Anotācija (ex-ante)

22-TA-3620: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu projektu ieviešanas, vadības, uzraudzības un kontroles noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāti saskaņā ar Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu vadības likuma (turpmāk – Grantu vadības likums) 9. panta 1., 2., 3., 5., 6., 7., 8. un 9. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra (turpmāk – ECCC) 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu (turpmāk - granti) projektu ieviešanu Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gada 28. jūnijā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija Regula (ES) 2021/887, ar ko izveido Eiropas Industriālo, tehnoloģisko un pētniecisko kiberdrošības kompetenču centru un Nacionālo koordinācijas centru tīklu (turpmāk – Regula 2021/887), ar kuru tika izveidots ECCC, kā arī dalībvalstīm tika uzdots izveidot Nacionālos koordinācijas centrus. Paredzēts, ka ECCC ar dalībvalstu Nacionālo koordinācijas centru starpniecību nodrošinās Eiropas Savienības programmas "Digitālā Eiropa" konkrētā mērķa Nr. 3 "Kiberdrošība un uzticamība", programmas "Apvārsnis Eiropa" II pīlāra "Globālie izaicinājumi un Eiropas industriālā konkurētspēja" 3. klastera "Digitalizācija, industrija un kosmoss" kiberdrošības sadaļas un citu ECCC netiešajā pārvaldībā esošo ar kiberdrošību saistīto Eiropas Savienības grantu (t.s. kaskādes granti) ieviešanu. Ņemot vērā to, ka Latvijā nebija izveidota ECCC netiešajā pārvaldībā esošo grantu vadības sistēma, tika izstrādāts likums.

2022. gada 18. oktobrī stājās spēkā Grantu vadības likums, kura mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu grantu ieviešanu ECCC atbalsta jomā Latvijā. Grantu vadības likums nosaka grantu vadībā iesaistīto institūciju, projekta iesnieguma iesniedzēja un finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumus, grantu vadībā iesaistīto institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, kā arī nosacījumus finansējuma piešķiršanai. Vienlaikus, Grantu vadības likuma 9. pants nosaka Ministru kabineta kompetenci ECCC 2021.-2027. gada plānošanas perioda grantu vadības nodrošināšanā. Proti, lai nodrošinātu grantu vadību, Ministru kabinets nosaka:

1) kārtību, kādā īsteno grantu ieviešanas, vadības, uzraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumus;
2) kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus programmu ieviešanas tehniskajai palīdzībai un valsts budžeta līdzfinansēto projektu īstenošanai;
3) kārtību, kādā veic ar projektu īstenošanu saistītos maksājumus, kā arī projektu finansēšanas nosacījumus un kārtību;
4) projektu izmaksu attiecināmības nosacījumus;
5) grantu vadībā iesaistīto institūciju savstarpējo norēķinu kārtību;
6) kārtību, kādā ziņo par grantu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām;
7) kārtību, kādā noraksta, ietur vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija regulas (ES, Euratom)  2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk — Regula  2018/1046) 202. pantu;
8) kārtību, kādā nosaka projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus atklātā projektu iesniegumu atlasē, un prasības projekta iesnieguma iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
9) gadījumus, kad aģentūra ir tiesīga apturēt maksājumus finansējuma saņēmējam, kā arī maksājumu apturēšanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
ECCC 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu vadības vispārīgais ietvars ir iekļauts Grantu vadības likumā. Šis Noteikumu projekts papildina un precizē Grantu vadības likumā noteikto, lai sekmētu efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu ECCC 2021.–2027. gada plānošanas perioda grantu ieviešanu Latvijā. Noteikumu projekts ir izstrādāts, ņemot vērā spēkā esošo normatīvo regulējumu Eiropas Savienības fondu un citu politiku instrumentu atbalsta programmu ieviešanas jomā, vienlaikus paredzot vienkāršotus procesus un procedūras efektīvai grantu ieviešanai.

Noteikumu projekts nosaka:
1) kārtību, kādā īsteno grantu ieviešanas, vadības, uzraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumus,
2) kārtību, kādā veic ar projektu īstenošanu saistītos maksājumus, kā arī projektu finansēšanas nosacījumus un kārtību;
3) kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus  programmu ieviešanas tehniskajai palīdzībai un valsts budžeta līdzfinansēto projektu īstenošanai;
4) grantu vadībā iesaistīto institūciju savstarpējo norēķinu kārtību;
5) kārtību, kādā ziņo par grantu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām;
6) kārtību, kādā noraksta, ietur vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus saskaņā ar Regulas 2018/1046 202. pantu;
7) kārtību, kādā nosaka projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus atklātā projektu iesniegumu atlasē, un prasības projekta iesnieguma iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
8) gadījumus, kad aģentūra ir tiesīga apturēt maksājumus finansējuma saņēmējam, kā arī maksājumu apturēšanas kārtību.

Ņemot vērā lietderības apsvērumus un līdzšinējo praksi ārvalstu finanšu palīdzības administrēšanā, noteikumi par konkrētās grantu programmas īstenošanu (turpmāk – programmas noteikumi), kas aptver Grantu vadības likuma 9. panta 3. un 8. punktā minētos noteikumus attiecībā uz šīs programmas finansēšanas nosacījumiem un prasībām projekta iesnieguma iesniedzējam un finansējuma saņēmējam, kā arī Grantu vadības likuma 9. panta 4. punktā minētos noteikumus par projektu izmaksu attiecināmības nosacījumiem, tiks izstrādāti un virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā atsevišķi no šo noteikumu projekta, jo šajā noteikumu projektā noteiktas vispārīgās prasības, nosacījumi un kārtība, kas attiecas uz visām 2021.-2027. gada plānošanas periodā paredzētajām programmām Latvijā.

Jāuzsver, ka šis noteikumu projekts attiecas tikai un vienīgi uz ECCC netiešajā pārvaldībā esošajām ES politiku instrumentu atbalsta programmām, piemēram, programmu "Digitālā Eiropa" un "Apvārsnis Eiropa" kiberdrošības sadaļām. Noteikumu projekts neattiecas uz ECCC tiešajā pārvaldībā esošajiem programmu "Digitālā Eiropa" un "Apvārsnis Eiropa" programmām, kurās projektu iesniegumu atlasi veic Eiropas Komisija. Tāpat noteikumu projekts neattiecas uz Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānismu un Eiropas Savienības fondiem, kuru vadību Latvijā regulē Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums.
Risinājuma apraksts
Atlases sagatavošana un izsludināšana
Grantu vadības likuma 3. pants nosaka likuma darbības jomu – grantu vadībā iesaistīto institūciju, kā arī projekta pieteikuma iesniedzēja un finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumus, kā arī kārtību, kādā grantu vadībā iesaistītās institūcijas pieņem lēmumus, kārtību, kādā tos var apstrīdēt un pārsūdzēt, arī finansējuma piešķiršanas nosacījumus.

Atsaucoties uz Grantu vadības likuma 16. panta trešo daļu, kas nosaka, ka Aģentūra veic projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikumu, projektu iesniegumu atlases nolikumu izstrādā un pēc saskaņošanas ar Nacionālo koordinācijas centru apstiprina aģentūra, kā arī atbilstoši Grantu vadības likuma 9. panta 1. punktā ietvertajam deleģējumam Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā īsteno grantu ieviešanas, vadības, uzraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumus, Noteikumu projekts nosaka atlases nolikumā iekļaujamo informāciju – programmas mērķi, programmas nosaukumu, programmā pieejamo finansējumu, maksimālo atbalsta intensitāti un nepieciešamo līdzfinansējumu atbilstoši programmas noteikumiem, norādi uz programmas noteikumos noteiktajām prasībām projekta iesniedzējam, programmas noteikumos noteikto atlases veidu, projekta īstenošanas termiņu un izmaksu attiecināmības periodu, atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas, iesniedzamo dokumentu sarakstu, prasības projekta iesnieguma sagatavošanai un iesniegšanai, projekta iesnieguma vērtēšanas kārtību, kārtību, kādā tiek izvēlēts finansējuma saņēmējs gadījumos, kad vairāki projektu iesniegumi ieguvuši vienādu punktu skaitu, veidu, kādā ieinteresētā persona var saņemt papildu informāciju par atlasi, un kārtību, kādā tiek paziņots lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā citu informāciju. Noteikumu projekts paredz, ka atlases nolikumam pievieno projekta iesnieguma veidlapu, tās aizpildīšanas metodiku, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus un to piemērošanas metodiku, projekta līguma projektu, kurš var tikt precizēts atbilstoši projekta specifikai projekta līguma slēgšanas procesā, un, ja nepieciešams, citus dokumentus. Informāciju par projektu atlasi, tajā skaitā atlases nolikumu, aģentūra publicēs ne vēlāk kā atlases izsludināšanas dienā. Projektu iesniegumu atlase tiek izsludināta paziņojuma publicēšanas dienā. 

Projekta iesnieguma iesniedzēja atbilstības pārbaude
Saskaņā ar Grantu vadības likuma 18. pantu aģentūra noraida projekta iesniegumu, ja izpildās vismaz viens no diviem izslēgšanas nosacījumiem: (1) ja uz projekta iesnieguma iesniedzēju attiecināms jebkurš no Regulas 2018/1046 136. pantā minētajiem izslēgšanas kritērijiem (finanšu izslēgšanas nosacījums); un (2) ja, ievērojot Regulas 2021/887 8. panta 4. punktā noteikto, atzīts, ka projekta iesnieguma iesniedzēja dalība projektu atlasē vai projekts neatbilst valsts drošības interesēm (drošības izslēgšanas nosacījums). Atbilstoši Grantu vadības likuma 9. panta 1. un 3. punktā ietvertajam deleģējumam Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā īsteno grantu vadības pasākumus, kā arī projektu finansēšanas nosacījumus un kārtību, Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā izvērtē, vai uz projekta iesnieguma iesniedzēju ir attiecināmi iepriekš minētie izslēgšanas nosacījumi.

Finanšu izslēgšanas nosacījuma pārbaudes ietvaros aģentūra pārbaudīs, ka projekta iesnieguma iesniedzējs, tā sadarbības partneris un persona, kura ir projekta iesnieguma iesniedzēja vai tā sadarbības partnera valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesnieguma iesniedzēju ar filiāli saistītās darbībās, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams, nav atzīta par vainīgu kādā no Noteikumu projekta 6.1. apakšpunktā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, 6.2. un 6.3. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, kā arī, ka projekta iesnieguma iesniedzējam un tā sadarbības partnerim nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, nav pasludināts maksātnespējas process, apturēta vai pārtraukta saimnieciskā darbība vai uzsākta likvidācija. Aizsardzības ministrijas un aģentūras ieskatā apsvērums, ka personai ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ir uzskatāms par "analogu situāciju" Regulas 2018/1046 136. panta 1. punkta a) apakšpunkta izpratnē, jo liecina par personas nespēju nodrošināt kreditoru parādsaistību apmierināšanu pilnā apmērā, tādējādi radot nesamērīgu risku attiecībā uz programmas kreditora – Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra (Eiropas Komisijas) – saistību izpildi, līdz ar to, persona, kura atrodas kādā no minētajām situācijām, ir izslēdzama no projektu atlases. Finanšu izslēgšanas nosacījuma pārbaude netiks veikta, ja projekta iesnieguma iesniedzējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts institūcija.

Drošības izslēgšanas nosacījuma pārbaudes ietvaros aģentūra pārbaudīs, ka projekta iesnieguma iesniedzējs, tā sadarbības partneris un persona, kura ir projekta iesnieguma iesniedzēja vai tā sadarbības partnera valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesnieguma iesniedzēju ar filiāli saistītās darbībās, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams, nav atzīta par vainīgu jebkurā no Noteikumu projekta 8.1. punktā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem. Lai nodrošinātu šīs un iepriekš minēto tiesību normu praktisko piemērošanu, Noteikumu projekta pielikums nosaka konkrētas pārbaudāmās ziņas par minētajām personām. Lai veiktu pārbaudi, vai uz projekta iesniedzēju neattiecas neviens no Noteikumu projekta 6.1. punktā un 8.1. apakšpunktā norādītajiem gadījumiem, aģentūra elektroniski, iesniedzot e-dokumentu, pieprasīs informāciju no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” (saņemot informāciju izziņas veidā) un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra (Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas) saskaņā ar noteikumos norādītajiem gadījumiem. Informācija attiecībā uz konkurences tiesību pārkāpumu izņēmumu gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros projekta iesniedzēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi, ir publiski pieejama un pārbaudāma Konkurences padomes tīmekļvietnē sadaļā “Lēmumi”. Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs pēc aģentūras pieprasījuma sniedz aģentūrai informāciju no Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas, normatīvajos aktos par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra informācijas izsniegšanu noteiktajā kārtībā, pārbaudot faktus, vai projekta iesniedzējam un tā sadarbības partnerim nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, nav pasludināts maksātnespējas process, apturēta vai pārtraukta saimnieciskā darbība vai uzsākta likvidācija. Noteikumu projekta 6.4. apakšpunktā minētos faktus nepieprasa, ja šāda informācija ir pieejama oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" vai Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra tīmekļvietnē. 

Tāpat drošības izslēgšanas nosacījuma pārbaudes ietvaros aģentūra pieprasīs un saņems Satversmes aizsardzības biroja atzinumu par (1) projekta iesnieguma atbilstību valsts drošības interesēm un (2) par projekta iesniedzēja dalības projektu atlasē atbilstību valsts drošības interesēm. Sagatavojot atzinumu, Satversmes aizsardzības birojs vērtēs Noteikumu projekta 12. punktā minēto informāciju un apsvērumus attiecībā uz projekta iesniegumu, projekta iesnieguma iesniedzēju un tā sadarbības partneri (ja attiecināms). Vērtējums par sadarbības partnera atbilstību valsts drošības interesēm tiks iekļauts atzinumā par projekta iesnieguma atbilstību valsts drošības interesēm. Noteikumu projekta 8.1. apakšpunktā minēto pārbaudi neveiks, kā arī 8.2.2. apakšpunktā minēto atzinumu (par projekta iesnieguma iesniedzēja dalības projektu atlasē atbilstību valsts drošības interesēm) nepieprasīs, ja projekta iesnieguma iesniedzējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts institūcija, vai kiberdrošības kompetenču kopienas (turpmāk - kopiena) dalībnieks. Šādā gadījumā uzskatāms, ka projekta iesnieguma iesniedzēja dalība projektu atlasē atbilst valsts drošības interesēm. Tāpat, ievērojot Regulas 2021/887 8. panta 4. punktā un Grantu vadības likuma 10. pantā noteikto, Satversmes aizsardzības birojs pēc Nacionālā koordinācijas centra pieprasījuma izvērtēs arī kopienas dalībnieku iesniegumu iesniedzēju dalības kopienā atbilstību valsts drošības interesēm, vērtējot tādus pašus apsvērumus kā projektu iesniegumu iesniedzējiem, kuri nav kopienas dalībnieki. Noteikumu projekta 8.2.1. apakšpunktā minētais atzinums par projekta iesnieguma atbilstību valsts drošības interesēm tiks pieprasīts visiem projektu iesniegumiem, neatkarīgi no projektu iesnieguma iesniedzēja statusa.

Balstoties uz abu minēto izslēgšanas nosacījumu pārbaudi (tostarp saņemto Satversmes aizsardzības biroja atzinumu) aģentūra pieņems lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu (atbilstoši Grantu vadības likuma 18. pantā noteiktajam) vai uzsāks projekta iesnieguma vērtēšanu. Aģentūras pieņemtos lēmumus būs iespējams apstrīdēt Grantu vadības likumā noteiktajā kārtībā. Noteikumu projekts paredz, ka Satversmes aizsardzības birojs veiks arī pēckontroli. Projekta īstenošanas laikā Satversmes aizsardzības birojs būs tiesīgs pēc savas iniciatīvas atkārtoti izvērtēt un sagatavot atzinumu par projekta atbilstību valsts drošības interesēm, ja ir saņemta informācija vai radušās aizdomas par projekta, finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera (ja attiecināms) iespējamo neatbilstību valsts drošības interesēm. Tāpat Satversmes aizsardzības birojs būs tiesīgs pēc savas iniciatīvas vai citas valsts drošības iestādes ierosinājuma atkārtoti izvērtēt sagatavot atzinumu par kopienas dalībnieka dalības kopienā atbilstību valsts drošības interesēm, ja ir saņemta informācija vai radušās aizdomas par kopienas dalībnieka neatbilstību Regulas 2021/887 vai Grantu vadības likuma prasībām vai, ja kopš kopienas dalībnieka reģistrācijas kopienas dalībnieku reģistrā ir pagājuši vismaz 12 mēneši. Noteikumu 17. punkts paredz, ka Satversmes aizsardzības birojs 12 mēnešus pēc kopienas dalībnieku reģistrācijas ir tiesīgs veikt atkārtotu izvērtējumu pat, ja nav saņemta informācija vai radušās aizdomas par kopienas dalībnieka atbilstību Regulas 2021/887 vai Grantu vadības likuma prasībām, tomēr šis punkts atkārtotu pārbaudi nenosaka par obligātu. Konstatējot neatbilstību, Satversmes aizsardzības birojs ne vēlāk kā trīs darba dienu laikā pēc atzinuma apstiprināšanas, par to informēs Nacionālo koordinācijas centru un aģentūru (ja attiecināms). Šo noteikumu 8.2. apakšpunktā, 14., 15. un 17. punktā minēto atzinumu sagatavošanas nolūkos Satversmes aizsardzības birojs var pieprasīt informāciju no citām valsts drošības iestādēm.

Projektu iesniegumu vērtēšana un projekta līguma noslēgšana
Ievērojot Grantu vadības likuma 9. panta 3. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā veic ar projektu īstenošanu saistītos maksājumus, kā arī projektu finansēšanas nosacījumus un kārtību, Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu atklātā atlasē. Paredzēts, ka projektu iesniegumi tiek sarindoti dilstošā secībā pēc iegūto punktu skaita. Atkarībā no pieejamā finansējuma apjoma tiks pieņemts lēmums par apstiprināmo projektu iesniegumu skaitu. Paredzēts, ka tiks apstiprināti tādi projektu iesniegumi, kuri atbilst Grantu vadības likuma 20. pantā norādītajiem nosacījumiem:
(1) uz projekta iesnieguma iesniedzēju nav attiecināms neviens no Grantu vadības likuma 18. pantā minētajiem izslēgšanas noteikumiem;
(2) projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem;
(3) projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros ir pieejams finansējums projekta īstenošanai.

Pieejamā finansējuma apjoms tiks norādīts programmas noteikumos. Noteikumu projekts paredz, ka projekta līgums tiks noslēgts 30 darba dienu laikā, tomēr objektīvu iemeslu dēļ, aģentūrai un finansējuma saņēmējam iepriekš vienojoties, to ir iespējams pagarināt uz laiku, kas nepārsniedz 60 darba dienas kopš lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinuma par nosacījumu izpildi stāšanās spēkā. Gadījumā, ja līgums netiks noslēgts, aģentūra noslēgs līgumu ar nākamā augstāk novērtētā, kritērijiem atbilstošā projekta iesnieguma iesniedzēju. Noteikumu projekts nosaka iesniedzamos dokumentus un atskaišu sarakstus, savukārt termiņi to iesniegšanai tiek noteikti projekta līgumā.

Projekta līguma saturs un līdzfinansējums projekta īstenošanai
Ievērojot Grantu vadības likuma 9. panta 1. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā īsteno grantu ieviešanas, vadības, uzraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumus, kā arī 9. panta 3. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā veic ar projektu īstenošanu saistītos maksājumus, kā arī projektu finansēšanas nosacījumus un kārtību, Noteikumu projekts nosaka informāciju, kas aģentūrai kā līguma sagatavotājai būs jāiekļauj projekta līguma individuālās daļas saturā un līguma vispārīgajos noteikumos. Atkarībā no finansējuma saņēmēja juridiskā statusa ir pieejami dažādi līdzfinansējuma veidi, proti, noteikumu projekts paredz, ka Ministru kabineta noteikumos par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas, noteiktās institūcijas varēs pieprasīt no 74. budžeta resora 80.00.00 programmas nepieciešamo valsts budžeta līdzfinansējumu projekta īstenošanai, tostarp projekta netieši attiecināmo izmaksu segšanai. Savukārt gadījumā, ja finansējuma saņēmējs ir privāto tiesību juridiska persona, tas līdzfinansējumu var nodrošināt no saviem vai citiem tam pieejamajiem līdzekļiem, izņemot Eiropas Savienības līdzfinansējumu.

Maksājumu un norēķinu kārtība
Ievērojot Grantu vadības likuma 9. panta 3. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā veic ar projektu īstenošanu saistītos maksājumus, kā arī projektu finansēšanas nosacījumus un kārtību, Noteikumu projektā noteikta kārtība, kādā veic maksājumus finansējuma saņēmējam. Noteikumu projekts paredz, ka grantu piešķir tikai projekta attiecināmo izmaksu segšanai.  Finansējuma saņēmējs varēs saņemt avansa maksājumu, kas nepārsniedz 50% no kopējā projektam piešķirtā finansējuma. Avansa un starpposma maksājumi nedrīkst pārsniegt 90% no projektam piešķirtā grantu finansējuma, ja vien programmas noteikumos nav noteikts citādāk. Finansējuma neizlietošanas gadījumā finansējuma saņēmējam būs pienākums informēt aģentūru līgumā noteiktajā termiņā. Ja aģentūra, izvērtējot avansa atmaksāšanas lietderību, pieņems lēmumu par neizmantotā avansa atmaksāšanu, finansējuma saņēmējs neizmantoto finansējumu atmaksās norādītajā kontā Valsts kasē. Attiecībā uz starpmaksājumu, Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs pirms tā saņemšanas aģentūrai iesniedz maksājuma pieprasījumu. Finansējuma saņēmējs maksājuma pieprasījumā iekļauj informāciju par faktiski veiktiem projekta izdevumiem un īstenošanas progresu. Aģentūra pieņem un pārbauda maksājumu pieprasījumus 80 dienu laikā, kad tie saņemti, veic starpmaksājumu un noslēguma maksājumu noteiktajā apmērā un projekta līgumā noteiktajā kārtībā.

Vienlaikus, ar Grantu vadības likuma 9. panta 5. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt grantu vadībā iesaistīto institūciju savstarpējo norēķinu kārtību, Noteikumu projekts paredz, ka f​​​​inansējuma saņēmējs ir atbildīgs par projekta īstenošanai nepieciešamo līdzekļu ekonomisku un godprātīgu izlietošanu, vienlaikus nodrošinot, ka tam ir pieejams nepieciešamais līdzfinansējums. Nacionālais koordinācijas centrs un aģentūra, kā arī finansējuma saņēmējs (atbilstoši Ministru kabineta noteikumos par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas paredzētajām institūcijām) izvērtē iespēju līdzfinansējumu (tostarp projekta netieši attiecināmo izmaksu segšanai) segt no sava budžeta un, ja nepieciešams, iesniedz pieprasījumu Finanšu ministrijā par finansējuma pārdali no 74. budžeta resora 80.00.00 programmas. Vienlaikus, Nacionālais koordinācijas centrs koordinē savstarpējos norēķinus, tai skaitā transfertus starp Nacionālo koordinācijas centru un aģentūru.

Sadarbības partneri
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesnieguma iesniedzējs projekta īstenošanai ir tiesīgs piesaistīt vienu vai vairākus sadarbības partnerus (ja programmas noteikumi nenosaka citādi), kuri atbilst noteikumu projektā noteiktajām vispārīgajām prasībām. Projekta iesnieguma iesniedzējs (pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas – finansējuma saņēmējs) nodrošinās sadarbības partnera izvērtēšanu, sadarbības līguma sastādīšanu un noslēgšanu, kā arī nodrošinās, ka sadarbības partneris ievēro prasības, kuras noteiktas projekta īstenošanai. Sadarbības partnerim nav tiesību ar projekta īstenošanu saistītos pienākumus nodot citai personai. Gadījumā, ja uz sadarbības partneri ir attiecināmas specifiskas prasības, tās tiks noteiktas programmas noteikumos.

Uzraudzība un kontrole
Ievērojot Grantu vadības likuma 9. panta 1. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā īsteno grantu ieviešanas, vadības, uzraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumus, Noteikumu projekts paredz, ka projektu īstenošanas uzraudzības nolūkos aģentūra izlases kārtībā var veikt maksājumu pieprasījumu pārbaudes, pārbaudes projektu īstenošanas vietās, kā arī citas pārbaudes, ja tādas tiks paredzētas projekta līgumā. Par pārbaudi projekta īstenošanas vietā, aģentūra informēs projekta iesniedzēju sazinoties telefoniski vai rakstiski un vienojoties par datumu. Pārbaudes projektu īstenošanas vietā veiks atbilstoši identificētajiem riskiem, ja nepieciešams pārliecināties par projekta īstenošanas gaitu vai sasniegtajiem rezultātiem.  Ārpuskārtas pārbaudi (nebrīdinot saņēmēju) projekta īstenošanas vietā veiks, pamatojoties uz aģentūras rīcībā nonākušu informāciju par iespējamām neatbilstībām projekta īstenošanā.

Ziņošana par grantu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām
Ievērojot Grantu vadības likuma 9. panta 1. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā īsteno grantu ieviešanas, vadības, uzraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumus, Noteikumu projekts paredz, ka aģentūra un Nacionālais koordinācijas centrs izvērtēs katru to konstatēto iespējamo neatbilstību. Paredzēts, ka aģentūra iesniegs Nacionālajam koordinācijas centram ziņojumu par grantu ieviešanas procesā konstatētajām neatbilstībām sekojošajā kārtībā: 1) reizi ceturksnī (regulārie ziņojumi, par neatbilstībām, kas saistītas ar projekta līguma pārkāpumiem); 2) tūlītējie ziņojumi par neatbilstībām (ziņojums kuru aģentūra iesniedz trīs darba dienu laikā, ja tiek konstatētas sūdzības, vai saņemta informācija par noziedzīgu nodarījumu, neatbilstībām, kas apdraud projekta veiksmīgu realizāciju, vai neatbilstībām, kas konstatētas kļūdas vai nolaidības gadījumā).

Maksājumu apturēšana un piešķirtā finansējuma atmaksa
Ievērojot Grantu vadības likuma 9. panta 9. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt gadījumus, kad aģentūra ir tiesīga apturēt maksājumus finansējuma saņēmējam, kā arī maksājumu apturēšanas kārtību, Noteikumu projekts paredz, ka gadījumā, ja aģentūra konstatē, ka finansējums ir ticis izmantots neatbilstoši iesniegumu atlases nolikumam vai noslēgtajam projektu līgumam, tā pieņems lēmumu par neatbilstības konstatēšanu un nepamatoti vai neatbilstoši izlietotā finansējuma ieturēšanu vai atgūšanu. Pieņemot lēmumu (kas tiek sagatavots atbilstoši finansējuma saņēmēja juridiskajam statusam), aģentūra, ja iespējams, ieturēs nepamatoti vai neatbilstoši veiktos izdevumus no projekta maksājuma pieprasījuma. Aģentūra finansējuma saņēmējam pieprasīs nepamatoti vai neatbilstoši veiktos izdevumus atmaksāt no saviem līdzekļiem, nosakot atmaksas termiņu, kas nav mazāks par 20 dienām. Aizsardzības ministrija reizi pusgadā, attiecīgi līdz 1. martam un 1. septembrim, informē Ministru kabinetu par visiem iepriekšminētajiem gadījumiem un Ministru kabinets attiecīgi lemj par izdevumu segšanu no valsts budžeta līdzekļiem (ja attiecināms), atbilstoši aģentūras lēmumam, kā arī par nepamatoti vai neatbilstoši veikto izdevumu potenciālo atgūšanas veidu, ja finansējuma saņēmējs neveic samaksu labprātīgi noteiktajā termiņā vai pēc grafika. Ja to paredz programmas noteikumi, aģentūra var norakstīt nepamatoti vai neatbilstoši izlietoto grantu finansējumu, kuru nav iespējams ieturēt vai atgūt, atbilstoši programmas noteikumos noteiktajai kārtībai (proti, gadījumā, ja programmas ietvaros būs paredzēta iespēja norakstīt nepamatoti vai neatbilstoši izlietoto grantu finansējumu, minētā finansējuma norakstīšanas kārtība tiks noteikta programmas noteikumos). Noteikumu projekta 63. punkts neattiecas uz 61.3. apakšpunktā minēto nelikumīgā komercdarbības atbalsta atgūšanu.

Gadījumā, ja maksājuma pieprasījuma izvērtēšanas gaitā tiks konstatēts, ka projekts nav ticis īstenots vai ir ticis īstenots daļēji, aģentūra pieprasīs finansējuma saņēmējam atmaksāt piešķirto finansējumu. Noteikumu projekts nosaka gadījumus, kādos aģentūra ir tiesīga apturēt maksājumus finansējuma saņēmējam. Maksājumu apturēšanas gadījumi iekļauj: 1) finansējuma saņēmēju pienākumu (Grantu vadības likuma 8. panta pirmā daļa) nepildīšanu; 2) gadījumu, kad finansējuma saņēmējs atrodas kādā no Regulas 2018/1046 136. pantā minētajām situācijām (izslēgšanas kritēriji attiecībā uz finansējuma saņēmēja finansiālo situāciju); 3) gadījumu, kad finansējuma saņēmēja projekta īstenošana vairs neatbilst valsts drošības interesēm saskaņā ar komitejas atzinumu; 4) gadījumu, kad aģentūrai rodas pamatotas aizdomas, ka finansējuma saņēmējs piešķirto finansējumu izlietojis nepamatoti vai neatbilstoši līguma un programmas nosacījumiem. Maksājumu apturēšanas kārtība tiks atrunāta projekta līgumā.

Publicitātes prasības grantu projektos
 Ievērojot Grantu vadības likuma 9. panta 1. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā īsteno grantu ieviešanas, vadības, uzraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumus, kā arī 9. panta 3. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt projektu finansēšanas nosacījumus un kārtību, Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina sabiedrības informēšanu par saņemto grantu atbalstu. Finansējuma saņēmējs visos projekta informatīvajos un publicitātes materiālos, publikācijās un projekta ietvaros organizēto pasākumu noformējumā nepārprotami norādīs, ka projekts ir saņēmis grantu atbalstu, kā arī lietos grafiskos simbolus – Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra logo, Nacionālā koordinācijas centra logo un zīmi "Finansē Eiropas Savienība" vai "Līdzfinansē Eiropas Savienība" (atkarībā no finansējuma apmēra) atbilstoši Noteikumu 2., 3., 4. un 5. pielikumā noteiktajam. Ja finansējuma saņēmējam ir tīmekļa vietne, finansējuma saņēmējam būs pienākums tajā ievietot informāciju par projektu. Atkāpes no publicitātes prasībām būs pieļaujamas tikai pamatotos gadījumos (piemēram, ja publicitātes materiāla specifikas dēļ grafisko simbolu lietošana nav iespējama vai nenodrošina pietiekamu to redzamību), iepriekš saskaņojot ar Nacionālo koordinācijas centru, iesniedzot iesniegumu, kurā pamato atkāpes nepieciešamību, kā arī apraksta un vizualizē piedāvāto grafisko simbolu lietojumu.

Datu apstrādes mērķis un tiesiskais pamatojums
Vienlaikus, ievērojot Grantu vadības likuma 9. panta 1. punktā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā īsteno grantu ieviešanas, vadības, uzraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumus, Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesnieguma iesniedzēja, finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru datu apstrāde notiek pamatojoties uz piekrišanu. Datu apstrādes mērķis izvērtēt projektu iesniedzēja un sadarbības partnera atbilstību projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim noteiktajām prasībām un nodrošināt projekta līguma izpildi. Datu apstrāde tiek veikta, pamatojoties uz šādiem tiesiskajiem pamatiem: 1) sabiedrības interešu ievērošanai; 2) juridiska pienākuma izpildei; 3) līgumisku attiecību nodibināšanai un izpildei; 4) saskaņā ar projekta iesniedzēja, finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera piekrišanu; 5) likumīgās interesēs, lai realizētu pastāvošās saistības un projekta līgumā noteiktās darbības.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • visi uzņēmumi
  • tiešās pārvaldes iestādes
  • atvasinātas publiskas personas
  • pastarpinātās pārvaldes iestādes
  • citas valsts institūcijas
Ietekmes apraksts
Grantu ieviešana Latvijā ļautu publiskā un privātā sektora institūcijām, tai skaitā privāto tiesību juridiskajām personām, likumā noteiktajā kārtībā pretendēt un saņemt grantu finansējumu (līdzfinansējumu) ar kiberdrošību saistīto projektu īstenošanai.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Iecerētais institucionāli tiesiskais risinājums grantu ieviešanai ir piemērojams gan publiskā, gan privātā sektora institūcijām, kas atbilstoši konkrētās programmas noteikumiem varētu potenciāli pieteikties grantu atbalsta saņemšanai. Paredzēts, ka minētais atbalsts potenciāli veicinās minēto institūciju informācijas un komunikācijas tehnoloģiju drošību un sekmēs sabiedrības noturību pret kiberdrošības apdraudējumiem. Vienlaikus jāatzīmē, ka kritēriji institūciju dalībai projektu atlasē tiks noteikti programmas noteikumos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts sekmēs finansējuma saņēmēju kiberdrošības transformāciju, stiprinot to informācijas un komunikācijas tehnoloģiju drošību un veicinot noturību pret kiberapdraudējumiem, kas savukārt pozitīvi ietekmēs finansējuma saņēmēju pārstāvēto nozaru konkurētspēju Eiropas Savienības vienotajā tirgū.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts īpaši sekmēs mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošību, stiprinot to informācijas un komunikācijas tehnoloģiju drošību un veicinot to noturību pret kiberdrošības apdraudējumiem, tādējādi sekmējot šo mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju konkurētspēju Eiropas Savienības vienotajā tirgū.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Ar kiberdrošību saistīto projektu īstenošana ar grantu atbalstu varētu pozitīvi sekmēt Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares uzņēmumu konkurētspēju Eiropas Savienības vienotajā tirgū.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Grantu finansējuma saņēmēji, atkarība no to individuālajiem projektiem, spētu sekmēt nozares attīstību, kā arī šī sektora nodarbinātību. Proti, projekta iesniedzējs sava projekta ietvaros var attiecināt personālizmaksas, kas nepieciešamas projekta īstenošanas nolūkiem, vajadzības gadījumā uz projekta īstenošanas laiku veidojot jaunas amata vietas.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ārpus ietekmes, kas ir aprakstīta Grantu vadības likuma sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. sadaļā (22-TA-981), Noteikumu projekts nerada papildu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem.

Ņemot vērā, ka projektu konkursu ierobežotajā atlasē paredzēts atbalstīt publiskā sektora institūcijas (valsts pārvaldes iestādes, citas valsts institūcijas un atvasinātas publiskās personas), šīm institūcijām būs jānodrošina projektu īstenošanai nepieciešamais līdzfinansējums (provizoriski vismaz 50% no projekta attiecināmajām izmaksām, kā to paredz programmas "Digitālā Eiropa" noteikumi). Šo līdzfinansējumu institūcijas segs no saviem līdzekļiem vai, Ministru kabineta noteikumos par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas, noteiktajā kārtībā iesniedzot pieprasījumu par finanšu līdzekļu pārdali no valsts budžeta 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai". Valsts līdzfinansējumu projektu īstenošanai var pieprasīt tikai projektu īstenotāji, kas ir noteikti Ministru kabineta noteikumos par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas. Finansējumu projektu īstenošanai no valsts budžeta finansētas iestādes varēs pieprasīt tad, kad no Eiropas Savienības puses tiks piedāvāta konkrēta grantu programma publiskajam sektoram un tiks izstrādāti atsevišķi Ministru kabineta noteikumi.

4.1.1. Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" īstenošanas noteikumi

Pamatojums un apraksts
Noteikumu mērķis ir nodrošināt efektīvu projektu iesniegumu atlasi un īstenošanu Eiropas Kiberdrošības kompetenču centra 2021.—2027. gada plānošanas perioda grantu programmas "Mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju kiberdrošības transformācija" ietvaros. Ņemot vērā līdzšinējo praksi ārvalstu finanšu palīdzības administrēšanā, Grantu vadības likuma 9. panta 3., 4. un 8. punktā minētie noteikumi attiecībā uz konkrētās programmas īstenošanu (programmas noteikumi) tiks izstrādāti un tiks virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā atsevišķi no šā noteikumu projekta, jo šajā noteikumu projektā noteikta vispārējā kārtība, kas tiks piemērota visām programmām ECCC 2021.-2027. gada plānošanas periodā Latvijā.
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0887
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija regula (ES) 2021/887, ar ko izveido Eiropas Industriālo, tehnoloģisko un pētniecisko kiberdrošības kompetenču centru un Nacionālo koordinācijas centru tīklu
Apraksts
Noteikumu projektā iekļauta kārtība, kādā kompetentās iestādes veic Regulas 2021/887 8. panta 4. punktā minēto drošības novērtējumu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Apraksts
Noteikumu projektā iekļauts projektu finansēšanas nosacījums, kas paredz aģentūras tiesības lemt par maksājumu apturēšanu finansējuma saņēmējam gadījumā, ja attiecībā uz to izpildās kāds Regulas 2018/1046 136. pantā minētajiem kritērijiem. Tāpat noteikumu projektā iekļauta kārtība, kādā noraksta, ietur vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus atbilstoši Regulas 2018/1046 202. pantā noteiktajam.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija regula (ES) 2021/887, ar ko izveido Eiropas Industriālo, tehnoloģisko un pētniecisko kiberdrošības kompetenču centru un Nacionālo koordinācijas centru tīklu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
8. panta 4. punkts
8.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz.  Noteikumu projekts paredz, ka, ievērojot Regulas 2021/887 8. panta 4. punktā un Grantu vadības likuma 18. panta 2. punktā noteikto, aģentūra pieprasīs un saņems kompetentās institūcijas – Satversmes aizsardzības biroja – atzinumu par projekta iesnieguma un projekta iesnieguma iesniedzēja dalības projektu atlasē atbilstību valsts drošības interesēm.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula paredz dalībvalstīm rīcības brīvību, veidojot nacionālās grantu vadības sistēmas. Vienlaikus, šīm sistēmām ir jāatbilst Regulas un Finanšu regulas prasībām, kā arī jāliecina par NKC spēju pārvaldīt grantu finansējumu (līdzfinansējumu). Tādējādi ir būtiski Latvijā veidot efektīvu, caurskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu sistēmu, kas cita starpā ļautu kompetentajām Eiropas Savienības institūcijām (Eiropas Komisijai un ECCC) pārliecināties par sistēmas atbilstību ES tiesību normām. Noteikumu projektā paredzētā kārtība ir veidota pēc Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fondu vadības sistēmas, vienlaikus paredzot atvieglotu projektu atlases, kontroles un uzraudzības sistēmu, kas ir veidota, lai neradītu pārmērīgu administratīvo slogu un ļautu nodrošināt efektīvu finansēto projektu ieviešanas koordināciju.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
136. pants
65.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz. Noteikumu projekts nosaka procedūru, kādā tiek pārbaudīts, vai uz projekta iesnieguma iesniedzēju (finansējuma saņēmēju) attiecas Regulas 2018/1046 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji, kā arī nosaka projektu finansēšanas nosacījumu, paredzot aģentūras tiesības apturēt maksājumus finansējuma saņēmējam gadījumā, ja izpildās kāds no minētajiem izslēgšanas kritērijiem.
202. pants
61.-67. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz. Saskaņā ar Grantu vadības likuma 9. panta 7. punktu noteikumu projekta XI nodaļā ir noteikta procedūra, kādā noraksta, ietur vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus saskaņā ar Regulas 2018/1046 202. pantu.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Militārās izlūkošanas un drošības dienests, Valsts drošības dienests, Satversmes aizsardzības birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana norisinājās no 12.06.2023. līdz 25.06.2023. Publiskās apspriešanas ietvaros ir saņemts viens priekšlikums no juridiskās personas. Ņemot vērā, ka priekšlikums neskar šo noteikumu projekta darbības jomu, bet attiecas uz konkrētu grantu programmu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, priekšlikums tika pieņemts zināšanai un tiks ņemts vērā, izstrādājot attiecīgos projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts tika nosūtīts komentēšanai Latvijas nacionālo kiberdrošības kompetenču kopienas dalībniekiem. Izņemot anotācijas 6.3. sadaļā minēto komentāru, kas saņemts publiskās apspriešanas procedūras ietvaros, citi komentāri nav saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Satversmes aizsardzības birojs
  • Militārās izlūkošanas un drošības dienests
  • Valsts drošības dienests
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiek paplašināti Satversmes aizsardzības biroja uzdevumi, proti Noteikumu 8.2. apakšpunktā, 14., 15. un 17. punktā tiek noteikts, ka Satversmes aizsardzības birojs veic projektu iesniegumu, kā arī kopienas dalībnieku atbilstību valsts drošības interesēm izvērtēšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Grantu vadības likuma ietvaros tika paplašinātas Aizsardzības ministrijas un Centrālās finanšu un līguma aģentūras funkcijas. Šo Noteikumu ietvaros tiek noteikta Aizsardzības ministrijas un Centrālās finanšu un līguma aģentūras Grantu vadības likuma ietvaros paplašināto funkciju izpildes kārtība.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts pozitīvi ietekmēs publiskā un privātā sektora informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību, sekmējot informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošību un noturību pret kiberdrošības apdraudējumiem. Jāuzsver, ka privātā sektora kibernoturības uzlabošana stiprinās informācijas un komunikācijas tehnoloģiju piegāžu ķēžu drošību, tādējādi stiprinot arī valsts un pašvadību institūciju kiberdrošību.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts pozitīvi ietekmēs informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas politikas mērķu sasniegšanu, veicinot kiberdrošības prasmju un kompetenču attīstību un sekmējot sabiedrības kibernoturību.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts pozitīvi ietekmēs Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam rīcības virziena "Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi" 300. punktā minēto kiberdrošības pasākumu īstenošanu. 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzams, ka grantu atbalsts pozitīvi ietekmēs datu aizsardzību. Grantu atbalsts sekmēs finansējuma saņēmēju – publiskā un privātā sektora institūciju informācijas un komunikācijas tehnoloģiju drošību un noturību pret kiberdrošības apdraudējumiem, cita starpā veicinot drošu datu elektronisko apstrādi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi