Anotācija

24-TA-3092: Konceptuālā ziņojuma (grozījumu) projekts (Groza tikai rīkojumu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojumā Nr. 404 "Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojumā Nr. 404 "Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē"" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 404) ir izstrādāts, lai novērstu tehnisku neprecizitāti MK rīkojuma Nr. 404 1. punktā un ar rīkojumu atbalstītā vienotā pakalpojumu centra (turpmāk – VPC) izveides ceļa karte būtu atbilstoša Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija sēdē faktiski nolemtajai VPC izveides modeļa 2. risinājuma (turpmāk – 2. risinājums) paātrinātai īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma Nr. 404 grozījuma mērķis ir novērst tehnisku neprecizitāti, kas radusies, Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija sēdē apstiprinot konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē" (turpmāk – konceptuālais ziņojums). Konceptuālajā ziņojumā 2. risinājumam tika piedāvāts lēnais un ātrais izveides scenārijs. Ministru kabinets atbalstīja ātro izveides scenāriju, taču tas nav atspoguļots MK rīkojuma Nr. 404 1. punktā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK rīkojuma Nr. 404 1. punktā ir norādīts, ka tiek atbalstīts 2. risinājums un tā īstenošanas ceļa karte, taču nav precizēts, ka tika atbalstīts 2. risinājuma ātrais scenārijs, kas atspoguļots konceptuālā ziņojuma 6. nodaļā un tika sagatavots pēc Ministru kabineta rosinājuma pārskatīt VPC izveides mērķus. Esošajā situācijā nereti uzraudzības un sadarbības iestādes norāda uz neviennozīmīgo situāciju, kurā MK rīkojuma Nr. 404 1. punkts var tikt interpretēts dažādi. Ņemot vērā, ka VPC izveide tiek daļēji finansēta no Atveseļošanas fonda līdzekļiem, ir būtiski, lai šo finansējumu varētu ieguldīt un tas būtu attiecināms visām aktivitātēm, kas paredzētas ātrā scenārija īstenošanai. Lai izvairītos no iespējamiem pārpratumiem nākotnē, tiek veikts grozījums, lai MK rīkojuma Nr. 404 1. punktā tiktu atspoguļots Ministru kabineta sēdē faktiski nolemtais.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdē (prot. Nr. 22 26. §) tika izskatīts Valsts pārvaldes modernizācijas plāns 2023.–2027. gadam. Šā plāna sākotnējā redakcija paredzēja noteikt, ka mērķrādītāja "to tiešās publiskās pārvaldes darbinieku īpatsvars, kuri grāmatvedības un cilvēkresursu pārvaldības pakalpojumus saņem centralizēti" sasniedzamā vērtība 2026. gada III ceturksnī ir 15 % no kopējā darbinieku skaita, kuri nodarbināti tiešajā pārvaldē. Minētajā Ministru kabineta sēdē tika rosināts šo mērķrādītāju pārskatīt un noteikt, ka sasniedzamā vērtība 2026. gadā ir 80 % no kopējā darbinieku skaita, kuri nodarbināti tiešajā pārvaldē. Protokollēmumā Valsts kancelejai tika dots uzdevums, izstrādājot konceptuālo ziņojumu, precizēt tiešās valsts pārvaldes nodarbināto īpatsvaru, kuri saņem VPC pakalpojumus līdz 2027. gadam, ņemot vērā veikto izpēti attiecībā uz resoru straujāku pāreju uz centralizētu modeli.

Izpildot minēto uzdevumu, Valsts kanceleja sadarbībā ar Valsts kasi sagatavoja salīdzinājumu starp konceptuālajā ziņojumā rekomendēto risinājumu pakāpeniski centralizēt 80 % tiešās publiskās pārvaldes darbinieku VPC līdz 2030. gadam (lēnais scenārijs) un Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdē piedāvāto risinājumu straujāk centralizēt grāmatvedības un personāla lietvedības funkcijas, nodrošinot 80 % tiešās publiskās pārvaldes darbinieku apkalpošanu VPC līdz 2026. gada beigām (ātrais scenārijs). Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija sēdē, apstiprinot konceptuālo ziņojumu, tika lemts atbalstīt konceptuālajā ziņojumā ietverto VPC izveides modeļa 2. risinājumu un tā paātrinātu ieviešanu atbilstoši konceptuālā ziņojuma 6. nodaļā iekļautajai ceļa kartei (ātrais scenārijs), paredzot, ka līdz 2026. gada 31. decembrim VPC ir jāapkalpo 80 % valsts pārvaldē strādājošo (iepriekš plānoto 15 % vietā).

Atbilstoši Ministru kabineta sēdē pārrunātajam un lemtajam, Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija sēdes protokolā (prot. Nr.34  56.§ 2. punkts) Valsts kancelejai tika uzdots precizēt rīkojuma projekta 4. punktu, kurā līdz tam bija norādīts īstenot VPC izveidi atbilstoši lēnajam scenārijam. Atbilstoši šim uzdevumam tika precizēta 4. punkta redakcija, dzēšot atsauci uz 3.1. apakšnodaļā norādīto resoru pievienošanās plānu (lēnais scenārijs) un norādot, ka ministrijām un to padotības iestādēm jāpievienojas VPC atbilstoši saskaņotajam resoru pievienošanās plānam (ātrais scenārijs). Lai gan rīkojuma 4. punkts tika precizēts, punkta precizētajā redakcijā netika iekļauta atsauce, kurā konceptuālā ziņojuma nodaļā vai apakšnodaļā ir atrodams šis saskaņotais resoru pievienošanās plāns.

Tai pat laikā MK rīkojuma Nr. 404 1. punktā tika atbalstīts VPC izveides plāns atbilstoši konceptuālā ziņojuma 3. nodaļā ietvertajam VPC izveides 2. risinājumam un tā ieviešanas ceļa kartei (lēnais risinājums). Tādējādi MK rīkojuma Nr. 404 1. punktā ir izveidojusies tehniska kļūda – apstiprināts lēnais VPC izveides scenārijs, lai gan Ministru kabineta sēdē tika lemts par ātrā VPC izveides scenārija apstiprināšanu un papildu finansējuma pieprasīšanu ātrā scenārija īstenošanai. Šis papildu finansējums tika piešķirts, Valsts kancelejai iesniedzot starpnozaru prioritāro pasākumu "Vienotā pakalpojumu centra izveide", kas tika atbalstīts Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē.

MK rīkojuma Nr. 404 grozījuma mērķis ir novērst radušos neprecizitāti un dažādu interpretāciju risku. Vienlaikus šie grozījumi neietekmē VPC izveides plānu un neievieš nekādas cita veida izmaiņas iepriekš pieņemtajos lēmumos. 
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā problēmas aprakstā minēto informāciju, ir nepieciešams veikt tehnisku grozījumu MK rīkojuma Nr. 404 1. punktā, lai rīkojumā apstiprinātā VPC izveides ceļa karte būtu atbilstoša Ministru kabineta faktiski nolemtajai 2. risinājuma paātrinātai ieviešanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkts nosaka, ka sabiedrības līdzdalības kārtība piemērojama tādu tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts paredz veikt tehnisku grozījumu, tā saturs neatbilst minētajiem kritērijiem un sabiedrības līdzdalības kārtība netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kase
  • Valsts administrācijas skola

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Valsts kase nodrošinās koplietošanas pakalpojumus (grāmatvedība un personāla lietvedība, budžeta plānošana un finanšu vadība) un uzturēs centralizēto platformu.
Valsts kanceleja nodrošinās un uzturēs cilvēkresursu vienotās pārvaldības sistēmu.
Valsts administrācijas skola nodrošinās un uzturēs mācīšanās un attīstības sistēmu
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks novērsta darbību dublēšanās, ievadot un pārbaudot datus informācijas sistēmās.
Tiks mazināts datu ievades kļūdu risks, līdz ar to radot uzticamu informācijas bāzi plašas analītikas nodrošināšanai un ļaujot veicināt procesu automatizāciju nākotnē
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Vienotā pakalpojuma izveides mērķis ir izveidot vienotas, centralizētas valsts pārvaldes platformas grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības, cilvēkresursu vadības un mācīšanās un attīstības jomā
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Ieviešot jaunas vienotas informācijas sistēmas, tiks veicināta datu pieejamība, un tas nodrošinās iespēju pieņemt pamatotus un datos balstītus lēmumus
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ieviešot VPC, tiks nodrošināta vienotu un standartizētu pakalpojumu sniegšana, tādējādi veicinot standartizāciju, efektivizāciju, digitālo transformāciju un datu tālākizmantošanas iespējas valsts pārvaldē.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izveidotas vairākas centralizētas valsts pārvaldes platformas – grāmatvedības un personāla lietvedības risinājums, budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājums, cilvēkresursu vienotās pārvaldības sistēma, mācīšanās un attīstības sistēma.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ieviešot VPC, tiks sekmēta Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam rīcības virziena "Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi" uzdevuma "Mūsdienu tehnoloģiju un racionālas, resursu efektīvas, lietotājorientētas un atvērtas pārvaldības ieviešana, lai kvalitatīvi nodrošinātu publiskos pakalpojumus, ievērojot "primāri digitāls", proaktīvas pakalpojumu sniegšanas un vienreizes principu, tai skaitā pārrobežu, kā arī veiktu valsts pārvaldes un pašvaldību IKT infrastruktūras un atbalsta procesu optimizāciju un centralizāciju" sasniegšana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi