Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
23-TA-1001: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumos Nr. 785 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 27. jūnija rīkojumam Nr. 448 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 4. februāra rīkojumā Nr. 62 "Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmu “Izaugsme un nodarbinātība””” (turpmāk – darbības programmas grozījumi Nr. 8), kas paredz izmaiņas Atveseļošanas palīdzības kohēzijai un Eiropas teritorijām (turpmāk – REACT-EU) finansējuma kopējā apmērā (samazinājumu), un REACT-EU un valsts budžeta līdzfinansējuma savstarpējā sadalījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr.406 "Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība"" (protokols Nr.46 32.§) tika apstiprināti REACT-EU pasākumi 272 milj. euro apmērā, lai palīdzētu veicināt ar Covid-19 pandēmiju un tās sociālajām sekām saistītās krīzes seku pārvarēšanu un sagatavoties zaļai, digitālai un noturīgai ekonomikas atveseļošanai, tostarp nosakot finansējumu jauna 13.1.2.2. pasākuma “Izglītības iestāžu digitalizācija” (turpmāk – 13.1.2.2. pasākums) īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Par REACT-EU finansējuma sadalījumu dalībvalstīm Eiropas Komisija par katru finansējuma piešķīruma gadu (2021. un 2022. gads) lemj atsevišķi, pamatojoties uz katras dalībvalsts jaunākiem pieejamiem statistikas datiem par COVID-19 krīzes ekonomiskās un sociālās ietekmes nopietnību, tostarp iekšzemes kopprodukta kritumu, bezdarba (kopējo un jauniešu) līmeni un dalībvalstu relatīvo labklājību. Saskaņā ar Eiropas Komisijas 2021. gada 23. novembrī pieņemto lēmumu (ES) 2021/2055[1] par 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu dalībvalstīm, pamatojoties uz datiem, kas pieejami līdz 2021. gada 19. oktobrim, Latvijai piešķirtais kopējais REACT-EU finansējums 2022. gadam ir būtiski mazāks nekā sākotnēji plānots – 272 milj. euro vietā – 230,3 milj. euro.
Risinājuma apraksts
1) Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija protokollēmums “Rīkojuma projekts “Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība”” (protokols Nr.46; 32.§ 5. punkts) paredz – ja Eiropas Komisijas lēmums par 2022. gada REACT-EU piešķīrumu Latvijai atšķirsies no sākotnēji plānotā 2022. gadam, tad Finanšu ministrija sadarbībā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda atbildīgajām iestādēm sniedz priekšlikumus turpmākai rīcībai un risinājumiem. Par turpmāko rīcību tika panākta vienošanās Ministru kabineta 2022. gada 22. marta sēdē (protokols Nr. 17; 34.§), protokollēmumā ietverot piedāvājumu REACT-EU kopējā piešķīruma piesaistei, tostarp paredzot papildus valsts budžeta līdzfinansējumu, lai segtu starpību starp sākotnēji plānoto REACT-EU piešķīrumu 13. prioritārajā virzienā “Pasākumi COVID-19 pandēmijas seku mazināšanai (ERAF)”. Precīzs finansējuma sadalījums tika apstiprināts ar darbības programmas grozījumiem Nr. 8.

Tādējādi kopējā 13.1.2.2. pasākuma īstenošanai pieejamā REACT-EU finansējuma apmērs (10 560 002 euro), par kuru jau slēgta vienošanās starp Izglītības un zinātnes ministriju (turpmāk – ministrija) un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, paliek spēkā, mainās tikai finansējuma dalījums pa finansēšanas avotiem. Sākotnēji noteiktais REACT-EU finansējums bija 8 976 000 euro, kas atbilstoši darbības programmas grozījumiem Nr. 8 tiek mainīts uz 8 895 441 euro. Attiecīgi valsts budžeta līdzfinansējums no 1 584 002 euro tiek palielināts uz 1 664 561 euro.

Ņemot vērā minēto, ka netiek mainīts sākotnēji plānotais 13.1.2.2. pasākuma kopējais finansējuma apmērs, netiek veiktas izmaiņas arī 13.1.2.2. pasākumam noteikto uzraudzības rādītāju vērtībās. Taču ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu 13.1.2.2. pasākuma īstenošanai plānotais REACT finansējuma apmērs netiek atsevišķi dalīts 2021. un 2022. gadam, tiek veikts tehnisks grozījums Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumos Nr. 785 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 785) svītrojot 4.1.1., 4.1.2. apakšpunktu un 4.2.1., 4.2.2. apakšpunktu, tādējādi 13.1.2.2. pasākumam nosakot tikai uzraudzības rādītāju sasniedzamās kopējās vērtības.

Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā, tiks rosināti grozījumi iepriekšminētajā vienošanās par projekta Nr. 8.1.2.0/22/I/001 “Izglītības iestāžu digitalizācija 7.-9. klasēm” (turpmāk – projekts) īstenošanu, atbilstoši precizējot projekta īstenošanai paredzēto finansējuma apmēra dalījumu pa finansējuma avotiem un attiecīgi Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmēra likmi (intensitāti).

2) Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek precizēti 13.1.2.2. pasākuma projekta sadarbības partneru: a) valsts tiešās pārvaldes iestādes, kas ir vispārējās vai profesionālās izglītības iestādes dibinātājs; b) pašvaldības, pienākumi attiecībā uz projekta ietvaros iegādātās portatīvās datortehnikas ilgtspēju.
Saskaņā ar noteikumu Nr. 785 13.6.4. apakšpunktā noteikto sadarbības partneriem ir obligāts pienākums veikt projekta ietvaros iegādātās un tiem lietošanā nodotās datortehnikas apdrošināšanu. No noteikumu Nr. 785 27.4. apakšpunkta izriet, ka datortehnikas ilgtspēja ir jānodrošina vismaz trīs gadus pēc projekta noslēguma maksājuma saņemšanas.

Projekta īstenotājs – ministrija, ir veikusi sadarbības partneru datortehnikas apdrošināšanas gadījumu apzināšanu, kas liecina par datortehnikas apdrošināšanas pakalpojuma izmaksu būtisku pieaugumu. Turklāt laika periodā pēc datortehnikas nodošanas sadarbības partneriem lietošanā ir fiksēti salīdzinoši maz gadījumu, kas uzskatāmi par apdrošināšanas gadījumiem, un attiecīgi ir veiktas apdrošināšanas atlīdzības. Kā rezultātā var secināt, ka datortehnikas apdrošināšanas pakalpojuma iegādāšanās sadarbības partneriem ne visos gadījumos ir ekonomiski pamatota. Kā alternatīvs risinājums ir rezerves datortehnikas vienību iegāde, kas nepieciešamības gadījumā var tikt izmantots, ja projekta ietvaros iegādātā datortehnika kādu tehnisku iemeslu dēļ nav lietojama. Noteikumu Nr. 785 13.6.4. apakšpunkta grozījumi paredz, ka izvēle – datortehniku apdrošināt vai iegādāties rezerves datortehnikas vienības, tiktu nodota projekta sadarbības partneru ziņā, ņemot vērā katra sadarbības partnera apsvērumus, tostarp izvēloties izmaksu ziņā pamatotāko risinājumu. Līdzīgi kā datortehnikas apdrošināšanas gadījumā, rezerves datortehnikas iegādes finansēšanas avots ir sadarbības partnera budžeta līdzekļi.

Ar noteikumu projektu rosinātie grozījumi noteikumos Nr. 785 nav uzskatāmi par būtiskiem. Tie neietekmē projekta mērķi, plānotos rezultātus un projekta ietvaros veicamās darbības, un kopumā neietekmē arī 13.1.2.2. pasākuma īstenošanas nosacījumus. Attiecīgi šādi grozījumi noteikumos Nr. 785 nerada arī ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību, saglabājot sākotnēji noteikto mērķi digitālās pratības veicināšanai, kas palielinot digitālo tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā zināšanu ieguvei, jauna satura radīšanai, satura koplietošanai un komunikācijai.

[1] Komisijas 2021. gada 23. novembra Īstenošanas lēmums (ES) 2021/2055, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (ES) 2021/182 nolūkā noteikt 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu pa dalībvalstīm (izziņots ar dokumenta numuru C(2021) 8271).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk