22-TA-3495: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par uzņēmējdarbības riska valsts nodevu 2023. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par uzņēmējdarbības riska valsts nodevu 2023. gadā" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši:
1. Likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 6. panta ceturtajai daļai;
2. Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokola Nr. 50 30. §.
1. Likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 6. panta ceturtajai daļai;
2. Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokola Nr. 50 30. §.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir regulēt uzņēmējdarbības riska valsts nodevas (turpmāk – URVN) apmēru un darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaitāmās URVN daļu 2023. gadā.
Noteikumu projekts nosaka URVN apmēru, maksāšanas kārtību, kā arī darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaitāmās URVN daļu 2023. gadā.
Noteikumu projekts nosaka URVN apmēru, maksāšanas kārtību, kā arī darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaitāmās URVN daļu 2023. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 6. panta ceturto daļu Ministru kabinets katru gadu nosaka URVN apmēru un darbinieku prasījumu garantiju fonda pašu ieņēmumos ieskaitāmās URVN daļu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot minēto, kā arī Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokola Nr. 50 30. § noteikto, ar noteikumu projektu noteic URVN apmēru, maksāšanas kārtību, kā arī pamatbudžeta apakšprogrammā 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantijas fonds" ieskaitāmās URVN daļu 2023. gadā.
Risinājuma apraksts
1. Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdē izskatīts informatīvais ziņojums "Par uzņēmējdarbības riska valsts nodevas sadalījumu 2021. - 2023. gadam" (protokola Nr. 50 30. §) (turpmāk – informatīvais ziņojums). Atbilstoši informatīvajam ziņojumam un Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdē nolemtajam, noteikumu projektā paredzēts, ka URVN 2023. gadā ir 0,36 euro mēnesī, ko aprēķina par katru darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības, saglabājot nosacījumus, ka attiecībā uz darbiniekiem, par kuriem tiek maksāts sezonas laukstrādnieku ienākuma nodoklis, darba devējam URVN nav jāmaksā.
Minētais izņēmums saistīts ar to, ka sezonas laukstrādnieku iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanai ir noteikts īpašs regulējums likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli". Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātājs ir fiziska persona, ko lauksaimniecības sezonas darbos nodarbina lauksaimnieks periodā no 1. aprīļa līdz 30. novembrim. Ar personu, kas tiek nodarbināta sezonas rakstura darbos, ir jāslēdz darba līgums uz noteiktu laiku vai uzņēmuma līgums. Ņemot vērā to, ka sezonas laukstrādnieku ienākuma nodoklis piemērojams tikai 90 kalendāra dienas un, turpinot darba tiesiskās attiecības ar darba ņēmēju pēc 90 kalendāra dienām, nodokļi (tostarp URVN) tiek maksāti vispārējā kārtībā, kā arī to, ka personas līdz 18 gadu vecumam sezonas lauksaimniecības darbos parasti tiek nodarbinātas tikai skolēnu vasaras brīvdienās, tad, lai ievērotu vienlīdzības principu un stimulētu lauksaimniekus sezonas lauksaimniecības darbos nodarbināt arī personas līdz 18 gadu vecumam (nepalielinot nodokļu slogu darba devējiem), darba devējam nav jāmaksā URVN par darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības un par kuru tiek maksāts sezonas laukstrādnieku ienākuma nodoklis.
2. Atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 26. septembra sēdes protokola Nr. 48 44. § 4. punktā noteiktajam, lai mazinātu administratīvo slogu nodokļu maksātājiem un nodrošinātu iespēju arī URVN vienotajā nodokļu kontā samaksāt vienā maksājumā ar citiem nodokļu maksājumiem, noteikumu projektā paredzēts, ka URVN par pārskata mēnesi darba devējs samaksā ne vēlāk kā līdz nākamā mēneša 23. datumam.
3. Kopējie ieņēmumi 2023. gadā no URVN tiek plānoti 2 872 800 euro apmērā. Informatīvajā ziņojumā un Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokolā Nr. 50 30. § paredzēts, ka darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaita 60,3 % (1 733 452 euro) un valsts budžeta ieņēmumos ieskaita 39,7 % (1 139 348 euro) no URVN ieņēmumiem (Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokola Nr. 50 30. § 4. punkts).
