Anotācija (ex-ante)

22-TA-2508: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Prasības un kārtība, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo bezalkoholiskos dzērienus un kafiju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Saeimā 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli” (turpmāk – likums).
Saskaņā ar minētajiem grozījumiem likuma 19.pants tika izteikts jaunā redakcijā un tā piektajā daļā ir ietverts deleģējums, kas paredz Ministru kabinetam noteikt prasības un kārtību, kādā piemēro šā panta pirmajā daļā, otrās daļas 1. punktā, trešajā un ceturtajā daļā minēto nodokļa atbrīvojumu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā Saeimā pieņemtos grozījumus likumā, noteikumu projekts paredzēs nosacījumus un kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus:
1. izmanto kafijas un bezalkoholisko dzērienu kvalitātes noteikšanai;
2. izmanto citu pārtikas preču (arī alkoholisko dzērienu) ražošanā;
3. paredzēts iznīcināt.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Likuma pārejas noteikumu 140.punkts nosaka, ka grozījums par šā likuma 19. panta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik normatīvie akti, kas regulē akcīzes preču aprites jomu neparedz kārtību, kādā no akcīzes nodokļa tiek atbrīvoti bezalkoholiskie dzērieni un kafija. Likuma 19.pants arī neparedzēja deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā no akcīzes nodokļa atbrīvo bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, un nosaka prasības minēto preču iznīcināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz šim akcīzes nodokļa atbrīvojumi bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafijai tika piemēroti atbilstoši likumā noteiktajam, bez speciāli noteiktas kārtības.
Risinājuma apraksts
Lai nodokļu maksātājiem, kas veic darbības ar bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafiju būtu skaidrība par likuma 19.pantā ietverto akcīzes nodokļa atbrīvojumu piemērošanas kārtību un nosacījumiem ir nepieciešams izstrādāt noteikumu projektu.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus paredzēts izmantot bezalkoholisko dzērienu un kafijas kvalitātes noteikšanai, atbrīvot no akcīzes nodokļa. 
Risinājuma apraksts
Lai bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus paredzēts izmantot bezalkoholisko dzērienu un kafijas kvalitātes noteikšanai atbrīvotu no akcīzes nodokļa, nodokļu maksātājs Valsts ieņēmumu dienestā papildus nodokļa deklarācijai iesniedz testēšanas pārskatu. Ja testēšanas pārskats ir izsniegts citā Eiropas Savienības dalībvalstī, kuru izsniegusi testēšanas laboratorija, kas noteikusi minēto preču kvalitāti,  nodokļu maksātājs iesniedz tā tulkojumu valsts valodā, ka preces tiks izmantotas testēšanas rezultātu pareizības pārbaudei.
Minētajā pārskatā vai apliecinājumā būs nepieciešams norādīt bezalkoholisko dzērienu un kafijas kvalitātes noteikšanai minēto preču veidu un daudzumu. Kafijas daudzums norādāms kilogramos, bezalkoholisko dzērienu daudzums norādāms litros sadalījumā pēc cukura satura.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz no akcīzes nodokļa atbrīvot bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus iznīcina.
Risinājuma apraksts
Lai iznīcināmos bezalkoholiskos dzērienus un kafiju atbrīvotu no nodokļa, noliktavas turētājs bezalkoholiskos dzērienus un kafiju iznīcina iekārtās, kuru darbībai ir izsniegta atļauja piesārņojošās darbības veikšanai atbilstoši piesārņojuma jomas normatīvajiem aktiem.
Saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” 1.pantā noteikto akcīzes preču noliktava ir vieta, kur apstiprināts noliktavas turētājs ražo, pārstrādā, uzglabā, ieved, saņem, nosūta vai veic citas darbības ar akcīzes precēm, piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu. Līdz ar to, lai komersants iegūtu tiesības veikt darbības ar akcīzes precēm ir nepieciešams saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumos Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība” noteikto, saņemt speciālo atļauju (licenci) apstiprinātā noliktavas turētāja darbībai. Papildus tam saskaņā ar likuma “Par akcīzes nodokli” 8.panta otro daļu apstiprināts noliktavas turētājs uzskaita, reģistrē un atbild par jebkurām darbībām ar akcīzes precēm akcīzes preču noliktavā.

Vides aizsardzības normatīvie akti, kas regulē pieļaujamās emisijas no sadedzināšanas iekārtām un nosaka kārtību preču iznīcināšanai ir likums "Par piesārņojumu" un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumi Nr.1082 “Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņošanas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai”, kā arī Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumi Nr.17 “Noteikumi par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām”, kas nosaka saistošas prasības attiecībā uz pieļaujamajām emisijām, ko drīkst radīt iekārtas, kas dedzina cieto kurināmo.
Tādējādi personai nav nepieciešams vērsties Valsts vides dienestā, lai saskaņotu preču iznīcināšanas vietu, persona pirms preču pieteikšanas iznīcināšanai pati noskaidro tai izdevīgāko preču iznīcināšanas vietu un komersantu, kuram vides aizsardzības normatīvajos aktos noteiktā kārtībā ir izsniegta atbilstoša atļauja A vai B kategorijas piesārņojošai darbībai. Iepriekš minētais neizslēdz iespēju personai vērsties Valsts vides dienestā, lai saņemtu izziņu par iespējamām preču iznīcināšanas vietām, ja tāda ir nepieciešama.
Informāciju par vides aizsardzības normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izsniegtām atļaujām A vai B kategorijas piesārņojošai darbībai var iegūt izmantojot Valsts vides dienesta publiskos datu reģistrus, kas ir pieejami tiešsaistē - sadaļā "Vides dati un reģistri": http://registri.vvd.gov.lv.
Ņemot vērā, ka bezalkoholiskie dzērieni pārsvarā var tikt iepakoti plastmasas iepakojumā un plastmasas dedzināšanas rezultātā gaisā tiek emitēti dioksīni, smagie metāli un citi kaitīgi gaisa piesārņotāji, plastmasas produktu dedzināšana ir pieļaujama tikai speciāli atkritumu sadedzināšanai aprīkotās iekārtās.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka par bezalkoholisko dzērienu un kafijas iznīcināšanu sastāda iznīcināšanas aktu, kurā tiek norādīta nepieciešamā informācija.
Risinājuma apraksts
Iznīcināšanas aktā norāda iznīcināto bezalkoholisko dzērienu un kafijas veidu, nosaukumu un kopējo daudzumu. Attiecīgi kafijas daudzumu ir nepieciešams norādīt kilogramos, bet bezalkoholisko dzērienu daudzumu norāda litros sadalījumā pēc cukura satura.
Iznīcināšanas akts, kuru paraksta noliktavas turētāja pārstāvis un Valsts ieņēmumu dienesta pilnvarotā amatpersona, ja tā ir piedalījusies iznīcināšanā, kalpo kā apliecinājums noliktavas turētājam saņemt akcīzes nodokļa atbrīvojumu.
Valsts ieņēmumu dienests, ņemot vērā veikto komersantu riska analīzi, kā arī konkrētā komersanta nodokļu nomaksas statistiku izvērtēs nepieciešamību par pilnvarotās amatpersonas dalību bezalkoholisko dzērienu un kafijas iznīcināšanas procesā. 
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz no akcīzes nodokļa atbrīvot bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kas paredzēti izmantošanai citu pārtikas preču arī alkoholisko dzērienu ražošanā, ja tos izved vai nosūta noliktavas turētājs.
 
Risinājuma apraksts
Lai varētu saņemt bezalkoholiskos dzērienus un kafiju un izmantot tos citu pārtikas preču ražošanā, bezalkoholisko dzērienu un kafijas lietotājam (saņēmējam) ir nepieciešams noliktavas turētājam (piegādātājam) iesniegt rakstisku apliecinājumu, kurā tiek norādīta informācija par bezalkoholisko dzērienu un kafijas izmantošanas veidiem.
Rakstiskajā apliecinājumā bezalkoholisko dzērienu lietotājs (saņēmējs) norāda lietotāja pilnu nosaukumu, nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu, adresi, pasta indeksu, tālruņa numuru, bezalkoholisko dzērienu un kafijas izmantošanas mērķi un daudzumu (litros vai kilogramos) un rakstiskā apliecinājuma izrakstīšanas datumu.

Noliktavas turētais bezalkoholisko dzērienu un kafijas lietotāja (saņēmēja) sniegto rakstisko apliecinājumu sistemātiski sakārto un glabā noteikto laiku uzņēmuma arhīvā uzņēmuma vadītāja noteiktajā kārtībā saskaņā ar Grāmatvedības likuma 27. un 28.pantā noteikto.

Bezalkoholiskos dzērienus un kafiju, kurus paredzēts izmantot alkoholisko dzērienu ražošanā, atbrīvo no akcīzes nodokļa, ja tie tiek piegādāti alkoholisko dzērienu ražotājam. Lietotāja (saņēmēja) apliecinājums šajā gadījumā nav nepieciešams, jo šajā gadījumā alkoholiskie dzērieni, kā gala produkts ir apliekami ar akcīzes nodokli.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvo risinājumu nav.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Nodokļu maksātāji, kuriem ir izsniegta speciālā atļauja (licence) apstiprinātā akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai ar bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafiju, kā arī citi nodokļu maksātāji, kas citu pārtikas preču ražošanā izmanto bezalkoholiskos dzērienus un kafiju.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz personām, kas ir tiesīgas veikt darbības ar akcīzes precēm, kā arī uz personām, kas attiecīgās akcīzes preces saņems, lai izmantotu tās citu pārtikas preču ražošanā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Pēc noteikumu projekta iekšējās saskaņošanas ir paredzēts to ievietot (nodot) publiskai apspriešanai. Pēc publiskās apspriešanas attiecīgi tiks aizpildīti 6.3. un 6.4.punkti.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi