24-TA-3122: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 19 "Covid-19 sertifikātu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 19.novembra sēdes protokola Nr.49, 27.§ 4.3.apakšpunkts nosaka Veselības ministrijai sagatavot un veselības ministram līdz 2025.gada 1.septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra noteikumos Nr.19 “Covid-19 sertifikātu noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.19).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi Noteikumos Nr.19 tiek veikti, lai nodrošinātu normatīvā regulējuma atbilstību esošajai situācijai saistībā ar Ministru kabineta lēmumu par Nacionālā veselības dienesta reorganizāciju, kas paredz vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas pārziņa funkciju sākot ar 2025.gada 1.janvāri nodot sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Epidemioloģiskās drošības likuma 39.panta ceturtā daļa nosaka, ka personām, kuras ir vakcinētas pret Covid-19, to pārslimojušas vai kurām veiktie Covid-19 testi ir negatīvi, ir tiesības pēc pieprasījuma Ministru kabineta noteiktajā kārtībā saņemt sadarbspējīgu sertifikātu (turpmāk - sertifikāts), kas apliecina vakcinācijas vai pārslimošanas faktu vai informāciju par veiktā testa rezultātu, ja tas ir nepieciešams saistībā ar starptautisko tūrismu un, ieceļojot konkrētajā valstī, tiek pieprasīta šāda sertifikāta uzrādīšana. Saskaņā ar minētā likuma 39.panta piekto daļu izdoti Noteikumi Nr.19, kuros ir noteikta Nacionālā veselības dienesta kompetence attiecībā uz sertifikātu sagatavošanu, izsniegšanu, apturēšanu, anulēšanu un atjaunošanu.
Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojuma Nr.623 (prot.Nr.30 38.§) (turpmāk – Rīkojums) 2. punktā noteikts, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025. gada 1. janvāri ir Nacionālā veselības dienesta tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmēja attiecībā uz funkciju – īstenot e-veselības politiku – un šādiem valsts pārvaldes uzdevumiem:
1) ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2) atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
3) atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
4) nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
5) atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
2024.gada 19.novembrī pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.722 “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 11.marta noteikumos Nr.134 “Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu”” (turpmāk – Noteikumi Nr.722), kuros noteikts, ka, sākot ar 2025.gada 1.janvāri sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs" ir e – veselības sistēmas pārzinis. Līdz 2024.gada 31.decembrim e-veselības sistēmas pārzinis bija Nacionālais veselības dienests.
Ņemot vērā to, ka no 2025.gada 1.janvāra sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs” jau ir pārņēmusi e – veselības sistēmu, un ir Nacionālā veselības dienesta tiesību un saistību pārņēmēja noteiktiem valsts pārvaldes uzdevumiem attiecībā uz e - veselības sistēmu, tai skaitā attiecībā uz sertifikātu sagatavošanu, izsniegšanu, apturēšanu, anulēšanu un atjaunošanu, visu darbību ar sertifikātiem, kas saskaņā ar Noteikumiem Nr.19 uzsāktas līdz 2024.gada 31.decembrim, izpildi no 2025.gada 1.janvāra nodrošina sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”, un e – veselības sistēmas pārziņa maiņa šajā gadījumā neietekmē privātpersonas.
Noteikumu Nr.19 10. punktā noteikts, ka persona tīmekļvietnē www.Covid19sertifikats.lv vai lietotnē Covid19Verify var veikt sertifikāta derīguma pārbaudi, izmantojot sertifikāta kvadrātkodu.
Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojuma Nr.623 (prot.Nr.30 38.§) (turpmāk – Rīkojums) 2. punktā noteikts, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025. gada 1. janvāri ir Nacionālā veselības dienesta tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmēja attiecībā uz funkciju – īstenot e-veselības politiku – un šādiem valsts pārvaldes uzdevumiem:
1) ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2) atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
3) atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
4) nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
5) atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
2024.gada 19.novembrī pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.722 “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 11.marta noteikumos Nr.134 “Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu”” (turpmāk – Noteikumi Nr.722), kuros noteikts, ka, sākot ar 2025.gada 1.janvāri sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs" ir e – veselības sistēmas pārzinis. Līdz 2024.gada 31.decembrim e-veselības sistēmas pārzinis bija Nacionālais veselības dienests.
Ņemot vērā to, ka no 2025.gada 1.janvāra sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs” jau ir pārņēmusi e – veselības sistēmu, un ir Nacionālā veselības dienesta tiesību un saistību pārņēmēja noteiktiem valsts pārvaldes uzdevumiem attiecībā uz e - veselības sistēmu, tai skaitā attiecībā uz sertifikātu sagatavošanu, izsniegšanu, apturēšanu, anulēšanu un atjaunošanu, visu darbību ar sertifikātiem, kas saskaņā ar Noteikumiem Nr.19 uzsāktas līdz 2024.gada 31.decembrim, izpildi no 2025.gada 1.janvāra nodrošina sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”, un e – veselības sistēmas pārziņa maiņa šajā gadījumā neietekmē privātpersonas.
Noteikumu Nr.19 10. punktā noteikts, ka persona tīmekļvietnē www.Covid19sertifikats.lv vai lietotnē Covid19Verify var veikt sertifikāta derīguma pārbaudi, izmantojot sertifikāta kvadrātkodu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.19 nosaka Nacionālā veselības dienesta kompetenci attiecībā uz sertifikātu:
1) Nacionālais veselības dienests aptur vakcinācijas sertifikāta darbību līdz septītajai dienai pēc laboratoriski apstiprināta Covid-19; (3.p.)
2) Nacionālais veselības dienests pēc personas vai tās likumiskā pārstāvja pieprasījuma elektroniski sagatavo sertifikātu, un persona to var lejupielādēt un izdrukāt (papīra formā) no tīmekļvietnes www.covid19sertifikats.lv, izmantojot kādu no valsts pārvaldes pakalpojuma portāla www.latvija.lv piedāvātajiem autentifikācijas veidiem; (9.p.)
3) Nacionālajam veselības dienestam ir tiesības pārbaudīt sertifikāta atbilstību normatīvo aktu prasībām un, konstatējot neatbilstību, kā arī pamatojoties uz tiesībaizsardzības iestāžu sniegto informāciju kriminālprocesā vai veselības jomas kontroles iestāžu sniegto informāciju, to anulēt, kā arī atjaunot, ja konstatētās nepilnības ir novērstas; (11.p.)
Tā kā sertifikāts ir piesaistīts e-veselības sistēmai, Noteikumos Nr.19 minētās funkcijas Nacionālais veselības dienests kā e-veselības sistēmas pārzinis nodrošināja līdz 2024.gada 31.decembrim.
Saskaņā ar Noteikumiem Nr.722 e – veselības sistēmas pārziņa funkciju sākot ar 2025.gada 1.janvāri pilda sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”, līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu Nr.19 3., 9., un 11. punktā atbilstoši jaunajām sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs” funkcijām.
1) Nacionālais veselības dienests aptur vakcinācijas sertifikāta darbību līdz septītajai dienai pēc laboratoriski apstiprināta Covid-19; (3.p.)
2) Nacionālais veselības dienests pēc personas vai tās likumiskā pārstāvja pieprasījuma elektroniski sagatavo sertifikātu, un persona to var lejupielādēt un izdrukāt (papīra formā) no tīmekļvietnes www.covid19sertifikats.lv, izmantojot kādu no valsts pārvaldes pakalpojuma portāla www.latvija.lv piedāvātajiem autentifikācijas veidiem; (9.p.)
3) Nacionālajam veselības dienestam ir tiesības pārbaudīt sertifikāta atbilstību normatīvo aktu prasībām un, konstatējot neatbilstību, kā arī pamatojoties uz tiesībaizsardzības iestāžu sniegto informāciju kriminālprocesā vai veselības jomas kontroles iestāžu sniegto informāciju, to anulēt, kā arī atjaunot, ja konstatētās nepilnības ir novērstas; (11.p.)
Tā kā sertifikāts ir piesaistīts e-veselības sistēmai, Noteikumos Nr.19 minētās funkcijas Nacionālais veselības dienests kā e-veselības sistēmas pārzinis nodrošināja līdz 2024.gada 31.decembrim.
Saskaņā ar Noteikumiem Nr.722 e – veselības sistēmas pārziņa funkciju sākot ar 2025.gada 1.janvāri pilda sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”, līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu Nr.19 3., 9., un 11. punktā atbilstoši jaunajām sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs” funkcijām.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Noteikumu Nr.19 atbilstību esošajai situācijai, grozījumi Noteikumos Nr.19 paredz, ka funkcijas attiecībā uz sertifikātu sagatavošanu, to darbības apturēšanu, anulēšanu un atjaunošanu, ko līdz 2024.gada 31.decembrim nodrošināja Nacionālais veselības dienests, veic sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.19 10. punkts nosaka, ka persona tīmekļvietnē www.Covid19sertifikats.lv vai lietotnē Covid19Verify var veikt sertifikāta derīguma pārbaudi, izmantojot sertifikāta kvadrātkodu. Šobrīd persona var veikt sertifikāta derīguma pārbaudi tikai tīmekļvietnē www.Covid19sertifikats.lv, jo mobilā lietotne Covid19Verify nav aktīva un to nav iespējams izmantot. Līdz ar to jāveic attiecīgi grozījumi Noteikumu Nr.19 10.punktā, svītrojot vārdus “vai lietotnē Covid19Verify”.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Noteikumu Nr.19 atbilstību esošajai situācijai, grozījumi Noteikumos Nr.19 paredz, ka turpmāk sertifikāta derīguma pārbaudi varēs veikt tikai tīmekļvietnē www.Covid19sertifikats.lv, vairs neparedzot iespēju izmantot mobilo lietotni Covid19Verify.
Problēmas apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43.panta pirmā daļa nosaka, ka, deleģējot pārvaldes uzdevumu, ārējā normatīvajā aktā nosaka iestādi, kuras padotībā atrodas pilnvarotā persona attiecībā uz konkrētā uzdevuma izpildi. Nacionālais veselības dienests, pildot Noteikumos Nr.19 noteiktos valsts pārvaldes uzdevumus, atradās Veselības ministrijas funkcionālā pārraudzībā. Līdz ar to jāveic attiecīgi grozījumi Noteikumos Nr.19, norādot sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs” pakļautību Noteikumos Nr.19 deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildes nodrošināšanā.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.19 jāpapildina ar jaunu punktu, nosakot, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”, nodrošinot Noteikumos Nr.19 noteikto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, atrodas Veselības ministrijas funkcionālā pārraudzībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumos Nr.19 tiks veikti tehniski precizējumi, lai nodrošinātu normatīvā regulējuma atbilstību esošajai situācijai, par kuru lēmumi ir pieņemti iepriekš (Ministru kabineta lēmums par e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas nodošanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs"), kā arī izslēdzot no Noteikumiem Nr.19 norādi, ka persona sertifikāta derīguma pārbaudi var veikt mobilajā lietotnē Covid19Verify (lietotne vairs nav aktīva). Paredzētie grozījumi Noteikumos Nr.19 uzskatāmi par tehniskiem grozījumiem, un tie neietekmē sabiedrību.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
- SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Nacionālā veselības dienesta funkcijas saistībā ar sadarbspējīgu Covid-19 sertifikātu sagatavošanu, izsniegšanu, apturēšanu, anulēšanu un atjaunošanu pāriet uz sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs"
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs” noteikumu projekta izpildi nodrošinās esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts skar sabiedrības veselību. Tiek nodrošināta iespēja arī turpmāk nepieciešamības gadījumos saņemt Covid-19 sadarbspējīgus sertifikātus.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
