Anotācija (ex-ante)

22-TA-3268: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra noteikumos Nr. 836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē (ESF)" 14.1.1.1. pasākuma "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra noteikumos Nr. 836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē (ESF)" 14.1.1.1. pasākuma "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz 2022. gada 22. jūlijā apstiprinātajiem darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumiem Nr. 8 (turpmāk – DP grozījumi Nr. 8).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt kopējā attiecināmā finansējuma sadalījumu pa avotiem darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē" 14.1.1.1. pasākumam "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei"  (turpmāk - 14.1.1.1. pasākums) atbilstoši DP grozījumiem Nr. 8, kā arī precizēt atsevišķas 14.1.1.1. pasākumu regulējošo Ministru kabineta noteikumu normas, lai nodrošinātu to viennozīmīgu izpratni. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra noteikumu Nr. 836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē (ESF)" 14.1.1.1. pasākuma "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 836) 6. punkta spēkā esošā redakcija paredz, ka 14.1.1.1. pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 7 860 001 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 6 681 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 179 001 euro, no tā atbilstoši REACT-EU 2021. gada piešķīrumam kopējais attiecināmais finansējums ir 6 068 071 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 5 157 860 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 910 211 euro; atbilstoši plānotajam REACT-EU 2022. gada piešķīrumam kopējais attiecināmais finansējums ir 1 791 930 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 1 523 140 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 268 790 euro. Vienlaikus  MK noteikumu Nr. 836 7. punktā noteikts, ka 14.1.1.1. pasākuma ietvaros īstenotā projekta maksimālā publiskā finansējuma intensitāte ir 100 procenti, ko veido valsts budžeta atbalsta intensitāte – 15 procenti un Eiropas Sociālā fonda atbalsta intensitāte – 85 procenti.
Laika posmā no 2022. gada 28. oktobra līdz 1. novembrim Centrālā finanšu un līgumu aģentūra ir noslēgusi līgumus/vienošanās ar finansējuma saņēmējiem par četru projektu īstenošanu 14.1.1.1. pasākuma ietvaros. Minētajos līgumos/vienošanās ir noteikti katra projekta attiecināmie izdevumi, tai skaitā norādīts, ka atbalsta summa ir 100 procenti, no tās Eiropas Sociālā fonda finansējums ir 85 procenti, bet valsts budžeta finansējums ir 15 procenti no attiecināmajiem izdevumiem.
MK noteikumi Nr. 836 nosaka, ka 14.1.1.1. pasākuma projektu īsteno līdz 2023. gada 31. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar DP grozījumiem Nr. 8 tika precizēts 14.1.1.1. pasākuma finansējuma sadalījums pa avotiem (Eiropas Sociālā fonda finansējums no programmas "Atveseļošanas palīdzība kohēzijai un Eiropas teritorijām" (turpmāk – REACT-EU) un valsts budžeta finansējums), nemainot pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu, kā rezultātā 14.1.1.1. pasākuma maksimālais attiecināmais REACT-EU finansējuma apmērs nepārsniedz 71.60 procentus no kopējā attiecināmā finansējuma. Līdz ar to spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 836 norādītais finansējuma sadalījums pa avotiem neatbilst DP grozījumos Nr. 8 paredzētajam un tas ir jāprecizē.
Vienlaikus nepieciešams veikt precizējumus atsevišķos MK noteikumu Nr. 836 punktos, lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni saistībā ar izmaksu attiecināšanu. MK noteikumu Nr. 836 20.1.2. apakšpunkta redakcija var radīt maldīgu priekšstatu, ka projekta īstenošanas personāls, izņemot digitalizācijas aģentus, projektā nevar veikt darbības, kas saistītas ar konsultatīva atbalsta sniegšanu docētājiem, līdz ar to ir nepieciešams šo apakšpunktu precizēt.
Savukārt MK noteikumu Nr. 836 22. punkta redakcija var radīt maldīgu priekšstatu, ka prasība par 30 procentu minimālo nodarbinātību attiecas arī uz to personālu, kas projektā ir nodarbināts pilnu darba laiku vai nepilnu darba laiku. Līdz ar to ir nepieciešams šo punktu precizēt.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz:
1. Precizēt MK noteikumu Nr. 836 5., 6. un 7. punktu, lai nodrošinātu 14.1.1.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma sadalījuma pa avotiem atbilstību DP grozījumiem Nr. 8, nosakot, ka 14.1.1.1. pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 7 860 001 euro, tai skaitā REACT-EU finansējums – 5 627 882 euro un valsts budžeta finansējums – 2 232 119 euro. Maksimālais attiecināmais REACT-EU finansējuma apmērs nepārsniedz 71,60 procentus no 14.1.1.1. pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma.
2. Precizēt MK noteikumu Nr. 836 20.1.2. apakšpunktu, papildinot to ar atsauci uz MK noteikumu Nr. 836 17.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību (konsultatīvs atbalsts docētājiem jaunā digitālā satura, mācību metožu un tehnoloģisko risinājumu ieviešanai), lai būtu viennozīmīgi skaidrs, ka viss projekta īstenošanas personāls (ne tikai digitalizācijas aģenti) projektā var veikt darbības, kas saistītas ar konsultatīva atbalsta sniegšanu docētājiem, līdz ar to ir attiecināmas arī šādas izmaksas.
3. Precizēt MK noteikumu Nr. 836 22. punktu, lai būtu viennozīmīgi skaidrs, ka prasība par 30 procentu minimālo nodarbinātību attiecas tikai uz to personālu, kura iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu.
4. Veikt redakcionālus precizējumus MK noteikumu Nr. 836 35. punktā, aizstājot vārdu „līdzfinansējums” ar vārdu „finansējums”, lai nodrošinātu atbilstību precizējumiem MK noteikumu Nr. 836 6. punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt grozījumus līgumos/vienošanās par 14.1.1.1. pasākuma projektu īstenošanu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, lai precizētu projekta attiecināmo izmaksu sadalījumu pa finansējuma avotiem. Noteikumu grozījumiem nav negatīva ietekme uz 14.1.1.1. pasākuma finansējuma saņēmējiem, tā kā finansējuma avotu proporcijas maiņa neietekmē projekta ietvaros veicamās darbības, izmaksas, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi neietekmējot tā sākotnējo mērķu sasniegšanu. Minētie grozījumi līgumos/vienošanās par projekta īstenošanu nav uzskatāmi par būtiskām izmaiņām Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 1083/2006, 71. panta izpratnē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra Latvijas Universitāte Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte Liepājas Universitāte Ekonomikas un kultūras augstskola
Ietekmes apraksts
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt grozījumus līgumos/vienošanās par 14.1.1.1. pasākuma projektu īstenošanu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un finansējuma saņēmējiem, lai precizētu projekta attiecināmo izmaksu sadalījumu pa finansējuma avotiem, līdz ar to tas radīs papildu administratīvo slogu finansējuma saņēmējiem un Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai. Vienlaikus tas neradīs papildu administratīvās izmaksas, jo minēto grozījumu veikšana paredzēta attiecīgā personāla esošo pienākumu ietvaros. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Latvijas Universitāte Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte Liepājas Universitāte Ekonomikas un kultūras augstskola

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt grozījumus līgumos/vienošanās par 14.1.1.1. pasākuma projektu īstenošanu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, lai precizētu projekta attiecināmo izmaksu sadalījumu pa finansējuma avotiem. Vienošanās/ līgumi par 14.1.1.1. pasākuma projektu īstenošanu ir noslēgti ar Latvijas Universitāti,
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti, Liepājas Universitāti un Ekonomikas un kultūras augstskolu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi