Anotācija

25-TA-302: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Plāna "Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam" (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024.gada 18.decembra rīkojumu Nr.1194) 3.3.1.2.1.pasākums.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra noteikumu Nr.873 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 8. marta noteikumos Nr.175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi"" 5. un 7.punkts. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos par recepšu izrakstīšanas kārtību precizēt regulējumu attiecībā uz ārsta palīgu (feldšeru), māsu un vecmāšu tiesībām izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces, kā arī noteikt ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts apmaksātos stacionārās veselības aprūpes pakalpojumus, nodarbināto ārstniecības personu darba samaksas proporcijas veidošanas principus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Recepšu (izņemot veterinārās receptes) veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2005.gada 8.marta noteikumi Nr.175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi". Savukārt ārstniecības personu tiesības izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces regulē Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr.555) 13. un 14.punkts. 

Ar Ministru kabineta 2024.gada 18.decembra rīkojumu Nr.1194 ir apstiprināts plāns "Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam" (turpmāk - Stratēģija), kas nosaka turpmākos virzienus cilvēkresursu attīstībai veselības aprūpes sistēmā, koncentrējoties uz ārstniecības un ārstniecības atbalsta personu vajadzībām, labbūtību, darba un privātās dzīves līdzsvaru. 

Kārtēja gada valsts budžetā piešķirtais finansējums ārstniecības personu darba samaksas palielināšanai tiek novirzīts veselības aprūpes pakalpojumu tarifu ietvaros. Ārstniecības iestādes darba samaksas palielināšanas gadījumā tarifu ietvaros piešķirto finansējumu novirza atbilstoši iekšējai atlīdzības politikai un pārvaldības principiem. Līdz ar to nav pārliecības, ka darba samaksas palielinājums tiek novirzīts zemākas darba samaksas saņēmējiem.
2023.gadā piešķirot papildu finansējumu ārstniecības personu darba samaksas palielināšanai, Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 151 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) bija iekļauts nosacījums, ka piešķirtais finansējums maksimāli efektīvi tiek novirzīts paredzētajam mērķim – zemākās darba samaksas palielināšanai ārstniecības personām, kas ir iesaistītas valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, tāpēc Nacionālais veselības dienests, slēdzot līgumus par valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanu, paredzēs līgumā nosacījumu finansējumu novirzīt darba samaksas palielināšanai, kas nepārsniedz trīs tautsaimniecībā nodarbināto mēneša vidējā bruto darba samaksa (2023.gadam (Finanšu ministrijas prognoze 2022.gada decembrī) – 1 379 euro).  
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra noteikumiem Nr.873 "Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 8.marta noteikumos Nr.175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi"" (sk. 5. un 7.punktu) ir pārskatītas un paplašinātas tiesības ārsta palīgiem (feldšeriem), māsām un vecmātēm izrakstīt zāļu recepti. Šis regulējums šobrīd nav salāgots ar Noteikumos Nr.555 ietverto regulējumu attiecībā uz ārsta palīgu (feldšeru), māsu un vecmāšu tiesībām izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces. 

Stratēģijas 3.3.1.2.1.pasākums paredz līdz 2025.gada 31.martam veikt grozījumus Noteikumos Nr.555, nosakot darba samaksas proporcijas veidošanas principus, grozījumos neparedzot ietekmi uz valsts budžetu. Problēma primāri saistīta ar to, ka ārstniecības personu darba samaksas palielināšanas gadījumā ārstniecības iestāžu vidējā darba samaksa pieaug proporcionāli valsts budžeta piešķīrumam, savukārt nav paredzēts mehānisms, kā nodrošināt, ka darba samaksa tiek palielināta tieši zemākās darba samaksas saņēmējiem ārstniecības iestādēs, un darba samaksas palielinājums nav izmantots, lai palielinātu darba samaksu jau pašlaik augstā līmenī atalgotām ārstniecības personām, ar to kropļojot arī konkurenci par cilvēkresursiem ārstniecības iestāžu starpā.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz:
1) atbilstoši Ministru kabinetā pieņemtajām izmaiņām normatīvajos aktos par recepšu izrakstīšanas kārtību precizēt regulējumu attiecībā uz ārsta palīgu (feldšeru), māsu un vecmāšu tiesībām izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces (Noteikumu projekta 1.punkts)
Detalizēts skaidrojums par izmaiņām attiecībā uz tiesību paplašināšu ārsta palīgiem (feldšeriem), māsām un vecmātēm zāļu recepšu izrakstīšanā pieejams šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/5174f271-6530-479e-a584-0ed39952ea82. 

2) noteikt ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts apmaksātus stacionāros veselības aprūpes pakalpojumus, nodarbināto ārstniecības personu darba samaksas proporcijas veidošanas principus (Noteikumu projekta 2. un 3.punkts)
Lai nodrošinātu pārredzamu, taisnīgu un pakāpenisku darba samaksas pieaugumu ārstniecības personām un racionalizētu algas visā veselības aprūpes sektorā, tiek paredzēti vienoti principi atalgojuma noteikšanai, ieviešot atalgojuma modeli, kas ļauj nodrošināt atalgojuma pieaugumu, kā arī mazināt mainīgās daļas proporciju kopējā atalgojumā.
Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības prasība ir nodrošināt, ka ārsta atalgojums veselības aprūpes pakalpojumu tarifos būtu trīs reizes lielāks par tautsaimniecībā nodarbināto vidējo atalgojumu. Ievērojot to, Noteikumu projekta mērķis ir panāk, ka algu palielinājums netiek novirzīts tām algām, kuras jau ir trīs reizes lielākas par tautsaimniecībā nodarbināto vidējo atalgojumu. Vienlaikus, lai veicinātu tieši mazo algu mērķtiecīgu palielinājumu, Noteikumu projekts nosaka, ka ārstniecības personām, kuras sniedz valsts apmaksātus stacionārās veselības aprūpes pakalpojumus, darba samaksas palielināšanai primāri sasniedzamie griesti ir vismaz divas valstī strādājošo gada mēneša vidējās darba samaksas apmērs.

Analizējot pieejamos datus par ārstniecības personu faktisko darba samaksu, redzams, ka darba samaksas apmērs variē starp ārstniecības iestādēm un ārstniecības personu grupām, līdz ar to nepieciešamas izmaiņas normatīvajā regulējumā, lai papildu piešķirtais valsts budžeta finansējums ārstniecības personu darba samaksas palielinājumam tiktu pamatoti un mērķtiecīgi sadalīts un efektīvi novirzīts paredzētajam mērķim – zemākās darba samaksas palielināšanai ārstniecības personām, kas ir iesaistītas valsts apmaksāto stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā visā nozarē. Nosakot ārējā normatīvajā aktā nosacījumus atalgojuma palielināšanai, ārstniecības iestādei ārējais normatīvais regulējums ir saistošs un tas ir jāievēro, tāpēc  nav nepieciešama šo prasību iekļaut līgumā starp Nacionālo veselības dienestu un stacionārajām ārstniecības iestādēm. Šāda pieeja ieviesta no 2025.gada Nacionālā veselības dienesta pēc vienota parauga noslēgtajos jaunajos līgumos ar visām ārstniecības iestādēm, kurā netiek atkārtotas ārējos normatīvos aktos noteiktās prasības.

Papildus norādāms, ka nosacījumi darba samaksas palielināšanai papildu piešķirtā valsts budžeta finansējuma gadījumā ietekmē ne tikai Nacionālā veselības dienesta un ārstniecības iestāžu savstarpējo norēķinu kārtību, bet arī ārstniecības iestāžu darbinieku atalgojumu, tādējādi primāri ir nosakāmi ārējos normatīvajos aktos. 
Nacionālais veselības dienests atbilstoši kompetencei uzrauga tā administrēšanā nodoto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu ārstniecības iestādēs un pārbauda no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas iespējas, to sniegšanas pamatotību un atbilstību līgumam ar dienestu (sk. Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumu Nr.850 “Nacionālā veselības dienesta nolikums” 3.2. un 4.6.apakšpunkts). Līdz ar to Noteikumu projekts paredz - kompetences ietvaros veicot uzraudzības darbības ārstniecības iestādēs par papildu piešķirtā finansējuma izlietojuma atbilstību normatīvo aktu prasībām un konstatējot, ka ārstniecības iestāde pārbaudītajā periodā neievēro Noteikumu Nr.555 153.4 punktā noteikto kārtību papildu piešķirtā finansējuma izlietošanai, Nacionālais veselības dienests:
- uzdos ārstniecības iestādei nekavējoties novērst turpmāko nepamatoto piešķirtā finansējuma izlietojumu, novirzot finansējumu darba samaksas palielināšanai tām ārstniecības personām, kas atbilst Noteikumu Nr.555 153.4 punktā noteiktajiem kritērijiem;
- uzdos ārstniecības iestādei atmaksāt to finansējuma daļu, kas pārbaudītajā periodā piešķirta, neievērojot Noteikumu Nr.555 153.4 punktā noteikto.

Pamatojoties uz nepieciešamību racionalizēt algas visā veselības aprūpes sektorā, tika analizētas iespējas sistēmisku uzlabojumu veikšanai, lai ieviestu vienotus principus atalgojuma pieauguma noteikšanai. Ņemot vērā minēto, Noteikumu projektā noteiktie principi darba samaksas pieauguma noteikšanai attiecināmi uz stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, jo darba samaksa par ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ir samaksa par gadījumu (veiktajām manipulācijām), līdz ar to ambulatorajā sektorā atalgojuma aprēķina principi jau paredz vienotus nosacījumus, kas ļauj nodrošināt taisnīgu un pakāpenisku darba samaksas pieaugumu, kā arī šāda atalgojuma palielināšanas proporcionālā pieeja būtu grūti administrējama. Šādi atalgojuma palielinājuma principi būtu attiecināmi uz stacionāro veselības aprūpi, kas finansiālā izteiksmē ir aptuveni 40 % no kopējā finansējuma valsts apmaksātajā veselības aprūpē jeb 676,0 milj. euro no 1 662,2 milj. euro, savukārt tie nebūtu attiecināmi uz sekundārajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas finansiālā izteiksmē ir aptuveni 22 % no kopējā finansējuma valsts apmaksātajā veselības aprūpē jeb  363,32 milj. euro no 1 662,2 milj. euro.
Neievērojot proporcijas principus, kad tiek sadalīti papildu piešķirtie valsts budžeta līdzekļi darba samaksas palielināšanai ārstniecības personām stacionārajās ārstniecības iestādēs, pastāv risks, ka darba samaksas pieaugums vienai ārstniecības personu grupai būtiski atpaliks no tā, ko saņem darbinieki citās slimnīcas struktūrvienībās vai citās profesiju grupās, tas stimulēs darbiniekus apsvērt darba vietas maiņu. Ievērojot minēto, lai nezaudētu veselības darbaspēku slimnīcās, ir nepieciešams līdzsvaros atalgojuma pieaugums visām nodarbināto kategorijām, īpaši ārstniecības personām, kuras saņem izteikti zemāku atalgojumu, salīdzinājumā ar nepamatoti pārmaksātajām algām atsevišķām ārstniecības personām.
Līdz ar to, lai veicinātu atbilstošu cilvēkresursu piesaisti un noturēšanu veselības aprūpes sistēmā kopumā un ārstniecības iestādēs saskaņā ar iestāžu definētajiem mērķiem pakalpojumu sniegšanā, nodrošinot augstas veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas iespējas iedzīvotājiem, kritiski svarīgi ilgtermiņā veidot tādu veselības aprūpes pakalpojuma apmaksas modeli, kas motivē ārstniecības iestādes veidot pilnvērtīgu personāla komandu, nevis koncentrēt pieejamos finanšu resursus tikai uz atsevišķu speciālistu piesaisti un noturēšanu. Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekts ļaus nodrošināt, ka visā sektorā primāri līdzekļi tiek novirzīti zemākās algas palielināšanai, kā arī to, ka proporcionāli palielinās pamatalgas īpatsvars un mazinās atalgojuma mainīgās daļas proporcija kopējā atalgojumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam.

Personas, kurām ir tiesības saņemt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam. 

Ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, nodarbinātās ārstniecības personas. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kas noslēgušas līgumu ar Nacionālo veselības dienestu par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/78a5dfcb-48ff-45cd-a36f-5248bc24ba35

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

No 2025.gada 7.februāra līdz 2025.gada 21.februārim tika veikta publiskā apspriešana. Publiskās apspriešanas ietvaros sabiedrības viedokļi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

Veselības ministrijas un Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības 2025.gada 16.janvāra tikšanās laikā tika saņemts arodbiedrības konceptuāls atbalsts Veselības ministrijas piedāvātajiem grozījumiem par vienotiem principiem atalgojuma noteikšanai ar vienošanos, ka šie principi attiecināmi uz algu, nevis kopējo darba samaksu, kā arī grozījumi tiek izskatīti arī Veselības aprūpes nozares apakšpadomes (VANA) sēdē. Šis jautājums tika izskatīts un atbalstīts 2025.gada 30.janvāra VANA sēdē.

Noslēdzot konsultācijas, Eiropas Komisija 2025. gada 23.maijā ir nosūtījusi Veselības ministrijai neoficiālo provizorisko viedokli, norādot, ka Eiropas Komisija ir sniegusi tehniskus apsvērumus un ieteikumus par dažādu elementu turpmāku izstrādi saskaņā ar AF regulas prasībām, un Eiropas Komisijai šobrīd nav komentāru par precizēto Noteikumu projektu.
 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts vērsts uz veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību pacientiem. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi