Anotācija

24-TA-2889: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa rīkojumā Nr. 255 "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) rīkojums projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa rīkojumā Nr. 255 "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana""” ir izstrādāts, lai nodrošinātu efektīvu finanšu līdzekļu izlietošanu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietošanu jau piešķirtajiem pasākumiem Nacionālājam veselības dienestam (turpmāk - NVD) un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (turpmāk - NMPD), proti, plānoto neizlietoto finansējumu, novirzīt NVD un NMPD citu pasākumu izdevumu segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
       Saskaņā ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2024.gada 2.aprīļa rīkojuma Nr.255 (prot. Nr.14  28.§) "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" (Finanšu ministrijas 2024.gada 15.aprīļa rīkojums Nr.132):
         - 1.2.punktu NVD piešķirts finansējums 497 554 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušanai no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā;
         - 1.4.1.punktu NMPD piešķirts finansējums 300 838 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nepārtrauktības nodrošināšanai;
         - 1.4.2.punktu NMPD piešķirts finansējums 321 230 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāžu personāla drošības nodrošināšanai izsaukumu laikā;
         - 1.6.1. un 1.6.5.punktu Nacionālajam veselības dienestam piešķirts finansējums 371 066 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", no tā:
                     1) 287 496 euro apmērā veselības kvalitātes pakalpojumu uzlabošanai;
                     2) 83 570 euro apmērā e-veselības kontaktpunktu datu pārrobežu nodrošināšanai no 2024.gada 1.aprīļa.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietošanu jau piešķirtajiem pasākumiem Nacionālājam veselības dienestam (turpmāk - NVD) un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (turpmāk - NMPD), proti, plānoto neizlietoto finansējumu, novirzīt NVD un NMPD citu pasākumu izdevumu segšanai.
Risinājuma apraksts
MK rīkojuma projekts paredz  izdarīt Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa rīkojumā Nr. 255 "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 66. nr.) šādus grozījumus:
       1. Izteikt 1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
           "1.1. 620 535 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs", tai skaitā:
             1.1.1. 325 000 euro apmērā valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī tās stratēģisko mērķu sasniegšanai, tai skaitā:
             1.1.1.1. 250 000 euro apmērā, lai nodrošinātu un attīstītu sniegtos centra pakalpojumus atbilstoši augsti specializētas slimnīcas standartiem, kā arī pielāgotu slimnīcas telpas jaunajām epidemioloģiskajām prasībām;
             1.1.1.2. 50 000 euro apmērā transportlīdzekļa iegādei, lai mobilā psihiatriskā komanda nodrošinātu psihiatrisko pacientu aprūpi mājās;
             1.1.1.3. 25 000 euro apmērā, lai nodrošinātu pilnībā nokomplektētas gāzes hromatogrāfa iekārtas iegādi;
             1.1.2. 295 535 euro apmērā daļēju veselības aprūpes pakalpojuma “Rehabilitācijas darbs psihiatrijas iestādē” nepārtrauktības nodrošināšanu līdz 2024.gada beigām;".
       2. Izteikt 1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
            "1.2. 456 607 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", tai skaitā:
              1.2.1. 50 155 euro apmērā intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušanai no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā;
              1.2.2. daļēju veselības aprūpes pakalpojumu “Transplantācija”, “Paliatīvā aprūpe” un "Hibridizācija” nepārtrauktības nodrošināšanu līdz 2024.gada beigām;".
      3. Izteikt 1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
           "1.4. 622 068 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.04.00 "Neatliekamā medicīniskā palīdzība", tai skaitā:
             1.4.1. 320 440 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nepārtrauktības nodrošināšanai;
             1.4.2. 301 628 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāžu personāla drošības nodrošināšanai izsaukumu laikā;
      4. Izteikt 1.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
           "1.6. 2 434 253 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", tai skaitā:
             1.6.1. 62 834 euro apmērā veselības kvalitātes pakalpojumu uzlabošanai;
             1.6.2. 617 202 euro apmērā Laboratorisko izmeklējumu pārvaldības moduļa un Vēža pacienta kartes darbības nodrošināšanai, papildu e-veselības funkciju uzturēšanai saistībā ar Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu integrāciju;
             1.6.3. 798 600 euro apmērā vispārējo nosūtījumu funkcionalitātes pilnveidei e-veselībā;
             1.6.4. 800 000 euro apmērā, lai pielāgotu Nacionālā veselības dienesta informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares informācijas sistēma (VVIS)", "Veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas norēķinu sistēma "Vadības informācijas sistēma" (VIS)" un "Kompensējamo zāļu reģistrācijas un uzskaites informācijas sistēma (KZRU)";
              1.6.5. 53 644 euro apmērā e-veselības kontaktpunktu datu pārrobežu nodrošināšanai no 2024. gada 1. aprīļa;
              1.6.6. 31 460 euro apmērā mākslīgā intelekta tehnoloģiju attīstībai ģimenes ārstu praksēs (pilotprojekts);
              1.6.7. 70 513 euro apmērā vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības sistēmas uzturēšanai."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 129 010
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 129 010
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 129 010
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 129 010
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK 2024.gada 2.aprīļa rīkojuma Nr.255, tika piešķirts finansējums 5 129 010 euro apmērā veselības nozares pasākumu īstenošanai, tai skaitā uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām/programmām:
     - 325 000 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī to stratēģisko mērķu sasniegšanai, tai skaitā:
       1) 250 000 euro apmērā, lai nodrošinātu un attīstītu sniegtos centra pakalpojumus atbilstoši augsti specializētas slimnīcas standartiem, kā arī pielāgotu slimnīcas telpas jaunajām epidemioloģiskajām prasībām;
       2) 50 000 euro apmērā transportlīdzekļa mobilās psihiatriskās komandas psihiatrisko pacientu aprūpei mājās iegādei;
       3) 25 000 euro apmērā, lai nodrošinātu pilnā mērā nokomplektētu gāzes hromatogrāfa iekārtas iegādi.
      - 497 554 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušanu no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā.
      - 806 400 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.03.00 “"Asins un asins komponentu nodrošināšana" Valsts Asinsdonoru centram plazmas preparātu iegādei.
      - 622 068 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.04.00 "Neatliekamā medicīniskā palīdzība", tai skaitā:
       1) 300 838 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nepārtrauktības nodrošināšanai;
       2) 321 230 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāžu personāla drošības nodrošināšanai izsaukumu laikā;
      - 189 147 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.
      - 2 688 841 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", tai skaitā:
       1) 287 496 euro apmērā veselības kvalitātes pakalpojumu uzlabošanai;
       2) 617 202 euro apmērā Laboratorisko izmeklējumu pārvaldības moduļa un Vēža pacienta kartes darbības nodrošināšanai, papildu funkciju e-veselības uzturēšanai saistībā ar Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu integrāciju;
       3) 798 600 euro apmērā vispārējo nosūtījumu funkcionalitātes pilnveidei e-veselībā;
       4) 800 000 euro apmērā, lai pielāgotu Nacionālā veselības dienesta informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares informācijas sistēma (VVIS)", "Veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas norēķinu sistēma "Vadības informācijas sistēma" (VIS)" un "Kompensējamo zāļu reģistrācijas un uzskaites informācijas sistēma (KZRU)".
       5) 83 570 euro apmērā E-veselības kontaktpunktu datu pārrobežu nodrošināšana no 2024.gada 1.aprīļa;
       6) 31 460 euro apmērā mākslīgā intelekta tehnoloģiju attīstībai ģimenes ārstu praksēs (pilotprojekts).
       7) 70 513 euro apmērā vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības sistēmas uzturēšanai.

NVD
1. Veicot piešķirtā finansējuma indikatīvo 2024.gada 12 mēnešu apguves izpildes analīzi apakš pasākumam “Intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušanai no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā”, kas balstīta uz 2024.gada 8 mēnešu izpildes datiem, NVD secina, ka 2024.gadā indikatīvi veidosies finanšu līdzekļu atlikums 447 399 euro apmērā (skatīt anotācijas 1.pielikumu).

Neizpildes iemesls – intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušana valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā stājās spēkā 2024. gada 1. jūnijā, līdz ar to ārstniecības iestādēm ir bijis nepieciešams papildus sagatavošanās laiks, lai intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļautu un uzsāktu pielietot - korekti kodētā veidā ārstniecības iestādēs, līdz ar ko 2024.gadā indikatīvi prognozējas finanšu līdzekļu ekonomija.

NVD priekšlikumi racionālai un efektīvai finanšu līdzekļu pārdalei:
         1) NVD piedāvā finanšu līdzekļu pārdalei 40 947  euro apmērā no budžeta apakšprogrammas 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" uz budžeta apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”, lai daļēji segtu pārstrādes izdevumus indikatīvi prognozētajai 2024.gada 12 mēnešu izpildei veselības aprūpes pakalpojuma programmā “Rehabilitācijas darbs psihiatrijas iestādē” (skatīt anotācijas 1.pielikumu).
Pacientu skaits rehabilitācijā psihiatrijas jomā pieaug, jo mūsdienās ir lielāka izpratne par garīgās veselības traucējumiem, un cilvēki vairāk meklē palīdzību psihiatrijas iestādēs. Stress, trauksme, depresija un citas psihiskās slimības kļūst arvien izplatītākas mūsdienu sabiedrībā. Rehabilitācijas programmas palīdz pacientiem atgūt spēju dzīvot pilnvērtīgu dzīvi un integrēties sabiedrībā.

          2) Savukārt, finansējumu 406 452  euro apmērā NVD piedāvā pārdalīt budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros, to pārdalot veselības aprūpes pakalpojuma programmām, lai daļēji segtu pārstrādes izdevumus indikatīvi prognozētai 2024.gada 12 mēnešu izpildei (skatīt anotācijas 1.pielikumu), no tā:
              - 220 804 euro veselības aprūpes pakalpojumu programmai “Transplantācija”. Transplantāciju pieprasījums palielinās hronisku slimību, piemēram, sirds, aknu un nieru mazspējas, dēļ, kas prasa orgānu aizvietošanu.;
              - 185 111 euro veselības aprūpes pakalpojumu programmai “Paliatīvā aprūpe”;
              - 537 euro veselības aprūpes pakalpojuma programmai “Hibridizācija”.
Transplantāciju pieprasījums palielinās hronisku slimību, piemēram, sirds, aknu un nieru mazspējas, dēļ, kas prasa orgānu aizvietošanu.
Pacientu skaits paliatīvajā aprūpē pieaug, jo sabiedrība noveco un arvien vairāk cilvēku slimo ar hroniskām un neārstējamām slimībām, kas prasa simptomu mazināšanu un dzīves kvalitātes uzlabošanu.
Pacientu skaita pieaugums hibridizācijas izmeklējumu mutāciju noteikšanai saistīts ar lielāku pieprasījumu pēc precīzām un personalizētām ārstēšanas iespējām. Šie izmeklējumi ļauj agrāk atklāt ģenētiskas mutācijas, kas var veicināt slimību attīstību, piemēram, vēzi, un palīdz izvēlēties efektīvākas ārstēšanas metodes.

2. NVD veicot budžeta apakšprogrammas 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" piešķirtā finansējuma indikatīvo 2024.gada 12 mēnešu apguves izpildes analīzi apakšpasākumam “Veselības kvalitātes pakalpojumu uzlabošanai - eksperta pakalpojumi (ārpakalpojums)”, kas balstīta uz 2024.gada 8 mēnešu izpildes datiem, NVD secina, ka 2024.gadā indikatīvi veidosies finanšu līdzekļu atlikums 224 662 euro apmērā (skatīt anotācijas 2.pielikumu).
        Neizpildes iemesls – NVD atbilstoši “Publiskā iepirkuma likuma” prasībām izsludināja iepirkumu par zāļu iegādes kompensācijas sistēmas uzlabojumiem un attīstībai nepieciešamo kritēriju modeļa izstrādi un kompensējamo zāļu saraksta auditu onkoloģijā, katras diagnozes ārstēšanas atbilstības starptautiskajām ārstēšanas vadlīnijām un algoritmiem novērtēšanai, indikatīvi prognozētais finansējuma apjoms iepirkumā 191 664 euro.  Iepirkums beidzās bez rezultāta, jo iepirkumā netika saņemts neviens piedāvājums. Kā arī veidojas finanšu līdzekļu ekonomija pēc veiktajām cenu aptaujām sadaļā “DRG eksperts (esošās sistēmas audits stacionāro ārstniecības veselības aprūpes iestāžu sniegto pakalpojumu uzskaitei)” 32 998 euro apmērā. 

       Savukārt, NVD veicot budžeta apakšprogrammas 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" veicot piešķirtā finansējuma indikatīvo 2024.gada 12 mēnešu apguves izpildes analīzi apakšpasākumam “E-veselības kontaktpunktu datu pārrobežu nodrošināšanai no 2024.gada 1.aprīļa”, NVD secina, ka 2024.gadā indikatīvi veidosies finanšu līdzekļu atlikums 29 926 euro apmērā (skatīt anotācijas 1.pielikumu).
       Neizpildes iemesls – lai nodrošinātu apakšpasākuma izpildi tika izsludināti amata konkursi, kas sākotnēji beidzās bez rezultāta. Šobrīd amata vietas ir aizpildītas no tām viena amata vieta tika aizpildīta no 2024.gada aprīļa, savukārt 2 amata vietas tika aizpildītas no 2024.gada augusta ar atbilstošas kompetences personālu. Ņemot vērā, ka amata vietas aizpildītas tika vēlāk, nekā sākotnēji tika prognozēts, 2024.gadā prognozējas finanšu līdzekļu atlikums 29 926 euro apmērā. 

NVD priekšlikums racionālai un efektīvai finanšu līdzekļu pārdalei:
         NVD piedāvā finanšu līdzekļu pārdalei 254 588 euro apmērā no budžeta apakšprogrammas 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" uz budžeta apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”, lai daļēji segtu pārstrādes izdevumus indikatīvi prognozētajai 2024.gada 12 mēnešu izpildei veselības aprūpes pakalpojuma programmā “Rehabilitācijas darbs psihiatrijas iestādē”.
          Pacientu skaits rehabilitācijā psihiatrijas jomā pieaug, jo mūsdienās ir lielāka izpratne par garīgās veselības traucējumiem, un cilvēki vairāk meklē palīdzību. Stress, trauksme, depresija un citas psihiskās slimības kļūst arvien izplatītākas mūsdienu sabiedrībā. Rehabilitācijas programmas palīdz pacientiem atgūt spēju dzīvot pilnvērtīgu dzīvi un integrēties sabiedrībā.

NMPD
          1. NMPD veicot piešķirtā finansējuma indikatīvo 2024.gada 12 mēnešu apguves izpildes analīzi apakšpasākumam “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nepārtrauktības nodrošināšanai”, kas balstīta uz 2024.gada 10 mēnešu izpildes datiem, NMPD secina, ka 2024.gadā indikatīvi veidosies finanšu līdzekļu atlikums 45 123 euro apmērā darbinieku psiholoģiskās rehabilitācijas nodrošināšanai (skatīt anotācijas 3.pielikumu).
          Neizpildes iemesli – NMPD darbinieki, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības (turpmāk – NMP) nodrošināšanā, savu pienākumu izpildes laikā saskaras ar darba vides riskiem (piemēram, ceļu satiksmes negadījumi, pastāvīga saskarsme ar dzīvības un nāves jautājumiem, pacientu un citu personu agresivitāte un uzbrukumi, nakts darbs, darba piespiedu pozas, meteoroloģiskie faktori, nelabvēlīga sociālā vide, darba operativitāte un pastāvīga darba intensitāte), kas veicina darbinieku profesionālo izdegšanu un psiholoģiska rakstura problēmu veidošanos. 
          Ņemot vērā līdzīgus darba vides riskus un darba apstākļus ar Iekšlietu ministrijas (turpmāk – IeM) resorā strādājošiem,  2022.gada 19.maijā tika pieņemti grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, proti, papildināts ar 39.1 pantu, kas paredz, ka valsts apmaksātu psiholoģiskā atbalsta kursu var saņemt arī NMPD darbinieks, kurš ir iesaistīts neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā. Psiholoģiskā atbalsta kursa saņemšanas nosacījumus un tā organizēšanas kārtību nosaka MK 2022.gada 11.oktobra noteikumi Nr.636 “Psiholoģiskā atbalsta kursa noteikumi”.
          Lai nodrošinātu psiholoģisko atbalstu tika prognozēts, ka gada laikā tie varētu būt 5% no NMP sniegšanā tieši iesaistītajiem dienesta darbiniekiem, jeb 150 darbinieki. Tomēr ņemot vērā, ka līgums par NMPD darbinieku psiholoģiskā atbalsta kursu ar IeM veselības un sporta centru tika noslēgts 2024.gada 12.augustā, šajā gadā pakalpojuma sniedzējs var nodrošināt 85 cilvēku rehabilitāciju, iepriekš plānoto 150 cilvēku vietā. Līdz ar to tiek prognozēts, ka 2024.gadā paliks neizlietoti līdzekļi 45 123 euro apmērā, kurus būtu iespējams novirzīt citu vajadzību nodrošināšanai.
          Finansējums 45 123 euro apmērā paliks apakšpasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nepārtrauktības nodrošināšanai" ietvaros, novirzot finansējumu jaunām apakšmērķim, novirzot daļēju medikamentu, medicīnas vienreizējo materiālu iegādes izdevumu segšanai NMPD brigādēm, jo, sakarā ar medikamentu, medicīnas preču un medicīnas vienreizējo materiālu cenu pieaugumu, piemēram, medikamentiem par 6%, medicīnas materiāliem, medicīnas precēm vidēji par 40%.
 
          2. Savukārt, NMPD veicot piešķirtā finansējuma indikatīvo 2024.gada 12 mēnešu apguves izpildes analīzi apakšpasākumam “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāžu personāla drošības nodrošināšanai izsaukumu laikā”, kas balstīta uz 2024.gada 10 mēnešu izpildes datiem, NMPD secina, ka 2024.gadā indikatīvi veidosies finanšu līdzekļu atlikums 19 602 euro apmērā, jo plānotās izmaksas mobilo sakaru pakalpojumu nodrošināšanai netiks izlietotas, sakarā ar body kameru plānoto iegādi gada beigās un sakaru pakalpojumu nodrošināšana būs nepieciešama tikai 2025.gadā (skatīt anotācijas 3.pielikumu).
          Neizpildes iemesli – viens no NMPD brigāžu personāla darba vides drošību veicināšanas pasākumiem izsaukuma laikā ir body kameru ieviešana darbiniekiem. Šobrīd notiek atklāta konkursa „Par individuālo video kameru komplektu piegādi Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāžu vajadzībām” iepirkuma noslēguma process. Ņemot vērā, ka body kameru piegāde plānota līdz 2024.gada beigām un ņemot vērā, ka līdz tam ir jāveic attiecīgi precizējumu normatīvajos aktos, kas ļautu NMPD darbiniekiem tās izmantot, body kameru ieviešana būs iespējam tikai no 2025.gada.

NMPD priekšlikums racionālai un efektīvai finanšu līdzekļu pārdalei.
         Prognozēto finanšu līdzekļu neizpildi 64 725 euro apmērā NMPD piedāvā pārdalīt budžeta apakšprogrammas 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” ietvaros, novirzot daļēju medikamentu, medicīnas vienreizējo materiālu iegādes izdevumu segšanai NMPD brigādēm, jo, sakarā ar medikamentu, medicīnas preču un medicīnas vienreizējo materiālu cenu pieaugumu, piemēram, medikamentiem par 6%, medicīnas materiāliem, medicīnas precēm vidēji par 40%.

Situācijā, ja 2024.gadā rīkojuma projektā paredzētajiem pasākumiem, kuriem finansējums tiek samazināts, finansējums pietrūks, tad risinājums tiks rasts VM budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.

MK rīkojuma projekts paredz  izdarīt Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa rīkojumā Nr. 255 "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 66. nr.) šādus grozījumus:
       1. Izteikt 1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
           "1.1. 620 535 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs", tai skaitā:
             1.1.1. 325 000 euro apmērā valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī tās stratēģisko mērķu sasniegšanai, tai skaitā:
             1.1.1.1. 250 000 euro apmērā, lai nodrošinātu un attīstītu sniegtos centra pakalpojumus atbilstoši augsti specializētas slimnīcas standartiem, kā arī pielāgotu slimnīcas telpas jaunajām epidemioloģiskajām prasībām;
             1.1.1.2. 50 000 euro apmērā transportlīdzekļa iegādei, lai mobilā psihiatriskā komanda nodrošinātu psihiatrisko pacientu aprūpi mājās;
             1.1.1.3. 25 000 euro apmērā, lai nodrošinātu pilnībā nokomplektētas gāzes hromatogrāfa iekārtas iegādi;
             1.1.2. 295 535 euro apmērā daļēju veselības aprūpes pakalpojuma “Rehabilitācijas darbs psihiatrijas iestādē” nepārtrauktības nodrošināšanu līdz 2024.gada beigām;".
       2. Izteikt 1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
            "1.2. 456 607 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", tai skaitā:
              1.2.1. 50 155 euro apmērā intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušanai no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā;
              1.2.2. 406 452 euro daļēju veselības aprūpes pakalpojumu “Transplantācija”, “Paliatīvā aprūpe” un "Hibridizācija” nepārtrauktības nodrošināšanu līdz 2024.gada beigām;".
      3. Izteikt 1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
           "1.4. 622 068 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.04.00 "Neatliekamā medicīniskā palīdzība", tai skaitā:
             1.4.1. 320 440 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nepārtrauktības nodrošināšanai;
             1.4.2. 301 628 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāžu personāla drošības nodrošināšanai izsaukumu laikā;
      4. Izteikt 1.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
           "1.6. 2 434 253 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", tai skaitā:
             1.6.1. 62 834 euro apmērā veselības kvalitātes pakalpojumu uzlabošanai;
             1.6.2. 617 202 euro apmērā Laboratorisko izmeklējumu pārvaldības moduļa un Vēža pacienta kartes darbības nodrošināšanai, papildu e-veselības funkciju uzturēšanai saistībā ar Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu integrāciju;
             1.6.3. 798 600 euro apmērā vispārējo nosūtījumu funkcionalitātes pilnveidei e-veselībā;
             1.6.4. 800 000 euro apmērā, lai pielāgotu Nacionālā veselības dienesta informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares informācijas sistēma (VVIS)", "Veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas norēķinu sistēma "Vadības informācijas sistēma" (VIS)" un "Kompensējamo zāļu reģistrācijas un uzskaites informācijas sistēma (KZRU)";
              1.6.5. 53 644 euro apmērā e-veselības kontaktpunktu datu pārrobežu nodrošināšanai no 2024. gada 1. aprīļa;
              1.6.6. 31 460 euro apmērā mākslīgā intelekta tehnoloģiju attīstībai ģimenes ārstu praksēs (pilotprojekts);
              1.6.7. 70 513 euro apmērā vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības sistēmas uzturēšanai."

Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas pārdalei 2024. gadam Veselības ministrijai:
       - no budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, samazinot  finansējumu 40 947 euro apmērā pasākumam “Intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušanai no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā”, uz budžeta apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”, palielinot finansējumu 40 947 euro apmērā  veselības aprūpes pakalpojuma “Rehabilitācijas darbs psihiatrijas iestādē” nepārtrauktības nodrošināšanai;
       - no budžeta apakšprogrammas 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”, samazinot finansējumu 254 588 euro apmērā šādiem pasākumiem – (“Veselības kvalitātes pakalpojumu uzlabošanai - eksperta pakalpojumi (ārpakalpojums)” 224 622 euro apmērā un “E-veselības kontaktpunktu datu pārrobežu nodrošināšanai no 2024.gada 1.aprīļa” 29 926 euro apmērā), uz budžeta apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”, palielinot  finansējumu 254 588 euro apmērā  veselības aprūpes pakalpojuma “Rehabilitācijas darbs psihiatrijas iestādē” nepārtrauktības nodrošināšanai;
       - budžeta apakšprogrammas 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” ietvaros samazināt finansējumu 19 602 euro apmērā body kameru iegādei un palielināt finansējumu 19 602 euro apmērā medikamentu, medicīnas vienreizējo materiālu iegādei NMPD brigādēm;
       - budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros samazināt finansējumu 406 452 euro apmērā pasākumam  “Intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušanai no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā” un palielināt finansējumu 406 452 euro apmērā šādu veselības aprūpes pakalpojumu – ( “Transplantācija” 220 804 euro apmērā, “Paliatīvā aprūpe” 185 111 euro apmērā un "Hibridizācija” 537 euro apmērā) nepārtrauktības nodrošināšanai

       Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā protokollēmuma 3. punktā minēto apropriācijas pārdali un mērķa paplašināšanu, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
VMvestp_groz_255