Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-458: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2007. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi 2007. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (turpmāk - Noteikumu projekts), iekļaujot verificējamo mērīšanas līdzekļu sarakstā vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi, lai pilnveidotu normatīvo regulējumu vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmām, tādejādi veicinot satiksmes drošības uzlabošanos.   
Spēkā stāšanās termiņš
21.03.2022.
Pamatojums
likuma "Par mērījumu vienotību" 7. panta otrā daļa

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm (turpmāk – mērierīces) metroloģiskās prasības noteiktas Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 704 “Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm” (turpmāk – Noteikumi Nr.704). Turklāt mērierīcēm atkārtotās verificēšanas periodiskums ir noteikts Ministru kabineta 2007. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 40 “Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu” (turpmāk – Noteikumi Nr. 40), proti, reizi gadā.  
Pamatojoties uz likuma “Par mērījumu vienotību” 9. panta pirmo daļu, pirms mērīšanas līdzekļu laišanas tirgū nacionālā metroloģijas institūcija veic nacionālo tipa apstiprināšanu un pirms nodošanas lietošanā akreditēta inspicēšanas institūcija veic pirmreizējo verificēšanu. 2021.gada 20.aprīlī stājas spēkā grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas nosaka, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija, valsts vai pašvaldības ceļu pārvaldītāji ir tiesīgi veikt tehnisko līdzekļu, tai skaitā vidējo braukšanas ātruma mērīšanas sistēmu (turpmāk – sistēmas) uzstādīšanu un to darbību pārkāpumu fiksēšanu, neapturot transportlīdzekli. Kā arī VSIA “Latvijas valsts ceļi” tuvākajā laikā plāno Latvijā uzstādīt sistēmas, nodrošinot drošību uz autoceļiem un novēršot ceļu satiksmes negadījumus. Vienlaikus sistēmas plaši tiek izmantotas citās ES dalībvalstīs, piemēram, Austrijā, Vācijā, Francijā, Itālijā, Polijā, Čehijā, Slovēnijā, Beļģijā, Nīderlandē, pakļaujot valsts metroloģiskajai kontrolei vai līdzvērtīgai kontrolei atkarībā no valstī izveidotās metroloģijas sistēmas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka pašreizējais normatīvais regulējums sistēmām nenosaka metroloģiskās prasības un to, ka sistēmas nav iekļautas atkārtoti verificējamo mērīšanas līdzekļu sarakstā, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos Nr.704 un Noteikumos Nr.40.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir svītrots pielikuma 1.6.apakšpunkts - tehniskie līdzekļi (fotoiekārtas un videoiekārtas), kas paredzēti pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, apvienojot  informāciju pielikuma 1.5. apakšpunktā, proti, transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīces un vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas.
Kā arī redakcionāli uzlabots pielikumā esošais mērīšanas līdzekļu saraksts, kas izteikts jaunā redakcijā, lai novērstu iepriekš dzēsto 1.7.apakšpunktu un 9.punktu. Savukārt attiecībā uz pārējiem mērīšanas līdzekļiem un to numerāciju izmaiņas nav veiktas. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz sistēmu lietotājiem, inspicēšanas institūcijām un tirgus uzraudzības institūciju – Patērētāju tiesību aizsardzības centru.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2017.gada 28.novembra noteikumi Nr.704 “Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm”

Pamatojums un apraksts
Sistēmas iekļaujot atkārtoti verificējamo mērīšanas līdzekļu sarakstā, papildus nepieciešams noteikt metrologiskās prasības sistēmām.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija", VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Nacionālā metroloģijas institūcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi/priekšlikumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi