Anotācija

24-TA-3307: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.2. pasākuma "Izveidot asistīvo tehnoloģiju izglītības programmu apguvei apmaiņas sistēmu" īstenošanas noteikumi " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā” 4.2.1.2. pasākuma “Izveidot asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmu izglītības iestādēm” projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu un Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmu 2021. – 2027. gadam. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmu 2021. – 2027. gadam 4.2.1.2. pasākuma “Izveidot asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmu izglītības iestādēm” (turpmāk  – 4.2.1.2. pasākums) projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas nosacījumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam 3. mērķis “Atbalsts ikviena izaugsmei” paredz atbalstu ikviena izaugsmei, iekļaujošas izglītības īstenošanu un tādu atbalsta mehānismu nodrošināšanu, lai izglītības piedāvājums atbilst izglītojamo daudzveidīgajām vajadzībām, spējām, prasmēm un iepriekšējai pieredzei, tādējādi veidojot pamatu individuālām mācību iespējām un veidiem un katra indivīda izaugsmei, palielinot līdzdalības iespējas mācību procesā, kopienas dzīvē, kultūras, sporta, pilsoniskās dzīves un ekonomiskajās aktivitātēs.  
Asistīvās tehnoloģijas ir “jumta” termins, kas aptver sistēmas un pakalpojumus, kas saistīti ar palīglīdzekļu izmantošanu un apkalpošanu; asistīvās tehnoloģijas dod iespēju dzīvot veselīgu, produktīvu, neatkarīgu un cilvēka cienīgu dzīvi, iegūt izglītību, piedalīties darba tirgū un sabiedriskajās aktivitātēs; asistīvās tehnoloģijas samazina nepieciešamību pēc formāliem veselības aprūpes un atbalsta pakalpojumiem, ilgtermiņa aprūpes un atbalsta pakalpojumiem (Avots: Pasaules veselības organizācija, pieejams http://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/assistive-technology). Asistīvo tehnoloģiju apmaiņas fonds ir asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēma, kas nodrošina izglītojamo pieejamību mācību procesā nepieciešamajām asistīvajām tehnoloģijām. 
 
Izglītības programmu ietvaros netiek pilnvērtīgi apkopoti dati par izglītojamo funkcionēšanas spējām asistīvo tehnoloģiju vajadzību kontekstā. Prakse parāda, ka bērna vecāki vai likumiskie pārstāvji izvairās sniegt informāciju izglītības iestādei par izglītības programmas izglītojamā veselības stāvokli, t.sk. piešķirtu invaliditāti, kaut gan Izglītības likuma 58. panta pirmās daļas 4. punkts nosaka, ka vecākiem ir pienākums informēt izglītības iestādes vadītāju par bērna veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var ietekmēt izglītības programmas apguvi un tajā iesaistītās personas. Pedagoģiski medicīniskā komisija (turpmāk – PMK) veic izvērtēšanu speciālās un vispārējās izglītības programmu izglītojamajiem, ievērojot Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumos Nr.709 “Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām” noteiktās kompetences robežas. Izvērtēšana ietver izglītojamā speciālo vajadzību izvērtēšanu, un tā kalpo par pamatu piemērotākās izglītības programmas un atbalsta pasākumu noteikšanai. Šī izvērtēšana neietver rekomendācijas asistīvo tehnoloģiju izmantošanai. Līdz ar to netiek identificēta un uzskaitīti izglītojamie ar funkcionēšanas ierobežojumiem, kuriem izglītības procesā ir nepieciešamas asistīvās tehnoloģijas. Tomēr tiek izzinātas izglītojamā spējas, prasmes, izziņas procesa īpatnības, veselības stāvoklis un uz izvērtēšanas pamata tiek noteiktas dominējošās speciālās vajadzības un sniegts atzinums par izglītojamam piemērotāko speciālās izglītības programmu vai atbalsta pasākumiem. Tas nozīmē, ka PMK speciālo izglītības programmu nosaka pēc izglītojamā vadošā funkcionālā traucējuma. Tomēr izglītojamajiem vienlaikus var būt vairāki funkcionālo traucējumu veidi, un kombinētu funkcionālo traucējumu gadījumā dominējošās vajadzības nebūs vienīgie funkcionālie traucējumi, kas potenciāli jākompensē ar asistīvajām tehnoloģijām. Līdz ar to izglītojamam noteiktā speciālās izglītības programma var neietvert pilnīgu informāciju par izglītojamā faktiskajām vajadzībām. Lai arī šīs vajadzības tiek identificētas, nosakot izglītojamajam piemērotāko speciālo programmu vai atbalsta pasākumus, tās netiek atspoguļotas datos. Līdz ar to, statistika par izglītojamo speciālajām vajadzībām var būt nepilna. Vienlaikus 2019. gada 19. novembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 556 “Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 556) 4. punkts nosaka, ka izglītojamiem, kuriem nav pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinuma, bet kuriem konstatētas attīstības vai mācīšanās grūtības, izglītības iestādes atbalsta speciālisti (izglītības vai klīniskais psihologs, logopēds, skolotājs logopēds vai speciālais pedagogs), pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā, nepilngadīga izglītojamā vecāku, bāriņtiesas iecelto aizbildņu vai aizgādņu (likumisko pārstāvju) iesniegumu, veic attiecīgi pedagoģisko vai psiholoģisko novērtējumu un sniedz atzinumu. Atzinumā norāda ieteicamos atbalsta pasākumus atbilstoši minēto noteikumu 1. pielikumam vai citus izglītojamam piemērotus pasākumus. Ja izglītojamā likumiskais pārstāvis nesadarbojas ar izglītības iestādi, pedagoģiskais vai psiholoģiskais novērtējums tiek veikts pēc izglītības iestādes iniciatīvas, par to informējot izglītojamā likumisko pārstāvi. Secinot, valstī kopumā un izglītības nozarē nav vienotas sistēmas izglītojamo funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanai. Saskaņā ar pētījumu “Situācijas izpēte (pētījums) par esošo situāciju ar tehnisko palīglīdzekļu pieejamību un pielietojumu Latvijas izglītības iestādēs” (iepirkums Nr. VSIA NRC “Vaivari” 2018/18ESF) 1/3 aptaujāto izglītības iestāžu norāda, ka tajās mācās izglītojamie ar funkcionālajiem traucējumiem, nespēj nosaukt šo izglītojamo funkcionālo traucējumu veidus atbilstoši Starptautiskajam funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas dalījumam (redze, dzirde, mobilitāte, komunikācija). Izglītības iestādēm trūkst zināšanas par mācību procesā izmantojamām asistīvajām tehnoloģijām. Aptaujājot un intervējot izglītības iestādes, konstatēts, ka liela daļa iestāžu, jo īpaši vispārizglītojošās skolas, kurās ir salīdzinoši mazs skaits izglītojamo ar funkcionālajiem traucējumiem, neorientējas asistīvo tehnoloģiju klāstā un nepārzin asistīvo tehnoloģiju izmantošanas iespējas. Tas būtiski ierobežo izglītības iestāžu spēju analizēt un prognozēt asistīvo tehnoloģiju nodrošinājuma vajadzības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Savienības fondu 2014. -2020. gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto iedzīvotāju integrāciju sabiedrībā un darba tirgū” 9.1.4.2. pasākuma “Funkcionēšanas novērtēšanas sistēmas izveide un ieviešana un asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) pieejamības un pielietojuma Latvijas izglītības iestādēs izpēte” (turpmāk - SAM 9.1.4.2. Projekts) ietvaros tika paredzēts Latvijā izveidot un ieviest funkcionēšanas novērtēšanas sistēmu, kas nodrošinās personu ar funkcionēšanas traucējumiem objektīvu funkcionēšanas novērtēšanu, kā arī veikt asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) pieejamības un pielietojuma izpēti Latvijas izglītības iestādēs. SAM 9.1.4.2. Projekta laikā tika apzinātas izglītības iestādes, kur mācās bērni un jaunieši ar funkcionēšanas traucējumiem vecumā no 7 līdz 25 gadiem un kuriem ir tehniskā palīglīdzekļa nepieciešamība mācību procesā. Asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmas darbības ietvaros izstrādāti vispārējās un profesionālās izglītības nodrošināšanai atbilstošu asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) kritēriji, kas nosaka tehnoloģijas atbilstību asistīvo tehnoloģiju izglītības procesa nodrošināšanai statusam, kā arī kārtība asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas nodrošināšanai izglītības iestādēm. Tika plānots nodrošināt asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņu izglītības iestāžu izglītojamiem, kā arī sagatavot priekšlikumus asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmas pilnveidošanai. 2023. gada 31. decembrī noslēdzās SAM 9.1.4.2. Projekta realizācija. Pasākuma atbalsts ietvēra standarta palīglīdzekļus pārvietošanas un pašaprūpes atbalstam, taču netika fokusēts uz atbalstu izglītības procesa nodrošināšanai. 
Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 878) un Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 250 “Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 250) paredz, ka personām ar funkcionāliem traucējumiem ir tiesības saņemt valsts apmaksātus tehniskos palīglīdzekļus (turpmāk – TPL). 2021. gadā pilnībā tika pārstrādāti iepriekšējie TPL nodrošināšanas kārtību regulējošie Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra noteikumi Nr.1474 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi”, MK noteikumu Nr. 878 esošajā TPL sarakstā iekļaujot 32 jaunus TPL veidus. Taču tehniskie palīglīdzekļi, kas tiek izsniegti, balstoties uz šo normatīvo regulējumu,  pilnā mērā nenosedz izglītības procesa nodrošināšanas vajadzības, kas ir saistītas ar mācību satura apguvi. Tāpēc ir nepieciešams veikt asistīvo tehnoloģiju klāsta izpēti, tajā skaitā vajadzību pēc tiem izpēti. Ir svarīgi, lai asistīvās tehnoloģijas izglītības procesa nodrošināšanai nepārklātos ar tehnoloģijām, ar kurām izglītības iestādes tiek nodrošinātas no citiem finansēšanas avotiem, kā arī lai asistīvās tehnoloģijas izglītības procesa nodrošināšanai nepārklātos ar valstī piešķiramajiem tehniskajiem palīglīdzekļiem, kuri tiek nodrošināti no Labklājības ministrijas  budžeta vai citiem fondu finansējumiem. 
MK noteikumu Nr. 556 1. pielikumā dažāda veida programmnodrošinājums ir noteikts izglītojamajiem ar valodas traucējumiem (1. pielikuma 4. sadaļa) un izglītojamajiem ar mācīšanās traucējumiem (1. pielikuma 5. sadaļa). Pašlaik izglītojamie var saņemt šos digitālos rīkus tikai izglītības iestādes iespēju robežās, jo izglītības iestādēm pietrūkst finansējumu to iegādei. Vienlaikus nepastāv sistēmas, kuras ietvaros pārskatāmi varētu apkopot izglītojamajiem pieejamās asistīvās tehnoloģijas mācību satura apguvei un nodrošināt to apmaiņu.  
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 12. decembra sēdes protokola Nr. 61 59.§ 8. punktu, Valsts kanceleja tuvākajā laikā izskatīšanai Ministru kabinetā virzīs informatīvo ziņojumu par 4.3.6.7. pasākuma “Starpnozaru sadarbības un atbalsta sistēmas izveide bērnu veselīgais attīstībai un sekmīgai pašrealizācijai” (turpmāk – 4.3.6.7. pasākums) ieviešanu, kurā plānots ietvert iespējamos risinājumus pakalpojumu nodošanai nozaru ministrijām pēc to saturiskās piederības un starpinstitucionālai sadarbībai, kā arī priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajā regulējumā. Ziņojumā nav paredzēts detalizēti aprakstīt asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas ieviešanu un īstenošanu, jo pašlaik trūkst datu un analīzes pamatotā sistēmas apraksta izveidei. Tāpēc asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas izveidi, t.sk. izstrādāt sistēmas aprakstu, kas balstās uz izpētes, kā arī izveidot asistīvo tehnoloģiju izglītojamajiem izglītības programmu apguvei apmaiņas fondu, ir paredzēts  4.2.1.2. pasākuma ietvaros.
Risinājuma apraksts
Ir jāizstrādā normatīvais regulējums par pasākuma ieviešanu, nosakot atbalsta asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas izveidei ieviešanas nosacījumus, tādējādi nodrošinot attiecīga atbalsta pieejamību izglītojamajiem. 
 
4.2.1.2. pasākuma mērķis ir izveidot asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmu, lai nodrošinātu asistīvo tehnoloģiju pieejamību izglītojamajiem izglītības programmu apguvei. 
4.2.1.2. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 740 000 euro (no tā elastības finansējums – 274 442 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk  – ERAF) finansējums 1 479 000 euro (no tā elastības finansējums – 233 276 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – ne mazāk kā 261 000 euro (no tā elastības finansējums – 41 166 euro). Projekta iesniegumā 4.2.1.2. pasākuma īstenošanai kopējo 4.2.1.2. pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 1 465 558 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 1 245 724 euro apmērā, valsts budžeta līdzfinansējumu – 219 834 euro apmērā. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt 4.2.1.2. pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz plānotajam kopējam attiecināmā finansējuma apmēram. 
 
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 4.2.1.2. pasākumu, prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem, sasniedzamo mērķi un rādītājus, atbalstāmās projekta darbības un attiecināmās izmaksas, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus, un citus projekta īstenošanas nosacījumus. 
 
Ministrija ir veikusi atbalsta tvēruma izvērtējumu un tās pārziņā esošo Eiropas Savienības struktūrfondu finansējumu plāno vispārējās izglītības jomas attīstībai, tai skaitā 4.2.1.2. pasākuma ietvaros, publiskajiem pakalpojuma sniedzējiem valsts izglītības sistēmas ietvaros. Projekta iesniedzējs 4.2.1.2. pasākuma ietvaros ir valsts pārvaldes iestāde, kas ir atbildīga par vispārējās izglītības satura īstenošanas pārraudzību, koordinē atbalsta sistēmas darbību, lai nodrošinātu izglītības ieguvi izglītojamajiem ar īpašām vajadzībām, kā arī koordinē interešu izglītības sistēmas darbību un kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs. Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 682 "Valsts izglītības satura centra nolikums" Valsts izglītības satura centrs nodrošina mācību satura izstrādi vispārējā izglītībā un pārrauga tā īstenošanu, koordinē atbalsta sistēmas darbību, lai nodrošinātu izglītības ieguvi izglītojamajiem ar īpašām vajadzībām, kā arī koordinē interešu izglītības sistēmas darbību un īsteno atbalsta pasākumus izglītojamo personības attīstībai, spēju un talantu pilnveidei.  
 
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno kopīgi ar šādiem sadarbības partneriem
1) pašvaldības, kas dibinājušas izglītības iestādes, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas, vispārējās pamatizglītības programmas un speciālās izglītības programmas turpmāk – izglītības programmas); 
2) tiešās pārvaldes iestādes, kas dibinājušas izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības programmas; 
3) privātās izglītības iestādes, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas un vispārējās pamatizglītības programmas; 
4) Izglītības un zinātnes ministrija. 
 
Sadarbības partneri tika izvēlēti, pamatojoties uz to, ka tie nodrošina Izglītības likuma 4. pantā noteikto obligāto izglītību (obligāta ir no piecu gadu vecuma bērnu sagatavošana pamatizglītības ieguvei un pamatizglītības iegūšana vai pamatizglītības iegūšanas turpināšana līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai) mērķa grupas izglītojamajiem. Ņemot vērā finanšu resursu ierobežotību un nepieciešamību izstrādāt pamatprincipus un izmēģināt tos pēc būtības mērķa grupā, kas nav ieguvuši pamatizglītību, kas ir obligāta, mērķa grupā nav iekļauti izglītojamie, kas apgūst profesionālās izglītības programmas, jo Latvijā pašlaik nav tādu profesionālās izglītības programmu, kurās uzņem bez iepriekš iegūtas pamatizglītības. Pašvaldības un citi izglītība iestāžu dibinātāji, izglītības iestādes, t.sk. privātās, piedalās projektā bez atlīdzības. Asistīvās tehnoloģijas netiks nodotas sadarbības partneru, izglītības iestādes vai izglītojamā īpašumā, bet tiks piešķirtas izglītības iestādes izglītojamajam uz laiku, lai nodrošinātu izglītības programmas apguvi. Lai pielāgotu Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu (turpmāk - RUMIS), kurā plānots veikt asistīvo tehnoloģiju uzskaiti un lietotāju reģistrāciju, projekta īstenošanā kā sadarbības partneris ir iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija, kas ir sistēmas pārzinis un datu apstrādes pārzinis. Sadarbības partneri atbilst piesaistes pazīmēm un nosacījumiem atbilstoši 2023. gada 13. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā” 3. punktam. 
 
Mērķa grupa ir: 
pašvaldības; 
izglītības iestādes, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas, vispārējās pamatizglītības programmas un speciālās izglītības programmas; 
minēto izglītības iestāžu izglītojamie no 5 gadu vecuma līdz pamatizglītības ieguvei. 
 
4.2.1.2. pasākums tiek īstenots ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. ERAF atbalsts tiek piešķirts granta veidā.  
 
4.2.1.2. pasākuma ietvaros ir sasniedzams šāds nacionālais rādītājs: līdz 2027. gada 31. decembrim ir izveidota asistīvo tehnoloģiju izglītības programmu apguvei apmaiņas sistēma izglītības iestādēm. Projekta ietvaros sistēmas izveide paredz asistīvo tehnoloģiju izglītības programmu apguvei apmaiņas sistēmas darbības definēšanu projekta ietvaros izveidotajā aprakstā un apmaiņas sistēmas ieviešanas izmēģinājumprojekta veikšanu, balstoties uz šī apraksta. Rādītāja izpildi analizē projekta beigās. Finansējuma saņēmējs projekta noslēguma pārskatā informē par apmaiņas sistēmas ieviešanu izmēģinājumprojekta veidā rezultātu, par kuru tiek secināts projekta ietvaros veicamajā izmēģinājumprojekta izvērtējumā. Tādējādi, kopumā projekts tiek uzskatīts par asistīvo tehnoloģiju izglītības programmu apguvei apmaiņas sistēmas prototipu, par kuru projekta rezultātā tiks iegūti secinājumi un rekomendācijas turpmākai sistēmas darbībai, tajā skaitā uzlabojumiem. 
 
Finansējuma saņēmējs nodrošina datu uzkrāšanu un ziņošanu par rādītāju sasniegšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, iesniedzot maksājuma pieprasījumu, un nacionālo rādītāju vērtības sasniegšanas uzraudzību veic atbildīgā iestāde. 
 
Projekta atbalstāmās darbības ietver: 
1. asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas izglītības iestādēm izveide, tai skaitā asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas apraksta izstrāde un asistīvo tehnoloģiju izglītojamajiem izglītības programmu apguvei izpēte;  
2. asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas darbības nodrošināšanā iesaistīto speciālistu un izglītības iestāžu darbinieku izglītošana;  
3. asistīvo tehnoloģiju iegāde un uzturēšana;  
4. asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas ieviešana (izmēģinājumprojekta īstenošana izglītības iestādēs un izmēģinājumprojekta rezultātu izvērtēšana);  
5. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana; 
6. komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi par projekta īstenošanu. 
 
Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim. 
 
Projekta attiecināmās izmaksas ir definētas noteikumu projektā un ir attiecināmas no noteikumu projekta spēkā stāšanas dienas. Tādu darbību izmaksas, kas pabeigtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādei, nav attiecināmas.  
 
Lai noteiktu asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas darbības principus,  sākumā tiks veikta izpēte par asistīvajām tehnoloģijām izglītojamiem izglītības programmu apguvei, definējot asistīvo tehnoloģiju izglītojamiem  izglītības programmu apguvei jēdzienu, klāstu un vajadzības. Sistēmas darbības aprakstā tiks aprakstīts kā notiks sadarbība starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneriem, uz kā pamata tiks izsniegtas asistīvās tehnoloģijas, kā notiks pieteikumu apstrāde, kā tiks reģistrēta izsniegšana un atpakaļ saņemšana, kā arī tiks minētas alternatīvas uzglabāšanas, apkopes un remonta nodrošināšanai. Līdz ar to sadarbības līgumi tiks slēgti pēc minētā sistēmas apraksta izveides, līguma nosacījumi (piemēram, pienākumi, atbildība) var tikt precizēti noslēgtam līgumam. Balstoties uz izpētes rezultātiem, tiks veikta asistīvo tehnoloģiju iegāde un slēgti nomas vai abonēšanas līgumi ar tehnoloģiju piegādātājiem. Plānots, ka asistīvo tehnoloģiju fondu veidos speciālās programmatūras un  citi asistīvie līdzekļi izglītojamiem izglītības satura apguvei, prioritizējot programmatūras un citus līdzekļus, kurus var izmantot diagnosticējošo darbu un valsts pārbaudes darbu laikā (t.sk. izskatot nepieciešamību veikt grozījumus attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos). Asistīvo tehnoloģiju reģistrēšana tiks nodrošināta RUMIS.   
 
Asistīvās tehnoloģijas izglītojamajam izglītības programmas apguvei tiek nodrošinātas, balstoties uz izvērtējama par izglītojamam nepieciešamajām asistīvajām tehnoloģijām konkrētās izglītības programmas apguvei. Izglītojamā izvērtējuma veicēju plānots noteikt asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas aprakstā. 
 
Izglītības un zinātnes ministrija kā nozares ministrija projekta īstenošanas uzraudzībai izveido Uzraudzības padomi. Tajā uzaicina piedalīties citu nozaru ministriju un sociālo partneru pārstāvjus. Projekta Uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām organizācijām un institūcijām, tai skaitā no sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes. 
 
Projekta iesniegumā tiks noteikti pienākumi projekta vadības un īstenošanas personālam, kur tiks vērtēta funkciju un izmaksu nepārklāšanās. Projekta vadības un īstenošanas personāla darbība tiks nošķirta no citām noteikumu projektā paredzētajām darbībām, kas tiks noteikts projekta iesniegumā. 
 
Plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā piesaistot personālu uz darba līguma pamata vai nodrošinot projekta darbību īstenošanu ārpakalpojuma ietvaros. Ja tiks veidota jauna štata vieta, tad projekta ietvaros tik attiecinātas aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts daļlaiku, tiek ņemts vērā darbinieka iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu. 
 
Lai nodrošinātu atbalstāmo darbību īstenošanu, piemēram, asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas darbības nodrošināšanā iesaistīto speciālistu un izglītības iestāžu darbinieku apmācību, izmēģinājumprojekta izvērtēšanu, ir paredzētas iekšzemes un darba braucienu izmaksas. Iekšzemes komandējumu izmaksas plānots segt atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā „Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai” iekļautajiem nosacījumiem un papildus šim transporta izmaksas plāno, piemērojot Finanšu ministrijas metodiku „Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai”. 
 
Asistīvo tehnoloģiju iegādes izmaksām netiks izstrādāta vienkāršotu izmaksu metodika, jo nepieciešamās tehnoloģijas tiks apzinātas projekta īstenošanas laikā, sākotnēji veicot izpēti par asistīvajām tehnoloģijām izglītojamiem izglītības programmu apguvei. Sistēmas izveides izmaksām netiks izstrādāta vienkāršoto izmaksu metodika, jo asistīvo tehnoloģiju sistēma izglītības programmas apguvei tiks izveidota pirmo reizi un tā izveide lielākoties ir saistīta ar atlīdzības segšanu, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās un ar vadošo iestādi saskaņotās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas.  
 
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri ievēro, ka projekts nav saistīts ar saimnieciskas darbības veikšanu. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri, izņemot Izglītības un zinātnes ministriju, nodrošina projekta ietvaros iegādāto asistīvo tehnoloģiju izglītojamiem izglītības programmu apguvei pieejamību bez atlīdzības, pildot  pienākumus, kas izriet no to funkcijām, kas noteiktas to nolikumos, un ievērojot: Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. punktu, Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 1.2) punktu, 29.pantu; Vispārējās izglītības likuma 10. panta pirmo daļu un otrās daļas 1. punktu, 11. panta otrās daļas 3. punktu, 20.1 pantu. 
 
4.2.1.2. pasākuma projekts tiek īstenots sinerģijā ar 4.2.1.3. pasākumu “Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs”, vienlaikus nodrošinot izmaksu un darbību nepārklāšanos. 
 
Lai nodrošinātu nepārklāšanās principu, projekta ietvaros netiks iegādātas asistīvās tehnoloģijas, kurām tiek nodrošināts finansējums no citu finansēšanas avotiem (piemēram, valsts piešķiramie tehniski palīglīdzekļi, kuri tiek nodrošināti no Labklājības ministrijas budžeta vai citiem fondu finansējumiem). 
 
Atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027.gadam noteikumu projektā iekļautajām investīcijām piemēroti šādi intervences kodi
1) intervences veidu dimensija - 122 Pamatizglītības un vidējās izglītības infrastruktūra (ERAF finansējums 1 479 000  euro); 
2) kods, kas attiecas uz atbalsta dimensijas veidu – 01,  dotācija (ERAF finansējums 1 479 000 euro); 
3) kods, kas attiecas uz teritoriālā īstenošanas mehānisma un teritoriālā aspekta dimensiju – 33, bez teritoriālā mērķa (ERAF finansējums 1 479 000 euro); 
4) kods, kas attiecas uz ESF+ sekundārajiem tematiem – 09, nepiemēro (ERAF finansējums 1 479 000 euro); 
5) kods, kas attiecas uz dzimumu līdztiesības dimensiju – 03, dzimumu neitralitāte (ERAF finansējums 1 479 000 euro). 
 
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Ilgtspēja ir noteikta attiecībā uz visu 4.2.1.2. pasākumu kopumā, savukārt attiecībā uz projekta ietvaros iegādātajiem asistīvo tehnoloģiju līdzekļiem tiek ņemts vērā tās ekspluatācijas laiks saskaņā ar Ministru kabinta  2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs” noteikto. Finansējuma saņēmējs ilgtspēju un rezultātu uzturēšanu vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas nodrošina valsts budžeta līdzekļu ietvaros. 
 
Noteikumu projekts neparedz izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu 4.2.1.2. pasākuma projektiem, ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdē lemto (protokols Nr. 36; 85. § 3. punkts), ja tas pamatots Ministru kabineta noteikumu par pasākuma (specifiskā atbalsta mērķa) īstenošanu anotācijā. Atbildīgā iestāde ir izvērtējusi nepieciešamību finansējuma saņēmējam noteikt pienākumu veikt izmaksu un ieguvumu analīzi, kā rezultātā noteikumu projektā projekta iesniedzējam netiek prasīts veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, iesniedzot projektu sadarbības iestādē, ņemot vērā ka izglītības nozares investīciju projektiem nav objektīvi nosakāma vērtība naudas izteiksmē, kas būtu izmantojama izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanā. Grūtības, kas saistītas ar izglītības rezultātu novērtēšanu un mērīšanu, ir tas, kas, iespējams, ir visizteiktākais šķērslis izmaksu un ieguvumu analīzes izmantošanai izglītības jomā. Projektos nav paredzēta ieņēmumu gūšana, līdz ar to arī starptautiskajā praksē izpildoties šīm divām pazīmēm, netiek rekomendēta izmaksu un ieguvumu analīzes metodes izmantošana izglītības jomas projektiem. Vienlaikus izmaksu un ieguvumu analīzi izmanto, tai skaitā, lai noteiktu labāko iespējamo alternatīvu, izmaksu un finanšu resursus, kas nepieciešami projektu īstenošanai, kas jau ir nodrošināts, izstrādājot Latvijas Nacionālais attīstības plānu 2021.–2027. gadam, IAP2027 un darbības programmu un nosakot 4.2.1.2. pasākumam pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus. 
 
4.2.1.2. pasākumam nav ietekmes uz ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, “Nenodarīt būtisku kaitējumu”
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pedagogi
Ietekmes apraksts
Atbalsts plānots izglītības iestāžu izglītojamajiem izglītības programmu apguvei. Pedagogi uzlabos kompetenci asistīvo tehnoloģiju jomā.
Juridiskās personas
  • pašvaldības
  • Pašvaldību un tiešās valsts pārvaldes dibinātās izglītības iestādes, īsteno pirmskolas izglītības programmas, vispārējās pamatizglītības programmas un speciālās izglītības programmas
  • Privātpersonu dibinātās izglītības iestādes, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas un vispārējās pamatizglītības programmas
  • Valsts izglītības satura centrs, tā saistību un funkciju pārņēmējs pēc likvidācijas
Ietekmes apraksts
Atbalsts nodrošina iespēju nodrošināt kvalitatīvāku un pieejamāko izglītību. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Plānoto atbalstāmo darbību ieviešana makroekonomisko vidi tieši neietekmē. Tās ir vērstas uz vispārējās izglītības satura pieejamību un šādu IAP2027 rezultatīvo rādītāju sasniegšanu: 
1) Skolēni (15 gadu vecumā) ar zemiem mācību rezultātiem (zemāk par PISA 2. kompetences līmeni): lasīšanā, matemātikā, dabaszinātnēs – bāze (2018) 22,4 %, 17,3 %, 18,5 %, 2027.gada mērķis 20%, 16%, 17% attiecīgi. 
2) Bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām, kas turpina izglītību pēc obligātās izglītības iegūšanas, īpatsvars - bāze (2019) 28 %, 2027.gada mērķis 28. 
 
Veikto ERAF investīciju netieša pozitīva ietekme paredzama ilgtermiņā, jo izglītojamie varēs pilnvērtīgi iesaistītes mācību procesā un apgūt izglītības programmu, integrēties sabiedrībā, palielināt iespēju turpināt studijas augstākās izglītības iestādēs, nākotnē attīstīt savu karjeru un iesaistīsies darba tirgū. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
887 400
369 750
0
221 850
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
887 400
369 750
0
221 850
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 044 000
435 000
0
261 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 044 000
435 000
0
261 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-156 600
-65 250
0
-39 150
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-156 600
-65 250
0
-39 150
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-156 600
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 740 000   euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 274 442 euro), tai skaitā ERAF finansējums 1 479 000  euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 233 276 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – ne mazāk kā 261 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 41 166 euro). Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 1 465 558 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 1 245 724 euro apmērā, valsts budžeta līdzfinansējumu – 219 834 euro apmērā. 
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 5. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram. 
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa ir ne vairāk kā 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ERAF un pašvaldību budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.  
 
Projektus plānots ieviest indikatīvi no 2025.gada 4.ceturkšņa līdz 2027.gada 31.decembrim (projekta īstenošanas laiks indikatīvi divi ar pusi gadi). 
 
Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums: 
  
2025. gadā tiek plānots finansējums 1 044 000 euro gadā (t.sk. ERAF 887 400 euro, valsts budžets 156 600 euro). 
2026. gadā tiek plānots finansējums 435 000euro gadā (t.sk. ERAF 369 750 euro, valsts budžets 65 250 euro); 
2027. gadā tiek plānots finansējums 261 000 euro gadā (t.sk. ERAF 221 850 euro, valsts budžets 39 150 euro); 
 
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, ņemot vērā faktiski izlietoto finansējumu. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā piesaistot personālu uz darba līguma pamata vai nodrošinot projekta darbību īstenošanu ārpakalpojuma ietvaros. Projekta vadības un īstenošanas personāls tiks finansēts no projekta līdzekļiem. 
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47. pants 
26.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
ne
50. pants
26.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
ne
64. panta 1. punkta “c” apakšpunkts 
24. punkts
Pārņemtas pilnībā
ne
55.panta 1.punkts 
21. punkts
Pārņemtas pilnībā
ne
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
26.5. apakšpunkts 
Pārņemtas pilnībā
ne
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības attīstības centrs, tā saistību un funkciju pārņēmējs pēc likvidācijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
tiks papildināts pēc sabiedriskās apspriedes procesa noslēgšanas

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

tiks papildināts pēc sabiedriskās apspriedes procesa noslēgšanas

6.4. Cita informācija

Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2023. gada 20. aprīļa rīkojuma Nr. 200 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” 5. punkta izpildi par sociālo un sadarbības partneru iesaisti Valdības rīcības plānā iekļauto pasākumu īstenošanā un lai veicinātu sadarbību ar Latvijas Pašvaldību savienību izglītības pārvaldības jautājumu risināšanā, tostarp izglītības sistēmas procesa un satura digitalizācijā, efektivizējot pakalpojumus un iekšējos procesus, samazinot administratīvo slogu, Izglītības un zinātnes ministrija specifiskās darbības neveica.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestāde.   
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ieviešanu pamato arī Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam, kurā noteikts, ka lai uzlabotu 15 gadus vecu skolēnu īpatsvaru ar augstiem/ zemiem mācību sasniegumiem lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs tajā skaitā ir nepieciešams jaunā izglītības satura un pieejas kvalitatīva ieviešana vispārējā izglītībā un mācību pieejas labās prakses izplatīšana un mācību vides uzlabojumi, ieviešot digitālus risinājumus (153. rīcības virziena uzdevums). Tāpat ir nepieciešama vides pielāgošana izglītības iestādēs, speciālo mācību līdzekļu attīstība un nodrošināšana un citi atbalsta pasākumi bērniem un jauniešiem ar invaliditāti un speciālām vajadzībām, lai palielinātu bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām īpatsvaru, kas mācās vispārizglītojošajās mācību iestādēs un programmās, no kopējā šādu bērnu un jauniešu skaita (181. rīcības virziena uzdevums). 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Asistīvo tehnoloģiju pieejamība izglītojamiem izglītības programmu apguvē veicinās un labvēlīgi ietekmēs sociālās atstumtības riskam pakļauto grupu iekļaušanu, nediskrimināciju un vienlīdzīgas iespējas. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta informācijas un vides pieejamība, nediskriminācija pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības u.c. pazīmēm, vienlīdzīgu iespēju principu ievērošana u.c. 
Pasākuma investīcijas atbilst Apvienoto Nāciju organizācijas Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām prasībām, tostarp 4. un 5. vispārīgajam komentāram un Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām komitejas noslēguma apsvērumiem vispārīgajiem principiem, cilvēktiesību prasībām, proti, Eiropas Savienības Pamattiesību hartai, Eiropas Sociālo tiesību pīlāram un Stratēģijai par personu ar invaliditāti tiesībām 2021.–2030. gadam, t.sk. ka kopumā veicot investīcijas nevar tikt veicināta nelabvēlīgākā situācijā esošu grupu segregācija/ izolācija.  

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta vadībā un īstenošanā tiks nodrošināta nediskriminācija pēc dzimuma.  

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta ietvaros tiks atbalstīta mērķa grupa - izglītojamie no 5 gadiem līdz pamatizglītības ieguvei. Informācija par izglītojamajiem ir pieejamā Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk - VIIS). Šo informāciju izmantos izglītības iestādes vai pašvaldības attiecīgais personāls, lai izvērtētu izglītojamā vajadzības un sagatavotu pieteikumu asistīvo tehnoloģiju saņemšanai konkrētajam izglītojamajam. Projekta personāls izvērtēs pieteikumā minēto informāciju. Nav plānots, ka projekta personāls izgūs datus no VIIS. Piešķirtās asistīvās tehnoloģijas tiks reģistrētas RUMIS. Vienlaikus, asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas apraksts tiks veidots projekta ietvaros, tāpēc datu apmaiņas process var mainīties. Neskatoties uz iespējamām alternatīvām, datu ieguve un apmaiņa notiks, ievērojot noteikumus par VIIS un noteikumus par RUMIS. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Asistīvo tehnoloģiju pieejamība izglītojamiem izglītības programmu apguvē veicinās bērnu iespēju pilnvērtīgāk iesaistīties mācību procesā un efektīvāk apgūt izglītības programmu. 

8.2. Cita informācija

Pasākumam ir netiešā ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk - HP VINPI). Noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā uzkrāj datus par projekta ietekmi uz noteiktiem horizontālā principa rādītājiem. Projektu iesniegumu atlasē tiks vērtēts vai projektu ietvaros paredzētas vispārīgas un specifiskas darbības, lai tādejādi veicinātu personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības.   
Datu uzkrāšanā un darbību īstenošanā finansējuma saņēmējs izmanto Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātās vadlīnijas “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)” (atrodamas: https://www.lm.gov.lv/lv/media/22182/download?attachment).  
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka visas preces un pakalpojumi tiks iepirkti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, ievērojot publiskā iepirkuma procedūru regulējošos normatīvos aktus un, kur tas ir attiecināms, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus publiskos iepirkumus, kā arī sekmē zaļā publiskā iepirkuma prasību ievērošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par prasībām "zaļajam" publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību. 
Pielikumi