Anotācija (ex-ante)

23-TA-1059: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) sagatavots, lai izpildītu Ministru kabineta 2022. gada 17. septembra ārkārtas sēdē lemto par pedagogu beztermiņa streika vienošanās izpildi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārskatāmi noteikt pedagogiem zemākās darba algas likmes un slodzes.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Saskaņā ar ar Ministru kabineta rīkojumu par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (23-TA-212).

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023.gada 21.aprīļa sēdē tika pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (Ministru kabineta noteikumi Nr. 199 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (turpmāk tekstā - MK noteikumi Nr.445). 
Minētajos noteikumos pedagoga zemākā mēneša darba algas likme un pedagogu darba slodze ir attiecīgi noteikta 1.pielikuma 4. tabulā un 3. pielikumā.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.455 pedagoga zemākā mēneša darba algas likme un pedagogu darba slodze, kas attiecīgi noteikta 1.pielikuma 4. tabulā un 3. pielikumā, atsevišķiem pedagogu amatiem nav skaidri pārskatāma. 
Risinājuma apraksts
Lai visiem pedagoga amatiem būtu skaidri pārskatāma un saprotama pedagoga darba slodze un zemākā mēneša darba algas likme, noteikumu projekts paredz apvienot noteikumu 1.pielikuma 4.tabulu un 3.pielikumu.  
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 455 7.punkts nosaka, ka vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, izņemot profesionālās vidējās izglītības iestādes, un interešu izglītības iestāžu vadītāju vietniekiem mēneša darba algas likmi nosaka izglītības iestādes vadītājs ne mazāk kā 80 procentu apmērā no izglītības iestādes vadītājam šo noteikumu 1. pielikuma 3. tabulā noteiktās zemākās mēneša darba algas likmes, bet struktūrvienību vadītājiem – ne mazāk kā 60 procentu apmērā no izglītības iestādes vadītājam šo noteikumu 1. pielikuma 3. tabulā noteiktās zemākās mēneša darba algas likmes. Profesionālās vidējās izglītības iestāžu vadītāju vietniekiem un struktūrvienību vadītājiem zemāko mēneša darba algas likmi nosaka izglītības iestādes vadītājs ne mazāk kā 80 procentu apmērā no izglītības iestādes vadītājam šo noteikumu 1. pielikuma 2. tabulā noteiktās zemākās mēneša darba algas likmes. 
Lai neveidotos situācija, ka izglītības iestāžu vadītāju vietniekiem un struktūrvienību vadītājiem atsevišķos gadījumos, kad izglītojamo skaits izglītības iestādē ir neliels, un iestādes vadītājs uzskata, ka iestādes darbības sekmīgai nodrošināšanai ir nepieciešams iestādes vadītāja vietnieks vai struktūrvienības vadītājs, nosakot atalgojumu, tiktu ņemta vērā attiecīgās izglītības pakāpes pedagoga zemākā mēneša darba algas likme. 
Piemēram, ja vispārējās izglītības iestādē  ar izglītojamo skaitu  no 501 līdz 800 izglītības iestādes vadītajam saskaņā ar MK noteikumu Nr. 455 1.pielikuma 3.tabulu ir noteikta zemākā mēneša darba algas likme 1529 euro, tad, ja iestādes vadītājs uzskata, ka viņam ir nepieciešams vietnieks, tad vietnieka zemākā mēneša darba algas likme nevar būt zemāka par 1360 euro.   
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 7.punkts paredz, ka nosakot atalgojumu izglītības iestādes vadītāja vietniekam un struktūrvienības vadītājam mēneša darba algas likme ir ne zemāka, kā pedagogu zemākās mēneša darba algas likme pie darba slodzes 40 stundas nedēļā.
Problēmas apraksts
Attiecībā uz augstāko izglītību, MK noteikumi Nr.445 paredzēja kā finansējuma avotu 2023.gadam apropriācijas pārdali no ministrijas prioritārā pasākuma "Augstākā izglītība". 
 
Risinājuma apraksts
Augstākās izglītības finansējumam akadēmiskā personāla atlīdzībai 2023.gada septembrim - decembrim tiek noteikts cits finansējuma avots, apropriācijas pārdale no ministrijas budžeta apakšprogrammas "01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem”. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu finansējumu akadēmiskā personāla zemākās mēneša darba algas likmes paaugstināšanai, ir nepieciešams papildu finansējums: 2023. gada 4 mēnešiem – 2 821 222 EUR 15. resors "Izglītības un zinātnes ministrija".
Nepieciešamais finansējums 2023.gadam tiks nodrošināts no IZM atbalstītā prioritārā pasākuma “Finansējuma palielināšana izglītojamo ēdināšanai no 1.līdz 4.klasei (no 2,15 uz 3,09 euro)”, precizējot Ministru kabineta 21.04.2023. ārkārtas sēdes protokola Nr. 21 1. § noteikto finansēšanas avotu.
2024. gadam un turpmāk ik gadu - 8 559 486 EUR.

Nepieciešamais finansējums aprēķināts, izmantojot studiju vietas bāzes izmaksu pieaugumu atbilstoši zemāko mēneša darba algas likmju izmaiņām (izņemot LM un IeM padotības koledžām, kurām aprēķinā neizmanto studiju vietas bāzes izmaksas, bet papildus nepieciešamo finansējumu aprēķina, ņemot vērā faktiskās akadēmiskā personāla darba algas likmes attiecīgajās koledžās).
2023.gada rudenī nepieciešamais finansējums tiks piešķirts centralizēti, izmantojot IZM līgumus ar augstskolām un koledžām, tai skaitā trīspusējos līgumus ar ZM, KM, VM, LM un attiecīgajām augstākās izglītības iestādēm. 

 
Ministrija 2023.gads
IZM augstskolas (ieskaitot VM prioritāro pasākumu par medmāsām) 1 561 839 EUR
IZM koledžas 172 769 EUR
VM kopā esošās budžeta vietas un prioritārais pasākums (medmāsas, ārsta palīgi) 503 752 EUR
KM (JVLMA, LMA, LKA, LKK) 325 876 EUR
ZM (LBTU un MK) 244 617 EUR
LM 12 369 EUR
IeM 44.00.00 "Iekšējās drošības akadēmija" 0
IeM koledžas 0
Kopā 2 821 222 EUR

2023. gadā atlīdzības palielinājums konsorcija "Iekšējās drošības akadēmija" (Valsts policijas koledža, Latvijas Universitāte, Rīgas Stradiņa universitāte), arī Valsts policijas koledžas un Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas akadēmiskajam personālam tiks nodrošināts Iekšlietu ministrijas 2022.-2024. gada prioritārā pasākuma “Valsts policijas amatpersonu izglītības sistēmas pilnveide (tai skaitā izmeklētāju apmācību centra izveide)” piešķirto valsts  budžeta līdzekļu ietvaros, veicot nepieciešamo apropriācijas pārdali starp budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. Zināšanai, Iekšlietu ministrijai atlīdzības palielinājumam akadēmiskajam personālam nepieciešamais finansējums 2023.gadam ir 31 940 euro apmērā, tai skaitā Iekšlietu ministrijas koledžām 4184 euro un konsorcijam 27 756 euro.
 
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma anotācijas 3. sadaļas aprēķins skatāms arī pie Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par pedagogu zemākās mēneša darba samaksas likmes  pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (23-TA-212).
Lēmumu par finansējuma nodrošināšanu skatīt Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa sēdes protokolā.

Attiecībā uz augstākajai izglītībai nepieciešamo finansējumu 2023.gada septembrim- decembrim, ministrija virzīs apropriācijas pārdali no ministrijas budžeta apakšprogrammas 01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem” uz apakšprogrammām 03.01.00 "Augstskolas" un 03.11.00 "Koledžas".
Izdevumi budžeta apakšprogrammā 01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem” samazināti no prioritārā pasākuma "Finansējuma palielināšana izglītojamo ēdināšanai no 1. līdz 4. klasei (no 2,15 uz 3,09 euro)", ņemot vērā, ka finansējuma izmaiņas izglītojamo ēdināšanai no 1.līdz 4.klasei no 2,15 euro uz 3,09 euro plānotas sākot ar 01.06.2023 nevis ar 01.01.2023.

Ja projekta īstenošanas rezultātā, aprēķinot dotāciju pedagogu darba samaksai, radīsies nepieciešamība pēc papildu finanšu līdzekļiem 2023.gadā, finansējums nodrošināms attiecīgo ministriju apstiprinātā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija


25.04.2023. notika tikšanās ar Latvijas izglītības un zinātnes darbnieku arodbiedrības pārstāvjiem, kurā ir tika panākta vienošanās par grozījumiem MK noteikumos Nr. 445. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi