Anotācija (ex-ante)

24-TA-1188: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Izglītības un zinātnes ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.pantu un Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 927 (prot. Nr. 62 95. §) “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024.gadam”  un minētā pasākumu plāna Nr. p. k. 9.7., no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums valsts valodas prasmes pārbaudes nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas kopš 2022. gada ir ieradušies Latvijas teritorijā un apguvuši valsts valodu, nodrošinot iespēju nokārtot valsts valodas prasmes pārbaudi prioritārā kārtībā. Valsts valodas prasmes pārbaude ļauj apliecināt iegūtās valsts valodas zināšanas potenciālajiem darba devējiem, tādējādi veicinot ātrāku Ukrainas civiliedzīvotāju integrāciju darba tirgū un ekonomisko patstāvību. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ukrainas civiliedzīvotāji, kas ieradušies Latvijas teritorijā kopš 2022.gada 24.februāra, ir sociāli un ekonomiski mazaizsargāta grupa, kurai nepieciešama ātra integrācija darba tirgū. Lai gan darba devējiem ir tiesības nodarbināt Ukrainas civiliedzīvotāju arī bez valsts valodas zināšanām (ciktāl tas netraucē viņa darba pienākumu izpildi), augstais latviešu valodas mācību pieprasījums 2022. un 2023.gados apliecina, ka pilnvērtīgai integrācijai, t.sk., lai iegūtu savai iepriekšējai profesionālai kvalifikācijai un pieredzei atbilstošu darbu, Ukrainas civiliedzīvotājiem ir jāapliecina valsts valodas zināšanas Ministru kabineta 2022.gada 8.marta noteikumu Nr. 157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi" 1.pielikuma "Profesiju grupai (profesijai) nepieciešamais valsts valodas prasmes līmenis un pakāpe" noteiktajā līmenī. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. – 2024. gadā dažādas institūcijas (Sabiedrības integrācijas fonds, Kultūras ministrija, Rīgas Dome u.c.) regulāri nodrošināja un turpina nodrošināt latviešu valodas kursus Ukrainas civiliedzīvotājiem. Piemēram, Sabiedrības integrācijas fonds plāno nodrošināt valsts valodas apguvi vairāk nekā 6000 Ukrainas civiliedzīvotājiem
(https://www.sif.gov.lv/lv/jaunums/ukrainas-civiliedzivotajiem-latvija-pieejami-bezmaksas-latviesu-valodas-kursi).
Svarīgs valodas apguves procesa noslēgums ir valsts valodas prasmes pārbaude (turpmāk – pārbaude), kas novērtē personas valsts valodas prasmi un kuras sekmīgas nokārtošanas rezultātā persona saņem valsts valodas prasmi apliecinošu dokumentu.
Ukrainas civiliedzīvotājiem valodas apguve notiek galvenokārt A1 un A2 līmenī, valsts valodas apguve notiek sistēmiski pa mēnešiem, t.i., sākotnēji iedzīvotājs apgūst zemākā (A) līmeņa prasmes, tā apliecinot, ka var jau veikt darba pienākumus noteiktās profesijās, kas paredz valsts valodas prasmes vajadzību pienākumu izpildē.
Saskaņā ar Valsts izglītības satura centra (turpmāk – VISC) datiem pārbaudi no 2022.gada līdz 2023.gadam kārtoja arī Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri apguvuši valsts valodu. 2022. gadā pārbaudi pārsvarā pamata līmenī kārtoja 425 Ukrainas civiliedzīvotāji, savukārt, 2023.gadā pārbaudi kārtoja 1485 Ukrainas civiliedzīvotāji. No 2023.gada  kārtotāju skaita lielākā daļa kārtoja A1 līmeņa pārbaudi (44%) un A2 līmeņa pārbaudi (43%). Jo augstāks valodas prasmes līmenis ir personai, jo lielāka iespēja konkurēt darba tirgū.  Savukārt integrācija darba tirgū pozitīvi ietekmē iespēju apgūt un atrasties valsts valodas vidē, tādējādi paātrinot arī turpmāko valsts valodas apguvi.
VISC ikgadēji pārbaudi organizē aptuveni 6000 personu, nodrošinot vienmērīgu pretendentu izkliedi visa kalendārā gada ietvaros. 2024. gadā pieprasījums no dažādām sabiedrības grupām, tai skaitā Krievijas Federācijas pilsoņiem, kas nenokārtoja pārbaudes 2023. gadā, ir tik augsts, ka pārbaudes rinda var šobrīd aizņemt aptuveni divus mēnešus.
Atšķirībā no citiem valsts valodas prasmes pretendentiem, kas ieradušies Latvijā mērķtiecīgi ekonomiskās / nodarbinātības nolūkos un ir gatavi ikdienas izmaksu līmeņa segšanai līdz pārbaudes norisei, Ukrainas civiliedzīvotāji pamatā ir sociālās palīdzības saņēmēji ar ierobežotām ekonomiskām iespējām. Īpaši būtiski tas ir tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas uzturas Latvijā kopš kara sākuma, jo viņiem sociālās palīdzības apmērs būtiski sarūk, un līdz ar to ir nepieciešama pēc iespējas veiksmīgāka viņu integrācija darba tirgū, t.sk., ņemot vērā arī Latvijas intereses attiecībā uz darba tirgus izaicinājumiem ražošanas, augstas pievienotās vērtības, kā arī veselības un izglītības nozarēs. 
Tāpēc vēl jo vairāk ir svarīgi, lai Ukrainas civiliedzīvotāji īsā laikā pēc valodas kursu beigām varētu kārtot pārbaudi. Ņemot vērā potenciālo Ukrainas civiliedzīvotāju pārbaudes kārtotāju skaitu, VISC bez papildu finansējuma nevar garantēt pārbaudes kārtošanas iespējas īsā termiņā pēc valodas kursu beigām.
 
Risinājuma apraksts
VISC nodrošinās papildu pārbaudes norises Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas tādējādi Ukrainas civiliedzīvotājiem ļaus prioritāri nokārtot pārbaudes ātrākā laika periodā nekā reģistrējoties regulārajā procesā. Tas, savukārt, veicinās Ukrainas civiliedzīvotāju integrāciju darba tirgū, kas ir prioritārais mērķis šai mērķa grupai valsts valodas prasmes apliecināšanā, un samazinās sociālo atkarību no valsts un pašvaldību sociālās palīdzības. 
Vienas pārbaudes izmaksas ir 52 euro (viens pārbaudes gadījums). Kopumā Finansējums ļauj 2024. gadā VISC nodrošināt papildu valsts valodas prasmes pārbaudes vidēji 2000 Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Jāņem vērā, ka ap 2000 Ukrainas civiliedzīvotāju, kas jau ir kārtojuši pārbaudi 2022. un 2023. gadā, eventuāli vēlēsies paaugstināt valodas apguves līmeni, to apliecinot pārbaudēs. Papildus šiem Ukrainas civiliedzīvotājiem 2024. gadā būs tie, kas kārtos pārbaudi pirmo reizi zemākajos valodas prasmes līmeņos. Aktuālie dati liecina, ka 2024. gada pirmajā ceturksnī pārbaudi kārtojuši jau vairāk nekā 500 Ukrainas civiliedzīvotāju.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Iegūst plašākas iespējas valsts valodas prasmes apliecināšanai, kas nepieciešama noteiktās profesijās, viņu ātrākai integrācijai darba tirgū. 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi Valsts izglītības satura centrs
Ietekmes apraksts
Iegūst plašāku darbaspēka piedāvājumu, t.sk., kvalifikācijās, kurās ir būtisks nodarbināto trūkums (īpaši - ražošana, veselības aprūpe, izglītība). 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
104 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
104 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-104 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-104 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
104 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts paredz no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums atbalstam papildu valsts valodas prasmes pārbaudes organizēšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem. 

Valsts valodas prasmes organizēšanas process tiks uzsākts no rīkojuma apstiprināšanas, izveidojot atsevišķu reģistrācijas procesu Ukrainas civiliedzīvotājiem, nodrošinot pārbaudi vismaz 2000 personām papildus ikgadēji plānotajam pretendentu skaitam. 
Tādējādi Ukrainas civiliedzīvotāji varēs prioritāri kārtot pārbaudes ātrākā laika periodā nekā reģistrējoties regulārajā procesā. Tas, savukārt, veicinās Ukrainas civiliedzīvotāju integrāciju darba tirgū, kas ir prioritārais mērķis šai mērķa grupai valsts valodas prasmes apliecināšanā, un samazinās sociālo atkarību no valsts un pašvaldību sociālās palīdzības. 
Vienas pārbaudes izmaksas ir 52 euro (viens pārbaudes gadījums).
Ņemot vērā, ka laika periodā no 2022. gada līdz 2023. gada decembrim Ukrainas civiliedzīvotājiem ir nodrošinātas ap 2000  pārbaudes, paredzamais pretendentu skaits, kuri varētu kārtot valsts valodas pārbaudi uz augstāku līmeni 2024. gadā, tiek plānots  - 2000 pretendentu.
Aprēķins: pretendentu skaits * pārbaudes procesa izmaksas EUR (52.00 * 2000 = 104 000 euro)."
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" tiks pārdalīts, lai nodrošinātu valsts valodas prasmes pārbaudi Ukrainas civiliedzīvotājiem ātrākā laika periodā nekā tiem reģistrējoties regulārajā procesā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija


Risinājuma izstrādē ņemti vērā biedrības "Gribu palīdzēt bēgļiem" priekšlikumi. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts izglītības satura centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar šo risinājumu tiek piedāvāta iespēja Ukrainas civiliedzīvotājiem iegūt nepieciešamo valsts valodas prasmes apliecinājumu ātrākai integrācijai darba tirgū, tādējādi ļaujot pretendēt uz nodarbinātību savā iepriekšējā profesijā un ekonomisko stabilitāti.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi