulbenes novada pašvaldības, ka tā nepiedalīsies 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniegumu atlasē.
2. 2025. gada 28. janvārī Finanšu ministrija ir ierosinājusi precizējumus vadlīnijās Nr. 1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gada plānošanas periodā” (turpmāk – vadlīnijas), kuras turpmāk neparedz projekta personālā daļlaika noslodzes apmēra ierobežojumus (vismaz 30 procenti). Tāpat vadlīnijas vairs neparedz noteiktos ierobežojumus Eiropas Reģionālā attīstības fonda un to izmaksām līdzīgu investīciju projektu personāla izmaksām gadā. Vienlaikus šo vadlīniju piemērošana saskaņā ar līgumu/ vienošanos par projekta īstenošanu ir obligāta. MK noteikumi Nr.173 šobrīd arī paredz, ka finansējuma saņēmēja personāla izmaksas projekta infrastruktūras izveides posmā plāno saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu. Tā kā 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas otrā uzsaukuma projektu iesniedzēju loks ir paplašināts arī ar privātiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem, šāds nosacījums uz šiem projektu iesniedzējiem nav attiecināms.
3. LM kā atbildīgā institūcija par HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” koordināciju Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondos ir sagatavojusi grozījumus HP vadlīnijās, kas paredz arī izmaiņas HP darbībās un rādītāju definīcijās. Izmaiņas attiecībā uz HP darbībām un rādītājiem pakāpeniski tiks atspoguļotas arī Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, sākot ar ES fondu pasākumiem, kuriem projektu iesniegumu atlases tiks izsludinātas no 2025. gada 5. marta. Izmaiņas vadlīnijās neskars pasākumus un projektus, kuriem projektu iesniegumu atlases ir izsludinātas līdz 2025. gada 4. martam.
2. 2025. gada 28. janvārī Finanšu ministrija ir ierosinājusi precizējumus vadlīnijās Nr. 1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gada plānošanas periodā” (turpmāk – vadlīnijas), kuras turpmāk neparedz projekta personālā daļlaika noslodzes apmēra ierobežojumus (vismaz 30 procenti). Tāpat vadlīnijas vairs neparedz noteiktos ierobežojumus Eiropas Reģionālā attīstības fonda un to izmaksām līdzīgu investīciju projektu personāla izmaksām gadā. Vienlaikus šo vadlīniju piemērošana saskaņā ar līgumu/ vienošanos par projekta īstenošanu ir obligāta. MK noteikumi Nr.173 šobrīd arī paredz, ka finansējuma saņēmēja personāla izmaksas projekta infrastruktūras izveides posmā plāno saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu. Tā kā 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas otrā uzsaukuma projektu iesniedzēju loks ir paplašināts arī ar privātiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem, šāds nosacījums uz šiem projektu iesniedzējiem nav attiecināms.
3. LM kā atbildīgā institūcija par HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” koordināciju Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondos ir sagatavojusi grozījumus HP vadlīnijās, kas paredz arī izmaiņas HP darbībās un rādītāju definīcijās. Izmaiņas attiecībā uz HP darbībām un rādītājiem pakāpeniski tiks atspoguļotas arī Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, sākot ar ES fondu pasākumiem, kuriem projektu iesniegumu atlases tiks izsludinātas no 2025. gada 5. marta. Izmaiņas vadlīnijās neskars pasākumus un projektus, kuriem projektu iesniegumu atlases ir izsludinātas līdz 2025. gada 4. martam.
Risinājuma apraksts
1. LM no 2025. gada 28. februāra līdz 2025. gada 4. martam veiktās 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniedzēju aptaujas rezultātiem ir secinājusi, ka 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniegumu atlase piedalīsies septiņas no astoņām šobrīd MK noteikumu Nr.173 16.3. apakšpunktā notiktajām pašvaldībām (Gulbenes novada pašvaldība ir atteikusies no dalības šajā projektu iesniegumu atlasē) un šīs pašvaldības plāno iesniegt projektu iesniegumus par kopējo finansējumu ne vairāk kā 9 195 708 euro, kas ir par 3 732 048 euro mazāk kā šobrīd MK noteikumos Nr.173 noteiktais piektajai kārtai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums (12 927 756 euro). Apkopojot aptaujas rezultātus par pašvaldību projektos plānoto izveidojamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vietu skaitu un iesaistāmajām mērķa grupas personām, LM kā ES fondu atbildīgai iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde) aprēķināja katram projekta iesniedzējam maksimālo iespējamo projekta izmaksu summu atbilstoši MK noteikumu Nr.173 14. punkta nosacījumiem. Attiecīgi 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniedzējiem maksimālās iespējamās projektu izmaksas, lai sasniegtu pašvaldību projektā plānotos uzraudzības rādītājus, ir šādas:
Attiecībā uz projekta attiecināmo izmaksu kopsummas aprēķinu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 173 14. punktā, jāatzīmē, ka projekta vadības personāla izmaksu aprēķinā tiks izmantoti šobrīd vadlīnijās noteiktie ierobežojumi, t.i., ka projekta vadības personāla izmaksas nepārsniedz 34 422 euro gadā, pieskaitot 0,64 procentus (t.sk., ja projekta īstenošanas gads ir mazāks par 12 mēnešiem, gada projekta vadības izmaksas aprēķina proporcionāli). Šāds nosacījums tiks ietverts arī attiecīgās projektu iesniegumu atlases nolikumā. Tā kā šis nosacījums attieksies tikai uz projektu attiecināmo izmaksu kopsummas noteikšanu, projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmēji projekta vadības izmaksas varēs veikt atbilstoši aktuālajiem vadlīniju nosacījumiem (t.i., ja vadlīnijas šādus ierobežojumus vairs neparedzēs, finansējuma saņēmēji to projekta īstenošanas laikā varēs nepiemērot).
Ņemot vērā jau šobrīd konstatēto 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma atlikumu (3 732 048 euro) un lai pēc iespējas efektīvāk izmantotu ESF+ finansējumu jaunas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei un pakalpojumu sniegšanai, LM ierosina jau šobrīd pārdalīt piektās kārtas finansējuma atlikumu uz 4.3.5.1. pasākuma pirmo kārtu. Tādējādi tiks nodrošināts, ka pirmās kārtas atkārtotais projektu iesniegumu uzsaukums tiks izsludināts par visu pieejamo 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas atlikušo finansējuma apmēru.
Attiecīgi TA projekts paredz palielināt 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas kopējo attiecināmo finansējumu par 3 732 048 euro, nosakot, ka pirmās kārtas finansējums ir 37 574 226 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 31 938 092 euro un nacionālais līdzfinansējums – 5 636 134 euro, ko veido pašvaldību budžeta un privātais finansējums. Vienlaikus pēc finansējuma pārdales uz pirmo kārtu 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējums tiek samazināts līdz 9 195 708 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 7 816 351 euro un pašvaldības budžeta līdzfinansējums – 1 379 357 euro.
Ņemot vērā, ka ir zināms 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu izmaksu summas, TA projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.173 ar jaunu punktu, kas paredz pienākumu atbildīgajai iestādei informēt sadarbības iestādi par 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniedzējiem pieejamo projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru un sasniedzamajiem uzraudzības rādītājiem. Tāpat TA projekts paredz svītrot no MK noteikumu Nr.173 16.3. apakšpunkta Gulbenes novada pašvaldību, ņemot vērā, ka pašvaldība ir atteikusies piedalīties 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniegumu atlasē.
2. TA projekts paredz svītrot MK noteikumos Nr.173 nosacījumu, ka projekta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides posmā personāla izmaksas plāno saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, kā arī svītrot ierobežojumu daļlaika noslodzei un projekta vadības personāla izmaksām gadā. 4.3.5.1. pasākumā projektu iesniedzējiem un finansējuma saņēmējiem projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas jāplāno un jāveic atbilstoši aktuālajās (spēkā esošajās) vadlīnijās noteiktajam.
3. Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas atkārtotā uzsaukuma un piektās kārtas projektu iesniegumu atlases tiks izsludinātas pēc 2025. gada 5. marta, šajās atlasēs būs jāpiemēro jaunā HP vadlīniju versija, tai skaitā precizētās HP rādītāju definīcijas. Attiecīgi TA projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.173 46.8. apakšpunktu, nosakot HP rādītāju definējumu 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas pirmajam uzsaukumam (definīcijas netiek mainītas) un pirmās kārtas atkārtotajam uzsaukumam un piektajai kārtai (jaunas HP rādītāju definīcijas).
[3] Maksimālais iespējamais projekta izmaksu apmērs, piemērojot maksimālo izmaksu apmēru pakalpojumu infrastruktūras izveidei, maksimālo attiecīgā pakalpojuma sniegšanas vienības izmaksu likmi 24 mēnešu periodam, kā arī ieplānojot projekta vadības personāla izmaksas un netiešās izmaksas (tikai projekta infrastruktūras izveides posmā) un, kur attiecināms, aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanai pielāgota transportlīdzekļa izmaksas. Pašvaldība plānoto uzraudzības rādītāju sasniegšanai projektā var plānot arī mazāku finansējuma apmēru.
Pašvaldība | Plānotais izveidojamo pakalpojumu vietu skaits (rādītājs i.4.3.5.a) | Plānotais iesaistāmo mērķa grupas personu skaits (rādītājs i.4.3.5.b) | Plānots iegādāties specializēto transporta līdzekli aprūpei mājās (neskaita rādītājā) | Maksimālais projekta finansējums[3], euro |
Dienvidkurzemes novads | 10 | 10 | - | 1 073 888 |
Olaines novads | 10 | 10 | 1 | 1 208 269 |
Daugavpils valstspilsēta | 10 | 10 | - | 1 073 888 |
Jelgavas novads | 10 | 10 | - | 1 073 888 |
Talsu novads | 8 | 8 | - | 876 924 |
Varakļānu novads | 25 | 25 | 1 | 2 814 963 |
Ropažu novads | 10 | 10 | - | 1 073 888 |
KOPĀ | 83 | 83 | 2 | 9 195 708 |
Attiecībā uz projekta attiecināmo izmaksu kopsummas aprēķinu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 173 14. punktā, jāatzīmē, ka projekta vadības personāla izmaksu aprēķinā tiks izmantoti šobrīd vadlīnijās noteiktie ierobežojumi, t.i., ka projekta vadības personāla izmaksas nepārsniedz 34 422 euro gadā, pieskaitot 0,64 procentus (t.sk., ja projekta īstenošanas gads ir mazāks par 12 mēnešiem, gada projekta vadības izmaksas aprēķina proporcionāli). Šāds nosacījums tiks ietverts arī attiecīgās projektu iesniegumu atlases nolikumā. Tā kā šis nosacījums attieksies tikai uz projektu attiecināmo izmaksu kopsummas noteikšanu, projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmēji projekta vadības izmaksas varēs veikt atbilstoši aktuālajiem vadlīniju nosacījumiem (t.i., ja vadlīnijas šādus ierobežojumus vairs neparedzēs, finansējuma saņēmēji to projekta īstenošanas laikā varēs nepiemērot).
Ņemot vērā jau šobrīd konstatēto 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma atlikumu (3 732 048 euro) un lai pēc iespējas efektīvāk izmantotu ESF+ finansējumu jaunas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei un pakalpojumu sniegšanai, LM ierosina jau šobrīd pārdalīt piektās kārtas finansējuma atlikumu uz 4.3.5.1. pasākuma pirmo kārtu. Tādējādi tiks nodrošināts, ka pirmās kārtas atkārtotais projektu iesniegumu uzsaukums tiks izsludināts par visu pieejamo 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas atlikušo finansējuma apmēru.
Attiecīgi TA projekts paredz palielināt 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas kopējo attiecināmo finansējumu par 3 732 048 euro, nosakot, ka pirmās kārtas finansējums ir 37 574 226 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 31 938 092 euro un nacionālais līdzfinansējums – 5 636 134 euro, ko veido pašvaldību budžeta un privātais finansējums. Vienlaikus pēc finansējuma pārdales uz pirmo kārtu 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējums tiek samazināts līdz 9 195 708 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 7 816 351 euro un pašvaldības budžeta līdzfinansējums – 1 379 357 euro.
Ņemot vērā, ka ir zināms 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu izmaksu summas, TA projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.173 ar jaunu punktu, kas paredz pienākumu atbildīgajai iestādei informēt sadarbības iestādi par 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniedzējiem pieejamo projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru un sasniedzamajiem uzraudzības rādītājiem. Tāpat TA projekts paredz svītrot no MK noteikumu Nr.173 16.3. apakšpunkta Gulbenes novada pašvaldību, ņemot vērā, ka pašvaldība ir atteikusies piedalīties 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniegumu atlasē.
2. TA projekts paredz svītrot MK noteikumos Nr.173 nosacījumu, ka projekta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides posmā personāla izmaksas plāno saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, kā arī svītrot ierobežojumu daļlaika noslodzei un projekta vadības personāla izmaksām gadā. 4.3.5.1. pasākumā projektu iesniedzējiem un finansējuma saņēmējiem projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas jāplāno un jāveic atbilstoši aktuālajās (spēkā esošajās) vadlīnijās noteiktajam.
3. Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas atkārtotā uzsaukuma un piektās kārtas projektu iesniegumu atlases tiks izsludinātas pēc 2025. gada 5. marta, šajās atlasēs būs jāpiemēro jaunā HP vadlīniju versija, tai skaitā precizētās HP rādītāju definīcijas. Attiecīgi TA projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.173 46.8. apakšpunktu, nosakot HP rādītāju definējumu 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas pirmajam uzsaukumam (definīcijas netiek mainītas) un pirmās kārtas atkārtotajam uzsaukumam un piektajai kārtai (jaunas HP rādītāju definīcijas).
[3] Maksimālais iespējamais projekta izmaksu apmērs, piemērojot maksimālo izmaksu apmēru pakalpojumu infrastruktūras izveidei, maksimālo attiecīgā pakalpojuma sniegšanas vienības izmaksu likmi 24 mēnešu periodam, kā arī ieplānojot projekta vadības personāla izmaksas un netiešās izmaksas (tikai projekta infrastruktūras izveides posmā) un, kur attiecināms, aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanai pielāgota transportlīdzekļa izmaksas. Pašvaldība plānoto uzraudzības rādītāju sasniegšanai projektā var plānot arī mazāku finansējuma apmēru.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
TA projektam nav ietekmes uz 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniegumu atlasi (uzsākta 11.03.2025.), jo atlase ir izsludināta par kopējo piektās kārtas finansējuma apmēru, kāds ir paredzēts TA projektā. Pēc TA projekta apstiprināšanas sadarbības iestāde veiks grozījumus 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas atlases nolikumā, precizējot piektās kārtas atlases kopējo attiecināmo finansējumu.
TA projektam nav ietekme uz īstenošanā esošiem 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas pirmā uzsaukuma projektiem un nebūs nepieciešami grozījumi noslēgtajos līgumos.
Pēc TA projekta stāšanās spēkā tiks nodrošināta visu projektu iesniedzēju informēšana par MK noteikumos Nr.173 veiktajiem grozījumiem.
Lai gan TA projekts paredz 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma pārdali uz pirmo kārtu, kopējais prognozētais 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas finansējuma sadalījums pa gadiem paliek nemainīgs un tas ir atbilstošs MK 2025. gada 11. februāra MK noteikumu Nr.92 "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" anotācijas 3. sadaļā norādītajam. Attiecīgi TA projekta anotācijas 3. sadaļa netiek pildīta.
Vienlaikus tiek veiktas šādas izmaiņas 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas finansējuma sadalījumam pa intervences kodiem:
4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk - ESF+) investīcijām 31 938 092 euro piemērots:
Intervences kodi:
- 044.kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” plānots novirzīt 731 715 euro jeb 2,86 % no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) tipa šķērsfinansējuma 25 594 431 euro apmērā, kas paredzēts jaunas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei (minētais ierosinājums ir balstīts uz pieņēmumu, ka 1. kārtas ietvaros 70 % gadījumu no visiem izvēlētajiem infrastruktūras risinājumiem tiks pielāgotas un atjaunotas “vecās” ēkas, vienlaikus tiek piemērota līdzīga pieeja kā 2014. – 2020. gada perioda 9.3.1.1.pasākuma ietvaros, plānojot, ka 5% no šādu risinājumu izmaksām varētu tik novirzītas darbībām, kas veicinās energoefektivitāti);
- 127.kodam “Cita sociālā infrastruktūra, kas veicina sociālo iekļaušanu kopienā” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 20 741 404 euro apmērā.
- 159.kodam “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā” plānots novirzīt pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai paredzēto ESF+ finansējumu 10 464 973 euro apmērā.
4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas ESF+ investīcijām 7 816 351 euro piemērots:
Intervences kodi:
- 044.kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” plānots novirzīt 164 089 euro jeb 0.64 % no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) tipa šķērsfinansējuma 25 594 431 euro apmērā, kas paredzēts jaunas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei (minētais ierosinājums ir balstīts uz pieņēmumu, ka 5. kārtas ietvaros 70 % gadījumu no visiem izvēlētajiem infrastruktūras risinājumiem tiks pielāgotas un atjaunotas “vecās” ēkas, vienlaikus tiek piemērota līdzīga pieeja kā 2014. – 2020. gada perioda 9.3.1.1.pasākuma ietvaros, plānojot, ka 5% no šādu risinājumu izmaksām varētu tik novirzītas darbībām, kas veicinās energoefektivitāti);
- 127.kodam “Cita sociālā infrastruktūra, kas veicina sociālo iekļaušanu kopienā” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 5 091 123 euro apmērā.
- 159.kodam “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā” plānots novirzīt pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai paredzēto ESF+ finansējumu 2 561 139 euro apmērā.
4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas finansējuma veids: 01, dotācija;
- teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33, bez teritoriālā mērķa;
- ESF+ sekundārās tēmas: 06 “Bērnu nabadzības problēmas risināšana” piemērots 30% ESF+ finansējuma jeb 11 926 332 euro (tai skaitā 9 581 427 euro 1. kārtā un 2 344 905 euro 5. kārtā), pārējam ESF+ finansējumam 27 828 111 euro apmērā (tai skaitā 22 356 665euro 1. kārtā un 5 471 446 euro 5. kārtā) piemērots 09 kods “Nepiemēro”;
- dzimumu līdztiesība: 02, dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana.
TA projektam nav ietekme uz īstenošanā esošiem 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas pirmā uzsaukuma projektiem un nebūs nepieciešami grozījumi noslēgtajos līgumos.
Pēc TA projekta stāšanās spēkā tiks nodrošināta visu projektu iesniedzēju informēšana par MK noteikumos Nr.173 veiktajiem grozījumiem.
Lai gan TA projekts paredz 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma pārdali uz pirmo kārtu, kopējais prognozētais 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas finansējuma sadalījums pa gadiem paliek nemainīgs un tas ir atbilstošs MK 2025. gada 11. februāra MK noteikumu Nr.92 "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" anotācijas 3. sadaļā norādītajam. Attiecīgi TA projekta anotācijas 3. sadaļa netiek pildīta.
Vienlaikus tiek veiktas šādas izmaiņas 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas finansējuma sadalījumam pa intervences kodiem:
4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk - ESF+) investīcijām 31 938 092 euro piemērots:
Intervences kodi:
- 044.kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” plānots novirzīt 731 715 euro jeb 2,86 % no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) tipa šķērsfinansējuma 25 594 431 euro apmērā, kas paredzēts jaunas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei (minētais ierosinājums ir balstīts uz pieņēmumu, ka 1. kārtas ietvaros 70 % gadījumu no visiem izvēlētajiem infrastruktūras risinājumiem tiks pielāgotas un atjaunotas “vecās” ēkas, vienlaikus tiek piemērota līdzīga pieeja kā 2014. – 2020. gada perioda 9.3.1.1.pasākuma ietvaros, plānojot, ka 5% no šādu risinājumu izmaksām varētu tik novirzītas darbībām, kas veicinās energoefektivitāti);
- 127.kodam “Cita sociālā infrastruktūra, kas veicina sociālo iekļaušanu kopienā” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 20 741 404 euro apmērā.
- 159.kodam “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā” plānots novirzīt pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai paredzēto ESF+ finansējumu 10 464 973 euro apmērā.
4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas ESF+ investīcijām 7 816 351 euro piemērots:
Intervences kodi:
- 044.kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” plānots novirzīt 164 089 euro jeb 0.64 % no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) tipa šķērsfinansējuma 25 594 431 euro apmērā, kas paredzēts jaunas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei (minētais ierosinājums ir balstīts uz pieņēmumu, ka 5. kārtas ietvaros 70 % gadījumu no visiem izvēlētajiem infrastruktūras risinājumiem tiks pielāgotas un atjaunotas “vecās” ēkas, vienlaikus tiek piemērota līdzīga pieeja kā 2014. – 2020. gada perioda 9.3.1.1.pasākuma ietvaros, plānojot, ka 5% no šādu risinājumu izmaksām varētu tik novirzītas darbībām, kas veicinās energoefektivitāti);
- 127.kodam “Cita sociālā infrastruktūra, kas veicina sociālo iekļaušanu kopienā” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 5 091 123 euro apmērā.
- 159.kodam “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā” plānots novirzīt pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai paredzēto ESF+ finansējumu 2 561 139 euro apmērā.
4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas finansējuma veids: 01, dotācija;
- teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33, bez teritoriālā mērķa;
- ESF+ sekundārās tēmas: 06 “Bērnu nabadzības problēmas risināšana” piemērots 30% ESF+ finansējuma jeb 11 926 332 euro (tai skaitā 9 581 427 euro 1. kārtā un 2 344 905 euro 5. kārtā), pārējam ESF+ finansējumam 27 828 111 euro apmērā (tai skaitā 22 356 665euro 1. kārtā un 5 471 446 euro 5. kārtā) piemērots 09 kods “Nepiemēro”;
- dzimumu līdztiesība: 02, dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji
- Citi sociālo pakalpojumu sniedzēji
- Labklājības ministrija
Ietekmes apraksts
TA projekts paredz noteikt atbildīgai iestādei pienākumu informēt sadarbības iestādi par 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas projektu iesniedzējiem pieejamo projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru un sasniedzamajiem uzraudzības rādītājiem. Pašvaldības (vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji) un citi sociālo pakalpojumu sniedzēji kā 4.3.5.1. pasākuma finansējuma saņēmēji.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
TA projekts tiek virzīts steidzamības kārtā. Ierosinātie grozījumi ir tehniska rakstura un ietekmē 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektu iesniegumu atlašu organizēšanu, nevis sabiedrības intereses kopumā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi