1.1. Pamatojums
Ar Ministru kabineta 2023.gada 23.maija protokollēmuma Nr. 27 50. § (23-TA-1097) tika uzdots uzdevums Valsts kancelejai kopīgi ar Tieslietu ministriju un Veselības ministriju nodrošināt, lai saskaņā ar šī protokollēmuma 3. punktā minētās koordinācijas grupas lēmumiem (tika paredzēts, ka ar Ministru prezidenta 10.07.2020 rīkojumu Nr. 2020/1.2.1.-84 izveidotā starpinstitūciju darbības koordinācijas grupa 2023. gada 25. maija sanāksmē izvērtēs ar Covid-19 infekciju saistītā normatīvā regulējuma aktualitāti, ņemot vērā Pasaules Veselības organizācijas paziņojumu, ka starptautiskas nozīmes sabiedrības veselības ārkārtas situācija ir beigusies, un mēneša laikā iesniegti izskatīšanai Ministru kabinetā.
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Saskaņā ar Veselības ministrijas sniegto informāciju pēdējo 12 mēnešu laikā ES/EEZ valstīs novērojami periodiski mēreni infekcijas viļņi ik pēc 2-3 mēnešiem. Epidemioloģiskās uzraudzības dati liecina, ka Covid-19 izplatība ES/EEZ teritorijā pakāpeniski samazinās. Šajā periodā novērota vispārēja lejupslīdes tendence ziņoto gadījumu, hospitalizācijas, intensīvās terapijas nodaļas uzņemšanā un nāves gadījumu skaita ziņā.
Personu skaits ar apstiprinātu Covid-19 infekciju un veikto testu skaits 2023. gadā, kā arī pacienu skaits stacionāros ar pamata diagnozi Covid-19 Latvijā turpina samazināties. 20. nedēļā Latvijā reģistrēti 64 jauni Covid-19 gadījumi, jaunatklāto Covid-19 gadījumu skaits samazinājies par 4,5% salīdzinājumā ar iepriekšējo nedēļu. Nedēļas laikā veikti 427 testi, kas par 51,0% mazāk nekā 19. nedēļā. Pozitīvo testu īpatsvars bija 15,0%, kas ir par 7,3% vairāk nekā 19. nedēļā. 20. nedēļā reģistrēti 8 nāves gadījumi Covid-19 pacientiem (19. nedēļā – 9 gadījumi).
Pasaules Veselības organizācija (turpmāk – PVO) 2023.gada gada 5. maijā ir sniegusi paziņojumu, ka PVO Starptautisko veselības aizsardzības noteikumu Ārkārtējo situāciju komiteja (2023.gada gada 4. maijā) ir mainījusi nostāju un ieteikusi, ka ir pienācis laiks pāriet uz Covid-19 pandēmijas ilgtermiņa pārvaldību, jo ir vērojama Covid-19 izraisīto nāves gadījumu skaita samazinājuma tendence, ar Covid-19 saistīto hospitalizāciju un stacionēšanas intensīvās terapijas nodaļās skaita samazināšanās, kā arī iedzīvotājiem ir augsts imunitātes līmenis pret SARS-CoV-2 vīrusu. Vadoties no minētajiem apsvērumiem un Ārkārtējo situāciju komitejas rekomendācijām, PVO ģenerāldirektors ir publicējis pagaidu ieteikumus dalībvalstīm par prioritārajiem jautājumiem, kas cita starpā paredz nodrošināt valstu kapacitāti rīcībai ārkārtas situācijās nākotnē; iekļaut vakcināciju pret Covid-19 rutīnas sabiedrības vakcinācijas shēmās; mazināt ierobežojumus ceļošanai, kas saistīti ar Covid-19 ierobežošanu, balstīties uz riska novērtējumu un atcelt prasības pēc vakcinācijas sertifikātiem.
Līdz 2023. gada 5. maija PVO izplatītajam paziņojumam saglabājās bažas par iespējamām jaunām, bīstamām SARS-CoV-2 vīrusa mutācijām, kas varētu radīt apdraudējumu sabiedrības veselībai. To pierādīja arī SARS-CoV-2 vīrusa dažādu variantu izplatības tendences visā Covid-19 pandēmijas laikā, kas vairākas reizes radīja saslimstības pieauguma tendenci (ar tai sekojošu stacionēšanas un mirstības pieauguma tendenci). Šobrīd, kad PVO jau ir izplatījis paziņojumu par starptautiski nozīmīgas sabiedrības veselības ārkārtas situācijas atcelšanu, ir pamats Likumu atzīt par spēku zaudējušu.
Tieslietu ministrija šā gada sākumā uzsāka Likuma spēkā esamības nepieciešamības izvērtēšanu, lūdzot visas ministrijas savas kompetences ietvaros izvērtēt Likumā ietverto normatīvo regulējumu un sniegt informāciju, vai un kuras Likumā paredzētās normas būtu saglabājamas un integrējamas citos nozaru tiesību aktos, un kuras Likuma normas savu aktualitāti ir zaudējušas un nav saglabājamas.
Ar Ministru prezidenta 2020.gada 10.jūlija rīkojumu Nr. 2020/1.2.1.-84 izveidotās starpinstitūciju darbības koordinācijas grupas (turpmāk - starpinstitūciju darbības koordinācijas grupa) 2023. gada 25. maija sanāksmē tika nolemts, ka, ņemot vērā sanāksmes laikā atbalstītos priekšlikumus par tām Likuma normām, kuras atceļamas, un tām, kuras saglabājamas un iekļaujamas citos tiesību aktos, Tieslietu ministrijai attiecīgi gatavot likumprojektu par Likuma atzīšanu par spēku zaudējušu. Līdz ar Likuma atzīšanu par spēku zaudējušu nepieciešams pārejas regulējums par Likuma normām, kuras atbildīgās ministrijas ir atzinušas par tādām, kas sabiedrības epidemioloģiskās drošības un/vai efektīvas valsts institūciju darbības nodrošināšanas nolūkā ir atstājamas spēkā noteiktā pārejas periodā vai līdz brīdim, kad attiecīgais Likuma regulējums tiks integrēts nozares tiesību aktos.
Covid-19, tāpat kā citas infekcijas slimības, piemēram, gripa, ieslodzījuma vietās (slēgtā vidē, kur vienkopus ikdienā uzturas liels skaits personu) izplatās savādāk nekā sabiedrībā kopumā – tas notiek daudz ātrāk vides īpatnību dēļ. Jebkura epidēmija var skart lielāku ieslodzīto īpatsvaru, jo šo personu grupas veselības stāvoklis ir sliktāks nekā sabiedrībā kopumā, ieslodzītajiem ir raksturīgi neveselīgi dzīvesveida paradumi, atkarības, bieži vien ielaistas un hroniskas slimības, u.c., kas kopumā palielina ieslodzīto uzņēmību pret infekcijas slimībām. Katru gadu, arī pirms Covid-19 pandēmijas, ieslodzījuma vietās regulāri tika izsludināta karantīna gripas epidēmijas dēļ, parasti – atsevišķās ieslodzījuma vietās uz laiku. Karantīnas laikā tiek noteikti ierobežojumi attiecībā uz ieslodzījuma vietu apmeklēšanu, apmeklētāju pieņemšanu u.tml. lai mazinātu infekcijas izplatības iespēju ieslodzījuma vietā, kā arī mazinātu tās pārnesi uz sabiedrību.
Ieslodzījumā izpildes laikā ieslodzītie tiek pakļauti dažāda veida pasākumiem, piemēram konvojēšanai pie procesa virzītāja, uz tiesu, utt., ja ieslodzītajam ir citi aktīvi kriminālprocesi vai citas tiesvedības. Diemžēl ieslodzīto fiziska konvojēšana palielina dažādu infekcijas slimību iekļūšanas risku ieslodzījuma vietu populācijā, kam parasti seko karantīnas noteikšana un ieslodzīto vēl lielāka tiesību ierobežošana. Ieslodzīto konvojēšana pati par sevi rada sabiedrības drošības apdraudējumu bēgšanas vai uzbrukuma risku dēļ, kā arī joprojām rada epidemioloģiskās drošības riskus. Turklāt ieslodzītais konvojēšanas laikā nevar piedalīties likumā noteiktajā ieslodzījuma izpildes procesā, un konvojēšanas laikā nav iespējams nodrošināt visas ieslodzītajam likumā paredzētās tiesības un faktiski tādā veidā tiek pārkāptas ieslodzīto cilvēktiesības. Konvojēšana šobrīd iedibināto konvoja maršrutu dēļ ir nesamērīgi gara, tās laikā ieslodzītais uzturas Valsts policijas telpās, kuras nav piemērotas ne apcietinājuma, ne brīvības atņemšanas soda izpildes nodrošināšanai, un tajās nevar nodrošināt daļu no ieslodzītajiem likumā noteiktajām tiesībām (satikšanās ar ģimeni, telefonzvani, pieraksts pie ārstniecības personas izmeklējumu veikšanai u.tml.). Papildus – notiesātie konvojēšanas laikā nevar piedalīties resocializācijas procesā, kas ir viens no kriminālsoda piemērošanas mērķiem.
Covid-19 pandēmijas ierobežošanai noteikto ieslodzīto fiziskas konvojēšanas ierobežojumu ietekmē ievērojami samazinājās ieslodzīto personu fiziskā konvojēšana, un ieslodzīto piedalīšanās izmeklēšanas un tiesu procesos tika veiksmīgi nodrošināta citā, lētākā un epidemioloģiski un sabiedrībai drošākā veidā (attālināti), un tas nemazināja ieslodzīto tiesības uz taisnīgu tiesu, tiesības tikt uzklausītam, tiesības uz aizstāvību un tiesības uz lietas izskatīšanu saprātīgā termiņā. Ieslodzīto attālināta dalība minētajos procesos nepakļauj drošības (ieslodzīto bēgšana) un veselības apdraudējuma riskam nedz sabiedrību, nedz pašus ieslodzītos, kā arī būtiski ekonomē cilvēkresursus konvojēšanas nodrošināšanai.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams pārejas posmā saglabāt Likumā minētos ieslodzīto fiziskās konvojēšanas ierobežojumus.
Tāpēc ir nepieciešams pārejas periods līdz 2023.gada 31.decembrim, kamēr attiecīgās normas netiek nostiprinātas citos likumos, saglabājot arī normas, kas ļauj Ieslodzījuma vietu pārvaldei un Valsts probācijas dienestam efektīvi pārvaldīt krīzes situācijas, kuras var rasties epidemioloģisko risku gadījumā, piemēram, nepieciešamības gadījumā uzdot jebkurai ieslodzījuma vietas amatpersonai pildīt jebkurus citus, nevis amata ap
rakstā noteiktos dienesta pienākumus, vai uz laiku ierobežot Valsts probācijas dienesta funkciju izpildi noteiktā teritorijā.
Šādi Ieslodzījuma vietu pārvaldes (gan par karantīnas izsludināšanu, gan citi minētie) un Valsts probācijas dienesta pieņemtie lēmumi ir iestādes iekšēji lēmumi, kas nosaka darbības organizāciju. Ja, piemēram, ieslodzītais kā īpaši pakļauta persona saskata savu tiesību būtisku ierobežojumu, tad personai ir savu interešu un tiesību aizsargāšanas nolūkā tiesības vērsties tiesā. Vienlaikus uzsverams, ka saskaņā ar Likuma 42.panta otro daļu karantīnas laikā Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieks regulāri pārskata ieslodzītajiem noteiktos ierobežojumus. Tas nozīmē, ka ierobežojumiem jābūt samērīgiem ar epidemioloģiskā apdraudējuma riskiem.
Laika posmā no funkcijas izpildes uzsākšanas 2022. gada 7. maijā līdz 2023. gada 28.aprīlim Zāļu valsts aģentūrā ir saņemti 168 prasījumu iesniegumi, no tiem izvērtēti 142, 10 gadījumos ir pieņemti lēmumi par kompensācijas piešķiršanu kopumā 344 580 euro apmērā.
Līdz ar Likuma atzīšanu par spēku zaudēšanu, spēku zaudēs arī uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi, tajā skaitā arī Ministru kabineta 2022. gada 7.maija noteikumi Nr. 272 “Noteikumi par kompensāciju par vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai”.
Līdzšinējo deleģējumu no Likuma 49.7 panta plānots pārcelt uz Pacientu tiesību likumu, kā arī atbilstoši Pacientu tiesību likumā dotajam deleģējumam attiecīgi izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus par kompensāciju par vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai. Paredzēts, ka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 ir spēkā līdz 2023.gada 31.decembrim.”
Būtiski ņemt vērā, ka Reģistrs kopš 2020. gada marta ir pārtraucis klientu klātienes apkalpošanu, un prakse līdz šim brīdim ir pierādījusi, ka efektīvus procesus var pilnībā nodrošināt, neatjaunojot klientu klātienes apkalpošanu. Turklāt reģistru attīstības politika ir vērsta uz mērķi – vienīgi digitāli pakalpojumi. Līdz ar to Likuma 36. panta pirmajā daļā nostiprinātais princips ir saglabājams, vispārīgu regulējumu nosakot likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”.
Savukārt Likuma 36. panta otrajā daļā minētais princips šobrīd ir noteikts vienīgi Komerclikumā un tiek veiksmīgi īstenots, tādēļ ir samērīgi to saglabāt, lai nodrošinātu vienlīdzīgus noteikumus attiecībā uz visiem Reģistra vestajos reģistros reģistrējamajiem tiesību subjektiem un juridiskajiem faktiem. Līdz ar to arī Likuma 36. otrajā daļā nostiprinātā pieeja ir saglabājama, vispārīgu regulējumu nosakot likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”.
Pagaidu regulējums ir nepieciešams, jo pašlaik dažādās izstrādes stadijās jau ir trīs likumprojekti grozījumiem likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”. Taču neviens no likumprojektiem vēl nav tādā gatavības pakāpē, lai nodrošinātu grozījumu tūlītēju pieņemšanu. Līdz ar to, lai neveicinātu normatīvo aktu plūdus, nepieciešamie grozījumi tiks virzīti kādā no aktuālajiem likumprojektiem, līdz kam ir nepieciešams paredzēt pagaidu regulējumu regulējuma darbības nepārtrauktībai.
Lai nodrošinātu maksātnespējīgo darba devēju darbinieku interešu aizsardzību, ir būtiski nodrošināt Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 18.1 panta piemērošanu arī turpmāk, līdz minētā norma netiks ieviesta likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā". Ņemot vērā, ka šobrīd tiek izstrādāti arī citi grozījumi likumam "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" un, lai novērstu normatīvo aktu skaita nepamatotu palielināšanos (t.s. normatīvo aktu plūdus), attiecīgie grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" tiks virzīti kopā ar citiem jautājumiem, kas prasīs papildu laiku grozījumu projekta izstrādei.
Publiskās apspriešanas organizēšana neklātienes formā ir kļuvusi par pašsaprotamu lietu daudzās valstīs pēdējo gadu laikā. Tas saistāms ar straujo tehnoloģiju attīstības tempu komunikāciju tehnoloģijās.
Attālinātās publiskās apspriešanas priekšrocības ietver lielāku dalībnieku ģeogrāfisko pārklājumu, zemākas organizatoriskās izmaksas un iespēju sniegt savu ieguldījumu ērtā laikā no jebkuras vietas. Līdz ar to, šādā publiskās apspriešanas organizēšana neklātienes formā (attālināti) ir sevi attaisnojusi un pierādījusi kā efektīvu veidu kā sabiedrība var realizēt savas tiesības, tādēļ tā būtu saglabājama un pārņemama nozaru normatīvajos aktos.
Resursu izsniegšanas un nodošanas bez atlīdzības termiņš (līdz 2023. gada 15. novembrim) ir noteikts, lai Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centram, līdz Veselības ministrija pārņems un pieņems glabāšanā resursus (līdz 2023. gada 15. decembrim), būtu laiks apkopot noliktavā palikušos resursus, sagatavotu tos pārņemšanai, saskaņotu nodošanu un nodotu Veselības ministrijai.
Līdz 2023.gada 15.novembrim Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 25. panta noteiktajā kārtībā iegādāto individuālo aizsardzības līdzekļu uzglabāšanu un izsniegšanu šā likuma pārejas noteikumu 5.punktā noteiktajam mērķim, kā arī, individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču, un to epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu, kuri iegādāti ārkārtējās situācijas, kā arī Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma darbības laikā, izsniegšanu apgādes koordinatoriem, nodošanu bez atlīdzības Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta uzturētajā prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām, ja tie tiek izsniegti mērķim, kas paredzēts valsts apdraudējuma novēršanai un pārvarēšanai Covid-19 infekcijas izplatības laikā, nodrošina Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs.
Likumprojektā paredzēts, ka Veselības ministrija līdz 2023. gada 15. decembrim nodrošina visu Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra noliktavā glabājamo individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču un to epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu, kuri iegādāti ārkārtējās situācijas, kā arī Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma darbības laikā, pārņemšanu un pieņemšanu glabāšanā no Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra.
Resursu pārņemšanas un pieņemšanas glabāšanā termiņš (līdz 2023. gada 15. decembrim) ir noteikts, ņemot vērā funkcijas izpildei piešķirtos līdzekļus un amata vietas līdz 2023. gada beigām, kā arī, lai Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centram pēc visu resursu pārņemšanas un pieņemšanas glabāšanā būtu laiks iznomāto noliktavas telpu nodošanai.
Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 119. panta pirmās daļas 5. punktu administratīvā pārkāpuma procesu nedrīkst uzsākt, bet uzsāktais process jāizbeidz, ja tiesību norma, kas nosaka administratīvo atbildību, vairs nav spēkā. Tāpat atbilstoši minētā likuma 257. panta 4. punktam nolēmumu par sodu izpildi izbeidz, ja likumā vai pašvaldību saistošajos noteikumos vairs nav paredzēta administratīvā atbildība par konkrēto pārkāpumu, ja vien attiecīgajā likumā nav noteikts citādi.
Ievērojot minēto, nepieciešams pārejas tiesiskais regulējums attiecībā par tām administratīvo pārkāpumu lietām, kuras joprojām tiek izskatītas, gan arī par tām administratīvo pārkāpumu lietām, kas ir nodotas brīvprātīgajai vai piespiedu izpildei.
Ja likumprojektā netiktu ietverts attiecīgs pārejas tiesiskais regulējums, administratīvo pārkāpumu procesi, kas uzsākti saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma attiecīgajiem pantiem, ir izbeidzami, kā arī ir izbeidzama administratīvo sodu izpilde.
Lai nodrošinātu tiesisku noteiktību un Administratīvās atbildības likuma 1. pantā ietvertā mērķa sasniegšanu, likumprojekts ir attiecīgi papildināms ar pārejas tiesisko regulējumu, kas novērstu norādīto.
Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 118. panta pirmo daļu administratīvā pārkāpuma procesu var uzsākt viena gada laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir ilgstošs, — no pārkāpuma pārtraukšanas dienas. Ņemot vērā Administratīvās atbildības likumā noteiktos termiņus, administratīvā pārkāpuma process var ilgt vairākus mēnešus un pat ilgāk, ja persona izmanto savas tiesības pārsūdzēt lietā pieņemto lēmumu. Lai nodrošinātu iespēju tiesību piemērotājiem pabeigt uzsāktos administratīvo pārkāpumu procesus par Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 50. panta pirmajā un trešajā daļā minētajiem pārkāpumiem, tiesiskās noteiktības un skaidrības nodrošināšanai likumā ir ietverts pārejas noteikums, kas paredz, ka uzsāktos procesus turpina saskaņā ar Administratīvās atbildības likumā noteikto kārtību.
Administratīvā pārkāpuma process par Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 50. panta pirmajā un trešajā daļā minētajiem pārkāpumiem ir turpināms, neatkarīgi no procesa stadijas, kurā lieta atrodas likuma “Par Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu” spēkā stāšanās brīdī.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Gadījumā, ja individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču un to epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu, kuri iegādāti ārkārtas situācijās, kā arī Likuma darbības laikā, derīguma termiņi būs beigušies, tiem nepieteiksies citi resori un netiks rastas to izlietojuma iespējas, Veselības ministrijai kā resursu pārņēmējai būs nepieciešams rast risinājumus to utilizācijai. Ņemot vērā to, ka šobrīd nevar paredzēt nepieciešamo utilizējamo resursu apjomu un kalendāro laiku, gadījumā, ja tā rezultātā radīsies papildus izmaksas, 2023. gadā Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un virzīs izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta rīkojuma projektu par utilizācijas izdevumu segšanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. 23-TA-1354 Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā
4.1.2. 23-TA-1376 Grozījumi Pacientu tiesību likumā
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
Attiecībā uz riskiem par privātpersonu tiesību ierobežojumiem ieslodzījuma vietās pamatojums sniegts anotācijas 1.sadaļā.
5.3. Cita informācija
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
Projekts 2023.gada 9.jūnijā ir nosūtīts saskaņošanai Latvijas Darba devēju konfederācijai un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai. No minētajām organizācijām iebildumi par projektu nav saņemti.