4. Informatīvajā ziņojumā un Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokolā Nr. 50 30. § paredzēts, ka URVN ieņēmumus, kas iekasēti vairāk par likumā par valsts budžetu kārtējam gadam plānoto valsts nodevas iemaksājamās daļas apjomu, jāieskaita valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" kontā. Attiecīgs regulējums ir iekļauts noteikumu projekta 6. punktā.
5. Valsts ieņēmumu dienests vienotajā nodokļu kontā saņemto un uz darbinieku prasījumu garantiju fondu attiecināto URVN ieņēmumu daļu ieskaitīs Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" kontā. Attiecīgs regulējums ir iekļauts noteikumu projekta 5. punktā.
Vienotajā nodokļu kontā 2023. gada beigās saņemtos, bet vēl uz URVN ieņēmumiem neattiecinātos ieņēmumus Valsts ieņēmumu dienests pēc to attiecināšanas ieskaitīs Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" kontā pašu ieņēmumos nākamajā saimnieciskajā gadā.
6. Saskaņā ar likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 6. panta pirmās daļas 1. punktu darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļus veido URVN daļa. Saskaņā ar minētā likuma 8. panta pirmo daļu darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu turētājs un rīkotājs ir Maksātnespējas kontroles, kas organizē finanšu līdzekļu uzskaiti un to izmaksu darbinieku prasījumu apmierināšanai, kā arī atbild par darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu atlikumu izlietošanu darbinieku prasījumu apmierināšanai nākamajos saimnieciskajos gados. Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" saņem faktisko informāciju par darba devēja aprēķināto un iemaksāto URVN.
Lai nodrošinātu darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu pietiekamību un regularitāti, kā arī normatīvajos aktos noteiktajos termiņos segtu darbinieku prasījumus, Maksātnespējas kontroles dienests uzrauga no URVN ienākušo līdzekļu apjomu. Tāpat, lai izpildītu likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" Ministru kabinetam noteikto uzdevumu attiecībā uz URVN sadali, nepieciešama precīza faktisko URVN ieņēmumu izpilde. Ievērojot minēto, iestāde seko līdzi gan no URVN ienākušo līdzekļu apjomam, gan faktiskajai situācijai saistībā ar nodarbināto, par kuriem tiek maksāta URVN, skaitam un atbilstošajai URVN nomaksai. Statistikas dati ir svarīgi gan krīzes, gan ārpuskrīzes scenārijos. Proti, regulāra statistikas datu apkopošana un analīze ļauj saprast faktisko situāciju saistībā ar URVN faktiskajiem ieņēmumiem un īstermiņā identificēt problēmas, ja novērojama būtiska novirze no plānotajiem ieņēmumiem. Pārzinot un izprotot esošo situāciju, iespējams savlaicīgi reaģēt un rast krīzes risinājumus. Turklāt regulārs datu monitorings ļauj pieņemt pamatotus un uz datiem balstītus lēmumus vidējā termiņa plānošanas dokumenta par URVN turpmāko attīstību un tās sadalījumu - informatīvā ziņojuma par URVN sadalījumu turpmākajiem trīs gadiem izstrādē, kam nepieciešama precīza faktisko URVN ieņēmumu izpilde, kas saistīta ar nodarbināto, par kuriem tiek veikti URVN maksājumi, skaita fiksēšanu.
Iepriekš šādi statistikas dati no Valsts ieņēmumu dienesta regulāri tika saņemti uz pieprasījumu pamata saskaņā ar likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 9. pantu, kas noteic, ka Valsts ieņēmumu dienests un citas valsts un pašvaldību institūcijas sniedz Maksātnespējas kontroles dienestam informāciju, kas tam nepieciešama šajā likumā noteikto uzdevumu veikšanai. No minētā izriet, ka Valsts ieņēmumu dienestam ir pienākums sniegt informāciju Maksātnespējas kontroles dienestam, kas nepieciešama šajā likumā noteikto uzdevumu veikšanai, bet minētais likums nenosaka, cik bieži jāsniedz informācija.
Ievērojot minēto un ņemot vērā optimālo datu iegūšanas termiņu un datu apjomu, noteikumu projektā noteikta statistikas datu sniegšanas kārtība un periodiskums, paredzot, ka Valsts ieņēmumu dienests reizi ceturksnī līdz nākamā mēneša pēdējam datumam Maksātnespējas kontroles dienestam sniedz šādus nepersonalizētus statistikas datus pa mēnešiem:
– darba devēju skaits, kuri aprēķina un maksā URVN (kopējais skaits);
– darba ņēmēju skaits, par kuriem ir aprēķināta URVN (kopējais skaits);
– aprēķinātie ieņēmumi no URVN par attiecīgo periodu (kopējā summa euro);
– attiecīgajā periodā faktiskie ieņēmumi no URVN maksājumiem (kopējā summa euro).
Attiecīgs regulējums ir iekļauts noteikumu projekta 7. punktā.
Minētais izņēmums saistīts ar to, ka sezonas laukstrādnieku iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanai ir noteikts īpašs regulējums likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli". Sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa maksātājs ir fiziska persona, ko lauksaimniecības sezonas darbos nodarbina lauksaimnieks periodā no 1. aprīļa līdz 30. novembrim. Ar personu, kas tiek nodarbināta sezonas rakstura darbos, ir jāslēdz darba līgums uz noteiktu laiku vai uzņēmuma līgums. Ņemot vērā to, ka sezonas laukstrādnieku ienākuma nodoklis piemērojams tikai 90 kalendāra dienas un, turpinot darba tiesiskās attiecības ar darba ņēmēju pēc 90 kalendāra dienām, nodokļi (tostarp URVN) tiek maksāti vispārējā kārtībā, kā arī to, ka personas līdz 18 gadu vecumam sezonas lauksaimniecības darbos parasti tiek nodarbinātas tikai skolēnu vasaras brīvdienās, tad, lai ievērotu vienlīdzības principu un stimulētu lauksaimniekus sezonas lauksaimniecības darbos nodarbināt arī personas līdz 18 gadu vecumam (nepalielinot nodokļu slogu darba devējiem), darba devējam nav jāmaksā URVN par darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības un par kuru tiek maksāts sezonas laukstrādnieku ienākuma nodoklis.
2. Atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 26. septembra sēdes protokola Nr. 48 44. § 4. punktā noteiktajam, lai mazinātu administratīvo slogu nodokļu maksātājiem un nodrošinātu iespēju arī URVN vienotajā nodokļu kontā samaksāt vienā maksājumā ar citiem nodokļu maksājumiem, noteikumu projektā paredzēts, ka URVN par pārskata mēnesi darba devējs samaksā ne vēlāk kā līdz nākamā mēneša 23. datumam.
3. Kopējie ieņēmumi 2023. gadā no URVN tiek plānoti 2 872 800 euro apmērā. Informatīvajā ziņojumā un Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokolā Nr. 50 30. § paredzēts, ka darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaita 60,3 % (1 733 452 euro) un valsts budžeta ieņēmumos ieskaita 39,7 % (1 139 348 euro) no URVN ieņēmumiem (Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokola Nr. 50 30. § 4. punkts).
4. Informatīvajā ziņojumā un Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokolā Nr. 50 30. § paredzēts, ka URVN ieņēmumus, kas iekasēti vairāk par likumā par valsts budžetu kārtējam gadam plānoto valsts nodevas iemaksājamās daļas apjomu, jāieskaita valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" kontā. Attiecīgs regulējums ir iekļauts noteikumu projekta 6. punktā.
5. Valsts ieņēmumu dienests vienotajā nodokļu kontā saņemto un uz darbinieku prasījumu garantiju fondu attiecināto URVN ieņēmumu daļu ieskaitīs Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" kontā. Attiecīgs regulējums ir iekļauts noteikumu projekta 5. punktā.
Vienotajā nodokļu kontā 2023. gada beigās saņemtos, bet vēl uz URVN ieņēmumiem neattiecinātos ieņēmumus Valsts ieņēmumu dienests pēc to attiecināšanas ieskaitīs Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" kontā pašu ieņēmumos nākamajā saimnieciskajā gadā.
6. Saskaņā ar likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 6. panta pirmās daļas 1. punktu darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļus veido URVN daļa. Saskaņā ar minētā likuma 8. panta pirmo daļu darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu turētājs un rīkotājs ir Maksātnespējas kontroles, kas organizē finanšu līdzekļu uzskaiti un to izmaksu darbinieku prasījumu apmierināšanai, kā arī atbild par darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu atlikumu izlietošanu darbinieku prasījumu apmierināšanai nākamajos saimnieciskajos gados. Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" saņem faktisko informāciju par darba devēja aprēķināto un iemaksāto URVN.
Lai nodrošinātu darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu pietiekamību un regularitāti, kā arī normatīvajos aktos noteiktajos termiņos segtu darbinieku prasījumus, Maksātnespējas kontroles dienests uzrauga no URVN ienākušo līdzekļu apjomu. Tāpat, lai izpildītu likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" Ministru kabinetam noteikto uzdevumu attiecībā uz URVN sadali, nepieciešama precīza faktisko URVN ieņēmumu izpilde. Ievērojot minēto, iestāde seko līdzi gan no URVN ienākušo līdzekļu apjomam, gan faktiskajai situācijai saistībā ar nodarbināto, par kuriem tiek maksāta URVN, skaitam un atbilstošajai URVN nomaksai. Statistikas dati ir svarīgi gan krīzes, gan ārpuskrīzes scenārijos. Proti, regulāra statistikas datu apkopošana un analīze ļauj saprast faktisko situāciju saistībā ar URVN faktiskajiem ieņēmumiem un īstermiņā identificēt problēmas, ja novērojama būtiska novirze no plānotajiem ieņēmumiem. Pārzinot un izprotot esošo situāciju, iespējams savlaicīgi reaģēt un rast krīzes risinājumus. Turklāt regulārs datu monitorings ļauj pieņemt pamatotus un uz datiem balstītus lēmumus vidējā termiņa plānošanas dokumenta par URVN turpmāko attīstību un tās sadalījumu - informatīvā ziņojuma par URVN sadalījumu turpmākajiem trīs gadiem izstrādē, kam nepieciešama precīza faktisko URVN ieņēmumu izpilde, kas saistīta ar nodarbināto, par kuriem tiek veikti URVN maksājumi, skaita fiksēšanu.
Iepriekš šādi statistikas dati no Valsts ieņēmumu dienesta regulāri tika saņemti uz pieprasījumu pamata saskaņā ar likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 9. pantu, kas noteic, ka Valsts ieņēmumu dienests un citas valsts un pašvaldību institūcijas sniedz Maksātnespējas kontroles dienestam informāciju, kas tam nepieciešama šajā likumā noteikto uzdevumu veikšanai. No minētā izriet, ka Valsts ieņēmumu dienestam ir pienākums sniegt informāciju Maksātnespējas kontroles dienestam, kas nepieciešama šajā likumā noteikto uzdevumu veikšanai, bet minētais likums nenosaka, cik bieži jāsniedz informācija.
Ievērojot minēto un ņemot vērā optimālo datu iegūšanas termiņu un datu apjomu, noteikumu projektā noteikta statistikas datu sniegšanas kārtība un periodiskums, paredzot, ka Valsts ieņēmumu dienests reizi ceturksnī līdz nākamā mēneša pēdējam datumam Maksātnespējas kontroles dienestam sniedz šādus nepersonalizētus statistikas datus pa mēnešiem:
– darba devēju skaits, kuri aprēķina un maksā URVN (kopējais skaits);
– darba ņēmēju skaits, par kuriem ir aprēķināta URVN (kopējais skaits);
– aprēķinātie ieņēmumi no URVN par attiecīgo periodu (kopējā summa euro);
– attiecīgajā periodā faktiskie ieņēmumi no URVN maksājumiem (kopējā summa euro).
Attiecīgs regulējums ir iekļauts noteikumu projekta 7. punktā.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 2. un 5. punktu maksātnespējas procesiem, kas uzsākti līdz 2007. gada 31. decembrim, piemēro likuma "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" normas, savukārt maksātnespējas procesiem, kas uzsākti no 2008. gada 1. janvāra līdz 2010. gada 31. oktobrim, piemēro Maksātnespējas likuma (spēkā līdz 2010. gada 31. oktobrim) normas. Maksātnespējas procesos, kas uzsākti līdz 2010. gada 31. oktobrim, maksātnespējas procesa izmaksas saskaņā ar Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 10. punktu tiek segtas no naudas līdzekļu iepriekšējo gadu atlikuma valsts pamatbudžeta apakšprogrammā 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas". Naudas līdzekļu atlikums ir radies no iepriekšējo gadu URVN ieņēmumiem, kas netika iztērēti valsts budžeta apakšprogrammas 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" (līdz 2014. gadam – 35.03.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas") ietvaros.
Risinājuma apraksts
1. Maksātnespējas likuma 62. panta 7.2 daļa noteic, ka juridiskās personas maksātnespējas procesa izmaksas (respektīvi, maksātnespējas procesa depozīts) tiek segtas no darbinieku prasījumu garantiju fonda, ja tiesa saskaņā ar Maksātnespējas likuma noteikumiem darbinieku atbrīvo no tā daļējas vai pilnīgas samaksas. Saskaņā ar Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 65. punktu no 2019. gada netiek paredzēta pamatbudžeta apakšprogrammā 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" ieskaitāmās URVN daļa. Līdz ar to maksātnespējas procesa depozīts, ja tiesa saskaņā ar Maksātnespējas likuma noteikumiem darbinieku atbrīvo no tā daļējas vai pilnīgas samaksas, tiek segts no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem, nevis no apakšprogrammas 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas". Tādi ir apmēram pieci gadījumi gadā.
2. Valsts budžeta apakšprogramma 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" tiek uzturēta, lai varētu segt maksātnespējas procesa izmaksas, pamatojoties uz Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 10. punktā noteikto.
Apakšprogramma 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" tiks izmantota līdz brīdim, kamēr tiks pabeigti visi maksātnespējas procesi, kas tika uzsākti līdz 2010. gada 31. oktobrim. Uz 2022. gada 30. septembri bija aktīvi (uzsākti līdz 2010. gada 31. oktobrim un vēl nav pabeigti) pieci šādi maksātnespējas procesi, kuros būs nepieciešams segt maksātnespējas procesa izmaksas no naudas līdzekļu atlikuma atbilstoši Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 10. punktam.
Lai nodrošinātu maksātnespējas procesa izmaksu segšanu maksātnespējas procesos, kas tika uzsākti līdz 2010. gada 31. oktobrim, valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" izdevumu segšanai tiks izmantots finansējums no iepriekšējo gadu atlikuma 3 555 euro gadā un 50 euro no regresa kārtībā atgūtajiem līdzekļiem maksātnespējas procesos.
Maksimāli izmaksājamā summa, kas varētu būt nepieciešama budžeta apakšprogrammā 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas", ja visos līdz 2010. gada 31. oktobrim uzsāktajos maksātnespējas procesos tiks segtas maksātnespējas procesa izmaksas (maksātnespējas procesa izdevumus un maksātnespējas procesa administratora atlīdzību), ir 4 977 euro. Nepieciešamie finanšu līdzekļi maksātnespējas procesa izmaksām tiek segti no iepriekšējo gadu atlikuma.
3. Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra sēdē izskatīts informatīvais ziņojums "Par juridisko personu maksātnespējas procesa dokumentu nodošanu glabāšanā arhīvā" (protokola Nr. 72 44. §).[1] Lai nodrošinātu dokumentu pieņemšanu bez maksas no administratoriem juridisko personu maksātnespējas procesos[2], informatīvajā ziņojumā un Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra sēdes protokolā Nr. 72 44. § paredzēts, ka Latvijas Nacionālajam arhīvam katru gadu no 2022. gada līdz 2029. gadam tiks novirzīti naudas līdzekļi 100 000 euro apmērā. Finansējums tiks piešķirts transfertu veidā, pārskaitot līdzekļus no Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" uz Kultūras ministrijas budžeta programmu 21.00.00 "Kultūras mantojums", viena uzņēmuma dokumentu pieņemšanai 100 euro apmērā, neatkarīgi no nododamo dokumentu skaita.
Kopumā no valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" izdevumu segšanai tiks izmantots finansējums no iepriekšējo gadu atlikuma 103 555 euro gadā.
Plānotais atlikums apakšprogrammā 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" 2023. gada sākumā – 744 930 euro.
[1] Informatīvais ziņojums "Par juridisko personu maksātnespējas procesa dokumentu nodošanu glabāšanā arhīvā". Skatīt: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/965dd770-a067-4957-8c71-476df4f13cc3.
[2] 2021. gada 15. jūnija likums "Grozījumi Maksātnespējas likumā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 28.06.2021., Nr. 121B https://www.vestnesis.lv/op/2021/121B.16.
2. Valsts budžeta apakšprogramma 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" tiek uzturēta, lai varētu segt maksātnespējas procesa izmaksas, pamatojoties uz Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 10. punktā noteikto.
Apakšprogramma 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" tiks izmantota līdz brīdim, kamēr tiks pabeigti visi maksātnespējas procesi, kas tika uzsākti līdz 2010. gada 31. oktobrim. Uz 2022. gada 30. septembri bija aktīvi (uzsākti līdz 2010. gada 31. oktobrim un vēl nav pabeigti) pieci šādi maksātnespējas procesi, kuros būs nepieciešams segt maksātnespējas procesa izmaksas no naudas līdzekļu atlikuma atbilstoši Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 10. punktam.
Lai nodrošinātu maksātnespējas procesa izmaksu segšanu maksātnespējas procesos, kas tika uzsākti līdz 2010. gada 31. oktobrim, valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" izdevumu segšanai tiks izmantots finansējums no iepriekšējo gadu atlikuma 3 555 euro gadā un 50 euro no regresa kārtībā atgūtajiem līdzekļiem maksātnespējas procesos.
Maksimāli izmaksājamā summa, kas varētu būt nepieciešama budžeta apakšprogrammā 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas", ja visos līdz 2010. gada 31. oktobrim uzsāktajos maksātnespējas procesos tiks segtas maksātnespējas procesa izmaksas (maksātnespējas procesa izdevumus un maksātnespējas procesa administratora atlīdzību), ir 4 977 euro. Nepieciešamie finanšu līdzekļi maksātnespējas procesa izmaksām tiek segti no iepriekšējo gadu atlikuma.
3. Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra sēdē izskatīts informatīvais ziņojums "Par juridisko personu maksātnespējas procesa dokumentu nodošanu glabāšanā arhīvā" (protokola Nr. 72 44. §).[1] Lai nodrošinātu dokumentu pieņemšanu bez maksas no administratoriem juridisko personu maksātnespējas procesos[2], informatīvajā ziņojumā un Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra sēdes protokolā Nr. 72 44. § paredzēts, ka Latvijas Nacionālajam arhīvam katru gadu no 2022. gada līdz 2029. gadam tiks novirzīti naudas līdzekļi 100 000 euro apmērā. Finansējums tiks piešķirts transfertu veidā, pārskaitot līdzekļus no Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" uz Kultūras ministrijas budžeta programmu 21.00.00 "Kultūras mantojums", viena uzņēmuma dokumentu pieņemšanai 100 euro apmērā, neatkarīgi no nododamo dokumentu skaita.
Kopumā no valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" izdevumu segšanai tiks izmantots finansējums no iepriekšējo gadu atlikuma 103 555 euro gadā.
Plānotais atlikums apakšprogrammā 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" 2023. gada sākumā – 744 930 euro.
[1] Informatīvais ziņojums "Par juridisko personu maksātnespējas procesa dokumentu nodošanu glabāšanā arhīvā". Skatīt: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/965dd770-a067-4957-8c71-476df4f13cc3.
[2] 2021. gada 15. jūnija likums "Grozījumi Maksātnespējas likumā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 28.06.2021., Nr. 121B https://www.vestnesis.lv/op/2021/121B.16.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Valsts sekretāru sanāksmē 2021. gada 14. janvārī izsludināts likumprojekts "Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" (VSS-33)[1], atbilstoši kuram, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija direktīvas (ES) Nr. 2019/1023 par preventīvās pārstrukturēšanas regulējumu, parādsaistību dzēšanu un diskvalifikāciju un ar pārstrukturēšanu, maksātnespēju un parādsaistību dzēšanu saistīto procedūru efektivitātes palielināšanas pasākumiem un ar ko groza Direktīvu (ES) 2017/1132 (Direktīva par pārstrukturēšanu un maksātnespēju) (turpmāk – Direktīva) 24. panta prasības, daļai no darba devējiem, uz kuriem pašlaik primāri attiecināms juridiskās personas maksātnespējas process (t.i., individuālie komersanti, zemnieku saimniecības un zvejnieku saimniecības), kā arī uz individuālajiem (ģimenes) uzņēmumiem, turpmāk uzreiz tiks piemērots fiziskās personas maksātnespējas process. Tādējādi, lai nodrošinātu darbinieku aizsardzību un vienlīdzību darba devēju starpā, URVN maksāšanas pienākums tiks paplašināts. Proti, turpmāk tas būs attiecināms arī uz darba devējiem, kuriem ir iespējams pasludināt fiziskās personas maksātnespējas procesu un attiecīgi URVN samaksa pa pienākumu kļūs arī šiem darba devējiem.
Attiecīgie grozījumi stāsies spēkā vienlaikus ar grozījumiem Maksātnespējas likumā, kas saistīti ar Direktīvas ieviešanu, un ir piemērojami fizisko personu maksātnespējas procesos, kas uzsākti sākot ar dienu, kad pagājuši seši mēneši kopš šo grozījumu spēkā stāšanās. Darba devējiem, kuriem līdz iepriekš minētajam termiņam nav pienākuma maksāt URVN (fiziskām personām – saimnieciskās darbības veicējiem), URVN samaksa jāveic, sākot ar pirmo pilno kalendāra mēnesi pēc minētā termiņa iestāšanās.[2]
[1] Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/6b136c8b-8bec-4124-a6f2-8fdece61b4a6.
[2] Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" (VSS-33) 18. pants.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Darba devēji
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sagatavoto informāciju saskaņā ar datiem uz 2022. gada 21. februāri 2021. gada decembrī pie 2 060 fiziskām personām – saimnieciskās darbības veicējiem bija nodarbināti 3 852 darba ņēmēji. Ievērojot minēto, darba devējiem, kuriem pašlaik nav pienākums veikt URVN samaksu, administratīvās izmaksas visai mērķauditorijai kopā varētu sastādīt apmēram (ievērojot, ka darbinieku skaits mainās atkarībā no apstākļiem) 16 640,64 euro gadā.[1]
Atsevišķiem darba devējiem teorētiski palielināsies administratīvais slogs tamdēļ, ka būs jāveic URVN apmaksa. Tomēr jānorāda, ka kopš 2021. gada 1. janvāra URVN maksājumus nodokļu maksātājs veic vienotajā nodokļu kontā. Ja darba devējam ir radies pamats veikt URVN samaksu, tad ir saprātīgi prezumējams, ka tiek veiktas arī citas darbības, par kurām pēc būtības ir veicama nodokļu un nodevu samaksa. Līdz ar to faktiski administratīvais slogs šai mērķauditorijai saglabāsies nemainīgs.
[1] Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" anotācija (ex-ante). Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/3638c65f-74dc-467e-810f-b01d4d6a63ab.
Atsevišķiem darba devējiem teorētiski palielināsies administratīvais slogs tamdēļ, ka būs jāveic URVN apmaksa. Tomēr jānorāda, ka kopš 2021. gada 1. janvāra URVN maksājumus nodokļu maksātājs veic vienotajā nodokļu kontā. Ja darba devējam ir radies pamats veikt URVN samaksu, tad ir saprātīgi prezumējams, ka tiek veiktas arī citas darbības, par kurām pēc būtības ir veicama nodokļu un nodevu samaksa. Līdz ar to faktiski administratīvais slogs šai mērķauditorijai saglabāsies nemainīgs.
[1] Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" anotācija (ex-ante). Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/3638c65f-74dc-467e-810f-b01d4d6a63ab.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Darba devēji, kuriem ir pienākums[1] maksāt URVN (pēc 2022. gada septembra datiem šādu darba devēju skaits ir vidēji 81 818 mēnesī).
Noteikumu projektā paredzētais tiesiskais regulējums labvēlīgi ietekmē darbiniekus, nodrošinot darbinieku aizsardzību arī gadījumos, ja darba devējam ir piemērojams fiziskās personas maksātnespējas process.
Noteikumu projektā paredzētais tiesiskais regulējums labvēlīgi ietekmē darba devējus, jo URVN tiek saglabāta līdzšinējā apmērā un, lai mazinātu administratīvo slogu nodokļu maksātājiem, ir nodrošināta iespēja URVN samaksāt ar citiem nodokļu maksājumiem.
[1] Gadījumi, kad ir pienākums maksāt URVN, noteikti likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 6. panta otrajā un trešajā daļā. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/56944#p6.
Noteikumu projektā paredzētais tiesiskais regulējums labvēlīgi ietekmē darbiniekus, nodrošinot darbinieku aizsardzību arī gadījumos, ja darba devējam ir piemērojams fiziskās personas maksātnespējas process.
Noteikumu projektā paredzētais tiesiskais regulējums labvēlīgi ietekmē darba devējus, jo URVN tiek saglabāta līdzšinējā apmērā un, lai mazinātu administratīvo slogu nodokļu maksātājiem, ir nodrošināta iespēja URVN samaksāt ar citiem nodokļu maksājumiem.
[1] Gadījumi, kad ir pienākums maksāt URVN, noteikti likuma "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" 6. panta otrajā un trešajā daļā. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/56944#p6.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta sēdes protokola Nr. 50 30. § noteiktajam URVN 2023. gadā ir 0,36 euro mēnesī, ko aprēķina par katru darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības un 2023. gadam ir paredzēts šāds URVN sadalījums:
1. Tieslietu ministrijas apakšprogrammā 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" maksas pakalpojumos un citos pašu ieņēmumos iemaksājamā daļa – 1 733 452 euro apmērā;
2. Valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumos iemaksājamā URVN – 1 139 348 euro apmērā.
URVN sadalījums 2023. gadam tiks iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" atbilstoši informatīvajā ziņojumā minētajam. 2023. gadam finansējums Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammās 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" un 06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" ir paredzēts šādā apmērā:
Programmas/ apakšprogrammas nosaukums; klasifikācijas koda nosaukums | 2023. gads |
06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" | |
Resursi izdevumu segšanai | 1 923 452 |
Izdevumi – kopā | 3 997 703 |
Finansiālā bilance | -2 074 251 |
Finansēšana | 2 074 251 |
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu izmaiņas palielinājums (-) vai samazinājums (+) | 2 074 251 |
06.05.00 "Maksātnespējas procesa izmaksas" | |
Resursi izdevumu segšanai | 50 |
Izdevumi - kopā | 103 555 |
Finansiālā bilance | -103 505 |
Finansēšana | 103 505 |
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu izmaiņas palielinājums (-) vai samazinājums (+) | 103 505 |
3. Saskaņā ar likumprojektu "Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" URVN samaksas pienākums papildus būs attiecināms vien uz darba devējiem kuriem pašlaik nav pienākums veikt URVN samaksu − fiziskām personām, kuras nodarbina darba ņēmējus. Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sagatavoto informāciju saskaņā ar datiem uz 2022. gada 21. februāri 2021. gada decembrī pie 2 060 fiziskām personām – saimnieciskās darbības veicējiem bija nodarbināti 3 852 darba ņēmēji. Ievērojot minēto, darba devējiem, kuriem pašlaik nav pienākums veikt URVN samaksu, administratīvās izmaksas visai mērķauditorijai kopā varētu sastādīt apmēram (ievērojot, ka darbinieku skaits mainās atkarībā no apstākļiem) 16 640,64 euro gadā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes saistībā ar noteikumu projektu nav plānotas, jo URVN apmērs, kā arī procentuālais sadalījums no URVN ieņēmumiem apakšprogrammai 06.04.00 "Darbinieku prasījumu garantiju fonds" noteikts atbilstoši informatīvajam ziņojumam. URVN apmērs saglabāts 2022. gada apmērā.
6.4. Cita informācija
Sabiedrība pēc normatīvā akta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", kā arī tas tiks ievietots bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Maksātnespējas kontroles dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi