Anotācija (ex-ante)

23-TA-168: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās" 2023.-2027. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē „Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās " (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar:
Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu nr. CCI: 2023LV06AFSP001 ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk Īstenošanas lēmums);
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar 2023. gada 1. janvāri stājas spēkā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns 2023.-2027. gadam (turpmāk - KLP stratēģiskais plāns) un sākas jaunais 2023.-2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Noteikumi nosaka Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību intervencē LA5 „Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās”.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno, Kopējās Lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) plānošanas periodu, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, jo ir pieņemti jauni Eiropas Savienības normatīvie akti par atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA).
2022. gada 11. novembrī Eiropas Komisija apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādāto KLP SP 2023.-2027. gadam.
Noteikumu projektā noteiktā intervences LA5 „Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās” (turpmāk – atbalsts) mērķis ir atbalstīt mazo lauku saimniecību attīstību, lai veicinātu to konkurētspēju, paaugstinot to ražošanas produktivitāti un efektivitāti.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā mazo saimniecību īpatsvars ir viens no lielākajiem ES, ar ļoti nozīmīgu ietekmi uz sociāli ekonomisko situāciju laukos, īpaši no attīstības centriem attālās teritorijās. Tomēr šo saimniecību ekonomiskā aktivitāte ir kopumā zema, un to potenciāls (zeme, darbaspēks, ražošanas resursi) netiek pietiekami izmantots.
Mazās saimniecības vislielāko daļu no saviem ieguldījumiem veic pašu spēkiem, un tāpēc šie ieguldījumi ir ļoti nelieli. Mazo saimniecību pamatlīdzekļi ir nolietoti, un tie netiek pietiekami atjaunoti.

2020. gadā bija 58,8 tūkst. mazo saimniecību ar standarta izlaidi līdz 15 tūkst. eiro jeb 85,2 % no saimniecību kopskaita. Tajās apsaimniekoja 447,7 tūkst. ha jeb 22,7 % no izmantotās LIZ un mazo saimniecību kopējā standarta izlaide bija 143,1 tūkst. eiro jeb 10,8 % no kopējās standarta izlaides. Salīdzinot ar 2010. gadu, mazo saimniecību īpatsvars ir samazinājies par 6,27 procentpunktiem.
Mazo saimniecību grupā aptuveni līdzīga nozīme ir trim specializācijas veidiem: laukkopībai, jauktai augkopībai un lopkopībai, kā arī piena lopkopībai.
Piena lopkopībā 2019. gadā bija 12,9 tūkst. piena lopkopības saimniecību. 81% bija mazās saimniecības ar 1-9 slaucamām govīm, bet atlikušajiem 19% pieder 80,7% no valsī esošajām slaucamajām govīm.
 
Risinājuma apraksts
Ieviešot šo intervenci, mazajām lauku saimniecībām tiks sniegts ieguldījumu atbalsts granta veidā pamatlīdzekļu iegādei (jauna un lietota lauksaimniecības tehnika, ilggadīgo augļkopības kultūraugu (izņemot zemenes) stādu iegādei, investīcijām klimata pārmaiņu samazināšanas pasākumos un ražošanas ēku būvniecībai, tātad tādiem ieguldījumiem, kas saistīti ar lauksaimnieciskās darbības uzsākšanu, saimniecības pārstrukturēšanu, efektīvas un produktīvas ražošanas attīstību un dalības tirgū, nodrošināšanu. Tādējādi tiks veicināta mazo saimniecību attīstība, tām kļūstot par tirgum ražojošām un konkurētspējīgām saimniecībām.
Intervencē ir plānots atbalstīt saimnieciskās darbības uzsākšanu un esošās saimnieciskās darbības attīstību.

Ņemot vērā iepriekš minēto, intervencē mazo saimniecību attīstībai nepieciešams sniegt atbalstu no 5 000 līdz 30 000 euro vienai mazajai saimniecībai.

Intervencē ir paredzēts atbalstīt mazās lauku saimniecības, kas veic nepārstrādātu un pārstrādātu lauksaimniecības produktu ražošanu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumu, kā arī tūristu apmeklējumiem, piedāvājot savu saražoto produkciju.

Noteikumu projekts nosaka projekta iesniedzējam izvirzāmās prasības, atbalstāmās darbības, publiskā finansējuma veidu un apmēru, pieteikšanās kārtību un iesniedzamos dokumentus. Noteikumu projekts nosaka nosacījumus atbalsta saņemšanai - dzīvesvieta vai juridiskā adrese ir lauku teritorijā, gada kopējais neto apgrozījums iepriekšējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas – ne vairāk kā 15 000 euro un kopējā īpašumā esošās vai nomātās lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība nepārsniedz 100 hektāru.

Atbalsta apmērs ir no 5 000 līdz 30 000 euro, savukārt atbalsta intensitāte ir no 50% - 85% no projekta izdevumiem, tā tiek diferencēta pēc ieguldījumu veida, zemāku atbalsta intensitāti piemērojot tehnikas iegādei.

Iesniegtie projektu iesniegumi sākotnēji tiks sarindoti atbilstoši noteikumu projekta pielikumā minētajiem projektu atlases kritēriju punktiem. Prioritāri atbalstu var saņem tādi atbalsta pretendenti, kas ieguvuši augstāku projektu atlases skaitu, un ir atbilstoši atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Augstāks punktu skaits tiek piešķirts kritērijos: saimniecības pamatdarbības nozare ir augļkopība, dārzeņkopība un lopkopība; zems iekšzemes kopprodukts uz 1 iedzīvotāju attiecīgajā saimniecības novadā; projekta īstenošanas vieta atrodas tālāk no Rīgas, atbalsta pretendents savā saimniecībā īsteno vides un klimata intervences; īpašumā vairāk nekā 50% zemes; saimniecība strādā bioloģiskās lauksaimniecības sistēmā un saimniecības dalība kooperatīvā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas var būt fiziskas vai juridiskas personas, kuru gada kopējais apgrozījums iepriekšējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas nepārsniedz 15 000 euro un kuru īpašumā vai nomā lauksaimniecībā izmantojamā zeme nav lielāka par 100 hektāriem.
Kopējais atbalsta pretendentu skaits visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā indikatīvi plānots 1333 personas.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.
 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot arī nozares konkurētspēju kopumā.
 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimniecību un saimniecisko darbību veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot arī nozares konkurētspēju kopumā.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Apakšpasākums paredz atbalstu ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās.
 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību: piedalīšanās intervencē, iespējams, radīs jaunas darbavietas.
 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
3 400 000
0
3 400 000
3 400 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
3 400 000
0
3 400 000
3 400 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
4 000 000
0
4 000 000
4 000 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
4 000 000
0
4 000 000
4 000 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-600 000
0
-600 000
-600 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-600 000
0
-600 000
-600 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-600 000
-600 000
-600 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-600 000
-600 000
-600 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Saskaņā ar 2022.gada 18.janvāra Ministru Kabineta protokolu Nr.3 34.§ “Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.-2027. gadam”” un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023. – 2027. gadam intervencei “Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās” publiskais finansējums apstiprināts 20 000 000 EUR apmērā, ar ES līdzfinansējumu (85%) 17 000 000 EUR apmērā un valsts finansējumu (15%) 3 000 000 EUR apmērā.
Pasākumam publiskais finansējums sadalīts pa gadiem vienādās daļās:
2024.gadā 4 000 000 EUR;
2025.gadā 4 000 000 EUR;
2026.gadā 4 000 000 EUR;
2027.gadā 4 000 000 EUR;
2028.gadā 4 000 000 EUR.
 

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija


Nepieciešamo finansējumu intervences īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. “Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023-2027)”.

-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
Noteikumu projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/2115 73. panta 1.punkta b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 23. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula (ES) 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību, un dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.

Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP stratēģiskajā plānā 2023.–2027., un tie ir pamatoti ar visaptverošu SVID analīzi.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pastarpināti atbalsts sekmēs vietējās teritorijas attīstību, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi